Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/بوشهر معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: تمامی مراکز عرضه رانیتیدین ملزم به جمع‌آوری و عدم فروش به بیماران هستند زیرا برای همیشه از چرخه توزیع در بازار دارویی حذف شده‌ است.

دکتر یحیی رضایی با اشاره به منع مصرف رانیتیدین عنوان کرد: همزمان با صدور اطلاعیه سازمان غذا و داروی کشور در خصوص موضوع وجود ترکیباتی مضر در فرآورده‌های رانیتیدین اقدامات لازم جهت جمع‌آوری آن در سطح استان صورت گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: طبق بررسی‌های آزمایشگاهی توسط مراجع معتبر بین‌المللی و داخلی، در کل دنیا به یک جمع‌بندی کلی رسیدند و آن جمع‌آوری این فرآورده از سطح عرضه بود. 

این مسئول اظهار کرد: با توجه به نتایج آزمایشگاهی مشخص شده است، در طول زمان مصرف این فرآورده سطوح پایینی از ناخالصی نیتروزامین به نام NDMA بوجود می‌آورد که مصرف طولانی مدت آن برای سلامتی مضر است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اضافه کرد: طی نامه‌ای رسمی، در خصوص جمع‌آوری رانیتیدین به تمامی داروخانه‌های سطح استان اعم از خصوصی و دولتی و تمامی مراکز درمانی دانشگاهی و غیردانشگاهی همچنین سازمان نظام پزشکی استان به منظور اطلاع رسانی به جامعه پزشکی جهت عدم تجویز داروی نامبرده، اقدام شده است. 

رضایی تأکید کرد: تمامی مراکز عرضه این دارو از زمان دریافت نامه این معاونت ملزم به جمع‌آوری و عدم فروش به بیماران هستند زیرا برای همیشه از چرخه توزیع در بازار دارویی حذف شده‌ است و شرکت‌های پخش موظف به برگشت تمامی فرآورده‌ها از همه مراکز توزیع دارو هستند و در صورت مشاهده فروش در داروخانه، این معاونت با داروخانه متخلف طبق قوانین و ضوابط برخورد خواهد کرد.

این مسئول تصریح کرد: داروهای مختلفی وجود دارد که با بلوکه کردن گیرنده H۲ و یا مکانیسم‌های دیگر در بدن مانع از ترشح بیش از حد اسید در دستگاه گوارش و جلوگیری از ناراحتی در دستگاه گوارش می‌شود که از جمله آنها می‌توان به فاموتیدین، سایمیتیدین، امی پرازول، اس امپرازول، پنتوپرازول و داروهایی از این قبیل اشاره کرد. 

وی افزود: به تمامی مصرف‌کنندگان رانیتیدین توصیه می‌شود در صورت مصرف رانتیدین ضمن قطع دارو حتما با پزشک معالج خود برای استفاده از داروی جایگزین مشورت کرده و از مصرف خودسرانه داروی جایگزین پرهیز کنند.

یحیی رضایی تاکید کرد: هم استانی‌های عزیز می‌توانند درصورت مشاهده فروش داروی رانیتیدین توسط داروخانه‌ها از طریق سامانه تلفنی ۱۹۰ به این معاونت شکایت خود را اعلام کنند.         

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی بوشهر رضایی استانی علمی و آموزشی قرص رانیتیدین ممنوع دارو داروخانه وزارت بهداشت جمع آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۵۲۲۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجویز داروی خارج از این فهرست ممنوع است

به گزارش همشهری آنلاین، سازمان غذا و دارو در پاسخ به برخی گلایه‌ها در فضای مجازی مبنی بر دسترسی نداشتن به تعدادی از داروها، به تک نسخه‌ای یا مسافرتی بودن آنها اشاره و تاکید کرد: سازمان غذا و دارو صرفاً مکلف به تأمین داروهای موجود در فهرست رسمی کشور است.

وی افزود: بر اساس بند پ ماده ۷۲ قانون برنامه ششم توسعه، تجویز داروی خارج از فهرست دارویی توسط پزشکان ممنوع است.

سازمان غذا و دارو درخصوص علت تمایل برخی بیماران برای مصرف داروهای خارجی در حالی که که نمونه داخلی آن با قیمت مناسب‌تر وجود دارد،یادآور شد: این موضوعی فرهنگی است که بخشی از آن به پزشکان هنگام گفت‌وگو با بیماران مرتبط می‌شود که بعضاً بر کیفیت نمونه خارجی تاکید بیشتری دارند و بخشی دیگر به خاطر تصورات غلطی است که در جامعه نسبت به محصول داخلی وجود دارد.

بر اساس این گزارش، سازمان غذا و دارو از برخی چهره‌های شناخته شده در فضای مجازی که دلسوزانه ممکن است پیگیر تهیه داروهای خارج از فهرست رسمی باشند که تجویز آنها وجاهت قانونی هم ندارد؛ خواست قبل از جمع آوری اطلاعات کامل و جامع از منابع موثق اطلاع رسانی اشتباه و گمراه کننده نداشته باشند.

کد خبر 849018 منبع: ایسنا برچسب‌ها وزارت بهداشت و درمان خبر مهم دارو پزشکی

دیگر خبرها

  • داروی مهم بیماران قلبی بالاخره توزیع شد
  • سوسیس و کالباس با گوشت ماهی هم به بازار آمد
  • توزیع محموله‌های بزرگ وارفارین در بازار
  • توزیع داروی افسردگی ترازدون پس از تایید سلامت محموله‌های وارداتی جهت رفع کمبود
  • تجویز داروی خارج از این فهرست ممنوع است
  • شفافیت ۱۰۰ درصدی تمامی معاملات مسکن از طریق سامانه خودنویس اجرایی شد
  • عرضه سیب زمینی ایرانشهر به بازار مصرف
  • جمع آوری ۶ قلم کالای غیر استاندارد در نمایشگاه بین‌المللی قزوین
  • جمع آوری داروهای قاچاق و دست ساز از عطاری های اردبیل
  • کشف داروی جدید برای درمان بیماری MS (فیلم)