Web Analytics Made Easy - Statcounter

آخرین آمار کرونا در ایران

کیانوش جهانپور رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت  گفت: در 24 ساعت گذشته تا ظهر امروز (30 فروردین) بر اساس گزارش آزمایشگاه‌ها و دانشگاههای علوم پزشکی 1374 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد و با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران مبتلا به کووید- 19 در کشور به 80 هزار و 868 نفر رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ادامه داد: در طول 24 ساعت گذشته 73 بیمار دیگر مبتلا به کووید-19 در کشور جان خود را از دست دادند و از زمان شیوع این بیماری در کشور تاکنون 5031 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

جهانپور بیان کرد: براساس این گزارش‌ها تاکنون 55 هزار و 987 نفر از بیماران مبتلا به کووید 19 در کشور بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده اند و 3513 نفر از این بیماران نیز در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

***

همچنان در خانه بمانید

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، روز شنبه در جلسه با روسای ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه ارزیابی های دستگاه های مرتبط از جمله وزارت بهداشت و درمان از اجرای یک هفته‌ای طرح فاصله‌گذاری هوشمند در استان‌ها حکایت از همراهی و همکاری نسبتا رضایت‌بخش مردم دارد، گفت: همکاری مردم با اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند موجب کاهش روند گسترش بیماری در برخی‌ استان‌ها و ایجاد روند ثابت در دیگر استان‌ها شده است.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: این وضعیت بر اساس برآورد دستگاه‌ها و کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا حاصل همراهی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط صاحبان کسب و کارها و کسبه در هفته گذشته بوده و البته بر اساس آمار ذکر شده بخش قابل ملاحظه‌ای از مردم ضمن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به شکل مطلوبی به شعار «در خانه بمانیم» متعهد بوده و جز برای امور ضروری از خانه خارج نشدند.

روحانی افزود: کماکان از ملت عزیز و شریف می‌خواهم به این اصول پایبند بوده و نسبت به رعایت توصیه‌های بهداشتی توجه داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

روحانی: وزارت بهداشت شرایط بازگشایی کسب و کارها با ریسک متوسط را مشخص کند

***

جفا به دولت در روزهای سخت

محمود واعظی، رییس دفتر رییس جمهوری در روزنامه ایران نوشت: کسانی که امروز با رویکردی غیرمنصفانه به بهانه‌های مختلف دولت را تخریب می‌کنند، بعضاً همان افرادی هستند که در سال‌های گذشته از سرمایه‌گذاری دولت در طرح تحول سلامت انتقاد می‌کردند و این کار را اتلاف منابع می‌پنداشتند. دولت البته هم در آن زمان سلامت مردم را زیربنای توسعه کشور می‌دانست، هم الان حفاظت از جان مردم را وظیفه و اولویت نخست خود می‌داند...  آنها که در گذشته با سیاست‌های توسعه‌ای دولت مخالفت می‌کردند، خوب است صادقانه به این سؤال فکر کنند که اگر وضع زیرساخت‌های ارتباطی و سلامت کشور همچون گذشته مانده یا با همان نرخ گذشته توسعه یافته بود، امروز در مبارزه با کرونا چه وضعی داشتیم؟ قطعاً مشکلات‌مان برای مقابله با این ویروس بیشتر می‌شد... دوستانی که با وجود این تمهیدات، دوراندیشی‌ها و کارنامه قابل دفاع کشور در مقابله با کرونا، امروز دولت را متهم یا تخریب می‌کنند، بیشتر از دولت به کلیت کشور و نظام جفا می‌کنند. 

***

مردم رعایت نکنند کرونا در تهران طغیان خواهد کرد

روزنامه ایران نوشت: تخمین زده می‌شد به‌دنبال بازگشایی مشاغل و افزایش حضور و تردد مردم در دو هفته آینده شیب منحنی مرگ ومیر و ابتلا به کرونا درپایتخت دوباره روند صعودی پیدا می‌کند. موضوعی که البته نگرانی مسئولان و البته افراد شاغل را هم در پی داشته است. 

