Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-05-02@06:06:38 GMT

کاهش ۳۹ درصدی ورودی آب به سدها

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۵۷۲۳۶

کاهش ۳۹ درصدی ورودی آب به سدها

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، تعداد سدهای مهم در حال بهره‌برداری کشور، ۱۹۳ سد است که در حال حاضر ظرفیتی معادل ۵۰.۵ میلیاردمترمکعب دارند؛ این در حالی است که بر اساس اطلاعات به دست آمده از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۹ فروردین ماه سال ۹۹، میزان ورودی آب به سدهای کشور ۳۵.۷۸ میلیارد مترمکعب بود که این میزان ورودی، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۹ درصد کاهش داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر، بررسی ها نشان می دهد میزان خروجی آب از سدهای کل کشور در بازه زمانی ابتدای سال آبی جاری تا ۲۲ فروردین سال ۹۹، ۲۸.۲۷ میلیاردمترمکعب بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۹ درصد کاهش را تجربه کرده است.

اطلاعات به دست آمده نشان می دهد که در حال حاضر، تا پایان تاریخ ۲۹ فروردین سال جاری، میزان ذخایر آب مخازن کل سدهای کشور ۳۶.۱۴ میلیاردمترمکعب است که مقایسه این رقم با حجم ذخایر آب سدها در مدت مشابه سال قبل حاکی از کاهش ۸ درصدی است.

نقش سدها در سیلاب

نیم نگاهی به اوضاع پرشدگی مخازن سدهای کشور تا تاریخ ۲۹ فروردین سال جاری نشان دهنده رقم ۷۲ درصدی است. البته در این میان ۶۸ سد کشور، بیش از ۹۰ درصد و ۲۲ سد نیز کمتر از ۴۰ درصد پر هستند. گفتنی است موجودی مخازن سدهای کشور نسبت به هفته گذشته  ۱۳۴۰ میلیون مترمکعب افزایش داشته است.

در چند مرحله سیلاب مهم که در سال آبی جاری اتفاق افتاد سدهای کشور نقش بسیار مهمی در مهار، ذخیره‌سازی و تنظیم آب ناشی از جریانات سیلابی بازی کردند.

برنامه‌ریزی منابع و مصارف سدها، با دو رویکرد کلی تأمین حداکثری در شرایط خشکسالی و ذخیره‌سازی حداکثری در شرایط ترسالی انجام می شود، به این مفهوم که در شرایطی که آوردهای پیش‌بینی‌شده به مخزن به دلیل وقوع خشکسالی محقق نشود، برنامه‌ریزی به نحوی بازنگری می شود که بتوان تا حدی که تهدیدی برای مسائل فنی، کمی و کیفی آب شرب وجود نداشته باشد از ذخایر آب مخازن بهره‌مند شد و در شرایط ترسالی و وقوع رخداد سیلاب نیز مهار آب و حداکثر ذخیره‌سازی توسط مخازن سدها انجام می شود تا بتوان از منابع آب ذخیره‌شده برای تأمین مصارف در سال‌های آینده بهره برد و همچنین جریانات لحظه‌ای و تداوم سیلاب های مخرب را توسط مخزن مهار و کنترل کرد.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: آب شرب ذخیره آب ذخیره آب سدها سدسازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۵۷۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش چشمگیر ۲۵۳ درصدی تناژ ترانزیت ورودی به پایانه مرزی پرویزخان

تین نیوز

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه گفت: طی فروردین ماه سال جاری تناژ ترانزیت ورودی به پایانه مرزی پرویزخان ۲۵۳ درصد افزایش داشته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، سید شهرام کهریزی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه گفت: در فروردین ماه سال جاری ۳۴۶ هزار تن کالای ترانزیتی از پایانه مرزی پرویزخان وارد کشور شده است، که نسبت به مدت مشابه سال گذشته جهش چشمگیر ۲۵۳ درصد دارد.

کهریزی درباره تردد ناوگان در پایانه مرزی پرویزخان گفت: طی ۱ ماهه فروردین ماه سال جاری ۱۲ هزار خودرو ناوگان حمل و نقل کالا جهت بارگیری کالای ترانزیتی وارد این پایانه مرزی شده است که در مقایسه با سال گذشته افزایش ۲۵۵ درصدی دارد.

وی عنوان کرد: در فروردین ماه سال جاری بارگیری کالای ترانزیتی از پایانه مرزی پرویزخان به سمت اقصی نقاط کشور ۱۸۷ هزار تن بوده است که نسبت به سال قبل ۳۹۴ درصد افزایش داشته و ناوگان حمل و نقل جاده ای بارگیری شده ۷ هزار و ۲۳۰ دستگاه با افزایش ۳۷۳ درصدی است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه فزود: از ابتدای سال جاری تاکنون جلسات متعددی در خصوص تسهیل تجارت و روان سازی تردد مسافر در پایانه های مرزی استان کرمانشاه انجام شده است گفت: در این جلسات از زاویه های مختلف بحث ها ترانزیت کالا و تسریع در تردد مسافران مطرح شد و نگاه های نرم افزاری و در بُعد سخت افزار زیرساخت ها و امکانات تجهیزاتی که باید مهیا گردد، در انجام کارها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت است.

سید شهرام کهریزی در پایان از پایانه مرزی پرویزخان به عنوان یکی از مرزهای مهم کشور در زمینه توسعه صادرات نام برد و تصریح کرد: این مرز در توسعه روابط ایران و عراق نقش فراوانی داشته و بخش عمده ای از صادرات ایران به عراق از طریق این مرز انجام می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • جهش چشمگیر ۲۵۳ درصدی تناژ ترانزیت ورودی به پایانه مرزی پرویزخان
  • کاهش ۲ درصدی حجم مخازن سد‌های لرستان
  • آخرین آمار از میزان بارش‌ها در کشور / ایران از خشکسالی دور شد؟
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شد
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شد/ ورودی مخازن همچنان دارای ۸ درصد
  • کمتر از ۳۰ درصد مخازن سد‌های خراسان‌شمالی آب دارد/ضرورت صرفه جویی درتابستان
  • کاهش ۱۲ درصدی بارش‌ ها در ایران
  • میزان پرشدگی مخازن سد‌های کشور
  • کاهش ۱۲ درصدی بارش‌ها در ایران
  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور