Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: نهالستان کوشکن زنجان در صورت تخصیص اعتبار بزرگترین تولید کننده نهال جنگلی در شمال غرب کشور می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان و به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان، مجید معانی با بیان این که هر ساله از اعتبارات مختلف اعم از اعتبارات ملی و اعتبارات صندوق توسعه ملی اقدام به جنگل کاری در سطح استان زنجان می‌شود، اظهار کرد: در توسعه جنگل کاری دو طرح توسعه جنگل با نهال و غنی سازی جنگل با نهال مطرح است، به عبارتی دیگر در طرح توسعه جنگل هدف افزایش سطح جنگل در منطقه است تا سرانه جنگل در استان بالاتر رود همچنین غنی سازی نیز در مناطق جنگلی که تنک هستند برای بالا بردن تعداد درخت در واحد سطح انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در سال ۹۸ از اعتبارات صندوق توسعه ملی در حدود ۱۱۰ هکتار جنگل کاری در منطقه جمال آباد شهرستان طارم با گونه‌های ارس و زالزلک مورد کشت قرار گرفت.

رئیس اداره جنگلداری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به این در طرح صیانت نیز دو طرح غنی سازی و توسعه جنگل مطرح بود، تصریح کرد: در همین راستا ۳۰ هکتار غنی سازی جنگل و ۵۰ هکتار توسعه جنگل در منطقه بیدان چای انجام شد به طوری که طی سال گذشته در مجموع ۱۹۰ هکتار توسعه و غنی سازی جنگل در سطح استان انجام گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: طی سال ۹۷ نیز در منطقه ایده‌لو شهرستان زنجان به منظور جلوگیری از فرسایش خاک و در نهایت پیشگیری از رواناب، طرح توسعه کشت درختان به روش دیم به مساحت ۲۰ هکتار انجام شد که از جمله گونه‌های مورد کشت بنه (پسته وحشی) و گونه بیابانی قیچ بود.

معانی با تاکید بر این که گونه ارس جزو گونه‌های غالب درختان جنگلی در استان زنجان است، تصریح کرد: این گونه بسیار مقاوم در مقابل کم آبی، کم عمقی خاک و خاک های فقیر عاری از مواد غذایی است و از این جهت که گونه بومی استان است به عنوان بهترین گزینه در راستای بالا بردن سطح و سرانه جنگل مطرح است از سویی دیگر برای تامین نیاز نهال جنگلی در استان، طی چند سال گذشته این گونه، توسط اداره جنگل‌کاری منابع طبیعی زنجان تولید و بعد از ۲ تا ۳ سالگی وارد کشت در عرصه جنگلی می‌شود.

به گفته وی استان زنجان دارای ۷۳ هزار هکتار جنگل طبیعی است که گونه‌های غالب این جنگل‌ها شامل بنه، زالزالک، ارس و بلوط است و در حدود ۲۰ تا ۲۱ هزار هکتار از سطح جنگل‌های استان به جنگل ارس اختصاص دارد.

رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان این که در حدود ۱۰ هزار اصله درخت ارس در تنها نهالستان مادری کوشکن شهرستان زنجان موجود است، ادامه داد: در این محل ۵۰ هکتار نهالستان وجود دارد که دارای انواع نهال‌ها با بیش از ۲۰ گونه از جمله گونه‌های کشت شده در فضای سبز شهری، صنوبر، گونه‌های جنگلی ارس، بنه، زالزالک و بلوط است.

وی افزود: نهال‌های تولید شده در نهالستان مادری کوشکن در حال حاضر تامین کننده نیاز استان است، اما در صورتی که اعتبارات لازم در خصوص تهیه نهال اختصاص یابد این استان ظرفیت لازم برای تامین نهال‌های جنگلی برای استان‌های همجوار را دارد و می‌تواند به عنوان بزرگترین مرکز تهیه نهال در شمال غرب کشور مطرح شود.

به گفته معانی نهالستان مادری کوشکن تمام امکانات از قبیل نیروی انسانی کارآمد و تحصیل کرده، ظرفیت نهالستان، آب، خاک و تمام آن چه که برای یک نهالستان مورد نیاز است، را دارا است و تنها سد مسیر پیشرفت این پروژه عدم اختصاص و تزریق اعتبار است.

