Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی مطهری پیش از این گفته بود که برای بررسی برجام در مجلس، ۲۰ دقیقه هم زیاد بود! حالا همین شخص در شرایط ویژه کرونا و در حالی که مجلس مسئولیت ویژه ای بر دوش دارد، مدعی است که مجلس باید فعلا تعطیل باشد!

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*******

** علی مطهری: تا وقتی کرونا هست،مجلس باید تعطیل باشد

«علی مطهری» نماینده اصلاح طلب مجلس و کاندیدای ردصلاحیت شده انتخابات مجلس در اسفندماه گذشته در یادداشتی در روزنامه اعتماد با عنوان «سخنی با عباسعلی کدخدایی» نوشت:«آقای کدخدایی... با لحن تمسخرآمیز با مجلس سخن گفته است.سخن از تعطیلات کرونایی و غیرکرونایی مجلس به میان آورده است، کنایه از اینکه بخشی از تعطیلات مجلس ناشی از عکس‌العمل او در مقابل رد صلاحیت‌ها بوده حال آنکه این تعطیلات به دنبال دستور وزارت بهداشت بوده است و این روزها هم که جلسات آن تشکیل می‌شود به نظر من کار درستی نیست و بیشتر از ترس رسانه‌هاست».

مطهری در ادامه نوشت:«آنچه در مجموع از سخنان آقای کدخدایی فهمیده می‌شود همان است که ایشان از رد صلاحیت‌های گسترده و بعضا بی‌حساب و احیانا سیاسی و دستوری که موجب کاهش مشارکت مردم شد، دچار عذاب وجدان شده و اکنون ناخودآگاه وارد هر میدانی مرتبط با انتخابات می‌شود تا خود را بی‌تقصیر جلوه دهد و وجدانش را آرام کند. البته این یک نقطه مثبت است چراکه نشان می‌دهد که هنوز وجدان و فطرت انسانی در او زنده است و زنگارهای ناشی از ظلم‌هایی که به نامزدها شده‌، قلب او را به ‌طور کامل سیاه نکرده است».

علی مطهری چندی پیش در اظهارنظری عجیب با اشاره به تعطیلی جلسات مجلس به دلیل شیوع ویروس کرونا گفته بود:« از روزی که آقایان جنتی و کدخدایی حدود ۹۰ نماینده مجلس را آن هم بعضأ به خاطر اظهار نظر برخلاف نظر آن ها رد صلاحیت کردند، یک دست الهی مجلس را تعطیل کرد. شاید این علامتی باشد برای این دو که دست از روش غلط خود بردارند».

نکته قابل توجه اینجاست که آقای مطهری که پیش از این علت تعطیلی مجلس را «یک دست الهی» نامیده بود، حالا می گوید، دستور وزارت بهداشت بوده است.

تاکید علی مطهری مبنی بر لزوم تعطیلی مجلس به علت شیوع کرونا تا اطلاع ثانوی، اصلا عجیب نیست. مجلسی که سلفی حقارت، اروپاگردی، تشکیل کمیته رفع حصر، ترجیح دادن وکیل الدوله بودن بجای نماینده ملت بودن، سکوت در مقابل وزیری همچون عباس آخوندی و شراکت در افزایش سرسام آور قیمت مسکن، موافقت با قرارداد توتال و بی توجهی به عواقب آن، توجیه خسارت محض برجام و موارد متعدد دیگر را در کارنامه خود دارد، کاملا طبیعی است که در شرایط ویژه پساکرونا و لزوم اقدامات شبانه روزی مجلس برای رفع مشکلات مردم، پیشنهاد تعطیلی می دهد.

آقای علی مطهری، عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها را علت اصلی کاهش مشارکت مردم در انتخابات مجلس عنوان کرده است. این در حالی است که علت اصلی کاهش مشارکت مردم در انتخابات مجلس، کارنامه ضعیف و غیرقابل قبول دولت روحانی و مجلس دهم بود.

لازم به ذکر است که علی مطهری پیش از این گفته بود که برای بررسی برجام در مجلس، ۲۰ دقیقه هم زیاد بود! حالا همین شخص در شرایط ویژه کرونا و در حالی که مجلس مسئولیت ویژه ای بر دوش دارد، مدعی است که مجلس باید فعلا تعطیل باشد!