علی ماهر از اعضای ستاد مقابله با کرونا در تهران می گوید: ممکن است وضعیت کشور از نظر منحنی مربوط به مرگ ومیر بهتر شده باشد ولی در تهران نمودار مربوط به شیب بهبودی و مرگ ومیر بسیار ملایم است و نمی‌توان گفت وضعیت بهتر شده است. ضمناً همین شیب بسیار ملایم هم مربوط به سختگیری‌های 12 و 13 فروردین و تأثیر طرح فاصله‌گذاری اجتماعی است. البته منتظریم تأثیر اتفاقاتی همچون پایان تعطیلات نوروزی و بازگشت مسافرانی که از تهران خارج شده بودند و همچنین آغاز به کار فروشگاه‌ها، بازگشایی کسب وکارها و کاهش سختگیری‌ها، 10 روز آینده خودش را نشان دهد. هنوز به‌طور قطعی نمی‌توان در این باره اظهارنظر کرد، اما خوشبختانه میزان فوتی و بستری در بخش‌های ویژه در چند روز گذشته ثابت مانده و یا کم شده است.

***

پرداخت وام یارانه‌ای با مبلغ بالاتر به 4 میلیون خانوار شناسایی شده

حسین میرزایی، سخنگوی ستاد تسهیلات کرونایی با رد ادعای برخی کانال‌های تلگرامی در مورد ارتقای وام‌های قرض‌الحسنه کرونایی برای یارانه‌بگیران گفت: به همه سرپرستان خانوارهای یارانه‌بگیر وام قرض‌الحسنه یک میلیون تومانی پرداخت می‌شود، البته 4 میلیون خانوار شناسایی شدند که جزئیات آن بعداً اعلام می‌شود و برای این خانوارهای شناسایی شده یک نفره یک میلیون تومان، خانوارهای دو و سه نفره یک و نیم میلیون تومان و خانوارهای 4 نفره و بیشتر دو میلیون تومان وام قرض‌الحسنه یارانه‌ای پرداخت می‌شود. 

بیشتر بخوانید:

امکان پرداخت وام کرونا به مجردها

جزئیات ۲ وام قرض‌الحسنه ویژه یارانه‌بگیران

دریافت ۳۱ میلیون پیامک تقاضای وام یک میلیونی

***

واکنش سخنگوي ارتش به شايعه اطلاع ارتش از شيوع کرونا پيش از دولت

روزنامه اعتماد مصاحبه ای با امير شاهين تقي‌خاني، سخنگوي ارتش جمهوري اسلامي ايران داشته که در ادامه بخش هایی از آن آمده است:

*فرمان امام خميني(ره) که 29 فروردين را به عنوان روز ارتش اعلام کردند و فرمودند ارتش در اين روز به رژه بپردازد، هرگز در اين سال‌ها روي زمين نمانده و استمرار داشته است. امسال با انجام رژه خدمت، هم امر امام را انجام داديم و هم متناسب با شرايط کرونا، رژه‌اي برگزار شد که با رژه‌هاي مرسوم سال‌هاي گذشته که با نيروهاي انساني صورت مي‌گرفت متفاوت بود و البته تمام اساسنامه‌هاي بهداشتي نيز کاملا رعايت شد.

*{پاسخ به این سوال که امير سياري گفته‌اند ارتش در 29 دي متوجه حضور ويروس کرونا در ايران شده بود} اين خبر اشتباه است و حرف امير سياري تحريف شده است. ايشان گفتند ما (يعني مجموعه ارتش) هم‌زمان که ويروس کرونا در چين شيوع پيدا کرد متوجه آن شديم و اين اطلاع باعث شد تا اقدامات و پيشگيري‌هايي را صورت دهيم تا اگر قرار شد اين ويروس وارد کشور ما شود، آمادگي داشته باشيم. اينکه ارتش يک ماه زودتر از ورود کرونا به ايران خبر داشته اصلا درست نيست و امير سياري نيز چنين حرفي نزده است. متأسفانه رسانه‌هاي معاند مثل هميشه اخبار را تحريف کردند و اصلا اين‌گونه نبوده که ارتش خيلي زودتر از دولت و وزارت بهداشت از ورود کرونا به ايران خبر داشته است.

