Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-02@17:06:20 GMT

پیاده‌راه باریک می‌شود

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۴۸۵۶۴

پیاده‌راه باریک می‌شود

راه در تصاحب آنان است و تنها گوشه‌ای برای عبور دیگران گشوده‌اند. برخی پیاده‌رو را ملک خود می‌دانند و برخی کسادی بازار را دست آویزی برای تجاوز به حق دیگران قرار داده‌اند. هر چه هست حاصل آن آشفته‌بازاری است که ادامه آن به صلاح هیچ‌کس نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انگار مغازه‌ها هر روز کوچک‌تر و راه‌ها باریک‌تر می‌شود، گاهی مجبوریم برای عبور از گوشه خیابان بگذریم و گاه باید مسیر را عوض کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موتورسواران، دست‌فروشان و مغازه‌داران با تصاحب گوشه گوشه‌ پیاده‌رو، حق دیگران را لگدکوب امیال و اغراض خود کرده‌اند.

هیچ‌کس از وضع موجود راضی نیست

محمود یزدانی از مغازه‌داران خوانساری می‌گوید: ۳۰ سالی می‌شود که در بازار مغازه دارم، قرار دادن برخی اقلام در مقابل درب مغازه برای جلب نظر مشتری لازم است، اما با وضعیت شیوع کرونا که سلامت شهروندان در خطر است، مجبوریم از این کار خودداری کنیم.

او می‌افزاید: دستفروشان بازار ما را کساد می‌کنند و با داد و فریادهایشان آرامش را از شهروندان می‌گیرد؛ ما مالیات می‌دهیم و عوارض شهرداری را پرداخت می‌کنیم، اما دست‌فروشان که این مبالغ را نمی‌پردازند، پس مسئولان شهری باید برای حمایت از ما کاری بکنند.

رضا فصاحت فروشنده دیگری است که گلایه خود را از حضور دست‌فروشان اینگونه مطرح می‌کند: متاسفانه دست‌فروشان وقتی در محلی شروع به کار می‌کنند بعد از مدتی نسبت به آنجا احساس مالکیت دارند و برخورد با آنها سخت است، ماموران شهرداری هم برای جلوگیری از سد معبر به سراغ آنها می‌روند، اما تاکنون تاثیر زیادی نداشته، ادست‌فروشان تز گوشه‌ای به گوشه دیگر بازار می‌روند. مزاحمت دست‌فروشان را داشتیم و کسادی ناشی از شیوع کرونا هم به آن افزوده شد.

بیکاری و فقر عامل دست‌فروشی

اما احمد نوبخت از دستفروشان خوانساری، بیکاری و فقر را سبب آن می‌داند که علی‌رغم میل باطنی خود، دست‌فروشی کند و می‌گوید: وقتی اوضاع اقتصادی خراب است و بیکاریم، چگونه باید زندگی‌مان را بگذرانیم؟ بسیاری از دست‌فروشان ساکن روستاهای خوانسار هستند و  برای فروش اجناس خود به اینجا می‌آیند، بحران کرونا بساط کاسبی ما را بر هم زده، اما اگر کار بهتری باشد هیچ‌کس دست‌فروشی نمی‌کند.

اعتراض شهروندان 

از سوی دیگر شهروندان خوانساری نیز از سد معبر دست‌فروشان و مغازه‌داران ناراحت و خواستار ساماندهی آنان هستند.

مجید عصاری از شهروندان خوانساری با بیان اینکه سد معبر باعث نازیبا شدن منظره شهری می‌شود، می‌گوید: سد معبر موجب ایجاد مشکلاتی در تردد شهروندان می‌شود، دست‌فروشان باید ساماندهی شوند، پارک موتورسیکلت در پیاده‌رو و اجناسی که مغازه‌داران در خارج از مغازه می‌گذارند در بعضی مناطق واقعا راه همه را بسته است.

سد معبر نداریم!

محسن جاپلقی، معاون خدمات شهری شهردار خوانسار با اشاره به اجرای طرح‌های حفاظت معابر و رفع سد معبر در این شهر، عنوان می‌کند: یگان حفاظت معابر شهرداری خوانسار متشکل از سه نفر است که همه روزه، حتی در ایام تعطیل مشغول انجام وظیفه هستند.

