Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، مهرماه سال گذشته بود که خبرگزاری ایرنا گزارشی از فرونشست دشت ورامین با عنوان "نشست زمین به راه‌آهن تهران - مشهد نزدیک‌تر شد"  تهیه کرد، در آن زمان تنها یک شکاف طولی در منطقه سلمان‌آباد و در فاصله ۱۰ قدمی راه‌آهن سراسری ایجاد شده بود ولی امروز، نه تنها ده‌ها شکاف با عمق زیاد در این منطقه ایجاد شده که فاصله این شکاف‌ها به کمترین مقدار تا خط آهن رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وقوع این پدیده در دشت و ده‌ها هزار هکتار تاغزار، منجر به تخریب زیرساخت‌های کشاورزی، تخریب دیوارها، کج شدن میله چاه‌ها و واژگون شدن دکل‌های برق شده ولی ایجاد آن در نزدیکی راه‌آهن سراسری تهران- مشهد احتمال خطر نشست خط‌آهن و خروج احتمالی قطار از مسیر را افزایش می‌دهد.


به گفته مسئولان راه‌آهن، روزانه ۱۸۰ رام قطار باری و مسافری از ریل‌ راه‌آهن که در چند قدمی خط‌آهن ایجاد شده، عبور می‌کند و هر لحظه امکان دارد که این فرونشست، زیر ریل‌ها نیز ایجاد شود.

در حاشیه راه روستای سلمان‌آباد و در کنار شکاف‌های ایجاد شده در حاشیه راه‌آهن سراسری، مقدار زیادی خاک دپو شده که به نظر می‌رسد با هدف پرکردن ظاهری این فرونشست‌ها تخلیه شده است ولی این شکاف‌ها از عمق زمین ایجاد شده و با رفع ظاهری، نمی‌توان از افزایش آن جلوگیری کرد.

تشکیل کمیته ویژه بررسی فرونشست در ورامین 

فرماندار شهرستان ورامین از تشکیل کمیته ویژه بررسی فرونشست دشت در این شهرستان خبر داد.

حسین کاغذلو به خبرنگار ایرنا گفت: دشت ورامین به دلیل برداشت بی‌رویه آب، با فرونشست زمین مواجه است که این پدیده مخرب، آثار زیانباری در حوزه زیرساخت به همراه داشته و کشاورزی شهرستان را با چالش جدی مواجه می‌کند.

وی افزود: هر چند که طی سال‌های اخیر با استفاده از اعتبارات ویژه اختصاص یافته به بخش کشاورزی، طرح‌هایی نظیر آبیاری نوین و یا کشت گلخانه‌ای به منظور مدیریت مصرف آب در اراضی کشاورزی شهرستان اجرا شده ولی لازم است تا با بررسی وضعیت فرونشست، از پیشروی آن جلوگیری کرد.

فرماندار ورامین تصریح کرد: به منظور بررسی وضعیت فرونشست در دشت، کمیته ویژه ای در شهرستان ورامین تشکیل می‌شود تا با تحلیل داده‌ها و نقشه‌های ماهواره ای، ضمن رعایت الگوی مصرف، وضعیت فرونشست را بررسی و اطلاعات آن را به ستاد مدیریت بحران استان تهران گزارش دهد.



فرونشست ۲۴ سانتیمتری ورامین را در برگرفته است

معاون فنی سازمان نقشه‌برداری کشور از نرخ فرونشست ۲۴ سانتیمتری در سال در منطقه جوادآباد ورامین و میدان ایثار خبر داد.

پیمان بکتاش ۱۳ آذرماه سال گذشته در نشست بررسی فرونشست در حاشیه تهران به‌ویژه ورامین اظهار داشت: ۸۰۰ کیلومتر مربع از اراضی ورامین تحت تاثیر بیشترین نرخ فرونشست است که ۶۷۰ هزار نفر از جمعیت منطقه و ۲۱ کیلومتر از راه‌آهن محل را تحت تاثیر قرار داده است.
 
به گفته وی پنج شهر فرون‌آباد، قرچک، ورامین، پیشوا و جوادآباد، بیش از دیگر مناطق تحت تاثیر این پدیده هستند.

توجه ویژه به فرونشست زمین در دشت ورامین

همچنین نسرین وزیری مدیرکل حوزه ریاست و روابط‌عمومی سازمان نقشه‌برداری کشور در این جلسه با اشاره به اینکه این سازمان طی ۲۰ سال گذشته به بررسی تغییرات پوسته زمین و اعلام نرخ فرونشست پرداخته است، عنوان کرد: طی یکسال اخیر به این موضوع توجه بیشتری نشان داده شده و صدای زنگ خطر این هشدار شنیده شده است.

وی به اعلام نتایج آخرین مطالعات سازمان نقشه‌برداری کشور طی مکاتباتی از سوی مسعود شفیعی رییس این سازمان به معاونین رییس‌جمهور و برخی وزرای کابینه، استانداران و نمایندگان مجلس سخن گفت و افزود: این مکاتبات دیگر یک‌طرفه نیست و سازمان مدیریت بحران به اهمیت مرگ خاموش زمین پی‌برده و اخیرا طی مکاتباتی هشدارهایی را به مسؤولان شهری ارائه داده است.

دشت ورامین سالانه ۸۱ میلیون مترمکعب کسری مخزن آبخوان دارد

معاون شرکت آب منطقه‌ای استان تهران گفت: دشت ورامین سالانه ۸۱ میلیون متر مکعب کسری مخزن آبخوان دارد و بیلان ورودی و خروجی آب در این حوزه از استان تهران منفی است.

