Web Analytics Made Easy - Statcounter

سازمان بسیج طلاب کردستان با هدف حرکت در راستای عمل به توصیه‌های رهبری در زمینه کمک مومنانه، ۲۰۰ بسته بهداشتی و معیشتی را برای توزیع بین نیازمندان تهیه کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، به دنبال منویات مقام معظم رهبری در نیمه شعبان امسال در خصوص موفقیت کشور در مقابله با ویروس کرونا و همچنین موضوع کمک مومنانه، سپاه برنامه‌‌های خود را به این سمت سوق داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی و بهداشتی، راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی ماسک و لباس ایزوله بیمارستانی و توزیع رایگان در بین اقشار آسیب‌پذیر جامعه از جمله اقدامات سپاه و بسیج کردستان در قالب اجرای رزمایش «کمک مومنانه» است.

بسیج طلاب سپاه بیت‌المقدس کردستان نیز جدای از ضدعفونی معابر و پمپ‌ بنزین سطح شهر سنندج، این‌بار در راستای حمایت از محرومین آستین همت بالا زده و بسته‌هایی حمایتی و بهداشتی برای توزیع بین نیازمندان جامعه تهیه کرده است.

مسوول نمایندگی ولی فقیه در سپاه بیت‌المقدس کردستان در مصاحبه با خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به اینکه ما جامعه ایمانی هستیم در قرآن کریم بارها به خصوصیات این نوع جامعه و خصوصیات مومنان و اثرات انفاق کردن تاکید شده است.

حجت‌الاسلام علی جعفرنژاد افزود: هرچند طبق آیات قرآن مومنینی که وسع مالی دارند باید به افراد محروم انفاق کنند اما اهمیت انفاق در ماه مبارک رمضان  مصاعف می‌شود.

وی ادامه داد: در ماه مبارک رمضان مومنینی که توانمند هستند سعی می‌کنند با افطاری‌ها و کمک هایشان، از محرومین جامعه دستگیری کنند.

جعفرنژاد تصریح کرد: اما در رمضان امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا برخی از مردم جدای از اینکه محروم هستند  کسب و کار خود را نیز از دست دادند لدا اهمیت بحث انفاق چند برابر شده‌ است.

وی گفت: با توجه به اهمیت مساله انفاق مقام معظم رهبری همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان طرح "کمک مومنانه" را مطرح کردند مومنان با محرومین  مماسات داشته باشند یعنی آنها را مثل خودشان بدانند و در جهت رفع نیازهایشان تلاش کنند.

مسوول نمایندگی ولی فقیه در استان کردستان تاکید کرد: بسیج طلاب استان کردستان در جهت جامه عمل پوشاندن به فرمایشات فرماندهی کل قوا وظیفه خودمان دانستیم تا با تهیه یکسری بسته‌های بهداشتی و غذایی گوشه‌ای از محرومیت را برطرف کنیم.

وی عنوان کرد: بسیج طلاب ۲۰۰ بسته بهداشتی و غذایی را  در قالب رزمایش کمک مومنانه، مماسات و همدلی بصورت هماهنگ در سراسر  استان به دست نیازمان می‌رساند.

جعفرنژاد اذعان کرد: همانند سایر اقشار جامعه اسلامی که گروه‌ها و اقشار مختلف هر کدام به نوعی به این قضیه وارد شدند ما هم وظیفه خود دانستیم که جهت کمک به محرومین به عنوان طلابی که در همه عرصه‌های اجتماعی از زمان جنگ تحمیلی تا امروز هر جا نیاز به خدمت بوده است وارد عمل شدیم در این عرصه هم وارد میدان شویم.

وی یادآور شد: طلاب بسیجی استان در بحث ضدعفونی  معابر هم وارد میدان شدند و در عرصه خدمت رسانی خوش درخشیدند و امیدواریم در ماه رمضان این خدمت وسعت بیشتری به خود بگیرد و مردم  محروم بیشتری را زیر چتر حمایتی خودمان قرار دهیم و حداقل درصدی از این محرومیت‌ها را پوشش دهیم.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۰

منبع: فارس

کلیدواژه: کردستان مقام معظم رهبری سازمان بسیج سنندج کمک مومنانه بسیج طلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۵۸۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای تحقق هرچه بیشتر عدالت اجتماعی در کشور چه باید کرد؟

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، یکی از مهمترین موضوعات سیاست های رفاهی در جامعه احساس عدالت اجتماعی بین افراد است. عدالت از مهمترین واژه‌ها در تمدن بشر محسوب می‌شود و رعایت آن از دیدگاه هر انسان از ضروری‌ترین امور به شمار می‌آید.