انتهای پیام/73004/ق

منبع: فارس

کلیدواژه: زنجان جنگل منابع طبیعی نهال نهالستان کوشکن امکانات نیروی انسانی ظرفیت تولید اختصاص خاک پروژه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان توسعه جنگل اداره جنگل جنگل کاری غنی سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۴۷۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش‌های آوج در مسیر توسعه

زرگر فرماندار آوج گفت: اتکای به بودجه‌های دولتی و تصدی گری دولت به این حوزه آسیب زده است. در آوج هم همچنان تصدی گری دولت وجود دارد و لازم است که دولت بخش خصوصی را وارد امر کند.

زرگر افزود: طرح‌های گردشگری شهر آوج به همت شهرداری انجام شده است و ۳۷ هکتار لازم است که به بخش خصوصی واگذار شود.

زرگر گفت: لازم است اداره راه و شهرسازی در نحوه واگذاری‌ها اهتمام بیشتری صورت بدهد و اداره میراث فرهنگی هم سازوکار مناسب را در اجرا کند. امیدواریم با تغییر و تحولاتی که صورت گرفته اقدامات قابل توجهی در این حوزه انجام شود.

زرگر اضافه کرد: میراث فرهنگی طرحی آماده کرده که در حال نهایی شدن است و پتانسیل جذب گردشگر را دارد.

زرگر گفت: در آبگرم مشکل حقوقی و قانونی مانع توسعه است. در حال حاضر فقط یک واحد آبدرمانی فعال است. مشکل ما مجتمع الماس غرب است که پروژه ۲۰ الی ۳۰ درصد پیشرفت داشته، اما باتوجه به مشکل قانونی در راستای مالکیت آب‌ها راکد مانده است. باتوجه به اینکه مالک آب دولت است و جزو انفال محسوب می‌شود باید برای آن تدبیری اندیشیده شود.

داداشی شهردار آوج هم گفت: در این زمینه جلسات متعددی با اداره راه و شهرسازی برگزار شده است. املاک مذکور در تملک این اداره است و برای ورود بخش خصوصی باید کارسازی شود.

داداشی گفت: نحوه واگذاری توسط اداره راه و شهرسازی مناسب نیست و بنابراین سرمایه گذار بخش خصوصی ورود نمی‌کند.

داداشی اظهار کرد: خارج شدن آوج از عنوان توسعه نیافته در گرو اینست که باید مجوز‌ها به خود شهرستان واگذار شود. بهترین راهکار اینست که تملک زمین‌ها به شهرداری واگذار شود. در ورودی شهر آوج گردنه حادثه ساز وجود دارد که اقداماتی در زمینه رفع نواقص آن صورت گرفته است. در بحث میادین هم میدان اصلی از هفته آینده کلید می‌خورد. اصلاح بلوار اصلی شهر بود که آن هم با ۳۰ درصد پیشرفت روبروست.

آوج متشکل از دو بخش آبگرم و آوج به مرکزیت آوج با بیش از ۴۳ هزار جمعیت که ۷۰ درصد آن در روستا‌ها ساکن هستند، شهرستانی در جنوب غربی استان قزوین واقع است.

آوج در ردیف شهرستان‌های محروم و کم‌تر توسعه یافته کشور قرار دارد، اما از ظرفیت‌های قابل توجهی در بخش‌های مختلف از جمله گردشگری و کشاورزی برخوردار است، اگر به ظرفیت‌های اوج بیشتر توجه شود ومورد عنایت مسئولان قرارگیرد قبول داربه منطقه‌ای کاملاً توسعه یافته تبدیل می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • رگبار، رعد و برق و وزش باد در زنجان پیش بینی شد
  • هدف‌گذاری تبدیل یزد به قطب تولید ماشین‌آلات نساجی
  • توسعه نهالکاری در ۵۰ هکتار از تفرجگاه عینالی تبریز
  • ۲ تن چوب تاغ قاچاق در محور فولاد محله_مازندران کشف شد
  • تولید ۲۵۰ میلیون اصله نهال در کشور
  • چالش‌های آوج در مسیر توسعه
  • دشت هراز بزرگترین تولیدکننده برنج مازندران است
  • نهال‌کاری در ۵۰ هکتار از اراضی تفرجگاه عینالی تبریز
  • فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب و رونق ترانزیت 
  • ◄ فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب و رونق ترانزیت