او می‌افزاید: به دنبال شیوع کرونا میزان نظارت‌ها در سطح  شهر افزایش یافته و در روزهای اخیر تنها در یک روز بیش از  ۲۵ مورد رفع سد معبر انجام شده و شمار این موارد در دو ماه اخیر به بیش از ۶۰  مورد رسیده است.

معاون خدمات شهری شهردار خوانسار با بیان اینکه سد معبر تنها محدود به دست‌فروشان نیست، می‌گوید: جمعی از کسبه به صورت داوطلبانه اجناس خود را  از مقابل سکوها و پله‌های مغازه‌ها برداشتند.

جاپلقی تصریح می‌کند: شهرداری خوانسار در سال ۱۳۹۶ آیین‌نامه اجرایی تبصره یک بند دو  ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها را برای این شهر تدوین کرد و پس از حدود دو ماه آئین‌نامه مذکور آماده و در شورای اسلامی شهر تصویب و از ۱۶ مهر ۱۳۹۶ تاکنون اجرا می‌شود.

او می‌گوید: در ابتدا مقاومت‌هایی از سوی برخی کسبه در مقابل اجرای این آیین‌نامه بوجود آمد که با همکاری دادستان شهرستان، اعضای شورای اسلامی شهر و نیروی انتظامی کسبه‌ در چهارچوب قانون اقدام به رفع سد معبر کردند.

معاون خدمات شهری شهردار خوانسار می‌افزاید: هم‌اکنون پس از گذشت بیش از ۳۰ ماه از آغاز این طرح، تخلفات سد معبر در شهر خوانسار تا حد چشمگیری کاهش پیدا کرده است و تقریباً می‌توانیم بگوییم معضل سدمعبر در شهر خوانسار وجود ندارد.

جاپلقی ادامه می‌دهد: در ایام شیوع کرونا اکیپ مشترکی با حضور نیروی انتظامی، شبکه بهداشت و درمان، اداره صمت، اتاق اصناف و شهرداری در شهر گشت‌زنی می‌کند و در خصوص جمع‌آوری اجناس موجود بر روی پله‌های مقابل مغازه‌ها به کسبه تذکر می‌دهند و با موارد محدود سرپیچی از قانون برخورد شد.

او با اشاره به فعالیت دست‌فروشان می‌افزاید: در شهر خوانسار پدیده  دستفرسی محدود است، اما همین تعداد بسیار محدود نیز به دنبال شیوع کرونا برای حفظ سلامتی خود و شهروندان از ادامه فعالیت صرف نظر کردند.

احداث بازار هفتگی مشکلات را رفع می‌کند

هوشنگ صانعی، رئیس شورای اسلامی شهر خوانسار با اشاره به  معضل سد معبر در شهر خوانسار، می‌گوید: سد معبر از پدیده‌های اجتماعی و در تعارض با حقوق شهروندی است که مسیر عبور عابران پیاده را با مشکل مواجه می‌کند؛ کسبه قانونا و شرعا نباید سد معبر ایجاد کنند.

او می‌افزاید: به دنبال شیوع  کرونا با شهرداری خوانسار در جلوگیری از سد معبر همکاری لازم را انجام داده‌ایم، سد معبر علاوه بر ایجاد مشکل تردد برای شهروندان در پیاده‌روها، موجب آلوده شدن مواد مصرفی می‌شد، به همین دلیل شهرداری با هدف حفظ بهداشت و سلامت شهروندان با جدیت برای جمع‌آوری سد معبر وارد عمل شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر خوانسار تصریح می‌کند: طرح  جلوگیری از سد  معبر در شهر همچنان به قوت خود باقی است و با همکاری کسبه مشکل حادی به وجود نیآمده است.

صانعی می‌گوید: با هماهنگی دادستان، نیروی انتظامی  و شهرداری و شورای شهر خوانسار و همکاری کسبه موارد سد معبر در شهر خوانسار نسبت به گدشته کمتر شده است.