***

چرا برخی منتخبان مجلس یازدهم بدون ماسک از مناطق حاشیه شهر بازدید کردند؟

ایرنا نوشت: طی روزهای اخیر، تصاویری از منتخبان لیست ائتلاف بزرگ اصولگرایان در حال بازدید از کارخانه‌ها و مناطق حاشیه‌ای تهران و مهمانی‌ها و محافل کوچک سیاسی منتشر شده است... هرچند این گزارش شامل تصاویری می‌شد که تا حدی با هشدارهای ستاد ملی مقابله با کرونا برای رعایت فاصله اجتماعی و اصول بهداشتی فاصله داشت اما نکته مهم این است که این بازدیدها در حالی انجام شده که طی دو ماه اخیر بسیاری از نهادهای حاکمیتی تعطیل شده‌اند و بسیاری از فعالیت‌ها محدود به دورکاری و فضای مجازی شده است. 

مجتبی رضاخواه، منتخب اصولگرای مجلس در این باره می گوید: این بازدیدها با رعایت اصول بهداشتی کامل انجام گرفته و با آنچه مدنظر ستاد ملی کروناست، منافاتی نداشته است... در برخی تصاویر که ما ماسک داریم؛ این طور نیست که در همه تصاویر ماسک نداشته باشیم. دلیل عدم استفاده از ماسک در برخی عکس‌ها هم این است که با ماسک چهره‌ها مشخص نمی‌شود، قاعدتا برای عکس گرفتن باید ماسک‌ها را برمی‌داشتیم. نکته دیگر هم این است که بر اساس آنچه آقای حریرچی، معاون وزیر بهداشت و رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کردند، استفاده از ماسک برای افرادی که بیمار هستند، ضروری است و اجباری برای افراد عادی نیست. البته در بیشتر این بازدیدها از ماسک استفاده شده است. 

***

سرانجام رقابت برای کرسی ریاست مجلس

شرق نوشت: احتمالا کارزار انتخاب رياست مجلس در هيچ دوره‌اي به اندازه مجلس يازدهم رقابتي نبوده است؛ آن هم رقابت درون يک جناح... به‌جز قاليباف، ميرسليم و عليرضا زاکاني و احتمالا مرتضي آقاتهراني، دبيرکل جبهه پايداري، حالا رئيس سازمان انرژي اتمي در دولت احمدي‌نژاد به جمع درخواست‌کنندگان نشستن بر صندلي اين‌روزهاي لاريجاني پيوسته است. درحالي‌که 14 نفر از وزرا و نزديکان احمدي‌نژاد در دولت‌هاي نهم و دهم به مجلس فعلي راه يافته‌اند، دور از انتظار نبود که يکي از آنها هم وارد گود رقابت رياست مجلس شود... حالا از ميان دولتمردان احمدي‌نژاد، فريدون عباسي، منتخب مردم کازرون در مجلس يازدهم، براي رياست مجلس اعلام آمادگي کرد... اسامي ديگر چهره‌هاي نزديک به احمدي‌نژاد و راه‌يافته به مجلس که چشم به صندلي رياست دوخته‌اند هم به گوش مي‌خورد. کساني مانند علي نيکزاد و شمس‌الدين حسيني که از مدت‌ها پيش براي کسب رياست مجلس مشغول رايزني با ساير نمايندگان هستند. بنا بر روايت‌ها، نيکزاد و حسيني با انجام رايزني‌هاي پشت‌پرده، مشغول بالابردن شانس خود براي رقابت با گزينه‌هايي مثل قاليباف، آقاتهراني و ميرسليم بر سر رياست مجلس هستند. در اين ميان البته نمي‌توان از تلاش‌هاي حاجي‌بابايي نيز عبور کرد... ورود عباسي يا هر چهره ديگري به کارزار رقابت براي رياست مجلس کار را براي قاليباف سخت‌تر مي‌کند، چراکه باعث خردشدن آرا و مانع شکل‌گيري بلوک رأي به نفع شهردار سابق مي‌شود، آن هم درحالي‌که طيف جبهه پايداري از بلوک رأي قوي‌تري برخوردارند. گفته مي‌شود يکي از جدي‌ترين مخالفان رياست قاليباف همين دولتمردان احمدي‌نژاد هستند. 