مهدی فروغی آذرماه سال گذشته در نشست تخصصی بررسی منابع آب که در محل فرمانداری ورامین برگزار شد اظهار کرد: اگر در گذشته به آب موجود در دشت ورامین بی مهری نمی‌شد، امروز شاهد کمبود منابع آب و بروز پدیده مخرب فرونشست دشت در این بخش از استان تهران نبودیم.

وی با اشاره به بحرانی بودن وضعیت بهره‌برداری از منابع آب دشت ورامین اظهار کرد: میزان ورودی منابع آب از محل بارش نزولات جوی، آب‌های زیرزمینی و بازگشت آب در دشت ورامین ۳۷۹ میلیون مترمکعب است و مجموع برداشت آب ۴۶۰ میلیون متر مکعب است که این امر نشان از کسری ۸۱ میلیون مترمکعبی آبخوان در سال دارد.

فروغی تصریح کرد: در حال حاضر ۳۵۹ حلقه چاه مجاز در حوزه کشاورزی، ۱۵۵ حلقه در حوزه آب شرب و ۳۲۳ حلقه چاه مجاز در حوزه صنعت و خدمت در ورامین وجود دارد که از این چاه‌ها سالانه ۱۲۱.۶ میلیون متر مکعب آب استحصال می شود.

معاون شرکت آب منطقه‌ای استان تهران افزود: در حال حاضر ۸۲۲ حلقه چاه غیرمجاز در حوزه کشاورزی و صنعت شناسایی شده که از این چاه‌ها سالانه ۲۶.۹۵ میلیون متر مکعب آب استحصال می‌شود که با شناسایی این چاه‌ها، تعداد زیادی از آن‌ها مسدود شده است.

فروغی تعداد کل چاه‌های مجاز دشت ورامین را یک هزار و ۶۹۴ حلقه با تخلیه ۴۶۰.۴ میلیون متر معکب در سال یاد کرد.

وی با اشاره به مخاطرات افزایش میزان برداشت از منابع زیرزمینی گفت: مخاطرات ناشی از برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی شامل کاهش پتانسیل آبخوان و فرونشست زمین و کاهش تدریجی کیفیت منابع آب و ایجاد محدودیت در تامین آب شرب شهری و روستایی است که دشت ورامین را تهدید می‌کند.

فرونشست دشت ورامین کل استان تهران را متاثر می‌کند

استاندار تهران یکی از چالش های پیش روی این استان را فرونشست دشت ورامین اعلام کرد.

انوشیروان محسنی بندپی در خصوص فرونشست دشت ورامین اظهار کرد: این پدیده ثمره چندین سال کمبود بارندگی و برداشت از آب های زیر زمینی است و اکنون خود را به شکل فرونشست نشان می دهد.

وی افزود: به طور متوسط در هر روز یک میلی متر به نشست دشت ورامین افزوده می شود که این رقم در سال به ۳۶ سانتی متر می رسد.

استاندار تهران به برنامه ریزی های انجام شده در سطح استان برای مقابله با این پدیده اشاره کرد و گفت: استان تهران در این زمینه دو برنامه کاری هدایت آب های سطحی و پساب های تصفیه شده به این منطقه را در دستور کار قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: باید با جدیت در زمینه مقابله با فرونشست دشت ورامین وارد عمل شد در غیر این صورت تداوم آن می تواند به ضرر و زیان کل استان تمام شود.

ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا بخش کشاورزی راه آهن زمین صنعت مشهد بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی فرونشست دشت ورامین نشست دشت ورامین میلیون متر مکعب فرونشست زمین استان تهران نشست زمین سال گذشته ایجاد شده منابع آب راه آهن شکاف ها چاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۵۷۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرونشست وحشتناک زمین؛ پراید در زمین فرو رفت

خودرو پراید از روز گذشته در معبر پارک شده بود که به دلیل نشتی لوله آب در زیر زمین و سنگینی خودرو در زمین فرو رفت.

به گزارش تسنیم، احمد رجبی با اشاره به وقوع فرونشست در محله سلطان‌آباد شهر گلستان اظهار داشت: پدیده فرونشست در یکی از معابر فرعی سلطان‌آباد، به علت نشتی آب منجر به حادثه شد.

وی با بیان اینکه یک دستگاه خودرو پراید در حین فرونشست زمین به دل زمین کشیده شد افزود: خودرو پراید از روز گذشته در معبر پارک شده بود که به دلیل نشتی لوله آب در زیر زمین و سنگینی خودرو در زمین فرو رفت.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری گلستان در پایان خاطرنشان کرد: در این حادثه، خوشبختانه هیچگونه مصدومی وجود نداشت و با کمک عوامل عمرانی و خدمات شهری شهرداری گلستان خودرو پراید از دل زمین بیرون کشیده شد.

دیگر خبرها

  • (تصاویر) فرونشست زمین در مشهد
  • انتقاد مدیریت بحران استان از نبود تخصیص اعتبار بحران به استان
  • فرونشست وحشتناک زمین ؛ پراید در زمین فرو رفت
  • عکس | بلعیده شدن پراید در خیابان پس از فرونشست زمین
  • فرونشست وحشتناک؛ پراید در زمین فرو رفت
  • فرونشست وحشتناک زمین؛ پراید در زمین فرو رفت
  • افزایش میزان فرونشست‌های زمین همزمان تشدید بارندگی‌ها
  • فرونشست عمیق زمین در یکی از خیابان‌های مشهد
  • فرونشست عمیق زمین در تقاطع خیابان کلاهدوز و قاضی طباطبایی مشهد
  • فرونشست عمیق زمین در تقاطع کلاهدوز و قاضی طباطبایی(۷ اردیبهشت ۱۴۰۳)