Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از میل کردن یک وعده غذایی باید ساعاتی (بسته به نوع مواد غذایی که مصرف کردید) را صبر کنید تا غذا به طور کلی هضم شود در غیر این صورت می‌تواند مشکلات گوارشی مانند بد هضمی، حالت تهوع و استفراغ شود اما تاثیر غذا خوردن قبل از ورزش تا حدودی بستگی به نوع ورزش و شدت آن هم دارد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ بارها توصیه‌هایی را از زبان مربیان ورزشی شنیدیم که می‌گویند شکم خالی به باشگاه نروید یا از آخرین وعده غذایی که میل کردید ساعاتی گذاشته باشد تا بتوانید ورزش کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما چرا؟ ورزش کردن با شکم خالی چه ضرری دارد یا اگر بلافاصله پس خوردن غذا ورزش کنید چه اتفاقی می‌افتد؟

در واقع اگر قبل از تمرین غذا خورده باشید، بدن‌تان دچار کمبود سوخت و ضعف نخواهد شد، البته مقدار گلیکوژن ذخیره شده در عضلات شما، بیشتر بستگی به مواد غذایی دارد که در عرض 12 ساعت گذشته خورده‌اید، پس به همین دلیل 12 ساعت پیش از انجام یک فعالیت ورزشی نسبتا سنگین، حتما باید تغذیه مناسبی داشته باشید تا بدن‌تان دچار ضعف نشود. یک وعده‌‌ فوری قبل از ورزش، کمبود تغذیه‌ 12 ساعت گذشته را جبران نخواهد کرد. اگر این شرایط تکرار شود، بدن هنگام ورزش شروع به استفاده از بافت عضلانی بدن می‌کند که به مرور زمان ضعف و تحلیل عضلانی را در پیش خواهد داشت.

اما پس از میل کردن یک وعده غذایی باید ساعاتی (بسته به نوع مواد غذایی که مصرف کردید) را صبر کنید تا غذا به طور کلی هضم شود در غیر این صورت می‌تواند مشکلات گوارشی مانند بد هضمی، حالت تهوع و استفراغ شود اما تاثیر غذا خوردن قبل از ورزش تا حدودی بستگی به نوع ورزش و شدت آن هم دارد.

مثلا یک پیاده‌روی با شدت کم تا متوسط، معمولاً مشکل گوارشی ایجاد نمی‌کند و حتی می‌تواند به گوارش غذا کمک کند، اما زمانی که قرار است فعالیت شدید انجام دهید، شرایط تغییر می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید تمرین با شدت بالا انجام دهید، بهترین کار این است که دست کم 2 ساعت بعد از غذا ورزش کنید. حتی در این زمان هم، هنوز غذا کاملاً از معده‌ شما خارج نشده و همچنان ریسک مشکلات گوارشی وجود دارد. یکی از مشکلات دیگری که ممکن است پس از خوردن یک وعده غذایی ایجاد شود، احساس سنگینی است که فعالیت ورزشی را سخت می‌کند.

همچنین بعد از غذا، مغز شما خون بیشتری به معده و روده‌های‌تان می‌فرستد تا انرژی و اکسیژن لازم این اندام‌ها برای هضم غذا را مهیا کند. یعنی خون کمتری به سمت عضلات فعال روانه شده و اکسیژن و خون کم‌تری هم به مغزتان می‌رسد. در کل فاصله بین وعده‌های غذایی در طول روز، می‌تواند روی عملکردتان در ورزش تاثیر بگذارد. سوخت رسانی نادرست به بدن، نه تنها می‌تواند عملکردتان را ضعیف کند بلکه زیاد غذا خوردن نیز، اهداف ورزشی را دچار اختلال می‌کند. بنابراین علاوه بر نوع رژیم غذایی، زمان‌بندی تغذیه‌ای هم با ورزش ارتباط مستقیم دارد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ورزش و تغذیه وعده غذایی غذا خوردن یک وعده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۵۰۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۴ جایگاه عرضه سوخت مایع در منطقه فارس به بهره‌برداری رسید

معاون بارزگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه فارس از گشایش ۱۴ جایگاه عرضه سوخت مایع در سال ۱۴۰۰ در این استان خبر داد و گفت: پارسال به‌طور میانگین هر ماه یک جایگاه عرضه سوخت مایع در استان به بهره‌برداری رسیده است.

به گزارش شانا به‌نقل از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه فارس، سیدیوسف موسوی سوخت‌رسانی ایمن به مردم را از اولویت‌های منطقه در سال ۱۴۰۳ بیان کرد و افزود: به‌منظور تسریع در فرایند سوخت‌رسانی و توزیع مناسب مجاری عرضه، پارسال با سرمایه‌گذاری حدود ۳ هزار میلیارد ریال بخش خصوصی، ۱۴ جایگاه عرضه سوخت در کلانشهر شیراز، آزادراه شیراز - اصفهان و برخی شهرستان‌های استان فارس افتتاح و بهره‌برداری شد.

وی در تشریح دیگر اقدام‌های انجام‌شده در زمینه سرعت‌بخشی و تسهیل در فرایند سوخت‌رسانی بیان کرد: انجام تمهیدهای لازم برای جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی در حوزه احداث مجاری عرضه سوخت مایع و سی‌ان‌جی، اتصال شرکت ملی پخش به درگاه ملی مجوزها، بررسی سریع درخواست‌ها و تعیین مکان‌های موردنیاز برای احداث جایگاه، ازجمله خدمات انجام‌شده در زمینه تسهیل فرایند عملیات توزیع سوخت در منطقه فارس بوده است.

دیگر خبرها

  • توانمندی ایران و ضعف اسرائیل در آفند و پدافند/ گرایش به غرب در خاورمیانه ضعیف می‌شود
  • عوارض مصرف بیش از اندازه برنج سفید
  • هندوانه برای دیابتی‌ها مفید است یا مضر؟
  • میان وعده هایی سالم برای کودکان
  • نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان
  • آغاز به کار همایش بررسی عملکرد و تبیین اهداف واحدهای بانک ملی ایران
  • ۱۲ منبع پروتئین گیاهی
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد
  • ۱۴ جایگاه عرضه سوخت مایع در منطقه فارس به بهره‌برداری رسید
  • توزیع بیش از ۱۱ هزار بسته غذایی در میان سیل‌زدگان