 رضا صفری شالی (دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه خوارزمی) در مقاله‌ای با عنوان «ضرورت بازاندیشی نظری و روشی در شناخت کلان مفهوم عدالت اجتماعی» به این موضوع اشاره می‌کند که عدالت اجتماعی یکی از دلالت‌های مفهوم عدالت است که منظور از آن تقسیم منصفانه منابع بین افراد در یک جامعه است، در این راستا  قانون به سطح قابل قبولی از عدالت واقعی باید برسد.

* سه لایه از عدالت با توجه به عدالت اجتماعی 

در این مقاله آمده است که لایه‌های عدالت با توجه به عدالت اجتماعی شامل موارد زیر است:

دسترسی برابر به منابع و فرصتها به لحاظ برقراری زمینه، گستره و دامنۀ آن توجه به اصل استحقاق و ضرورت‌ها توجه به عدالت بازتوزیعی و گسترش چتر حمایتی دولت درخصوص توجه به انواع گروه‌های هدف، اقشار آسیب‌پذیر و معلولان (اجتماعی، جسمی و روانی) وجود دارد.

*  آسیب‌شناسی عدالت اجتماعی در ایران

به زعم این پژوهشگراز جهت تحقق هرچه بیشتر عدالت اجتماعی در کشور چند نکته زیر را می‌توان به عنوان آسیب‌شناسی عدالت اجتماعی در ایران امروز ذکر کرد:

1 -عدم تعمیق مفهوم عدالت اجتماعی که عبارت است از: عدم ایضاح مفهومی عدالت اجتماعی و تقلیل آن به مصادیق عملی، عدم ارائه تعریف بومی از عدالت اجتماعی، نگرش سطحی، تک‌سویه و نگاه عامیانه که مفهوم وسیع و همه‌جانبه را به ابعادی زودگذر و کم اهمیت فرو کاسته است

2 -عدم تبیین و بررسی ارتباط مفهوم عدالت اجتماعی با مفاهیم مرتبط مانند آزادی، حق قانون، امنیت و...

3 -برقراری، گسست و عدم تداوم عدالت اجتماعی در گفتمان‌های محافل علمی و دانشگاهی کشور.

او در ادامه می‌نویسد بررسی گفتمان‌ها حاکی از گسست بین‌گفتمانی و عدم تداوم گفتمان‌های پیشین بوده است، به طوریکه هر یک از گفتمان‌ها برای تکمیل نقایص همدیگر و به صورت مقطعی تثبیت شده‌اند، چون صرفاً به یک بُعد از ابعاد عدالت اجتماعی پرداختند و دیگر ابعاد آن را هم در سطح نظریه‌پردازی و هم در سطح عملی نادیده گرفتند.

* ملاحظات آموزشی و پژوهشی عدالت اجتماعی

صفری شالی در ادامه می‌نویسد با توجه به موارد بیان شده، مراحل زیر به عنوان ملاحظات آموزشی و پژوهشی عدالت اجتماعی در آینده با درنظرگرفتن چارچوبها و مفاهیم پایۀ عدالت پیشنهاد می‌شود:

درخصوص معنابخشی دائمی بر تمامی نشانه‌های عدالت اجتماعی باید به  ابعاد عینی و ذهنی عدالت و ابعاد جمعی و فردی عدالت نیز توجه کرد  انتخاب حوزه تحقیق عدالت مانند کمّیت یا کیفیت منابع، تخصیص منابع و... باتوجه به کثرت‌گرایی در حوزه‌های عدالت  انتخاب یکی از وجوه یا شکل‌های عدالت براساس نوع منبع  انتخاب مقیاس مکانی مورد مطالعه مانند محلی و بومی، منطقه‌ای، استانی، ملی و بین‌المللی انتخاب مقیاس زمانی مطالعه و توجه به عدالت بین‌نسلی انتخاب رشتە مورد بررسی براساس گزینه‌های قبلی و استفاده از مفاهیم مرتبط با آن در مطالعه مانند مطالعات اخلاقی در بررسی عدالت روانشناسی یا بررسی ساختاری و سیاسی جامعه در عدالت جامعه‌شناختی و... در نظرگرفتن فرهنگ غالب و مقتضیات اجتماعی و اقتصادی جامعه.

* ابعاد عدالت اجتماعی 

این پژوهشگر در ادامه بیان می‌کند که در معنابخشی دائمی بر تمامی نشانه‌های عدالت اجتماعی باید به  ابعاد عینی و ذهنی عدالت و ابعاد جمعی و فردی عدالت نیز توجه کرد. پس ما نمی‌توانیم دو قطب حداکثری و یا حداقلی را برای عدالت در نظر داشته باشیم بلکه باید هر دو را به صورت توأمان مدنظر داشته باشیم و در ضمن نمی‌توان در عین پرداختن به عدالت اقتصادی از عدالت فرهنگی غافل ماند و یا در عین پرداختن به منافع و مطلوبیت‌های اکثریت افراد جامعه، از منافع و خواسته‌های اقلیت غافل ماند.

