Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@21:38:52 GMT

کودکان نیازمند حمایت عاطفی و روانی در شرایط کرونایی

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۴۹۶۱۱

ایسنا/همدان یک روانشناس پیرامون نحوه صحبت کردن با کودکان درباره ویروس کرونا مطالبی بیان کرده است؛ یکی از مهمترین نکاتی که باید مدنظر داشت این است که کودکان از بزرگسالان برای درک جهان استفاده می‌کنند به همین علت کودکان بسته به نحوه صحبت کردن بزرگسالان اطرافشان با آنها،‌ کم و بیش دچار اضطراب می شوند. کودکان و نوجوانان به یک نحو به کمک بزرگسالان نیاز دارند تا اهمیت این شرایط را درک کنند، کودکان همچنین تجربه چندانی برای درک موضوعی مانند کووید ۱۹ را نداشته و واقعاً به بزرگسالان نیاز دارند تا اطلاعات را برای آنها تفسیر کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بچه‌ها غالباً در مقایسه با آنچه بزرگسالان متوجه می شوند،‌ نسبت به اتفاقات اطرافشان هوشیاری بیشتری دارند، این را باید بدانید که بچه‌ها اغلب به صحبت‌های بزرگسالان گوش می‌کنند، حتی زمانی که این گونه به نظر نمی رسد. بهترین کار این است که به طور مستقیم با خود آنها صحبت کنند و تا آنجا که می‌توانند به آنها قوت قلب بدهند.

ماندن در خانه و عدم برقراری ارتباط اجتماعی احتمالاً برای کودکان در هر سنی استرس‌زا خواهد بود بنابراین بزرگسالان باید راهکارهایی را برای مقابله با این شرایط به کودکان  آموزش دهند. به منظور کاهش اضطراب در کودکان همچنین به بزرگسالان توصیه می‌شود که کودکان را کمتر در معرض اخبار و رسانه‌های اجتماعی قرار دهند، حتی نوجوانان که از رسانه‌های اجتماعی برای ارتباط با دوستانشان استفاده می‌کنند نیز لازم است وقفه‌ای در استفاده از گوشی های خود داشته باشند.

والدین باید بر استفاده فرزندانشان از رسانه‌های اجتماعی نظارت کنند، قانون بگذارند و مطمئن شوند که کودکان و نوجوانان به ویژه شب هنگام از گوشی و سایر دستگاه های ارتباطی شان استفاده نمی‌کنند.

یک پژوهشگر علوم اجتماعی در این رابطه به خبرنگار ایسنا گفت: در این شرایط بحرانی که با شیوع و همه گیری ویروس منحوس کرونا در سطح جهانی مواجه هستیم، توجه به سلامت جسمی و روانی اعضای خانواده به ویژه کودکان و نوجوانان از اهمیت و اولویت ویژه ای برخوردار است و حمایت عاطفی و روانی والدین از فرزندان نقش مؤثری در کاهش فشارها، اضطراب ها و استرس های ناشی از این بیماری دارد.

مهرداد هوشمند اظهار کرد: وجود فشارهای روحی و روانی ناشی از این ویروس مخرب و استرس زا در سطح جامعه و خانواده ها باعث بروز مشکلات رفتاری برای کودکان و نوجوانان شده و تعادل و سلامت روانی و فکری فرزندان را مختل کرده و نقش ها و کارکردهای آموزشی، تربیتی و حمایتی خانواده ها را برهم زده است و در انجام فعالیت های روزمره آنها از نظر بازی و تفریحات و گذران اوقات فراغت و آموزش و تحصیلات مشکلات و چالش هایی ایجاد کرده که ضرورت دارد والدین و خانواده ها بیشتر از گذشته آنها را از نظر فکری و روحی دریابند و به نظرات و خواسته های آنها توجه بیشتری داشته باشند و بخشی از اوقات خود را با بچه ها بگذرانند و به نیازها و عواطف و استعدادهای آنها نگاه ویژه ای کنند.