** محسن هاشمی: تمسخر دیگر کشورها در موضوع کرونا صحیح نیست

«محسن هاشمی» رئیس شورای شهر اصلاح طلب تهران در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «یکی از دلایل عدم اتخاذ سیاست قرنطینه، اطمینان حاکمیت به امکان اجرا بود، می‌دانیم که دولت اختیارات محدودی دارد و نمی‌داند در صورت تصمیم‌گیری تا کجا می‌تواند تصمیمش را اجرا کند. موضوع دیگر کاهش سرمایه اجتماعی و اعتماد شهروندان است در حالی که اجرای قرنطینه باید براساس سرمایه اجتماعی و اقتدار بالای حاکمیت صورت گیرد و این نگرانی وجود داشت که در صورت این تصمیم نتوانیم آن را به خوبی اجرا کنیم و شرایط به هرج و مرج منجر شود».

هاشمی در ادامه گفت:«ما در رسانه‌های رسمی در مورد کرونا تا هفته اول اسفند، به‌صورت انکار و تکذیب عمل می‌کردیم، بعد کم‌کم جدی گرفتیم، اینکه مسئولان دولتی می‌گویند تا سی بهمن خبر نداشتیم، حتی اگر قابل باور باشد به‌نظر عذرموجهی نمی‌آید. وقتی در جهان سه ماه قبل یعنی از آذرماه اخبار شیوع منتشر شد، باید تدابیری برای کنترل و تست پیش بینی می‌شد و بعد از آنهم به‌دلیل عدم تست کافی، میزان ابتلا و قربانیان با دقت و سرعت لازم به مردم اعلام نشد».

رئیس شورای شهر تهران در بخش دیگری از این مصاحبه گفت:«حکومت از تجربه مدیریت بحران خود استفاده کرد و دیدیم که امکانات نظامی و لجستیکی و هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف به‌سرعت انجام شد. اما این رفتار متفاوت نباید موجب تحقیر یا تمسخر دیگر کشورها شود و باید توجه داشته باشیم که هر ملتی براساس ذهنیت، تجربیات و آمادگی خود در بحران‌ها رفتار می‌کند».

نهادهای حاکمیتی در ایران در کنار جامعه پزشکی و پرستاری، اقدامات تحسین برانگیزی در مواجهه با کرونا انجام دادند. مجموعه این اقدامات موجب شد تا علاوه بر رکورد زدن در آمار بهبودیافتگان، آمار فوت شدگان نیز روز به روز کاهش یابد. این اقدامات بسیار مهم، تحسین سازمان بهداشت جهانی را در پی داشت.

از سوی دیگر، عملکرد قابل تقدیر مردم در روز طبیعت(۱۳ فروردین) و امتناع اکثریت مردم از سفرهای نوروزی، همدلی مردم و حاکمیت را به نمایش گذاشت. این در حالی بود که همزمان در کشورهای غربی، از یکسو کادر پزشکی و پرستاری بجای لباس ایزوله، کیسه زباله به تن می کردند و از سوی دیگر مردم به غارت فروشگاه ها و مراکز خرید اقدام می کردند.

مجاهدت شبانه روزی جامعه پزشکی و پرستاری و اقدامات تحسین برانگیز وزارت بهداشت، وزارت دفاع، سپاه، ارتش، بسیج، طلاب، مساجد، هیئت های مذهبی و رفتار متمدنانه مردم کشورمان قطعا قابل تقدیر است.

کرونا، غربِ وحشی را بدون سانسور نمایش داد. از عجز و ناتوانی دولت آمریکا و دولت های اروپایی در مواجهه با کرونا تا رفتارهای عجیب مردم آمریکا و اروپا در غارت فروشگاه ها، اما متاسفانه اشخاصی همچون محسن هاشمی و صادق زیباکلام، مدعی هستند که نه باید از مجاهدت شبانه روزی نهادهای حاکمیتی و رفتار متمدنانه مردم ایران حرف بزنیم و نه غربِ وحشیِ بدون سانسور را نمایش دهیم!

** واعظی: مشکلات اقتصادی ربطی به سیاست خارجی دولت ندارد

«محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس جمهور در یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان «جفا به دولت در روزهای سخت» نوشت:«تحلیل برخی مشکلات اقتصادی کشور، بدون در نظر گرفتن تحریم‌های دو سال اخیر کتمان واقعیت‌های آشکار و از آن بدتر مغالطه نشاندن معلول به جای علت است. این مشکلات، نتیجه رویکرد دولت در سیاست خارجی نیست، نتیجه تحریم‌هایی است که ظالمانه بر ما اعمال شده است. نتایج رویکرد دولت در سیاست خارجی، همان شاخص‌هایی است که پیش از خروج امریکا از برجام در اقتصاد کشور ثبت شده است».

واعظی در ادامه نوشت:«نادیده گرفتن آن شاخص‌ها در چارچوب رقابت‌های سیاسی قابل فهم است اما تبرئه کامل تحریم‌ها و تحریم‌گران در مشکلات فعلی اقتصادی کشور و نسبت دادن همه مشکلات به دولت، کاری است که حتی دشمنان هم نمی‌کنند. کشورمان این روزها روزهای سرنوشت‌سازی را سپری می‌کند. روزهای سخت البته قطعاً رفتنی‌اند، به‌شرطی که بیشتر از همیشه در کنار هم باشیم و به دیده انصاف و با حسن‌ظن به یکدیگر نگاه کنیم. دست از تخریب و تخطئه برداریم و با انسجام و یکپارچگی، همه به فردای روشن این دیار فکر کنیم».

چندی پیش «محمود علوی» وزیر اطلاعات گفته بود: «در این شرایط اقتصادی باید برای مردم توضیح داد که گرانی‌ها کار دولت نیست بلکه این دشمنان هستند که با فشار تحریم‌ها می‌خواهند ملت ایران را تسلیم کنند اما موفق نمی‌شوند».

پیش از آن نیز «محمدباقر نوبخت» معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته بود: «درخصوص فشار اقتصادی باید بگوییم دولت در این خصوص قصوری نداشته و جهان با یک پدیده نادر به نام ترامپ مواجه شده است».

این اظهارات در حالی است که روحانی - خرداد ۹۲- و در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری گفته بود: «ریشه همه مشکلات به مدیریت و کارآمدی دولت بازمی‌گردد».

هیچکس مدعی نیست که تحریم‌ها هیچ تاثیری بر اقتصاد کشور ندارد، ولیکن با توجه به اختیارات و امکانات گسترده قوه مجریه، علت اصلی وضع موجود، سوءمدیریت در دولت است.

وضعیت اقتصادی فعلی کشور، نتیجه و ماحصل برجام است. به عبارت دیگر، وضع فعلی بازار مسکن، خودرو، سکه، ارز، اجاره بهای مسکن، واحدهای تولیدی و...همگی از میوه های برجام است.

چندی پیش «پروانه مافی» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس گفته بود:«متأسفانه بخش مهمی از نتایج حاصل از وضعیت اقتصادی به مدیران دولتی برمی گردد...اعتقاد بر این است که مشکلات سیستم مدیریت در کشور می‌تواند بیش از تحریم‌ها و فشار دشمنان بر پیکرها اقتصاد ضربه وارد کند».

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا مدافعان سلامت سال جهش تولید اخبار بورس ویژه های مشرق سازمان بهداشت جهانی شورای نگهبان امریکا مجلس دهم سپاه محسن هاشمی بسیج سلفی حقارت فراکسیون امید مجلس محمد باقر نوبخت توتال مجلس کدخدایی دولت روحانی شورای شهر تهران محمود واعظی صادق زیباکلام جنتی ویروس کرونا پروانه مافی ارتش علی مطهری ویژه های مشرق شورای شهر اصلاح طلب تهران دولت آمریکا عباس آخوندی ترامپ ویژه های مشرق محسن هاشمی علی مطهری رسانه ها تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۴۲۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبرهای مهم از مجلس درباره تعطیل شدن روز شنبه و استفتاء از مراجع تقلید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی‌اصغر عنابستانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، درخصوص آخرین تصمیمات پیرامون لایحه اصلاح قانون خدمات کشوری که به طرح تعطیلات ۲ روزه آخر هفته مشهور است، گفت: کمیسیون در حال بررسی است، بنده از بحث استفتاء و استعلام اطلاع ندارم اما کمیسیون اجتماعی به عنوان کمیسیون تخصصی در حال بررسی است و یک جلسه هم با اتاق بازرگانی و بخش خصوصی برگزار شد و نظرات مختلف شنیده شد.