وی با اشاره به طرح ایجاد بازارچه دائمی در شهر خوانسار می‌گوید: از آنجایی فروش محصولات دامی و باغی و تولیدات داخلی شهروندان در این محل راهی برای کوتاه کردن دست واسطه‌ها است و محصولات با قیمت مناسب به دست مصرف کننده می‌رسد برپایی بازارچه دائمی شهر در دستور کار قرار دارد و چند مکان نیز پیش‌بینی شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر خوانسار می‌افزاید: سه‌شنبه بازار شهر را ساماندهی و به  مکان بهتری انتقال دادیم، البته  تا اطلاع  ثانوی سه‌شنبه بازار شهر خوانسار تعطیل است.

کد خبر 419276

منبع: ایمنا

کلیدواژه: خوانسار شهرداری سد معبر سلامت نکات بهداشتی شهرهاي ايران شهروند حقوق شهروندی مشارکت شهروندان فرهنگ شهروندی کرونا در اصفهان شهر قانون شهرداری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق شورای اسلامی شهر مغازه داران دست فروشان شیوع کرونا سد معبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۴۸۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز احداث مترو رباط کریم

حمیدرضا الهیاری شهردار رباط کریم با اشاره به آغاز عملیات اجرایی ایستگاه مترو بازارک رباط کریم، یکی از مهمترین مطالبات شهروندان شهرستان رباط کریم را احداث مترو عنوان کرد وگفت: بسیار خرسندیم که این خواسته به حق امروز محقق شد و انشاالله با بهره برداری از این ایستگاه که در امتداد خط یک مترو است ضمن افزایش دسترسی شهروندان، کاهش ترافیک را شاهد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه بسیاری از پروژه‌های شهری در راستای خدمت رسانی بیشتر به مردم در مرحله انجام است، احداث ایستگاه مترو را شاخص‌ترین پروژه شهرستان ذکر کرد و گفت: این طرح بعد از تملک اراضی و هماهنگی با شرکت مترو تهران و تایید نقشه‌ها توسط شهرداری رباط کریم اجرایی می‌شود و با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از همشهریان عزیزمان در این شهرستان کارگر هستند، آغاز ساخت این پروژه در روز کارگر را هدیه مدیریت شهری شهرداری رباط کریم به این شهروندان می‌دانیم.

شهردار شهرستان رباط کریم با یادآوری اینکه مکان یابی این ایستگاه در زمان طراحی خط یک مترو تهران توسط شهرداری تهران تعیین شده تصریح کرد: اگرچه در سفر رییس جمهور به شهرستان رباط کریم مصوب شده بود که احداث توسط شهرداری تهران صورت پذیرد، اما به دلایلی این امر محقق نشد و شهرداری رباط کریم بر اساس توافق و از طرفی نیاز مردم به اجرای این پروژه و وعده به شهروندان این مطالبه مردمی را امروز محقق کرد.

اللهیاری گفت: این سکو به طول ۱۴۵ متر و به عرض ۷ متر در هر دو طرف خط ریلی در زیربنای ۲۷۰۰ متری احداث و همچنین مسیر دسترسی به سکو، آسانسور، ایستگاه تاکسی و دوربرگردان مسیر ایستگاه توسط شهرداری رباط‌کریم پیگیری و اجرا خواهد شد و سایر اقدامات فنی و الکترونیکی نیز توسط شرکت مترو تهران صورت خواهد گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • محسن دلکرمی سرپرست شهرداری تیران شد
  • جزئیات پروژه چهارباغ/ فاز نخست تیرماه افتتاح می‌شود
  • لزوم توانمندسازی بازرسی کار / تقدیر از شهرداری اصفهان برای پیاده‌سازی نظام یکپارچه HSE
  • پیاده‌راه‌های همدان از زیباترین پیاده‌راه‌های کشور است
  • آغاز احداث مترو رباط کریم
  • اردیبهشت زمان سفر سرزمین لاله های سر به زیر
  • پیاده‌راه خیابان ملت شهرکرد، موجب جذب گردشگر خواهد شد
  • آغاز طرح بازآفرینی شهری محله جامی اصفهان
  • هزینه ۳۰۰ میلیارد تومانی شهرداری در حوزه گردشگری همدان
  • تکمیل پارکینگ محله چهل اختران قم