وی با بیان اینکه توجه به ابعاد گوناگون رشد کودکان و نوجوانان از نظر عاطفی، اجتماعی، جسمانی، روانی، اخلاقی، آموزشی و تربیتی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و در سلامت و تعادل شخصیتی آنها مؤثر است، افزود: حمایت عاطفی و روانی از کودکان و انجام بازی های مختلف با آنها در محیط خانه تأثیرات سازنده ای در رشد فکری، عاطفی و اجتماعی فرزندان داشته و در کاهش اضطراب ها و نگرانی های ناشی از قرنطینه خانگی تأثیر بسزایی دارد و میزان تاب آوری آنها را در شرایط سخت و بحرانی تقویت می کند.

این مدرس آموزش خانواده تصریح کرد: انجام برخی بازی ها و فعالیت های بدنی، فکری و آموزشی با کمترین امکانات در این شرایط کرونایی و خانه نشینی اجباری می‌تواند شادی، نشاط و تندرستی را در محیط خانواده افزایش دهد و توانایی های ذهنی، حرکتی و مهارتی آنها را توسعه دهد و به بهبود سلامت جسمانی و روانی آنها کمک کند و در رشد و شکل گیری شخصیت آنها تأثیر سازنده‌ای  داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که کروناویروس یک چالش جهانی است و همه کشورهای مختلف را از نظر سلامتی، اقتصادی، اجتماعی و  فرهنگی و آموزشی و جنبه های گوناگون درگیر کرده بنابراین وظیفه جامعه و خانواده هاست که این روزهای دشوار و تلخ را به خوبی مدیریت کرده و از این شرایط اجباری خانه نشینی برای تحکیم روابط خانوادگی و تقویت روابط عاطفی و کلامی در خانواده استفاده بیشتری کنند تا آرامش و امنیت و سلامت روحی و روانی اعضای خانواده بیشتر شود.

هوشمند ادامه داد: والدین باید سعی کنند در این شرایط دشوار اوقات بیشتری را از نظر زمانی، عاطفی و کلامی به فرزندان خود اختصاص دهند و با همنشینی و گفتگوی بیشتر با آنها به سلامت روحی وروانی آنها کمک کنند و با خواندن کتاب های مختلف متناسب با سنین و روحیات آنها و خواندن قصه ها و داستان های گوناگون، نگاه کردن به آلبوم ها و تصاویر گذشته، بیان تجربیات و خاطرات زندگی و تحصیلی خود و انجام بازی های فکری و آموزشی و بدنی مختلف و تکمیل پازل ها و انجام بازی های سرگرم کننده به رشد استعدادها و توانایی های ذهنی و فکری و رشد مهارت های اجتماعی و افزایش خلاقیت آنها کمک کرده و محیطی سالم و شاداب همراه با آرامش و امنیت را برای کودکان و نوجوانان خود فراهم کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کروناویروس خانواده کودکان و نوجوانان خانواده ها بازی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۴۹۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حسین قناعت:«والدین امانتی» به کودکان حفاظت از محیط زیست را آموزش می‌دهد/ فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده می‌شود

به گزارش خبرآنلاین، کارگردان فیلم سینمایی «لازانیا» درباره ساخت فیلم انیمیشن و ارتباط بهتر مخاطب با این آثار گفت: من به سینمای انیمیشن نیز علاقه دارم و اتفاقاً دو طرح برای ساخت اثر در این قالب نوشته‌ام. من هیچ‌گاه به دنبال کسب جایزه از جشنواره‌ها نبودم و سینمایی که مورد علاقه‌ام بوده را دنبال کردم و در فیلم‌هایم به فضای فانتزی همواره توجه داشته‌ام. سینمای من غیر از فیلم «دزد و پری» که مختص مخاطب خردسال است، معمولاً سینمایی است که مخاطبش خانواده‌ها هستند و سعی دارم قصه‌پردازی کنم و فانتزی را هم به خوبی می‌شناسم. سریال «دیو و ماه پیشونی» همزمان در چهار پلتفرم پخش شد توانست جزو پربیننده‌ترین سریال‌های کودک و نوجوان شبکه نمایش خانگی باشد. در این سریال سعی کردم خانواده‌ها و کودکان را به شاهنامه و کتابخوانی علاقه‌مند کنم و جالب است که در زمان پخش خانواده‌هایی که حتی بچه‌های ۵ یا ۶ساله داشتند و بچه‌هایشان توان خواندن و نوشتن نداشتند هم از علاقه‌مند شدن آن‌ها به شاهنامه می‌گفتند و این برای من اتفاق بسیار خوشایندی بود. متأسفانه همانطور که پیش‌تر گفتم شرایط سینمای کودک بسیار بد است و اگر حمایت نهادهای دولتی نباشد ساخت فیلم تقریباً غیرممکن است. همیشه مسئولان شعارهای خوبی برای حمایت از این سینما مطرح کرده‌اند اما هیچ‌گاه عملکردی که شاهد بودیم در حد شعارهای مطرح شده نبوده و واقعیت موجود در سینمای کودک بسیار ناامیدکننده است.


