Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-27@12:07:02 GMT

محیط زیست ملکشاهی در چنبره دفن نامناسب پسماند

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۵۴۵۲۲

محیط زیست ملکشاهی در چنبره دفن نامناسب پسماند

جایگاه دفع پسماند شهری شهرستان ملکشاهی دارای مشکلات زیست محیطی وبهداشت عمومی می باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ایلام بیدار، لزوم نگرش به توسعه پایدار و ابعاد گسترده آن از یک سو ونقش محوری انسان در این فرآیند از جهت دیگر، توجه به مسائل زیست محیطی رادر چهارچوب مقررات و قوانین منسجم و علمی به عنوان یک اصل مهم در توسعه پایدار مطرح نموده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کنترل آلاینده‌های زیست محیطی و حفاظت از منابع فیزیکیِ طبیعی از آلودگی یکی از مهمترین دست آوردهای انسان در ایجاد زیست بومی پایدار می‌تواند باشد.

در این راستا یافتن مکانی متناسب با معیارها و ضوابط استاندارد برای دفن زباله و پسماندهای شهری که نتیجه فعالیت‌های بالفعل انسان و بخشی تفکیک ناپذیر از چرخه زندگی او می‌باشد، بسیار مهم می‌نماید زیرا در صورتی که این امر بدون مطالعه و بررسی‌های لازم انجام گیرد باعث بروز مشکلات عدیده‌ای در وضعیت کیفی زیست بوم خواهد شد. پ

دفع نامناسب پسماند و عوارض آن در ملکشاهی

این روز ها در شهرستان ملکشاهی که یکی از بهترین زیستگاه های بشری از نظر اقلیمی، مناظر طبیعی، منابع آبی و... می باشد شاهد یک آسیب زیست محیطی هستیم و آن هم عدم مکان یابی درست جایگاه دفع پسماند شهری که متاسفانه براساس اصول بهداشتی و زیست محیطی انتخاب نشده است و برای اهالی مشکلاتی را ایجاد نموده است که لازم است ابتدا حداقل شرایط برای انتخاب مکان دفع پسماند و روش دفع آن ذکر شود.

بطور کلی یک محل دفن باید در مکانی استقرار یابد که از جهات گوناگون اعم از زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی کمترین ضرر را به وجود آورد. تا حد امکان باید سعی شود که محل دفن از انظار دور باشد و زیبایی ظاهری یک منطقه را خدشه‌دار ننماید که متاسفانه در شهرستان ملکشاهی در منطقه ای قرار گرفته که جایگاه تفریح و گردشگری اکثر مردم می باشد و حتی  به تالار برگزاری مراسم ها هم مشهور است لذا این نکته اصلا مورد توجه قرار نگرفته است.

از مهمترین پارامترها اقلیمی که در ارزیابی محل دفن می‌توان به آن اشاره کرد؛ باد، دما و نوسان‌های حرارتی، و بارندگی است. بطور کلی تا آنجا که ممکن است باید از انتخاب مکان‌های بادخیز اجتناب نمود، چرا که وجود باد در این مناطق علاوه بر ایجاد دود و گرد و غبار ، باعث پراکنده شدن اجسام سبک مانند: کاغذ و پلاستیک می‌گردد. لذا جهت جلوگیری از ایجاد چنین مشکلاتی باید با در نظر گرفتن مسیر بادهای غالب بادشکن‌هایی احداث نمود یا حصارهایی جهت جلوگیری از پراکنده شدن اجسام سبک- بصورت ثابت و یا متحرک ایجاد کرد.

 باید محل دفن مسطح و یا دارای شیب کم باشد. لذا با توجه به موارد بالا مکان کنونی دفع پسماند شهر ارکواز در مکانی بادخیز و دارای بیشتر دامنه بارشی نسبت به دیگر مناطق می باشد که نتیجه این اقدام غیر اصولی ایجاد آتش سوزی های وسیع در اراضی جنگلی همسایه به دلیل وجود باد و نیز پراکنش زباله ها در محیط اطراف می باشد که منظر زیبای طبیعی آن را با خطر مواجه کرده است و همچنین سیلاب های وسیعی که اتفاق افتاده که اراضی پایین دست از این زباله ها بی بهره نبوده اند با توجه به اینکه اراضی پایین دست و اطراف آن محل زندگی عشایر و دامداران و روستاییان می باشد اتخاذ تدبیر مناسب ضروری است.پ

در مکان‌یابی محل دفن، استفاده و کاربرد فعلی زمین از شاخص‌های حائز اهمیت است. به عنوان مثال نمی‌توان در مناطق مستعد کشاورزی، مراتع و چراگاه‌های دام و مانند آن محل دفن دایر نمود. این مکان درست در جایگاهی قرار گرفته که در وسط جنگل و اراضی کشاورزی و مراتع قرار دارد که هم منابع طبیعی را تهدید می کند و هم زندگی کشاورزان و عشایر را با مخاطره روبرو کرده است و این موارد اصلا منجر به توسعه پایدار نخواهد شد.

در حال حاضر این پسماندها با ایجاد کوره های آتش دفع می شوند که عوارض زیست محیطی فراوانی ایجاد کرده و دود آن تا شعاع بیست کیلومتری قابل رویت و تنفس اجباری است که برای عشایر و روستاهای اطراف مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است همچنین باعث آسیب به جنگل ها شده و خطر ایجاد آتش سوزی در آنجا را بالا برده است پیشنهاد می شود از روش دفن بهداشتی استفاده گردد این روش متداول ترین روش دفع زباله در جهان است. پوشاندن مواد در دفن بهداشتی زباله به طور موثر از تماس حشرات، جوندگان، حیوانات دیگر و پرندگان با زباله ها جلوگیری به عمل می‌آورد. لایه پوششی خاک همچنین از تبادل هوا و مواد زاید جلوگیری کرده و مقدار آب سطحی را که ممکن است به داخل محل دفن نفوذ کند به حداقل می‌رساند.

لزوم استفاده از بخش خصوصی در بحث مدیریت پسماند

طرح تفکیک از مبدا زباله یکی از راههای مهم در کاهش تولید زباله و دفع پسماند است و می تواند منجر به توسعه اقتصادی شود با توجه به فرهنگ بالای مردم شهرستان از مسئولان انتظار می رود تلاش کنند تا زیرساختهای لازم را در این خصوص فراهم آید.

استفاده از پتانسیل بخش خصوصی  در بحث مدیریت زباله بسیار مهم بوده چرا که امروزه از زباله به عنوان طلای کثیف یاد می شود.

در پایان با توجه به اینکه یکی از اولویت های مهم دولت توجه به محیط زیست است در این راستا برای ما حفظ محیط زیست و سلامت مردم از هر چیز دیگر مهم تر است زیرا برای رسیدن به یک توسعه متوازن و پایدار حفظ محیط زیست یکی از مولفه های اثر گذار است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: دفع پسماند زیست محیطی محیط زیست محل دفن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۵۴۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، بمناسبت روز زمین پاک طرح جمع آوری و پاکسازی حریم و محیط پیرامونی امامزاده و تالاب پیرسلمان تنها تالاب زنده استان همدان از زباله با حضور کارکنان اداره کل حفاظت از محیط زیست استان همدان و شهرستان، همکاران شرکت صنعتی صبا نور، مدیران  دستگاه‌های اجرایی اسدآباد و جمعی از دوستداران محیط زیست در راستای حفاظت از طبیعت و پاکیزگی محیط از زباله انجام شد.

تالاب پیرسلمان در بیست کیلومتری شهر اسدآباد و در مجاورت امامزاده پیرسلمان قرار دارد و مساحت این تالاب سه هکتار میباشد که به عنوان تالاب زنده استان شناخته میشود.

دیگر خبرها

  • فقط نیمی از پسماند پزشکی هرمزگان اصولی دفع می‌شود
  • برگزاری مسابقه نقاشی و جمع آوری زباله در شهر همدان
  • پاکسازی حاشیه و تالاب پیرسلمان
  • معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد
  • پاکسازی طبیعت نقده به مناسبت هفته زمین پاک
  • تولید سالانه ۲.۵ میلیون تن پسماند پزشکی در هرمزگان ‌
  • تولید سالیانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن پسماند صنعتی در هرمزگان
  • تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابودی محیط زیست
  • تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابوی محیط زیست
  • حاشیه رودخانه جاجرود پاک‌سازی شد/ حال رودخانه خوب نیست