Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روزها درحالی‌که عشایر باید آهنگ کوچ بهاره کنند کرونا نگرانی‌هایی در میان عشایر مازندران به وجود آورد که شیوع ویروس کرونا موجب شد کوچ بهاره با تاخیر انجام شود تا موجب شیوع بیماری نشود.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، این روزها درحالی‌که عشایر باید آهنگ کوچ بهاره کنند کرونا نگرانی‌هایی در میان عشایر استان مازندران به وجود آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیوع ویروس کرونا موجب شد کوچ بهاره با تاخیر انجام شود تا موجب شیوع بیماری نشود.

رئیس اداره امور عشایر مازندران در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: درحال حاضر عشایر در مناطق پایین‌دست استان هستند و هنوز به مرتع کوچ نکردند.

سیدصمد کاظمی با اشاره به اینکه کوچ بهاره اردیبهشت ماه به تعویق افتاد، افزود: پیشنهاد ما این است پیشنهاد شد کوچ بهاره 15 خرداد انجام شود.

 

وی با بیان اینکه همه دام‌ها قبل از ورود به مرتع باید واکسینه شوند، گفت: حتما عشایر به دلیل سلامتی خود به توصیه‌ها توجه کنند.

رئیس اداره امور عشایر مازندران اضافه کرد: معمولا زمان کوچ عشایر به ییلاق‌های مازندران خرداد ماه هر سال است که باتوجه به شرایطی که داریم و شیوع ویروس کرونا احتمال دارد کوچ عشایر با تاخیر انجام شود.

 

کاظمی با اعلام اینکه زمان کوچ فرصتی است که برخی از مراتع که در مناطق سردسیر استان سرسبز شوند، افزود:  طی این مدت 5 هزار خانوار عشایر مازندران کوچ کرده و جابه‌جا می‌شوند و زمان بازگشت آن از ییلاق‌ها به سمت قشلاق مهر ماه خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه هنوز گزارشی از کرونا در عشایر مازندران نداشتیم، گفت: لازم است دامداران مازندران از کوچ بهاره در اردیبهشت ماه پرهیز کنند.

رئیس اداره امور عشایر مازندران یادآور شد: تاکنون 5 هزار و ۹۲۰ خانوار عشایر در استان شناسایی شدند که معیشت اصلی عشایر دامداری است.

 

مدیرکل دامپزشکی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: واکسیناسیون دام‌های سبک علیه بیماری‌های شاربن ، آبله ، تب برفکی و PPR کاملاً رایگان  است.

سیدحسین رضوانی با بیان اینکه دامداران هیچ هزینه‌ای برای این واکسن‌ها پرداخت نمی‌کنند، افزود: در دام سنگین به‌دلیل وارداتی بودن نوع واکسن تب برفکی ، باید هزینه دوز واکسن مصرفی که بسته به نوع واکسن حداکثر به ازاء هر راس گاو از 3هزار تا 7400 تومان متغیر است، توسط دامدار پرداخت و بقیه هزینه‌ها از جمله ایاب و ذهاب و هزینه تزریق به عهده دامپزشکی خواهد بود.

 

وی اضافه کرد: کارشناسان اداره مراقبت از بیماری‌های دامی دامپزشکی مازندران با برنامه‌ریزی و اعزام به روستاها و دامداری‌های صنعتی ، با واکسیناسیون،  دام‌ها را علیه بیماری‌های شایع ایمن می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با تاکید بر هزینه ناچیز واکسن تب برفکی در دام سنگین در قبال ایمن سازی گاو در مقابله با بیماری تب برفکی با توجه به سلامت و ارزش ریالی دام ، از دامداران درخواست کرد تا نهایت همکاری را با اکیپ های عملیاتی دامپزشکی داشته باشند.

این مسؤول با اشاره به نزدیک شدن کوچ دام به مناطق بالادست و تغییر ناگهانی شرایط آب و هوائی و جیره غذائی از دامداران خواست تا نسبت به واکسیناسیون دام‌های خود بر علیه بیماری آنتروتوکسمی که از نوع واکسن‌های بهادار بوده و با نظارت و برنامه‌ریزی دامپزشکی توسط مراکز مایه کوبی انجام می‌شود، اقدام کنند.

 

رضوانی خاطرنشان کرد: با توجه به بحران کرونائی برای حفظ سلامت دامداران و رعایت طرح فاصله گذاری اجتماعی به ادارات دامپزشکی مراجعه نکنند و دامپزشکی با برنامه‌ریزی دام‌ها را تحت پوشش واکسیناسیون قرار می دهد و امورات و پیگیری‌های لازم را از طریق تلفنی پیگیری کنند.

این مسؤول افزود: امسال با توجه به شرایط بهداشتی موجود ، طی هماهنگی بعمل آمده در کمیته عشایری استان و سایر ارگان‌های ذیربط کوچ دام‌ها برای مدتی کوتاه به تعویق خواهد افتاد که فرصت مناسب‌تری برای پوشش حداکثری دام‌ها در برنامه واکسیناسیون خواهد بود.

 وی در پایان از دامداران خواست تا به منظور جلوگیری از انتشار بیماری کرونا که اصل بر سلامت آنها است،برخی از بیماری‌های دامی و برای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی در زمان کوچ دام‌ها علاوه بر گرفتن مجوزهای لازم ، از خودروهای مخصوص حمل تا مکانی که امکان دارد استفاده کنند و از حرکت دام‌ها در مسیر شهرها و روستاها جداً پرهیز کنند.

انتهای پیام/86034/ع

منبع: فارس

کلیدواژه: عشایر مازندران کوچ بهاره دام عشایر مازندران انجام شود کوچ بهاره تب برفکی دام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۴۸۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برنامه ملی ریشه کنی بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک در خوشاب

 
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛رئیس شبکه دامپزشکی خوشاب گفت: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، یک بیماری حاد ویروسی با واگیری بالا، شدید، اخطار کردنی و قابل انتقال مرزی در نشخوارکنندگان کوچک اهلی و حیات وحش است که با ایجاد واگیری و تلفات بالا، خسارات اقتصادی قابل ملاحظه‌ای در این گونه دام‌ها به وجود می‌آورد؛ بنابراین مهار کامل و در نهایت ریشه کنی این بیماری در دستور کار سازمان دامپزشکی کشور قرار گرفته است.

محمود ترخاصی افزود: طرح سراسری واکسیناسیون دام‌های سبک شهرستان علیه این بیماری با استفاده از توان ۸ نیروی عملیاتی دامپزشکی بخش دولتی و خصوصی بصورت رایگان از ابتدای سال جاری آغاز شده است.

او گفت:تا کنون بیش از ۲۱ هزار راس دام سبک مورد مایه کوبی قرار گرفته اند و پیش بینی می‌شود کلیه جمعیت دامی موجود در واحد‌هایی روستایی و عشایری با اولویت مناطق مجاور با مناطق چهارگانه حفاظت شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست و مجاور حیات وحش، علیه این بیماری ایمن سازی شود.

دیگر خبرها

  • ۱۳۰۰۰ قلاده سگ صاحب‌دار علیه بیماری هاری در استان واکسینه شدند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • واکسیناسیون بیش از ۴۰۰۰ رأس دام علیه بیماری آبله گوسفندی در بدره
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • کاهش ۳۰ درصدی ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام
  • هفته سلامت، نقش فعالیت‌های تشخیصی آزمایشگاهی دامپزشکی در بهداشت دام
  • هشدار شبکه دامپزشکی جغتای در خصوص بیماری تب نزله‌ای بدخیم
  • آغاز برنامه ملی ریشه کنی بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک در خوشاب
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا