Web Analytics Made Easy - Statcounter

کرامت الله راسخ در گفت و گو با ایلنا با اشاره به منابع غنی و سرمایه‌های معنوی کشور ایران گفت: دولت باید در شرایط کنونی امکانات و ثروت کشور را در اختیار مردم قرار دهد.

راسخ به عنوان مثال با اشاره به وضع نامناسب کارگاه‌ها و بنگاه‌های کوچک اقتصادی در شرایط شیوع کرونا خاطرنشان کرد: دولت باید از این کسب‌وکارها حمایت کند تا آنها به دلیل کرونا دچار ورشکستگی نشوند؛ چراکه احیای ورشکستگی کسب‌وکارهای کوچک و احیای زندگی‌های آسیب‌دیده از این مشکلات، بسیار دشوار خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این جامعه‌شناس با اشاره به وضعیت بد اقتصادی کشور و هشدار نسبت به ضعیف‌تر  شدن اوضاع مالی مردم بخصوص طبقه متوسط و پیوستن آنها به طبقه ضعیف و افراد نابرخوردار از رفاه اجتماعی هم گفت: رخ دادن این اتفاق آسیبی جدی برای جامعه به همراه خواهد داشت زیرا در صورت  چنین اتفاقی به آمار طبقه محروم اضافه شده و نارضایتی بیشتری را  از سوی مردم متوجه دولت خواهد کرد.

ظرفیت اقتصادی محدود دولت در مواجهه با کرونا

کرامت‌الله راسخ با اشاره به اینکه دولت برای انجام هر تصمیمی به منابع مالی نیاز دارد، بیان کرد: با این حال اما با توجه به واقعیات موجود به نظر می‌رسد امکانات و منابع مالی دولت محدود است.

 این جامعه‌شناس با اشاره به درخواست دولت مبنی بر برداشت تنها یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به منظور اختصاص به مسئله کرونا، تصریح کرد: مقایسه این رقم با ارقام اختصاص‌یافته کشورهای دیگر مانند ژاپن (حدود یک هزار میلیارد دلار) و آلمان (بیش از 150 میلیارد دلار)، نشانگر ظرفیت و توان محدود اقتصادی دولت در مواجهه با کرونا و تبعات آن است.

عدم امکان بروز فردیت،  زمینه ساز بروز خشم در جامعه

وى با اشاره به اینکه افراد پیش از این شرایط بیرون رفتن را داشتند، تصریح کرد: وقتى که فرد به بیرون از خانه مى رفت، در واقع این فضا در اختیار فرد بود و مى توانست خود را تغییر دهد اما در حال حاضر در محیط خانه این فضا را در اختیار ندارد.

این جامعه شناس با بیان اینکه در حال حاضر مردم تحت فشارهاى اقتصادى و روانى هستند، بیان مى کند: فشارهاى مختلف مى تواند زمینه ساز بروز خشم و عصبانیت شود و منجر به پرخاشگرى مى شود.

راسخ ادامه مى دهد: موضوع دیگر این است که افراد براى مدت طولانى آمادگى این شیوه زندگى و کنار هم بودن ندارند و یک نوع زندگى متفاوت را نسبت به گذشته تجربه مى کنند.

راسخ در رابطه با بروز و افزایش برخى اختلافات نیز مى گوید: ممکن است پیش از این افراد در محیط خانوادگى مسائل مورد اختلاف داشتند که در رابطه با آن بحث، مجادله و گفت وگو نشده است و حالا در شرایطى که در خانه هستند این فرصت فراهم شده  و ممکن است دوباره یکسرى اختلافات بروز کند.

وى یادآور مى شود: همچنین فضاى عمومى جامعه هم فضاى افسردگى وکسل کننده است و این موضوع بر روى فرد اثرگذار است.

مشکلات اقتصادى بنیان خانواده را نشانه گرفته

عضو هیئت علمى دانشگاه جهرم همچنین در رابطه با عوامل مختلفى که منجر به اختلاف بین زن و شوهر و یا تقاضاى طلاق مى شود، عنوان کرد: در این خصوص باید گفت که جوامع متفاوت هستند و جامعه ایرانى نیز با جوامع غربى و دیگر کشورها متفاوت است و فشارهاى اجتماعى در جامعه ما براى حفظ زندگى مشترک بیشتر از جوامع دیگر است.

راسخ گفت: مسئله کرونا به شکل امروزى و فعلى که دارد پیش مى رود خطرناک است  دولت باید براى افرادى که درآمد روزانه داشتند و الان این درآمد قطع شده،جوابى داشته باشد؛ چرا که این موضوع مستقیماً بر بنیان خانواده اثرگذار خواهد بود و اگر به آن پاسخ مناسب داده نشود در نهایت راهى که انسان‌ها در پیش مى گیرند، جدایى خواهد بود؛ چرا که نمى توانند از نظر مالى و روانى ادامه دهند.

کرونا مشکل اجتماعى است تا فردى

وى با بیان اینکه جریان کرونا ابتدا مشکل اجتماعى است تا این که فردى باشد، خاطرنشان کرد: وقتى که مشکل جمعى است دولت باید براى رفع آن تصمیم گیرى کند و تدابیر کاهش فشار بر مردم باید در پیش گرفته شود.

به گفته راسخ، در این شرایط دولت باید هدف اصلى را بر روى مسائل داخلى بگذارد و بودجه هایى براى رفع مشکلات و مسائل داخلى کشور در شرایط فعلى نیز اختصاص یابد.

این جامعه شناس با بیان اینکه جنبه هاى منفى ویروس کرونا بر خانواده ها بر جنبه مثبت آن پیشى مى گیرد، یادآور شد: در این شرایط نقش دولت براى بررسى و رفع تاثیرات کرونا به عنوان مشکل اجتماعى بیش از گذشته مشخص است و باید در سطوح مختلف اقتصادى، روانى و اجتماعى راهکارهاى متناسب برای کاهش اثرات منفى درخانه ماندن در پیش گرفته شود.

 

 

 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: جامعه خانواده خشونت دلار روانی تحریم های جدید جامعه شناس خشم فروخورده وضعیت بد اقتصادی کروناویروس جامعه شناس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۵۴۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت

حمید صاحب مدیرکل سلامت شهرداری تهران در مراسم تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت گفت: در جوامع چالش‌هایی پیش می‌آید که با ایثار و از جان گذشتگی می‌توان آن را پشت سر گذاشت. 

حمید صاحب افزود: ارائه خدمت بدون ایثار و گذشت میسر نبود و جان بر کفان سلامت خدماتی را ارائه کردند که بی بدیل بود و مردم و خاطره جمعی آنان هرگز این ایثار را فراموش نمی‌کنند. 

وی ادامه داد: به این ایثار افتخار می‌کنیم. هویت ما همین ایثار و از خود گذشتگی‌ها است. ما همه هویت و شخصیت خود را از این ایثار می‌گیریم. در این راستا در شهرداری و وزارت بهداشت این پیمان را می‌بندیم که مسیر شهدای سلامت را دنبال کنیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این مراسم گفت: در دوران کرونا که بسیاری به دنبال حفظ خود از این بیماری منحوس بودند، کادر درمان با ایثار خود به دیگران امید به زندگی دادند. 

علیرضا اولیایی‌منش با اشاره به اینکه مقصد همه‌ما باید عاقبت به خیری باشد، شهدای مدافع سلامت را نمونه بارز این عاقبت به خیری دانست و افزود: حضور ایثارگرانه کادر درمان با منش پهلوانانه سبب شد این بار پهلوانانی را بشناسیم که در قطعه ۵۰ بهشت زهرا (س) در کنار هم آرمیده‌اند تا یادمان بماند که چه ایام و روزگاری را پشت سر گذاشته‌ایم. 

وی با اشاره به اینکه کادر درمان بر اساس قولی که برای دفاع و حراست از سلامتی مردم داده بودند تا آخرین لحظه در جبهه سلامت خدمت کردند و گوهر جان خود را در این راه هدیه کردند، افزود: شهدای مدافع سلامت با صداقت در جبهه سلامت خدمت کردند. این نعمت بزرگی است که شهدای ما عاقبت به خیر شدند. در زمانه سخت مانند دوره کرونا  تشخیص‌ها سخت می‌شود و امتحان‌های الهی عیار مردانگی و پهلوانی را نشان می‌دهد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه ایثار کادر درمان در دوره کرونا بی نظیر بود، ادامه داد: در دوره‌ای که روزانه ۷۰۰ فوتی داشتیم برخی شهدای مدافع سلامت حاضر نبودند از بیمارستان خارج شوند و حتی به دیدار خانواده خود نرفتند. اما بدون اینکه خانواده و عزیزان خود را ببینند به شهادت رسیدند که چنین ایثاری بی نظیر است.

اولیایی‌منش با قدردانی از شهرداری تهران در حوزه سلامت در برپایی مراسم بزرگداشت مدافعان سلامت اظهار داشت: آنطور که باید و شاید از شهدای مدافع سلامت تجلیل نشده است. امیدواریم افتخار خادمی خانواده شهدای سلامت را داشته باشیم.

اخگرپور شهردار منطقه ۱۹ نیز گفت: شهدای مدافع سلامت بودند که نزدیکتر از هر برادر و خواهری در دوران کرونا در کنار بیمار بودند و در راستای سلامت جامعه تلاش کردند. ما باید این شهدا را تکریم و یاد آنان را پاس بداریم.

در این مراسم با اهدای لوح از خانواده شهدای مدافع سلامت تجلیل شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • پانزدهمین جلسه کافه انجمن برگزار شد
  • نقش بالای شرایط اقتصاد کلان در گسترش فقر/ ظرفیت‌های فقرزدایی بودجه عمومی را محدود کرده است
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت
  • حجاب، مهم‌ترین پایه استواری تدین خانواده و جامعه است
  • لزوم بازنگری در زمان اجرای مالیات بر عایدی سرمایه
  • استفاده از ظرفیت مردم در راستای جهش تولید، از مهم‌ترین راهبردهای کمیته امداد فارس
  • فرهاد قائمیان: تبعات منفی فرسودگی جمعیت برای جامعه مخرب است
  • تبعات منفی فرسودگی جمعیت برای جامعه مخرب است
  • گزارش جامع رابطه مالی نفت و دولت در اختیار تصمیم‌گیران اقتصادی قرار گرفت
  • گزارش جامع رابطه مالی نفت و دولت در اختیار تصمیم گیران اقتصادی کشور قرار گرفت