Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@23:59:46 GMT

کولیوند: رد صلاحیت‌شدگان به مرجع قضایی شکایت می‌برند

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۴۵۱۵۹

کولیوند: رد صلاحیت‌شدگان به مرجع قضایی شکایت می‌برند

«محمدجواد کولیوند» روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به طرح دو فوریتی که هفته گذشته در دستور کار جلسه علنی مجلس شورای اسلامی قرارداشت، اظهارداشت: چون دوفوریت این طرح در خصوص اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری، خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، تصویب شده بود باید ۴۸ ساعت بعد از آن تعیین تکلیف می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 بر همین اساس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی صبح امروز (شنبه ۳۰ فروردین) تشکیل جلسه داد.

وی اضافه کرد: چون تصمیم گیری در مورد قواعد و قانون انتخاباتی خبرگان رهبری بر عهده خود آن نهاد است، در جلسه امروز موضوع خبرگان از این دو فوریت حذف شد.

رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه امروز علاوه بر بررسی قانون انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی؛ شوراهای اسلامی شهر و روستا  هم به این طرح اضافه شد.

کولیوند ادامه داد: الحاقیه و تبصره‌ای به طرح دو فوریتی اصلاح قانون انتخابات اضافه کردیم و مبنای الحاقیه این است که اگر گزارشی به هیات‌های اجرایی، نظارت و شورای نگهبان ارسال شود و مبنای تصمیم گیری برای رد صلاحیت‌ها قرار گیرد و آن گزارش خلاف واقع باشد، به طوری حقوق یک نامزد یا داوطلب تضییع شود، نامزد معترض می‌تواند برای استیفای حقوق خود به دستگاه قضایی شکایت کند.

وی ادامه داد: اگر در دادگاه ثابت شود حقی از داوطلب رد صلاحیت شده تضییع شده، فرد ارسال کننده گزارش خلاف واقع به نهادهای اجرایی و نظارتی – مسئولیت حقوقی داشته باشد- تا دوسال محکوم به انفصال از  خدمت می‌شود و اگر ارسال کننده گزارش خارج از دایره حقوقی (اجزایی یا نظارتی) باشد، تا شش ماه حبس تعزیری برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مبنای این طرح و مواد الحاقی به آن، حقوق و آبروی مردم است، یادآور شد: دستگاه‌های انتخاباتی در نظام جمهوری اسلامی نباید گزارش‌هایی را مبنای تصمیم قرار دهند که ارزیابی نشده باشد. دستگاه‌هایی که مورد استعلام واقع می‌شوند، مانند وزارت اطلاعات، دادگستری، نیروی انتطامی، ثبت احوال و دستگاه‌های دیگر حتما باید گزارش‌های خود را قبل از ارسال مورد ارزیابی قرار داده واز صحت آن اطمینان حاصل کنند.

کولیوند  امروز همچنین تبصره ای به این طرح اضافه شد که بر اساس آن روز شمار روند انتخاباتی برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی، از ثبت نام تا روز انتخابات ۷۳ روز بود، که این مدت را به ۹۰ روز افزایش دادیم.

وی ادامه داد: در این طرح دو فوریتی، فرصت بیشتری به شورای نگهبان برای بررسی دقیق‌تر صلاحیت‌ها داده می‌شود و در هیات‌های اجرایی هم تغییراتی در نظر گرفته شده است که بر اساس آن ترکیب هیات‌هایی اجرایی شهرستان‌ها متشکل از فرماندار، رییس ثبت احوال و ۹ نفر از معتمدین آن حوزه است.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی دادگستری شورای نگهبان کرج قانون انتخابات انتخابات ریاست جمهوری محمدجواد کولیوند وزارت اطلاعات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی دادگستری شورای نگهبان کرج قانون انتخابات انتخابات ریاست جمهوری وزارت اطلاعات مجلس شورای اسلامی دادگستری شورای نگهبان کرج قانون انتخابات انتخابات ریاست جمهوری وزارت اطلاعات مجلس شورای اسلامی قانون انتخابات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۴۵۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت مرحله دوم انتخابات مجلس از مرحله کمتر نیست

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله محسن حیدری صبح امروز یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲ حوزه انتخابیه استان خوزستان اظهار کرد: انتخابات مرحله دوم اهمیتی در حد مرحله اول دارد و چه بسا شاید اهمیت آن بیشتر است چون افراد از میان نامزدهای راه یافته، نصف آنها را راهی بهارستان می‌کنند؛ پس انتخابات مرحله دوم بسیار مهم و سرنوشت ساز است.

وی افزود: از همه مردم حوزه‌های انتخابیه «آبادان» و «رامهرمز و رامشیر» دعوت می‌کنم با شور و نشاط خاصی روز جمعه در انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی شرکت کنند و با آگاهی کامل افراد مورد نظر خود را انتخابات کنند چرا که سرنوشت چهار سال قانونگذاری کشور دست این نمایندگان قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۲۲ حوزه با رقابت برای ۴۵ کرسی در روز ۲۱ اردیبهشت برگزار خواهد شد.

بر این اساس در استان خوزستان، انتخابات برای انتخاب ۲ نماینده از سه نماینده حوزه انتخابیه آبادان و نماینده حوزه انتخابیه رامهرمز و رامشیر به دور دوم رفته است.

کد خبر 6097015

دیگر خبرها

  • رونمایی از لیست‌های انتخابات؛ آمادگی برای انتخابات الکترونیک
  • مناظره کاندیداهای مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در مشهد
  • درخواست انتخاباتی یک نماینده مجلس از مردم
  • اهمیت مرحله دوم انتخابات مجلس از مرحله کمتر نیست
  • واکنش به اظهارات حسن روحانی درباره دلایل رد صلاحیت خود | آخرین وضعیت لایحه حجاب | شورای نگهبان به مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان ایراد گرفت؟
  • رای گیری الکترونیک چگونه انجام می‌شود؟
  • «نادری» سرلیست «جام» برای مرحله دوم انتخابات شد
  • آمار داوطلبان دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • از «بیژن نوباوه وطن» چه می‌دانیم
  • پیش بینی ۲۸۷ شعبه برای دور دوم انتخابات