 ناصر ایمانی یکی از فعالین سیاسی اصولگرا نیز در گفت و گو با جماران، شانس قالیباف را بیشتر از سایر گزینه ها دانست و گفت: همانطور که در مجالس قبلی نیز شاهد بودیم، همیشه چند گزینه برای ریاست مجلس وجود داشته است و این طور نبوده که یک نفر کاندیدا باشد و همان هم رای بیاورد. در مجلس آتی نیز اسم چند نفر برای ریاست مطرح است ولی برداشت عمومی این است که ... شانس آقای قالیباف بیشتر از بقیه خواهد بود.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره رویکرد مجلس یازدهم با دولت نیز گفت: مشی کلی مجلس به دلیل شرایط کشور که بسیار ویژه است، تعامل با دولت خواهد بود و یکی از دلایل اصلی چنین رویکردی مدت زمان کمی است که از دولت فعلی باقیمانده است.

***

دعوای علنی تیم کرباسچی و تیم عارف

نامه نیوز نوشت: محمد قوچانی سردبیر روزنامه سازندگی ارگان حزب کارگزاران در سرمقاله روزنامه با عنوان «اصلاحات در تعطیلات» از رکود ایجادشده در جریان اصلاحات پس از انتخابات مجلس شورای اسلامی انتقاد کرده است. بخش مهمی از انتقاد قوچانی متوجه محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بود. انتقاداتی که بارها از سوی وی و سایر چهره‌ای کارگزاران علیه عارف مطرح شده بود. 

قوچانی ... نوشته است: با گذشت دو ماه از انتخابات مجلس یازدهم کمتر نشست و تحلیل راهبردی از احزاب اصلاح‌طلب درباره نه تنها انتخابات و آینده اصلاحات بلکه نقش سیاست ورزی منتشر شده است ... تندیس سکوت اصلاحات دکتر محمدرضا عارف که «رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان؟!)» هم هست (شورایی که مهم‌ترین کارش خلعید از خویش در تنها مأموریتش بود) هنوز کلمه‌ای سخن نگفته است.

انتقاد روز گذشته قوچانی موجب شد تا علیرضا خامسیان مسئول رسانه‌ای محمدرضا عارف نیز در یادداشتی به وی پاسخ دهد.

خامسیان با کنایه به قوچانی، وی را تئوریسین پنداری بی‌التفات به دانش و تجربه دانسته و نوشته است "بر قوچانی نمی‌توان خرده گرفت، که هویت و موجودیت خود را از این بیهوده‌گویی‌ها وام گرفته است. هشدار جدی بیشتر به کارگزاران، آن‌هم به خاطر میراث داری بزرگ‌مردی چون هاشمی است که به تجربه دریافته بود بدون فهم مردم، مطالبات مردم و مصالح و منافع مردم، نمی‌توان سیاست ورزید. حال حزب نزدیک به آن پیر خردمند را چه شده است که  سرنوشت و میراث محافظه‌کاری عقل بنیان اش را به‌دست ژورنالیست‌های فرصت‌طلب و سیاست‌بازان خلاء اندیش و آرمان‌گرای خیالین اما خود واقع‌گرا پندار می‌دهد. 

