Web Analytics Made Easy - Statcounter

فعالیت گروه جهادی «شهید روح‌الله قربانی» بر مناطق و محرومانی که متاسفانه حتی در آمارها ثبت نشده‌اند، تمرکز دارد. رسیدگی به شیعیان محروم پاکستانی ساکن در زمین‌های اطراف حرم امام خمینی(ره) که حتی از حمام و سرویس بهداشتی محرومند از اقدامات آنها است.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف- آمنه مستقیمی: شیوع ویروس کرونا در کنار همه استرس ها، تلخی ها و عواقب و آثار سوء که بر جامعه و ابعاد مختلف زندگی ما داشته ،فرصت هایی را نیز ایجاد کرده است که از مهمترین های آن، رقم زدن فصل همدلی و مواسات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه های جهادی از فعال ترین عناصر در رقم خوردن این فصل از کتاب حیات اجتماعی ما هستند که در ذیل فعالیت یکی از آنها در مقابله با کرونا و آثار سوء اجتماعی اقتصادی آن مرور می شود.

 

«مهدی نیکخواه»، مسئول روابط عمومی و ارتباط با رسانه گروه جهادی «شهید روح‌الله قربانی» از شهدای مدافع حرم درباره کیفیت شکلگیری این گروه و روند فعالیت آن به خبرنگار خبرگزاری شبستان، گفت: هسته مرکزی این گروه جهادی پنج نفره است اما نزدیک به 40 نفر از اعضای یگان ویژه فاتحین بسیج، گردان 10 جماران با ما همکاری می کنند.

 

وی ادامه داد: برخی از اعضاء حتی بدون عضویت در بسیج و داشتن کد بسیجی، اما به دلیل برخورداری از روحیه بسیجی با این گروه جهادی همراه شده اند. در این گروه پزشک، مهندس، خبرنگار و ... حضور دارند.

 

نیکخواه با بیان اینکه حیات این گروه همزمان با شیوع ویروس کرونا بوده است، اظهار کرد: با توجه به آنکه گندزدایی و ضدعفونی کردن معابر پس از شیوع کرونا بر عهده بسیج قرار گرفت با تقسیم بندی صورت گرفته مناطق مختلف برای این عملیات تعیین شدند و گروه جهادی «شهید روح الله قربانی» ضدعفونی کردن محلات و معابر را در محدوده فعالیت یگان در محور شمال تهران آغاز کرد.

 

 

وی تصریح کرد: بعد از مدتی مقرر شد سراغ جاهایی برویم که در تقسیمات محلات و مناطق محاسبه نشده بودند و لذا با پرس و جو سراغ مناطقی رفتیم که خدمات بهداشتی، شهروندی و آموزشی به آنها ارائه نمی شود مثل زمین های کشاورزی اطراف حرم امام خمینی(ره)، جاده احمدآباد مستوفی و حاشیه آن و خُلازیر. متاسفانه، ساکنان این مناطق حتی کپرنشین نیستند بلکه به سبک حلبی‌آبادهای قبل از انقلاب زندگی می کنند.

 

یکی از ویژگی های مهم این گروه جهادی سرکشی و خدمت رسانی به گروه هایی از محرومان جامعه است که متاسفانه حتی ثبت آماری نشده اند، لذا این گروه جهادی با فراخوان جذب کمک های خیرانه در شبکه های اجتماعی، در اولین اقدام به گندزدایی محل زندگی این افراد پرداخته و پس از آن با همکاری دو پزشک (بعد از شیفت ماموریتی شان) سکنان این مناطق را غربال گری کرد.

 

به گفته نیکخواه بیش از 300 خانوار با میانگین جمعیتی شش نفر در این راستا پایش شدند و محل اسکان شان ضدعفونی و گندزدایی شد.

 

اعضای گروه جهادی «شهید روح الله قربانی» در ادامه از حاشیه جنوب غربی تا حاشیه جنوب شرقی و تا کوره پزخانه های تهران را تحت پوشش قرار داده است و با توجه به آنکه یکی از نیازهای اصلی این مناطق کمبود ارزاق و مواد غذیی بود، همگام با گندزدایی، سبد ارزاق نیز میان آنها توزیع شد. این خدمت رسانی ها در نیمه شعبان اوج گرفت.

 

 

 

مهم آنکه همه این اتفاقات خوب و هزینه های آن به کمک مردم تامین می شود البته غیر از مواد ضدعفونی کننده و گندزدایی که توسط بسیج تهیه شد، دیگر اقدامات ازجمله تهیه و توزیع سبدهای کالا و ارزاق به همت خیران انجام شده و هنوز هم ادامه دارد.

 

مسئول روابط عمومی و ارتباط با رسانه گروه جهادی «شهید روح‌الله قربانی» درباره دیگر اقدامات این گروه در ایام مقابله با کرونا، بیان کرد: رسیدگی به تعدادی از شیعیان پاکستانی که در زمین های کشاورزی اطراف حرم امام خمینی(ره) کار می کنند از دیگر اقدامات این گروه است چراکه آنها در فضایی نامناسب زندگی می کنند و بهداشت شان در حد صفر است و اگر به آنها رسیدگی اولیه نشود به دلیل رفت و آمد به شهر می توانند آلودگی ها را انتقال دهند.

