Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-05@23:49:51 GMT

بهبود کارایی باتری‌های یون لیتیوم با ساختار نانوزیستی

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۵۵۸۸۷

بهبود کارایی باتری‌های یون لیتیوم با ساختار نانوزیستی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، پژوهشگران کره‌ای با استفاده از DNA موفق به تولید مواد کاتدی برای باتری‌های یون لیتیوم شدند. در این پروژه که محققانی از KIST، موسسه علم و فناوری اولسان مشارکت داشتند، به‌منظور تولید مواد کاتدی با عملکرد بالا، محققان سطح اکسیدهای لایه‌لایه را با استفاده از DNA استخراج شده از ماهی قزل‌آلا و نانولوله‌های کربنی تثبیت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این کار، عملکرد کاتالیستی و طول عمر باتری افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند.

در باتری‌های یون لیتیوم، مقدار زیادی یون لیتیوم بین آند و کاتد مبادله می‌شود که این کار در طول فرآیند شارژ و دشارژ صورت می‌گیرد. برای این که مواد کاتدی با ظرفیت بالا تولید شود باید ظرفیت باتری یون لیتیم افزایش یابد.

DNA ماهی قزل‌آلا تمایل شدیدی به یون‌های لیتیم دارد اما این رشته‌ها در محیط آبی به هم چسبیده و متجمع می‌شوند. برای حل این مشکل محققان از نانولوله‌های کربنی استفاده کردند. در واقع ترکیب DNA و نانولوله‌کربنی برای تثبیت مواد و تولید ماده کاتدی مورد استفاده قرار گرفت.

تیم تحقیقاتی این پروژه از روش‌های پیشرفته تجزیه و تحلیل به‌منظور بررسی طیف وسیعی از ذرات منفرد تا ساختار الکترود استفاده کردند. این گروه تحقیقاتی از میکروسکوپ الکترونی عبوری برای تجزیه و تحلیل ساختارهای بلوری استفاده کردند. نتایج این بررسی‌ها ساز و کار عملکرد باتری را نشان داد و همچنین بهبود ساختاری در کاتد باتری یون لیتیم را ثابت کرد.

سانگ یانگ‌لی، از محققان این پروژه می‌گوید: برخلاف تلاش‌هایی که پیش از این انجام شده بود، در این پروژه از DNA به‌عنوان عنصر بنیادی حیات، استفاده شد. استفاده از DNA نشان داد که می‌توان جهت تازه‌ای در مسیر تولید مواد کاتدی مورد استفاده در باتری‌ها پیمود. این پروژه از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که عوامل موثر در طراحی مواد کاتدی با ظرفیت بالا با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیلی به کار گرفته می‌شود.

کد خبر 4904046 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: فناوری نانو باتری لیتیومی نانو ذرات ویروس کرونا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تحقیقات علمی فناوری نانو نوآوری شرکت دانش بنیان تولید فناوری فضایی ایالات متحده آمریکا ناسا گوگل پارک علم و فناوری سامسونگ واکسن یون لیتیوم مواد کاتدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۵۵۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نویدکیا: با عزیزم و قربانت بروم نمی‌شود کار کرد!

به گزارش "ورزش سه"، محرم نوید کیا در نشست خبری پیش از دیدار مقابل صنعت نفت گفت: خیلی خوشحالم که اکنون در آبادان هستم، چراکه قلباً آبادان را دوست دارم. اینجا برای من حس بسیار خوبی است. درباره بازی هم باید بگویم یک بازی فوق العاده مهمی است و از این جهت برای ما مهم است که اگر می‌خواهیم در جدول شرایط بهتری به دست بیاوریم باید بتوانیم بازی بسیار خوبی انجام دهیم و امتیاز کامل را کسب کنیم.

او ادامه داد: می‌دانیم این دیدار هم برای صنعت نفت آبادان یک بازی فوق العاده حیاتی است و همین می‌تواند دردسرهای خیلی زیادی برای ما داشته باشد، چراکه نفت اگر نتواند به هر دلیل نتوانند امتیازات خود را بگیرد، شرایط آن برای آینده سخت‌تر می‌شود و می‌دانیم با این شرایط بازی فوق العاده سنگینی خواهیم داشت. پس باید با تمرکز بسیار بالا بازی کنیم و مراقبت کنیم تا اتفاقات خاصی در این بازی برایرما رخ ندهد و تا آنجا که می‌توانیم پیش‌بینی لازم را داشته باشیم.

سرمربی تیم فوتبال مس رفسنجان اضافه کرد: تا آنجا که می‌توانیم باید با انضباط بازی کنیم؛ فردا برای ما بسیار مهم است که این گونه بازی کنیم تا امتیاز خوبی بگیریم. امیدوارم بازی خوبی شود و هواداران لذت ببرند و در کنار آن امتیاز خوبی به دست بیاوریم.

نویدکیا تصریح کرد: من اصلاً اعتقادی به ساختار دفاعی ندارم یعنی بازی دفاعی را اصلاً دوست ندارم دلم می‌خواهد هم در ساختار دفاعی و هم در ساختار هجومی قوی باشیم اما اینکه صرفاً بخواهیم بازی دفاعی و ضد حمله انجام دهیم را دوست ندارم و و همانطور که می‌دانید در ۱۲ بازی که همراه با مس رفسنجان هستم از نظر آمار موقعیت سازی و گلزنی تیم خیلی خوبی بوده‌ایم و این نشان می‌دهد همیشه دلم می‌خواهد تیم ما یک فوتبال نسبتاً هجومی انجام دهد.

او در خصوص غایبان فردای تیمش مقابل صنعت نفت آبادان گفت: مهدی ترکمان مصدوم و فرشید باقری محروم است.

سرمربی مس رفسنجان در واکنش به این سوال که آیا فوتبال خوزستان دیگر بازیکن ندارد، عنوان کرد: باید از دیدگاه‌های قدیمی مان بیرون بیاییم. اینکه صرفاً باید فوتبال بومی داشته باشیم در فوتبال حرفه‌ای کنار رفته است. یک زمانی فوتبال خوزستان به خاطر تکنیکی که در آن وجود داشت بازیکنانش بسیار مطرح بودند و یک زمانی هم که فوتبال قدرتی شد، بازیکنان تیم ملی از سمت تبریز بودند.

نویدکیا یادآور شد: فوتبال به بازیکنانی نیاز دارد که سرعت و استقامتشان بالا باشد و به همین دلیل الان شمالی‌ها در فوتبال ایران بسیار تاثیرگذار هستند. باید خودمان را با توجه به تغییرات سبک‌های فوتبال وفق دهیم. چون در گذشته فوتبالی داشته‌ایم به این دلیل نیست که باز هم می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

او تاکید کرد: باید واقع بینانه به فوتبال نگاه کرد. اصفهان در فوتبال اکنون صاحب سبک است ولی بازیکنان اصفهانی خیلی تاثیرگذار نیستند و به ندرت به فوتبال می‌آیند و از آنها مراقبت می‌کنند تا به بازیکنان بزرگ تبدیل شوند. من معتقدم نباید خیلی احساساتی و اینکه صرفاً بازیکنانمان بومی باشند به فوتبال نگاه کنیم. با این دیدگاه به جایی نمی‌رسیم.

او ادامه داد: در مقطعی به آبادان آمدند و با مسؤولان باشگاه صنعت نفت آبادان صحبت کردم و حتی آقای رحمانی مدیرعامل باشگاه یکی دوبار به اصفهان آمد و بسیار مصر بود که من به نفت آبادان بیایم ولی من دیدم دوستان در هیئت مدیره مقابل خواسته‌های من چیز دیگری می گویند. به هر حال نیاز به یک ساختار مدیریتی و برنامه ریزی قوی است و با عزیزم و قربانت بروم نمی‌توان کار کرد و شاید اگر من آدم احساسی بودم هدایت صنعت نفت آبادان را قبول می‌کردم.

سرمربی مس رفسنجان ابراز کرد: در فوتبال حواشی و دوست داشتن‌ها برای ۴ تا ۵ هفته است و تاریخ انقضا دارد. فوتبال نیاز به برنامه‌ریزی و آدم‌های قوی دارد که بتوانند به درستی برنامه‌ریزی کنند و بعد هم در مسائل فنی با تیم‌های دیگر رقابت کنیم.

دیگر خبرها

  • نویدکیا: با عزیزم و قربانت بروم نمی‌شود کار کرد!
  • ۷ خاصیت بی‌نظیر آب سیب زمینی برای سلامتی
  • تولید برچسب هوشمند برای پایش سلامت مواد غذایی دریایی
  • کاهش آلرژی بهاری با مصرف این مواد غذایی
  • راهکارهای اقتصاد دایره‌ای برای بهینه‌سازی مدیریت پسماند
  • کاهش آلفرژی بهاری با مصرف این مواد غذایی
  • کاربرد ها و راهنمای خرید لوله استیل مانیسمان
  • باتری‌های لیتیومی از پسماندهای خطرناک شیمیایی فلز لیتیوم تولید شد
  • تلاش امریکا برای ذخیره انرژی با تولید باتری‌های سدیم‌یونی
  • «آوار خانه‌ها» در غزه کارایی رادارهای پیشرفته اشغالگران را مختل کرده است