***

درخواست برای برگزاری جلسات علنی دادگاه جرائم اقتصادی

حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با تسنیم، از نامه جمعی از نمایندگان برای برگزاری جلسه علنی دادگاه پورحسینی رئیس سابق سازمان خصوصی خبر داد و گفت: در این نامه نمایندگان از رئیس قوه قضائیه درخواست داشته اند تا دادگاه های ویژه جرائم اقتصادی به صورت علنی برگزار شود.

بیشتر بخوانید:

نامه ۲۵ نماینده به رئیس قوه قضائیه برای بررسی علنی پرونده «پوری حسینی» در دادگاه ویژه جرائم اقتصادی

***

درخواست ترکان برای رد اعتبارنامه نمایندگان درگیر دلالی

عضو حزب اعتدال و توسعه می گوید: کار مجلس قانون گذاری و نظارت بر اجرای قوانین است، کار مجلس این نیست که با فشار وارد کردن بر قوه مجریه  رئیس فلان اداره را عوض کنند و وابستگان خودش را روی کار آورند.

«اکبر ترکان» مشاور عالی پیشین حسن روحانی و عضو حزب اعتدال و توسعه در بخشی از گفتگوی خود با عنوان می کند: مجلس جدید برای اینکه حیثیت خود را حفظ کند، باید این کسانی که در کارشان خدشه اقتصادی است و در مداخله اقتصاد دولتی بوده اند و دلالی و امثالهم انجام میدادند باید اعتبارنامه هایشان رد شود.

ترکان ضمن اشاره اینکه برخی با وجود داشتن تخلفات مالی راهی مجلس یازدهم شده اند، گفت: برای اینکه دوباره فشار آورده اند و تائید صلاحیت شده‌اند که اسامی آنها معلوم است. اعتبارنامه اینها باید رد شود و نباید اجازه دهیم اینها همچنان در مجلس بمانند وگرنه مجلس دوباره همان اتهامات قبلی را متوجه می شود. این بخش بسیار مهمی است و تقاضای ما از مجلس جدید این است که اعتبار مجلس را فدای این اشخاص ناباب نکند.

این عضو حزب اعتدال و توسعه ادامه داد: از سوی دیگر در این دوره ای که گذشت نمایندگان مداخلاتشان در قوه مجریه خارج از حد و اندازه بود به طوری که نماینده مجلس فشار می آورد که فلان نفر را مدیر کل استان کنید یا فلان نفر را به عنوان رئیس اداره بگذارید،‌این کسانی که به عنوان وابستگان به نمایندگان در مصدر  امور قرار گرفته اند،‌اینها یکی از نکات فساد و آسیب پذیری دوره گذشته مجلس بوده اند.

وی گفت: من فکر می کنم که کار مجلس قانون گذاری و نظارت بر اجرای قوانین است، کار مجلس این نیست که با فشار وارد کردن بر قوه مجریه  رئیس فلان اداره را عوض کنند و وابستگان خودش را روی کار آورند. این کار قبلا اتفاق افتاده است و باید اصلاح شود.

***

علی لاریجانی هنوز از قرنطینه خارج نشده است؟

احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم گفت: حضور رئیس مجلس در جلسات این هفته صحن بعید به نظر می‌رسد.

وی افزود: رئیس مجلس قطعا در جلسه روز سه شنبه حاضر نخواهد شد و احتمال حضور وی در جلسه روز چهارشنبه نیز بسیار کم رنگ است.

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: دوران قرنطینه آقای لاریجانی هنوز تمام نشده و وی در دوره قرنطینه به سر می‌برد و بسیار بعید است که در جلسات این هفته مجلس حاضر شود.

