Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@22:45:23 GMT

از چرایی جدایی کوشکی از ایران تا جدایی کوشکی از دلبر

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۵۲۹۹۱

از چرایی جدایی کوشکی از ایران تا جدایی کوشکی از دلبر

ایسنا/سمنان مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان از وضعیت مناسب شناخته‌شده‌ترین یوزهای ایران خبر داد و گفت: حال هر سه یوزپلنگ منتقل شده به این استان در مرکز تحقیقاتی توران خوب است.

امیر عبدوس در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا از ایران به عنوان تنها یوز در اسارت با توانایی احتمالی تولیدمثل نام برد و اظهار کرد: یوزهای کوشکی و دلبر هیچکدام امکان تولیدمثل و زادآوری ندارند و "ایران" تنها یوزپلنگی است از این مجموعه که در حال حاضر امکان تولیدمثل در فصل جفت‌گیری  را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص چگونگی جذب جفت برای این یوز ماده در اسارت اظهار کرد: در حال حاضر ما در تدارک فراهم کردن شرایط لازم هستیم تا در فصل جفت‌گیری بستر را برای جفت‌گیری ایران با یک یوز دیگر فراهم کنیم.
وی از زمستان و تابستان به عنوان دو فصل جفت‌گیری در جمعیت یوزپلنگ‌ها نام برد و گفت: یوزهای ماده معمولا در فصل جفت‌گیری با ترشحاتی که دارند، یوزهای نر را به سمت خود جذب می‌کنند .
عبدوس ادامه داد: قرار است که در فصل جفت‌گیری و بعد از جذب یوزهای نر از سوی "ایران" با اقداماتی یوزهای نر جذب شده را زنده‌گیری و زمینه جفت‌گیری آن با ایران را فراهم کنیم.

وی بر لزوم استفاده از تجربیات دیگر کشورها و مطالعات علمی انجام شده در ارتباط با تولیدمثل گربه‌سانان در اسارت  تاکید کرد و گفت: یکی از تجربیات موفق در این زمینه، مربوط به مطالعات مراکز تحقیقاتی امریکا است که برخلاف تصورات پیشین که گمان می‌شد که برای تولیدمثل یوزهای در اسارت نباید به هیچ عنوان یوزها در ارتباط با انسان قرار گیرند این مطالعات نشان داده که برای آنکه بتوان توفیقی در تولیدمثل در اسارت داشت باید یوزها به تعبیری اهلی شوند.
مدیرکل محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه تجربه تکثیر در این انستیتوی امریکا نشان داده که برای موفقیت در تکثیر در اسارت، یوزها نباید از در کنار انسان قرار گرفتن احساس استرس کنند افزود: برنامه ما برای تکثیر یوزپلنگ آسیایی نیز بر همین مبنا طراحی شده است. البته جزئیات کامل طرح تکثیر یوز ایرانی در آینده و از طریق سازمان محیط زیست اعلام خواهد شد.
وی از طراحی سناریوهای مختلف برای شرایط مختلف و متناسب با اجرای این طرح ملی خبر داد و گفت: در حال حاضر به دنبال تامین نیازها و تکمیل مقدمات اجرای طرح هستیم.

این مدیر مسوول با بیان اینکه "کوشکی و دلبر" هیچکدام امکان تولید مثل ندارند افزود: کوشکی 13 سال دارد و تمایلی به جفت‌گیری ندارد. ماده یوز معروف به دلبر نیز همین‌گونه است.

عبدوس به دلایل انتقال آنها به استان سمنان پرداخت و خاطرنشان کرد: این یوزپلنگ‌ها به زیستگاه اصلی خود برگشتند و هیچ دلیلی برای ماندن آنها در پردیسان نبود.

وی با اشاره به طرح برخی پرسش‌ها و انتقادات در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در ارتباط با این طرح اظهار کرد: متاسفانه گاهی بدون شناخت از شرایط این گونه اظهارنظرهایی در ارتباط با کوچک بودن سایت،محصور شدن سایت با استفاده از فنس، جدایی یوزها و... می‌شود که البته کارشناسان این حوزه برای همه آنها پاسخ دارند.
وی به دلایل جدایی یوزها و از جمله جدایی "کوشکی" از "دلبر" پرداخت و گفت: دلیل این جدایی این است که در پارک پردیسان هم از هم جدا بودند و لذا اگر آنها را فعلا کنار هم قرار دهیم ممکن است به همدیگر آسیب برسانند.

عبدوس در پاسخ به چرایی جدایی "کوشکی" از "ایران" خاطرنشان کرد: دلیل جدایی این دو نیز از همین دیدگاه کارشناسی است که اگر ماده یوز "ایران" به "کوشکی" عادت کند دیگر هیچ یوزپلنگ نری را پذیرا نخواهد بود و از همین رو برای موفقیت در طرح تکثیر باید این دو نیز از هم جدا باشند تا پذیرش بین "ایران" و یک یوز نر در فرآیند طبیعی آن و در فصل جفت‌گیری اتفاق بیفتد.

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی حفاظت محیط زیست استان سمنان سمنان استان سمنان محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۵۲۹۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشاره فرناندز به احتمال جدایی‌اش از منچستریونایتد

کاپیتان شیاطین سرخ اعتراف کرد که هیچ تضمینی برای ماندنش در این تیم برای فصل آینده وجود ندارد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از نشریه سان؛ برونو فرناندز با اظهارنظری غیرمنتظره که اشاره‌ای غیرمستقیم به احتمال خروجش از اولدترافورد داشت، هواداران منچستریونایتد را غافلگیر کرد.

فرناندز 29 ساله بدون شک یکی از بهترین بازیکنان منچستریونایتد در 5 فصل حضورش در این تیم و موفق‌ترین خرید قرمزهای منچستر از زمان بازنشستگی سرالکس فرگوسن در سال 2013 بوده است. با این وجود در روزهای اخیر خبری منتشر شد مبنی بر اینکه مدیراجرایی جدید باشگاه جیم رتکلیف، آماده فروش تمام بازیکنان منچستریونایتد به استثنای سه بازیکن است که فرناندز در میان آنها جایی ندارد. گویا این خبر به مذاق ستاره پرتغالی خوش نیامده است.

هافبک پیشین اسپورتینگ لیسبون در گفت‌و‌گویی با شبکه DAZN به نوعی فاش کرد که دیگر دل و قلبش با شیاطین سرخ نیست و ممکن است پس از یورو 2024 از این تیم جدا شود. او اظهار داشت: مسلماً ماندن یا نماندنم دیگر به من بستگی ندارد، دارد؟ یک بازیکن همیشه باید خودش بخواهد که در یک تیم باشد اما در عین حال باشگاه هم باید او را بخواهد. در حال حاضر من احساس می‌کنم که این خواستن دوطرفه است.

ترکیب منچستریونایتد متحول می‌شود/ 3 بازیکن فروشی نیستند

فرناندز افزود: زیاد به آینده فکر نمی‌کنم، حداقل فعلاً  که فصلی مطلوب را چه از نظر فردی، چه از نظر تیمی سپری نکرده‌ام. راستش را بگویم، اگر مجبور شوم به ادامه ندادن به بازی در لیگ برتر فکر کنم، این اتفاق تا بعد از یورو رخ نخواهد داد؛ چون هیچ چیز نمی‌تواند تمرکز مرا از فینال جام حذفی و یورو بردارد و این‌ها مهمترین اهداف من در حال حاضر هستند.

فرناندز ماه ژانویه سال 2020 با قراردادی که رقم نهایی آن به 68 میلیون پوند رسید به من‌یونایتد پیوست و دو سال دیگر از قراردادش با این تیم باقیست، ضمن اینکه باشگاه این اختیار را دارد که قراردادش را برای یک فصل دیگر تمدید کند. با این حال از زمان سپرده شدن امور فوتبالی باشگاه به جیم رتکلیف برنامه‌های مربوط به نقل و انتقالات دستخوش تغییر و تحولاتی شده است. فرناندز در فصل جاری 45 بازی در تمامی رقابت‌ها انجام داده که در آنها 15 گل زده و 11 پاس گل داده است. او یکی از بازیکنان بسیار محبوب نزد هواداران منچستریونایتد است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تایید جدایی کاپیتان از رئال مادرید؛ ناچو به لیگ MLS می‌رود!
  • پس از 12 سال: جدایی کاپیتان محبوب از دورتموند
  • چرایی تجهیز نبودن آتش نشانی شهرک امام زاده ابراهیم شفت
  • دلیل پنهان جدایی رونالدو از رئال مادرید فاش شد!
  • عکس| ناراحتی یک پرسپولیسی؛ جدایی نزدیک است!
  • وراتی خود را به بارسلونا پیشنهاد داد
  • چرایی پیش‌بینی‌ناپذیری از ایران فردا | برخوردها از سال ۸۸ جامعه را پیچیده‌تر کرده | تنش‌های بزرگ در دل رخدادهای کوچک است!
  • چرایی پیش‌بینی‌ناپذیری ایران فردا / قواعد بازی حکومت و جامعه پیچیده‌تر شده
  • اشاره فرناندز به احتمال جدایی‌اش از منچستریونایتد
  • چرایی تشدید اعتراضات دانشجویی در آمریکا