خانه بنکدار اصفهان در انتظار اظهار نظر ثبت آثار کشور
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۴۴۹۹۵
خانه ای معروف به خانه بنکدار در خیابان طالقانی با معماری پهلوی در روزهای اخیر با مجوز شهرداری تخریب شده و حالا میراث فرهنگی اصفهان دستور توقف آن را صادر کرده است. خانهای که معاونت میراث فرهنگی اصفهان میگوید اظهار نظر درباره این بنا را به اداره کل ثبت آثار در تهران فرستاده و منتظر پاسخ آنها هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اصفهان خانههای تاریخی زیادی متعلق به دوران صفوی و قاجار دارد اما خانههای پهلوی ای که واجد ارزش ثبت باشند به ندرت هستند. شواهد اما نشان میدهد خانه بنکدار گویا از خانههای پهلویای بوده که ارزش معماری داشته است و حالا باید دید میراث فرهنگی برای آن چه آیندهای را رقم خواهد زد گرچه قسمتهایی از این خانه از جمله درهای نفیس چوبی و کاجهای قدیمی آن از جا کنده شده و تا حدودی ابهتاش را از دست داده است.
یکی از فعالان میراث فرهنگی اصفهان که خواست نامش در خبر فاش نشود به ایرنا گفت که در روزهای اخیر شاهد تخریب خانه بنکدار بوده اما نمیداند داستان پشت پرده تخریب این خانه پهلوی چه بود خانه بنکدار در زمین بزرگی بود که از این تیپ خانهها کمتر در اصفهان داشتیم . در این سالها بسیاری از خانههای با متراژ بزرگ را تخریب کردهاند و آپارتمانها و مجتمعهای تجاری ساختهاند. اما در مورد این خانه و خانههای تاریخی باید گفت همیشه تخریبها در پرده اتفاق می افتد و در دقیقه نود میراث فرهنگی متوجه میشود.
این فعال میراث فرهنگی میگوید تمام درختان این خانه که کاجهایی با تنه های قطور بودهاند بریده و بار کامیون شدند.
وی با اشاره به اینکه کالبد این خانه هنوز ویران نشده اما درهای با ابهت و ارزشمند را کندهاند و چوب حراج به این خانه زدهاند افزود: گرچه معماری این خانه معماری سنتی نبوده اما معماری این بنا اسلوب مستحکم و شاخص پهلوی را داشته و هنوز هم چهارچوب های آن نشان از صلابت و خوش ساختی این خانه را دارد.
وی افزود: متاسفانه سازمان ها و برخی از افرادی که ذی ربط هستند هیچ علاقه و دلسوزی ای نسبت به مواریث فرهنگی ندارند و تا آنجا که بتوانند دنبال این هستند که قبل از اینکه میراث فرهنگی متوجه بشود کار را تمام کنند. شهرداری تا مرحله نیمه نهایی چراغ خاموش حرکت میکند تا بتواند پروانه تخریب بدهد.
وی میگوید با این جمله در پاسخ روبه رو شده؛ اینکه پروانه تخریب دیگر داده شده و هیچ کس نمیتواند پروانه را لغو کن.
در این ماجرا شهرداری وارد یک بازی فرسایشی با میراث فرهنگی میشود و میراث هم هیچ قدرت شاخصی در قبال ارگانهای شهری ندارد؛ در ادامه، نامهنگاری ها، گذر زمان و بعد هم ماجرا فراموش می شود .
این فعال میراث فرهنگی که در این سالها شاهد تخریب برخی از خانههای تاریخی اصفهان بوده به ایرنا گفت: خانه نائل که چند سال پیش خراب شد، همین داستان تخریب را داشت. خانه تاریخی سرهنگ آباد که در آتش سوزی تخریب شد و دستور پیگیری توسط میراث فرهنگی داده شد به همین ترتیب از بین رفت. در همین کوچه سرتیپ که خانه بنکدار انتهای آن است چند مورد پیش آمد. در میدان عتیق هم از این موارد زیاد بوده است.
وی افزود: این چندین سال اخیر پر بوده از تخریب خانههای تاریخی که ناشی از سکوت حاکی از رضایتمندی شهرداری بوده است. این سناریویی است که در این سالها همچنان رخ میدهد و ما به عنوان شهروندان اصفهانی ناظریم که شهر از ارزشها و هویتهای قدیمیاش خالی میشود و جایش یکسری ساختمانهای بی هویت رشد میکند.
اما در این میان معاونت میراث فرهنگی اصفهان روایت دیگری دارد. ناصر طاهری به ایرنا گفت: با حجمی که اصفهان به عنوان یک شهر تاریخی دارد به ندرت شاهد تخریب و تعدی به خانههای تاریخی هستیم. خیلی از خانههای تاریخی در اصفهان یا در حال مرمت هستند یا در استفاده هستند. برخی هم که استفاده ای از آنها نمی شود، مشکلی از این بابت ندارند.
طاهری بر این باور است که باید اتفاقی بیفتد تا آنها وارد عرصه بشوند؛ وقتی اتفاقی روی نداده چه دلیلی برای اقدام میراث فرهنگی وجود دارد؟! وی در ادامه افزود: تخلف در همه صنوف وجود دارد و میراث فرهنگی هم از این ماجرا مبرا نیست. وقتی خانه ای سرجایش است دلیلی برای اقدام ما وجود ندارد. اصفهان 15 منطقه شهرداری دارد و به ندرت اتفاق می افتد که کسی از روی منفعت طلبی مالی این اقدام را بکند.
معاونت میراث فرهنگی در ادامه گفت: بسیاری از بناهای پهلوی دوم در اصفهان بناهای ارزشمندی نیستند اما نه صد در صد آنها. شاید یک اثر تاریخی مربوط به دوره قاجار یا صفوی با معیار قدمت برایمان حجت باشد که بگوییم ارزشمند هستند اما درباره بناهای پهلوی هنوز اینگونه نیست.
آن طور که مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان گفته شهرداری هیچ استعلامی از اداره میراث فرهنگی نداشته. طاهری دراین رابطه می گوید شهرداری ها در سالهای اخیر همکاری بهتری با میراث فرهنگی داشته اند؛گرچه پیشتر اینگونه نبوده . او به خبرنگار ایرنا گفت: شهرداری ضوابط را از ما استعلام می کنند. شهرداری نهادی نیمه دولتی است و به طور معمول منافع شخصی ندارند اما ممکن است از روی ناآگاهی مسئولی این اتفاقا رخ بدهد یا اینکه بحث منفعت مالی برای مالکی وجود داشته باشد.
طاهری در ادامه یادآور شد: تا شنیدیم تحرکاتی در خانه بنکدار رخ داده؛ بلافاصله اقدام کردیم و یگان حفاظت کار را متوقف کرد. اظهار نظر درباره این بنا را به اداره کل ثبت آثار در تهران می سپاریم و در این رابطه مدارک و مستندات را هم ارسال کرده ایم و منتظر پاسخ آنها هستیم.
وی با بیان اینکه برای واجد ارزش بودن این بنا باید اجماع نظر وجود داشته باشد گفت: این بنا مربوط به پهلوی دوم است و پهلوی دوم هم به عنوان یک دوره تاریخی ارزش های خودش را دارد. خانه های پهلوی دوم برای ثبت باید یا شان ملی یا معماری منحصر به فردی داشته باشد.
استان اصفهان دارای بیش از ۶۰۰ خانه تاریخی است که بیش از نیمی از آنها در شهر اصفهان قرار دارد.
این استان بهعنوان قطب گردشگری کشور بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی دارد که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر به نامهای میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات وزوان، مزدآباد و مون به ثبت جهانی رسیده و کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
منبع: جماران
کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا اصفهان بازی زمین گردشگران داخلی و خارجی مسجد جامع بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی میراث فرهنگی اصفهان خانه های تاریخی خانه بنکدار پهلوی دوم ایرنا گفت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۴۴۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هنرهای قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست تخصصی «سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی» در راستای اهداف پژوهشی نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی روایت باران عصر جمعه ۷ اردیبهشت، با حضور اساتید، دانشجویان، خوشنویسان و علاقمندان به هنرهای قرآنی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
این پنل تخصصی با سخنرانی سجاد محمد یارزاده (رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان)، مهدی خانکه (استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان)، مهدی محمدی (استادیار و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره) و محبوبه کاظمی دولابی (مدیر مسئول نگارخانه ترانه باران) همراه بود.
* عملکرد مطلوب بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی
سجاد محمد یارزاده (رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان) در این نشست با اشاره به عملکرد مطلوب نگارخانه ترانه باران به عنوان بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی گفت: دلیل این موفقیت این است که کسی که عاشق این هنرها باشد میتواند موفق عمل کند، هنرهای قدسی مرز ندارند. البته طبیعی است که باید به معیشت هنرمندان و اقتصاد هنر هم توجه شود.
او با اشاره به اینکه هنرمندی که به سمت هنر اصیل برود ماندگار خواهد بود، گفت: یکی از رموز ماندگاری هنر و هنرمند رجوع به متون مرجع است و قرآن یکی از متون مرجع محسوب میشود.
* در دل قرآن فضای گفتوگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد
در ادامه نشست مهدی محمدی (استادیار و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره) با اشاره به آنکه در دل قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد، اذعان داشت: در هیچ کدام از آیات قرآن هنر تقبیح نشده است. در واقع هنر و شعر مورد توجه هستند.
* کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است
مهدی خانکه (استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان) نیز سخنان خود را با محوریت الهی نگاری ادامه داد و با بیان اینکه کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است گفت: ادبیات نخستین تجلی الهی نگاری است. اما در مورد آیات قرآن، ما درباره محکمات تصویرگری نداریم. آثار موجود در این زمینه نشان میدهد هنرمندان بیشتر نسبت به متشابهات و بخشهایی که روایات متعدد از آنها نقل شده توجه نشان داده و علاقمند به خلق آثار هنری در شاخههای مختلف بوده و هستند.
او با نمایش آثار هنرمندان حوزه نگارگری با موضوع معراج، مباهله، عاشورا و همچنین چند اثر از استاد فرشچیان با استناد به آیات و روایات مانند پنجمین روز آفرینش، ضامن آهو و... گفت: بعد از دوره صفویه است که هنرمندان و عرفا فرصت پیدا کردند تا متشابهات را در قالب رشتههای مختلف هنری روایت کنند.
در ادامه این نشست خانکه و یارزاده ابراز امیدواری کردند که برگزاری چنین نشستهایی بتواند ارتباط بین گالری ها، بازار هنر و دانشگاه را تقویت کنند.
* نگاه میراث فرهنگی به هنرهای قرآنی بسیار مهم است
محبوبه کاظمی دولابی (مدیر نگارخانه ترانه باران) نیز در پایان این نشست به دلیل برگزاری نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» اشاره کرد و گفت: بعد از هتک حرمتی که سال گذشته به قرآن مجید به عنوان فرهنگ اسلامی ما شد، به عنوان مدیر تنها نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی اسلامی وظیفه خود دانستم که به زبان هنر نسبت به این هتک حرمت واکنش نشان دهم، نتیجه آن برگزاری نمایشگاه فاخر «روایت باران» بود. اگر به حریم فرهنگی هر کشوری در جهان توهین شود، فرد فرد آن کشور اعتراض خواهند کرد و صدای آن را به گوش جهانیان خواهند رساند.
از این رو آمادگی آنرا داریم که نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی را در کشورهای دیگر هم برگزار کنیم. مهمترین رسالتی که ما داریم این است که حلقههایی که میتواند در این زنجیره نقش داشته باشد را به هم متصل کنیم. چون با هر تفکر و اندیشهای همه ما برای قرآن احترام قائلیم و دوست داریم به بهترین شکل ممکن در دنیا فعالیتهای ترویجی انجام دهیم که علاوه بر تاثیرگذاری در حوزه فرهنگ ایرانی اسلامی، میتواند به موضوع معاش هنرمندان این حوزه هم توجه کند.
کاظمی با اشاره به اهمیت کتابت قرآن مجید گفت: هنرهای سنتی به ویژه خوشنویسی، هنری نیست که هنرمند در آن ظرف چند سال بتواند به درجه استادی برسد، و دههها طول میکشد. بسیار خوشحالم که میبینم هنرمندانی داریم که تمام عمر خود را صرف هنری کردهاند که نتیجه آن میتواند کتابت کلمات نورانی قرآن مجید باشد.
وی در ادامه با بیان اینکه نگاه میراث فرهنگی به هنرهای قرآنی بسیار مهم است. چرا که هنرهای قرآنی را از ابعاد مختلف میتوان تبیین و تفسیر کرد گفت: از بعد میراث فرهنگی این آثار بسیار دارای اهمیت هستند، چرا که همانطور که از قرن یکم قرآن به اشکال مختلف نوشته شده و امروز به عنوان آثار ارزشمندی از گذشته در اختیار ما قرار گرفته در موزههای داخلی و خارجی فخر جهانیان است و میراث ماندگار جهان محسوب میشود، علاوه بر، بحث عقیدتی، ما هم امروز بتوانیم زمینه خلق آثار ارزشمندی را فراهم کنیم و کتابت قرآن کریم را مورد توجه قرار دهیم تا این آثار ارزشمند برای آیندگان بماند هم به عنوان یک ثروت ملی و هم به عنوان فرصتی برای عرضه فرهنگ و هنر غنی ایرانی و اسلامی مورد توجه قرار گیرد. فکر میکنم این نکته که هر هنرمند با چه نگرش و بینش و ایدهای آیات نورانی قرآن مجید را انتخاب کرده و به چه شکلی آراسته و با چه هنرهایی تلفیق کرده تا یک اثر هنری خلق کند، هنرهای قرآنی را از منظر میراث فرهنگی قابل توجه و پر اهمیت میکند.
این نشست تخصصی با پرسش و پاسخ پایان یافت.
نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی روایت باران به همت نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی ـ اسلامی ترانه باران برگزار شده و تا پایان اردیبهشت ماه در گالریهای ۱ و ۲ فرهنگسرای نیاوران از ساعت ۱۰ الی ۱۹ و در روزهای تعطیل از ساعت ۱۴ الی ۱۹ میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.
انتهای پیام/