بیشتر بخوانید:

دوران قرنطینه لاریجانی هنوز تمام نشده است

 

 

منبع: الف

کلیدواژه: ستاد ملی مقابله با کرونا بیشتر بخوانید وزارت بهداشت مجلس یازدهم قرض الحسنه شناسایی شد احمدی نژاد ریاست مجلس کار مجلس بر اساس شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۴۶۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد یک نماینده مجلس از سیاست های نادرست ارزی دولت/ کالاهای اساسی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدرضا پورابراهیمی در جمع خبرنگاران، با اشاره به جلسات ارزی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: موضوع بحث سیاست‌های ارزی در سال‌های اخیر اصلی‌ترین موضوع اقتصاد کلان کشور بوده علی رغم اینکه به عنوان یک رویکرد کلان در اقتصاد محسوب می‌شود اما به شدت بر زندگی مردم و معیشت آنان و بر حوزه فعالیت‌های جاری کشور اثر دارد.

آنگونه که ایلنا روایت کرده، وی بیان کرد: اعتقاد ما بر این است که سیاست‌های ارزی دولت سیزدهم بعد از تغییر رئیس کل بانک مرکزی متناسب با آن چیزی که در اهداف قانونی بوده و در برنامه قانونی بوده، اجرایی نشده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که اگر ما قانون را برای اجرای برنامه‌های عملیاتی دولت مبنا بدانیم، باید بگویم آن چیزی که اجرا می‌شود با قانون برنامه، احکام دائمی و با همه آن چیزهایی که به عنوان قانون محسوب می‌شود، مغایرت‌های جدی دارد، تاکید کرد: بنابراین نگرانی ما از عدم اجرای قوانین و مقررات قانونی است نه اینکه قانون نداشته باشیم. حتی ما به واسطه همین رویکرد قانونی، جایگاه بانک مرکزی را در قانون ارتقا دادیم.

وی متذکر شد: این موضوع طی ۴ سال در مجلس و کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی طول کشید و به شدت اعتقاد داشتیم که بانک مرکزی باید از اقتدار لازم برای اجرای سیاست‌های ارزی و پولی برخوردار باشد و این موضوع را هم در مجلس یازدهم تصویب کردیم و ابلاغ شده و عملاً و رسماً با رویکرد قانون جدید، مسیر و جریان فعالیت بانک مرکزی طی می‌شود.

پورابراهیمی تاکید کرد: لذا این قانون در اختیار دولت است و قوانین دیگر هم وجود دارد و دولت مکلف است بر اساس این قوانین عمل کند. بنابراین نگرانی ما از عدم اجرا است و معتقدیم مدیریت فعلی بازار ارز مبتنی بر این نگاه و بر اساس ضوابط قانونی نیست؛ این یکی از چالش‌های اساسی ما طی یکی دو سال اخیر بوده و به شدت اثر منفی بر این حوزه گذاشته است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: اگرچه به ظاهر نام از سیاست‌هایی می‌برند که تغییری در نرخ ارز و اقتصاد رقم نخورد، اما این اقدامات به شدت التهاب ها را بیشتر کرده است درحالی که اگر ما با روش قانونی جلو می‌رفتیم و بر اساس نرخ ارز شناور مدیریت شده، عمل می‌کردیم، که در قانون و احکام دائمی آمده است، حتماً نرخ ارز از این نرخی که الان در بازار غیر رسمی وجود دارد، بسیار کمتر بود و اساساً این نرخ به وجود نمی‌آمد.

وی اظهار داشت: نکته بعدی آن است که به جز قانون که مبنای ماست و طبیعتاً در حوزه عملیات اجرایی مبنای کار قرار می‌گیرد، موضوعات مربوط به خود دستورالعمل دولت را هم داریم؛ از جمله سند تحول دولت مردمی که در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ توسط رئیس جمهور ابلاغ شد و مبنای عملکرد دستگاه‌های اجرایی قرار گرفت و در آن سرفصل سیاست‌های ارزی هم کاملاً به طور مشخص آمده است.

وی ادامه داد: در بخش سیاست های ارزی سند تحول دولت مردمی رئیس جمهور، همان رویکرد و نگاه مبتنی بر قانون احکام دائمی برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته و طبیعتاً دولت باید بر اساس آن اقدامات خود را انجام دهد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علاوه بر قوانین و سند تحول دولت مردمی، تجارب مختلف در اختیار ماست و ما نباید تجربه هایی که در گذشته منجر به آثار منفی بر اقتصاد کشور و معیشت مردم شده است را تکرار کنیم و تکرار آن تجارب قابل قبول نیست.

پورابراهیمی با اشاره به جلسات ارزی مشترک اخیر دولت و مجلس، گفت: جلساتی طی دو هفته اخیر با محوریت کمیسیون اقتصادی مجلس و با حضور رئیس بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و معاون رئیس جمهور و با محوریت ریاست مجلس و روسای چند کمیسیون‌های تخصصی مجلس برگزار شد.

وی در تشریح اهداف این جلسات گفت: محور این جلسات آن بود که تجربه تنش‌ها و شوک‌های ارزی گذشته که در کشور باعث کاهش ارزش پول ملی و فشار به معیشت مردم شد را تبیین کنیم و تاکید نمایندگان اقتصادی این بود که نباید به این تجارب بی تفاوت بود.

پور ابراهیمی با بیان این که از طرف دیگر در این جلسات تاکید شد که مبنای ما قانون است و ما از دولت چیز جدیدی نخواستیم افزود: از همه مهمتر تاکید همکاران ما در مجلس این بود که ادامه این روند آسیب های بیشتری به همراه دارد و اگر می‌خواهیم ثبات اقتصادی در کشور وجود داشته باشد، باید به تجارب گذشته و اجرای قوانین توجه جدی داشته باشیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که اعتقاد ما آن است که این نرخ ارز غیررسمی که در حال حاضر در بازار جولان می‌دهد، قابل مدیریت است اظهارکرد: اگر می بینیم وضعیت ما در حوزه قاچاق کالا تشدید شده اما همچنین ارز ترجیحی می‌دهیم با این هدف که مردم با قیمت پایین گوشت و مرغ بخرند ولی این اقلام ضروری با قیمت ۲ تا ۳ برابر قیمت ارز ترجیحی به دست مردم می رسد؛ منطقا باید به این جمع بندی برسیم که ادامه این مسیر به صلاح کشور نیست حتی لازم نیست مجلس ورود کند و با این شرایط دولت، خودش باید در سیاست‌های ارزی تجدیدنظر کند.

پورابراهیمی در پایان با بیان این که مجلس در حال حاضر وارد فرایندی شده است که در آن باید برنامه اجرایی دولت در حوزه سیاست‌های ارزی به مجلس ارائه شود، گفت: در واقع، ما آیین نامه و ضوابط به اندازه کافی داریم. سیاست و سند تحول دولت مردمی را هم داریم و قانون برنامه و احکام بانک مرکزی هم وجود دارد و ما چیز جدیدی نمی‌خواهیم. بلکه هدف از این جلسات آن است که برنامه اجرایی دولت درباره سیاست‌های ارزی متناسب با این مواردی که گفتیم، سریعتر ارائه شود.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900208

دیگر خبرها

  • رئیس‌جمهور با یک خط می‌تواند فیلتر را بردارد
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • واکنش پلیس آگاهی به فیلمبرداری مردم از صحنه جرائم
  • نگاهی به تمام جنجال‌های کریمی قدوسی | گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • درخواست کریمی قدوسی از دولت افغانستان برای بررسی رگ و ریشه اش /سخنگوی سپاه ادعای جنجالی را تکذیب کرد /گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • رمزگشایی از علنی شدن اختلاف دولت و مجلس /آصفری: حذف قالیباف؟ بعید است /حاجی دلیگانی: تا روز آخر بر مجلس نظارت خواهیم کرد
  • انتقاد یک نماینده مجلس از سیاست های نادرست ارزی دولت/ کالاهای اساسی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • واکنش خلجی به کنایه رسانه‌ها با عبارت «دولت کجاست؟»
  • دولت رئیسی با ۸ پاسخ عجیب به ضرب‌الاجل اقتصادی قالیباف واکنش نشان داد / دعوای مجلس و دولت شدت گرفت