وی در گفتگو با ایلنا، ادامه داد: به نظر می‌رسد که آخرین جمع بندی کمیسیون و امضایی که دوستان کردند بر مبنای تعطیلات روز شنبه است و احتمالا گزارش کمیسیون به عنوان تعطیلات روز شنبه به هیات و برای صحن ارسال خواهد شد.

نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که «در صورت تصویب این لایحه و اجرای آن، آیا کارگران و بخش خصوصی هم مشمول آن خواهند شد؟»، عنوان کرد: ببینید ما براساس لایحه دولت درحال اصلاح قانون مدیریت خدمات کشوری هستیم وقتی این قانون را اصلاح می‌کنیم یعنی داریم روی ساختار دولت صحبت می‌کنیم؛ البته در دولت ما نظام کارگری هم داریم، یعنی بخشی از کارگرها، کارمندان دولت هستند که قرارداد کارگری دارند، این دسته از کارگران در این مساله جزو دولت محسوب می شوند.

وی افزود: اما قاعده اش این است که وقتی دولت در یک روز مشخصی تعطیل می‌شود، بخش خصوصی هم خودش را وفق می‌دهد و تعطیلی اعمال خواهد شد.

عنابستانی در پاسخ به این سوال که «بانک‌ها از اجرای قانون مستثنی خواهند شد؟»، تصریح کرد: در متن لایحه‌ای که در کمیسیون مصوب شده دستگاه های امدادرسان که ضرورت دارد خدمات ارایه دهند فعال هستند که می‌تواند بخشی از شعب منتخب بانک‌ها هم جزو این‌ها باشد. ما در متن آوردیم که دستگاه های امدادرسان که فعالیت‌شان ضروری است مثل آتش نشانی و اورژانس و شعب منتخب بانک‌ها هم می‌توانند مشمول این متن باشند.

وی در رابطه با این سوال که «آیا ساعت کاری بانک‌ها ۴۰ ساعته می‌شود یا بیشتر؟»، تاکید کرد: وقتی قانون اصلاح شود دیگر نظام اداری ۴۰ ساعت کار در هفته می‌شود و آن وقت اگر کسی بیش از این یعنی در روز تعطیل شده (شنبه یا پنجشنبه) کار کند باید اضافه کار و حق شیفت و این موارد را به نیروی خود بپردازد و ساعت برای همه ۴۰ ساعت خواهد بود.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898969

دیگر خبرها

  • با کاهش ساعات اداری حقوق افراد کاهش خواهد یافت؟
  • با کاهش ساعات اداری حقوق افراد کاهش نخواهد داشت/ ساعات و روزهای کاری ما نسبت به برخی از کشورها بیشتر است
  • عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: حال کارگران در دولت سیزدهم خوب شد
  • نظر دولت در مورد روز تعطیلی جدید/ معاون رئیسی: پنجشنبه‌ها عملا تعطیل است، نمی‌دانم چه شده که عده‌ای می‌گویند شنبه تعطیل باشد
  • وقتی دولت و بذرپاش ابلاغیه رهبری را دور می‎زنند
  • دولت آماده تعامل با مجلس جدید است/ امیدواریم برخی لوایح در همین مجلس تصویب شوند
  • دولت سیزدهم اماده تعامل با مجلس جدید است/ امیدواریم برخی لوایح در همین مجلس تصویب شوند
  • معاون رییسی: دیدگاه دولت به تعطیلی پنج‌شنبه‌ها نزدیک‌تر است
  • مخالف آشکار دولت رئیسی با تعطیل شدن روز شنبه /از مجلس تعجب می کنیم!
  • خبرهای مهم از مجلس درباره تعطیل شدن روز شنبه و استفتاء از مراجع تقلید