این کارگردان درباره موضوع فیلم «والدین امانتی» توضیح داد: اولین مسئله‌ام برای ساخت یک فیلم کودک و نوجوان سرگرم‌کننده بودن اثر است. در «والدین امانتی» یکی از مفاهیمی که مدنظر داشتم مسئله محیط زیست بود. متأسفانه محیط زیست ما با بی‌توجهی در خطر از دست رفتن است و به نظر من بسیار مهم است که نسل جدید نگاهی دلسوزانه به محیط زیست داشته باشد.

وی افزود: لوکیشن فیلم «والدین امانتی» در جنگل‌های هیرکانی است که درخت‌هایی مربوط به قرن‌ها قبل در آن حضور دارند و شاید برخی درختان مربوط به چهارهزار سال پیش باشند اما متأسفانه امسال شاهد بودم که نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ هزار درخت را قطع کرده‌اند تا یک پارکینگ بسازند و اتفاقاتی اینچنین نشان می‌دهد که ما درباره محیط زیست نیاز به فرهنگ‌سازی داریم. همانطور که گفتم یکی از دغدغه‌های من همین مسئله بود و قصد داشتم اهمیتش را به کودکان گوشزد کنم و فکر می‌کنم مهم‌ترین مسئله برای نجات محیط زیست این است که به کودکانمان حفاظت از آن را آموزش دهیم. موضوع بعدی که در این فیلم مدنظر داشتم موضوع خانواده و احترام به پدر و مادر بود. خانواده برای من کلمه‌ای قابل احترام است و سعی کردم در قالبی سرگرم‌کننده اهمیت آن را برای کودکان و نوجوانان بازگو کنم.

قناعت در پایان اظهاراتش تأکید کرد: خوشبختانه از نتیجه کار و محصول نهایی رضایت دارم و اکران آنلاین نیز تا الآن برایم با بازخوردهای خوبی همراه بوده و از مسئولان فیلم‌نت نیز تشکر می‌کنم که شرایطی را برای اکران این اثر فراهم کردند.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900919

دیگر خبرها

  • قزوین پایلوت ملی صدور «نسخه اجتماعی» شد
  • تسهیل واگذاری کودکان در شیرخوارگاه مشهد به خانواده‌های متقاضی
  • آیت‌الله علم‌الهدی:تربیت باید از سطح مدرسه آغاز شود/ ترویج حجاب، نیازمند مزج اجتماعی و منطق تبیین
  • همدان نیازمند کارگر و کارمند در بخش خصوصی
  • بهترین و بدترین خاطره معلم کودکان کار
  • روانشناسان نقش بسیار کلیدی در سلامت فردی و اجتماعی دارند
  • حسین قناعت:«والدین امانتی» به کودکان حفاظت از محیط زیست را آموزش می‌دهد/ فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده می‌شود
  • در دادرسی کودکان به‌دنبال عدالت ترمیمی  هستیم
  • مشارکت بیش از هزار معلم سمنانی در طرح اکرام ایتام و محسنین
  • طرح مراقبت‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان در سمنان اجرا شد