Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، روش‌های تشخیص بیماری کووید ۱۹ محدود بوده و بهترین و کاربردی‌ترین در حال حاضر تست ژنتیکی و سی‌تی‌اسکن ریه است، گروهی از محققان چینی  ۶۹  (۴۱ مرد و ۲۸ زن) بیمار مبتلا به کرونا که حداکثر سن آن‌ها ۸۲ و حداقل ۲۳ سال بود  را از ابتدایی‌ترین مراحل ایجاد علائم و پذیرش در بیمارستان مورد بررسی قرار دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

نتایج این تحقیق نشان داد علی‌رغم وجود علائم مهم و اختصاصی در سی‌تی‌اسکن تست ژنتیک که قطعی ترین روش تشخیص بیماری کووید-۱۹ است،  در مرحله اول منفی شده و پس از تکرار مثبت می‌شد.

بررسی‌ها نشان داد اگر در تحلیل داده‌ها تست ژنتیک را gold standard محسوب کنیم آنگاه حساسیت سی‌تی‌اسکن ریه ۱۲٪ و اختصاصیت آن ۱۰۰٪ خواهد بود و اگر سی‌تی‌اسکن را gold standard محسوب کنیم آنگاه حساسیت تست ژنتیکی ۳۰/۱۶٪ و اختصاصیت آن ۱۰۰٪ خواهد بود.

بنابرین اگر معیار تشخیص و درمان بیماری کووید-۱۹ را نتیجه تست ژنتیک قرار دهیم، آنگاه بیماران مبتلای زیادی ممکن است از دید مخفی بمانند. یعنی تشخیص ابتلا به این بیماری باید با انجام هر دو تست به طور همزمان وا با تکرار تست ژنتیک در صورت منفی بودن همراه باشد.

در نظر گرفتن شرح حال بیمار با تاکید بر موارد زیر نیز کمک‌کننده و الزامی است.

علائم اپیدمیولژیک ابتلا به کرونا شامل:

۱) سابقه مسافرت و یا اقامت در مناطق آلوده‌تر.

۲) سابقه تماس با بیمار قطعی کووید ۱۹ و یا افراد مشکوک به بیماری که علائم اصلی را داشته‌اند.

علائم بالینی شامل:

۱) تب و یا سمپتوم‌های درگیری ریوی

۲) وجود علائم شاخص رادیولژیک در ریه، به خصوص در سی‌تی‌اسکن.

۳) شمارش توتال WBC در مراحل ابتدایی بروز علائم نرمال بوده و یا کاهش یابد و یا شمارش لنفوسیت کاهش نشان دهد.

در مجموع افرادی مشکوک ابتلا به کووید۱۹ خواهند بود که یکی از سوابق اپیدمیولژیک + دو مورد از علائم بالینی ذکر شده را داشته باشد.

بیماری فرد مشکوک در چه صورتی تایید شده محسوب می‌شود؟

۱) تست RT-PCR با نمونه respiratory و با خونی مثبت شود. ▪️هر چند این تست گاهی ممکن است پس از ۵ بار تکرار در بیمار مبتلا مثبت شود. حدس زده می‌شود عدم پاسخ‌دهی اولیه ناشی از روش اشتباه نمونه برداری توسط افراد ناوارد و یا زمان نادرست نمونه‌گیری و مواد مصرفی بی کفایت در پروسه انجام تست باشد.

۲) ژن ویروس که از خون و یا سیستم تنفسی به دست آمده بطور معنی‌دار با ژنوم کووید۱۹ شناخته شده هومولوگ باشد.

براساس این تحقیق می‌توان نتیجه گرفت که کماکان در اورژانس‌ها و یا مراکز ویزیت مراجعان باید هر دو روش تست ژنتیک و سی‌تی‌اسکن با هم انجام، اما اگر امکان انجام و یا تکرار تست ژنتیک نبود و باعث تاخیر در تصمیم‌گیری می‌شود، درمانگران باید مبنا را سابقه و شرح حال اپیدمیولژیک و یا سمپتوم‌های بالینی قرار داده و اقدام کند.

در نتیجه gold standard قرار دادن تست ژنتیکی در ابتدای شروع علائم و مراحل اولیه پذیرش، می‌تواند زمان و کیفیت درمان و سرنوشت بیمار را به مخاطره اندازد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویروس کرونا کرونا ویروس سی تی اسکن تست ژنتیک کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۵۸۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علائم ورم معده یا گاستریت چیست؟

آفتاب‌‌نیوز :

افراد مختلف با توجه شدت و نوع بیماری و همچنین سطح سلامتی شان ممکن است علائم مختلفی را در اثر ابتلا به ورم معده تجریه کنند. به طور کلی رایج‌ترین علائم بروز بیماری گاستریت عبارتند از:

دل درد، سوزش معده، رفلاکس اسید معده، سوء هاضمه، بروز علائم بد گوارشی بعد از خوردن غذا، حالت تهوع، استفراغ، احساس پر بودن ناحیه بالایی شکم بعد از مصرف غذا، نفخ، سکسکه، کم شدن اشتها، مدفوع سیاه رنگ، استفراغ خون یا موادی شبیه قهوه و ….

در صورت مشاهده این علائم و داشتن تجربه بیماری‌های عفونی معده مانند زخم معده، بهتر است در اولین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید. توجه داشته باشید که تشخیص به موقع و زود هنگام در درمان بیماری گاستریت بسیار موثر است.

چه عواملی خطر بروز گاستریت معده را افزایش می‌دهند؟

استفاده مکرر از برخی دارو‌ها و مسکن‌های رایج مانند آسپرین و ایبوپروفن بدون تجویز پزشک می‌تواند باعث ایجاد پیش زمینه بیماری گاستریت شوند. علاوه بر این مصرف نوشیدنی‌های الکلی، استرس شدید و افزایش سن نیز عواملی هستند که می‌توانند خطر ابتلا به بیماری گاستریت را افزایش دهند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • علل پرش و اسپاسم عضلانی
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • علائم سرطان روده بزرگ را بشناسیم
  • بیماری‌های خودایمنی که باعث ریزش مو می‌شوند
  • علت اصلی سفت شدن و درد مفاصل کشف شد
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • استطاعتِ ۱۵۰ متقاضی حج رد شد
  • علائم ورم معده یا گاستریت چیست؟