 

وی ادامه داد: متاسفانه، این شیعیان پاکستانی که به دلیل آزار و اذیت های وهابیت تندرو از ایالت سند به ایران پناه آورده اند، حتی از سرویس بهداشتی و حمام محروم هستند! لذا مقرر شد در گام اول برای یک گروه 80 نفره از آنها که وضعیت زندگی شان اسفبارتر از دیگر گروه ها بود با کمک خیران حمام و سرویس بهداشتی ساخته شود. برآورد هزینه این مهم 15 میلیون تومان است که با فراخوان در شبکه های اجتماعی تا کنون 10 میلیون تومان آن تامین شده است.

 

 

 

یکی از موانع اصلی کار و فعالیت این گروه جهادی تامین منابع مالی و جلب مشارکت ها است، لذا نیاز است برای رسیدگی به نیازهای اولیه محرومان هدف این گروه، مجموعه های متولی و گروه های جهادی دیگر که از نظر مالی و تجهیزات، تمکن بهتری دارند، کمک کنند تا این حاشیه نشینان تهرانی که محل سکونت شان در منطقه بندی شهری و روستایی دیده نشده نیز از حداقل های بهداشتی و غذایی بهره مند شوند.

 

بنابر این گزارش، توانمندسازی زنان خانه دار این مناطق و اشتغال زایی برای آنها، تهیه جهزیه و رفع موانع ازدواج جوانان آنها و نیز آموزش سواد به کودکان آنها توسط برخی خواهران عضو از دیگر برنامه های گروه جهادی «شهید روح‌الله قربانی» است.

 

گفتنی است، آنچه توسط این گروه در حال انجام است مستندسازی می شود تا خیران و همراهان از ریز ماوقع مطلع باشند و می توانند اخبار برنامه ها و فعالیت ها را از صفحه اینستاگرام گروه دریافت کنند.

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: فصل همدلی رزمایش مواسات و همدلی شهید روح الله قربانی گروه جهادی گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۵۰۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوی جهادی ۷۰ نفره دانشجویان بسیجی علوم پزشکی گلستان

مسئول رسانه حوزه بسیج دانشجویی امام خمینی (ره) دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان گلستان گفت: حدود ۷۰ نفر از دانشجویان بسیجی دانشگاه علوم پزشکی گلستان با حضور در روستای کم‌برخوردار ماهستان علی آباد کتول به اهالی منطقه، خدمات رایگان پزشکی، دندانپزشکی و فرهنگی ارائه کردند.

طا‌ها مصطفی‌لو در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو اظهارکرد: بسیجیان عضو قرارگاه جهادی امام رضا (ع) حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی گلستان با هدف خدمت رسانی به محرومان روستای ماهستان و اسلام آباد فندرسک از توابع علی آباد از روستا‌های محروم استان طی سه مرحله و در سه هفته متوالی عازم این منطقه کم‌برخوردار شدند.

وی افزود: دانشجویان جهادی پس از شناسایی‌های متعدد میدانی و برسی خلأ‌های سلامت، اقدام به انتخاب این منطقه و برگزاری اردو جهادی بزرگ در ماهستان کردند.

مسئول رسانه بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان گلستان افزود: این اردو جهادی از نظر اجرا و مدیریت تماما دانشجویی بود؛ و بیش از ۷۰ نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی، با همراهی تعدادی از اساتید و پزشکان متعهد در عرصه‌های مختلف فرهنگی، پزشکی و دندانپزشکی به مردم خدمت رسانی کردند.

وی ادامه داد: در بخش دندانپزشکی خدمات ترمیمی، Ext، فیشور سیلانت و فلوراید تراپی با اولویت کودکان و مادران باردار انجام شد.

مسئول رسانه بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان گلستان گفت: برای ارائه عادلانه‌تر خدمات، دانشجویان از دو هفته قبل، معاینه اولیه مردم این دو روستا را انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: در بخش بهداشت و درمان، با توجه به مشکلات خانه بهداشت روستای ماهستان، خط غربالگری برای برسی و غربالگری عوامل خطر مهم از جمله فشار خون، قند خون و BMI ایجاد شد و علاوه بر پایش بیماری‌های شایع، موارد مورد نیاز را به پزشک ارجاع دادند.

مصطفی‌لو افزود: داروخانه سیار هم از دیگر بخش‌هایی بود که برای خدمت رسانی به مردم ایجاد شد.

وی گفت: برنامه‌های فرهنگی و مذهبی برای کودکان، آموزش موارد بهداشت دهان و دندان به کودکان روستا، توزیع غذا در بین نیازمندان  و رنگ امیزی و زیباسازی حیاط مدرسه  از دیگر فعالیت‌های اعضای این گروه جهادی در منطقه کم‌برخوردار ماهستان علی آباد کتول بود.

 

دیگر خبرها

  • ویزیت رایگان بیماران خوی توسط گروه‌های جهادی + تصاویر
  • طرح‌های توانمندسازی زنان سرپرست خانوار
  • تعامل بهزیستی با مساجد برای رفع مشکلات معلولان و زنان سرپرست خانوار
  • ضرورت تدوین دستورالعمل واحد فعالیت محیط زیستی در سطح محلات
  • ظرفیت گروه‌های جهادی در نوسازی مدارس استفاده شود
  • سمن‌ها و گروه‌های مردمی بر حوزه دانش آموزان تمرکز کنند
  • رزمایش جهادی بسیجیان مخابرات گلستان بمنظور بازسازی شبکه مخابراتی گنبد کاووس
  • امداد رسانی گروه‌های جهادی بسیج در سیل بم
  • کنترل و مدیریت آسیب‌های اجتماعی زنان سرپرست خانوار
  • اردوی جهادی ۷۰ نفره دانشجویان بسیجی علوم پزشکی گلستان