اصل نابرابری و در نهایت در اصل بازتوزیع قاعده چتر ایمنی و حمایتی هدف نوعی نگاه دولت رفاهی با سیاست‌گذاری حداکثری به مکانیزم‌های جبرانی می‌باشد

به زعم صفری شالی درقاعده برابری دسترسی به منابع و فرصت‌ها به فراهم آوردن شرایط برابر و مساوی برای همه تأکید می‌شود ولی در اصل استحقاق به فراهم‌آوردن شرایط نابرابر با توجه به شایستگی‌ها و زحمات افراد توجه می‌شود.

* اصل بازتوزیع قاعده چتر ایمنی و حمایتی

این استاد دانشگاه می‌نویسد اصل نابرابری و در نهایت در اصل بازتوزیع قاعده چتر ایمنی و حمایتی هدف نوعی نگاه دولت رفاهی با سیاست‌گذاری حداکثری به مکانیزم‌های جبرانی می‌باشد، بطوریکه در این حالت دولت‌مردان چتر حمایتی خود را گسترده سازند و افرادی که نتوانسته‌اند همگام با سایر افراد جامعه حرکت کنند را مورد حمایت قرار دهند. ازاین‌رو، اقدامات حمایتی دولت در قالب فعالیت‌های حمایتی و توان‌بخشی شامل گروه‌های مختلف مددجویان و... می‌شود.

او در این پژوهش می‌نویسد دولت اقشار آسیب‌پذیر جامعه را که به دلیل ناتوانی در کسب درآمد مشمول نظام بیمه‌ا‌ی نیستند را مورد حمایت خود قرار دهد. لذا، دولت باید با اتخاذ سیاست اجتماعی مناسب با شرایط جامعه، علاوه بر منافع نسل حاضر به منافع نسل آینده هم توجه داشته باشد؛ یعنی در تحقق عدالت، علاوه بر آن که به عدالت جغرافیایی و قشری نسل حاضر پرداخته می‌شود یعنی به منافع نسل آینده نیز باید توجه شود و ازاین‌رو دولت‌مردان در کنار تحقق عدالت برای نسل حاضر، باید نسل آینده را نیز در نظر بگیرند و در چنین شرایطی است که گفتمان عدالت اجتماعی معنای واقعی خود را پیدا می‌کند.

* سنجش عدالت اجتماعی

بدین ترتیب نتایج پژوهش حاضر درخصوص سنجش عدالت اجتماعی این است که عدالت در ارتباط با مفاهیمی مانند مقایسۀ اجتماعی و احساس محرومیت اجتماعی نمود پیدا می‌کند، ازاین‌رو نیاز به روش‌های ترکیبی (کیفی و کمّی بصورت توأمان) جهت شناخت ادارک/ احساس و برخورداری از عدالت اجتماعی در جامعه وجود دارد.

 حرف آخر اینکه در این راستا روش‌های کیفی عمیق پدیدارشناسی معمولا راهی به ذهنیت مخاطبان پیدا می‌کنند و تجارب زیستۀ افراد و مقتضیات زمانی و مکانی را در نظر می‌گیرند و می‌توانند شاخص‌های قابل‌توجهی جهت سنجش برای تحقیقات پهن دامنۀ پیمایشی ایجاد کنند و با تلفیق رویکردهای کمّی و کیفی میتوان به شناخت عمیق و جدی از مخاطبان درخصوص عدالت اجتماعی رسید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۱.۶ میلیارد ریال بسته معیشتی در شاهرود توزیع شد
  • توزیع ۵۰۰ بسته پوشاک در بین فقرا و نیازمندان کردستانی
  • افزایش ۱۷ درصدی توزیع کود کشاورزی در آذربایجان غربی
  • توزیع ۳۱۳ بسته معیشتی در طرح «قرار دوازدهم» رودسر
  • ۲.۷ میلیون بنای فرسوده و ناکارآمد شناسایی شد
  • بیش از یک تُن مواد غذایی غیربهداشتی کشف و جمع‌آوری شد
  • بیش از یک تن مواد غذایی غیرقابل مصرف در چناران نابود شد
  • تهیه بسته های اقتصاد دریاپایه در مازندران
  • برای تحقق هرچه بیشتر عدالت اجتماعی در کشور چه باید کرد؟
  • توزیع ۴۰۰ بسته معیشتی در بین ایتام خراسان شمالی