Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین ساروخانی گفت: لازمه‌ی جهش تولید این است که دولت با عینک خوش‌بینی وارد صحنه شود، بوروکراسی در راه تولید کمتر شود و همه پای کار بیایند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین ساروخانی در گفت‌وگو با صبح قزوین با اشاره به آسیب کسب و کارها از شیوع کرونا اظهار کرد: اکنون در میانه‌ بحران هستیم و نمی‌توان با دقت گفت چه کسب و کارهایی و به چه میزان آسیب می‌بینند، اما واحدهای صنفی بسیاری به اجبار تعطیل شده‌اند، این نیز مختص ایران نیست و در کل جهان اتفاق افتاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با توجه به کاهش قیمت نفت و کاهش درآمدهای نفتی به دلیل تحریم‌ها، دولت با کسری بودجه مواجه است و هزینه‌های عمرانی و جاری دولت باید از طریق اخذ مالیات تامین گردد. اما این مالیات از کجا تامین می‌شود؟حدود 5 درصد اقتصاد کشور در اختیار بخش خصوصی است و الباقی در اختیار دولت و نهادهای عمومی غیردولتی است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی قزوین عنوان کرد: این 5% شامل حال صنوف و واحدهای صنعتی بزرگتر و واحدهای صنعتی کوچک مستقر در شهرک‌های صنعتی کشور است که اخد مالیات بیش‌تر جهت جبران بودجه قطعا فشار مضاعفی به این گروه وارد می‌کند.

این مقام مسئول با اشاره به کاهش ارزش ریال اظهار کرد: دلار از 11 هزار تومن قبل از شیوع کرونا، به 16 هزار تومان رسیده است، همین موجب می‌شود که کسب و کارها نیازمند سرمایه در گردش بیش‌تری باشد.

ساروخانی اضافه کرد: با توجه به اینکه از پیش هزینه‌های جاری چون دستمزد و هزینه‌های استهلاک وجود داشت، دولت باید در این حوزه به طور جدی ورود کند و حمایت‌ها صرفا به صحبت کردن ختم نشود. اکنون بیش‌تر کسب و کارها توجیه فنی و اقتصادی خود را از دست داده و نیاز به حمایت‌های جدی دولت دارند.

تولید کنندگان در انتظار حمایت‌های برنامه ششم توسعه

این فعال فضای کسب و کار با بیان اینکه صنوف از اسفندماه دچار تعطیلی شده‌اند، تصریح کرد: با این وجود حمایتی از طرف دولت ندیده‌ایم، صنوف یک قیمت تمام شده دارند که شامل اجاره، مواد اولیه، هزینه‌ی انرژی و دستمزد کارگران است؛ به عنوان مثال اکنون با احتساب بیمه و دیگر هزینه‌ها، قیمت تمام شده‌ی هر کارگر ساده برای کارفرما سه میلیون تومان است.

وی ادامه داد: اما می‌بینیم که این حقوق پرداختی پاسخگوی زندگی کارگران هم نیست، اینجا نقش دولت و حمایت‌های آن پررنگ می‌شود. به عنوان مثال آیا اکنون سازمان تامین اجتماعی حاضر است از بیست درصد سهم کارفرما در پرداخت حق بیمه بگذرد و آن را دریافت نکند؟

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی قزوین تاکید کرد: چنین تسهیلاتی در برنامه‌های سوم، چهارم و پنجم توسعه وجود داشت. به این صورت که دولت تخفیفاتی را برای کارفرما درنظر گرفته بود و بیست درصد از سهم پرداختی کارفرما از حق بیمه را به کسانی که نیروی کار جدید استخدام کرده بودند می‌بخشید. این در برنامه‌ی ششم حذف شده و اگر مجددا دولت و مجلس آن را برقرار کنند، می‌تواند موحب تشویق کارفرمایان در شرایط فعلی شود.

ساروخانی تصریح کرد: بنا بر اعلام دولت از 23 فروردین صنوف کم خطر بازگشایی شدند و خدمات خود را ارائه می‌دهند، اصناف برای ادامه‌ی کار باید در سامانه‌ای ثبت نام کرده و مالک کارگاه باید مسئولیت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را بپذیرد که این پروتکل هزینه‌هایی را به واحد تولیدی، خدماتی و صنعتی تحمیل می‌کند. اما بخش خصوصی این هزینه‌ها را چگونه باید تامین کند؟

وی با اشاره به افزایش هزینه‌های صادرات در دوران کرونایی تشریح کرد: از آنجا که کشورهای همجوار که مقصد صادرات ایران هستند نیز احتمالا پروتکل‌های بهداشتی خود را داشته باشند، احتمالا هزینه‌ی صادرات بالا برود. نکته مهم اینکه اگر آمار مبتلایان به کرونا در ایران صفر شد، الزاما در افغانستان و عراق هم صفر نمی‌شود و هنوز تا ماه‌های آینده الزامات بهداشتی برای صادرات و واردات وجود دارد.

دولت برای تولیدکنندگان جذابیت ایجاد کند

این مقام مسئول افزود: در سه ماهه اول سال 1398 حدود 8% صادرات غیرنفتی ما به میزان 22 میلیارد دلار به همه کشورهای همجوار بوده، این در حالی است که اکنون مرزهای کشورهای همجوار به دلیل شیوع کرونا بسته است و این مهم است که ما بتوانیم در طی ماه‌های آتی جبران این کاستی را با فعالیت بیشتر تامین نماییم.

این کارشناس کسب و کار با اشاره به تغییر جایگاه کشورها و سرانه‌ی درآمدی آن‌ها در دوران کرونایی ابراز کرد: در این شرایط صنعتگران ما دغدغه‌های زیادی دارند و دولت باید برای تولیدکنندگان جذابیت ایجاد کند؛ چنانچه برخی کشورها حمایت‌هایی چون یارانه و کمک‌های نقدی برای کسب و کارها دنظر گرفته‌اند.

ساروخانی با اشاره به راه‌اندازی سامانه‌‌ی ثبت نام دریافت بیمه بیکاری از سوی دولت گفت: در این سامانه فعلا پرونده‌ای بررسی نمی‌شود و پس از ثبت نام و دریافت کد رهگیری در سایت، پرداخت بیمه در بهترین حالت از خردادماه آغاز می‌شود. اکنون با موج افرادی مواجهیم که در سامانه‌ی بیمه بیکاری ثبت نام کرده‌اند و با توجه به تورم زندگی آنها بسیار سخت شده است.

وی با تاکید بر حجم اصنافی که از شیوع کرونا آسیب دیده‌اند، اظهار کرد: بنا بر استانداردها از هر صنف و تولید کننده باید مقدار مشخصی مجوز صادر شود، اما ما مرزها را برداشتیم و اکنون از صنوف مختلف چون سوپرمارکت، بانک و آرایشگاه مجوزهای زیادی صادر شده که تمام اینها در این شرایط آسیب می‌بینند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی قزوین با بیان مثالی از صنعت گردشگری اذعان کرد: قبل از شیوع این بیماری در قزوین برای توسعه‌ی گردشگری و جذب توریسم از کشور چین برنامه‌ریزی کرده بودیم، اما انتشار بیماری کرونا همه‌ی این‌ها را از میان برد.

کاهش بروکراسی لازمه‌ی جهش تولید است

این مقام مسئول با اشاره به سال جهش تولید بیان کرد: رهبری به حق امسال را به نام جهش تولید نامگذاری کرده‌اند و جهش تولید شاخصه‌های زیادی دارد. لازمه‌ی جهش تولید این است که دولت با عینک خوش‌بینی وارد صحنه شود، بروکراسی در راه تولید کمتر شود و همه پای کار بیایند.

ساروخانی ادامه داد: مردم و صنوف نیاز به کمک دارند و نگاه‌ها باید مثبت باشد. ما پیش از این هم درگیر بوروکراسی بودیم، در این وضعیت اگر نهادهایی چون سازمان تامین اجتماعی، وزارت کار، سازمان محیط زیست پای کار نیایند دچار مشکلات زیادی می‌شویم.

وی اظهار کرد: تاکنون اگرچه صحبت‌هایی درباره‌ی حمایت دولت شده است، اما در عمل چیزی ندیده‌ایم. ما نیروی کار جوان و سرمایه‌گذارانی داریم که آماده‌ی جذب هستند، باید برای اینها جذابیت ایجاد کنیم تا وارد عرصه‌ی تولید شوند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی قزوین تاکید کرد: حاکمیت به طور کلی نگاه مثبتی به اقتصاد و تولید دارد و هرجا دچار مشکل شده‌ایم، بسیج و سپاه با اینکه نظامی هستند و مسئولیت مستقیمی در این حوزه ندارند، برای حل مشکل ورود کرده‌اند.

ساروخانی در پایان گفت: اما در بدنه‌ی دولت نگاه مثبتی ندیدیم و حتی اگر در راس دولت دستور و بخشنامه وجود داشته باشد، هرچه در سلسله مراتب پایین می‌آییم اثربخشی مصوبات و آیین نامه‌ها کمتر می‌شود، تا جایی که گاهی در کف کار 180 درجه برعکس عمل شده و این خود هزینه‌ای بر دوش مردم و تولید کنندگان می‌شود.
انتهای پیام/ 

منبع: دانا

کلیدواژه: کسب و کارها شیوع کرونا جهش تولید کسب و کار هزینه ها حمایت ها ثبت نام ی دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۵۱۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهبردهای صنعت پتروشیمی در تحقق شعار سال ۱۴۰۳ تشریح شد

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی راهبردهای صنعت پتروشیمی در تحقق شعار سال را تشریح کرد و گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی مصمم به تحقق جهش تولید در صنعت است.

به گزارش خبرنگار شانا، مرتضی شاهمیرزایی شب گذشته (یکشنبه، نهم اردیبهشت‌) در برنامه «صف اول» شبکه خبر در زمینه تحقق شعار سال در صنعت پتروشیمی بیان کرد: جهش تولید متفاوت با افزایش تولید است. تلاش می‌شود ظرفیت ۹۳ میلیون تنی کنونی صنعت پتروشیمی تا پایان امسال از ۱۰۰ میلیون تن عبور کند.

وی افزود: جلب مشارکت مردم برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی با بهبود فضای کسب‌وکار و بازار سرمایه و به‌کارگیری صندوق‌های اعتباری که مراحل اولیه آن از سوی بعضی هلدینگ‌ها در حال انجام است، از راهکارهای تحقق شعار سال در صنعت پتروشیمی است.

معاون وزیر نفت با اشاره به عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی به‌منظور رفع چالش سرمایه در گردش واحدهای تکمیلی گفت: این راهکار سبب رونق کسب‌وکار در جامعه می‌شود. پارسال ۸۰ هزار میلیارد تومان از سوی مجتمع‌های پتروشیمی به صنایع تکمیلی، همسو با سیاست دولت سیزدهم، عرضه اعتباری شد. امسال نیز این راهکار استمرار دارد تا جهش تولید و رشد اقتصادی برای کشور محقق شود.

شاهمیرزایی با تأکید بر اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی مصمم به تحقق جهش تولید در صنعت است، ادامه داد: تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام صنعت پتروشیمی از راهبردهای تحقق شعار سال است و چند طرح پتروشیمی نیز امسال به بهره‌برداری می‌رسند که گام بلندی در جهش تولید است.

وی تأمین خوراک پایدار خوراک مجتمع‌های پتروشیمی را از عوامل مهم در تحقق جهش تولید دانست و تصریح کرد: حمایت از ساخت داخل و دانش‌بنیان‌ها از سیاست‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی است که این مهم نیز سبب رشد تولید و اشتغال‌زایی در کشور می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به سرمایه‌گذاری‌های صنعت پتروشیمی برای جمع‌آوری گازهای همراه اشاره کرد و افزود: همه مشعل‌های شرق کارون، امسال و سال آینده از سوی پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس و بخشی از مشعل‌های غرب کارون از سوی پالایشگاه هویزه خلیج‌فارس جمع‌آوری، و بخش اعظم آن به خوراک پتروشیمی‌ها تبدیل می‌شود.

شاهمیرزایی با بیان اینکه هم‌اکنون نیمی از مشعل‌های صنعت پتروشیمی خاموش است و حداکثر تا سه سال آینده همه مشعل‌های این صنعت خاموش می‌شود، تصریح کرد: البته روشن‌بودن مشعل‌ها در مجتمع‌های تولیدی، برای اطمینان و شرایط اضطراری، در حد شعله بسیار کم لازم است.

وی درباره قطب‌های جدید پتروشیمی در کشور گفت: سومین قطب صنعت پتروشیمی در مکران با شتاب در حال پیشرفت است. در حال برنامه‌ریزی برای قطب جاسک هستیم و حدود ۲۲ طرح پتروشیمی همسو با تکمیل زنجیره ارزش در منطقه پارسیان تعریف شده است.

معاون وزیر نفت ادامه داد: احداث ۲ پتروشیمی در قطب لامرد در حال سرمایه‌گذاری است، ضمن اینکه طرح‌هایی نیز در قطب‌های عسلویه و ماهشهر نیز در حال اجراست.

شاهمیرزایی، به نقش مهم کاتالیست در صنعت پتروشیمی اشاره و بیان کرد: ۹۷درصد کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی از لحاظ وزنی بومی‌سازی شده‌اند و دانش‌ فنی بقیه نیز تا پایان دولت کسب می‌شود.

دیگر خبرها

  • بی توجهی بانک‌ها برای تحقق شعار سال در بخش مسکن/ سهم صفر درصدی ۱۸ بانک در تأمین مالی نهضت ملی مسکن/ نظارت بانک مرکزی کجاست؟
  • بانک‌ها برنامه‌های خود برای تحقق شعار سال را ارائه کنند
  • کیفی سازی محصولات لازمه ورود به بازار‌های بین الملی
  • نقش محوری کارگران در تحقق شعار سال
  • راهبردهای صنعت پتروشیمی در تحقق شعار سال ۱۴۰۳ تشریح شد
  • گام عملی برای جهش تولید
  • سند مقدماتی پیوست رسانه‌ای شعار سال تدوین شد
  • وزیر کار: مانع‌زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است
  • وزیر کار: مانع زدایی از تولید اولین گام تحقق شعار سال است
  • سند مقدماتی پیوست رسانه‌ای و گفتمان‌سازی شعار سال تدوین شد