Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیات علمی مهندسی پزشکی دانشگاه اصفهان با تصریح این که باز طراحی خلاقانه دستگاه تنفس مصنوعی با تکیه بر دانش ایرانی در دانشگاه اصفهان با موفقیت به پایان رسیده و وارد مرحله تولید شده است، گفت: تولید ونتیلاتور بر اساس پتنت آزاد شده‌ دانشگاه MIT خطرناک و تبلیغ سیاه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عضو هیات علمی مهندسی پزشکی دانشگاه اصفهان از طراحی، ساخت و تولید ونتیلاتورهای اورژانس (دستگاه تنفس مصنوعی) در دانشگاه اصفهان با توجه به استاندار جهانی تجهیزات تنفسی و براساس «سیستم و استاندارد دستگاه بایپپ و سی پپ» خبر داد و گفت: جدیدا در دنیا از طراحی های ساده انگارانه و شماتیک از ونتیلاتور صحبت می شود که بر اساس پتنت آزاد شده‌ای از دانشگاه MIT تهیه و تولید شده است، ونتیلاتور بر اساس پتنت آزاد شده‌ دانشگاه MIT خطرناک و تبلیغ سیاه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



نیما جمشیدی عضو هیات علمی مهندسی پزشکی دانشگاه اصفهان در گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری اظهار داشت: دانشگاه اصفهان با شروع کرونا ویروس جدید در کشور برای مقابله با این ویروس و مداوای بیماران کرونایی، ظرفیت و توان علمی خود را برای همیاری رساندن به دستگاه های متولی امر سلامت در کشور به کار گرفته است.

وی ادامه داد: در اقدامی موثر از سوی مدیریت دانشگاه در شرایط فعلی که جامعه نیاز مبرم به مراقبت های بهداشتی دارد، محققان شرکت دانش بنیان چکاد طب آدرین به اتفاق تیمی از همکاران و دانشجویان این دانشگاه در طراحی و ساخت تجهیزات پزشکی مورد نیاز ورود کردیم.  

عضو هیات علمی مهندسی پزشکی دانشگاه اصفهان بیان کرد: با شیوع ویروس کرونا طراحی و ساخت دستگاه ونتیلاتور خانگی یا ونتیلاتور اورژانس در سراسر دنیا مورد توجه قرار گرفت، شرکت دانش بنیان چکاد طب آدرین نیز در راستای وظیفه اجتماعی و علمی خود سریعا برای طراحی دستگاه ونتیلاتور خانگی یا ونتیلاتور اورژانس وارد عمل شد و با توجه به کلاس خطر C این محصولات که نشانگر اهمیت و پیچیدگی فناوری است، این اقدام را انجام. دادیم.

 

دستیابی به تکنولوژی ساخت ونتیلاتور اورژانس محقق شد

جمشیدی تصریح کرد: دستگاه ونتیلاتور پرتابل را توانستیم طراحی و نمونه اولیه آن را بسازیم که الان در مرحله تولید قرار دارد و کارهای اداری آن هم در حال انجام است که در دسترس بیمارانی که مشکل تنفسی دارند اما نیازی نیست که در بیمارستان بستری شوند قرار گیرد.

 

ونتیلاتور اورژانس در دو مدل اکسیژنی و بدون اکسیژن تولید شد

عضو هیات علمی مهندسی پزشکی دانشگاه اصفهان با بیان این که این دستگاهها را با تجهیزاتی که داخل کشور موجود است تولید می کنیم، ادامه داد: این دستگاه ها براساس استاندارد  بین المللی در دو مدل اکسیژنی و بدون اکسیژن درحال تولید هستند و قابلیت کاربرد خانگی، امبولانسی را دارند.

 


 ونتیلاتور بر اساس پتنت آزاد شده‌ دانشگاه MIT خطرناک و تبلیغ سیاه است

وی خاطرنشان کرد: البته در زمینه تولید ونتیلاتور بعضی اطلاعات نادرست موجود است مانند طرح ونتیلاتور MIT که با کمک یک دستگاه مکانیکی کیسه امبوبگ را براساس یک ریتم ساده باز و بسته می کند در شکل زیر نیز تنفس مصنوعی با فشردن امبو بگ به تنهایی و با دستگاه مکانیکی (مدل MIT) نشان داده شده است.

دکتر جمشیدی تصریح کرد: جدیدا در دنیا از طرحی های ساده انگارانه و شماتیک از ونتیلاتور صحبت می شود که این طرح ها بر اساس پتنت آزاد شده‌ای از دانشگاه MIT تهیه و تولید شده است نقشه‌ها و مدل های متنوع کپی برداری شده از این طرح با یک جستجوی وجود دارد و چیز پیچیده ای در مورد آن نیست بلکه یک میکروکنترل بسیار ساده به همراه یک آمبوبگ وصل و اتصال پیدا کرده است همان طور که مستحضرید در مورد دستگاه‌های ونتیلاتور اورژانس دستگاه در حین حرکت در صورت قطع مسیر تنفسی باید اشکال تنفسی را نشان دهد در غیر اینصورت ممکن است باعث مرگ یا خفگی بیمار تحت تاثیر دارو شود، زیرا در صورت قطع شدن هیچ انسداد مسیر را نشان نخواهد داد.

وی افزود: یکی از مشکلات اساسی دستگاه های ونتیلاتور ساخته شده براساس طرح دانشگاه MIT این است که با پاره شدن آمبوبگ که به عوامل مختلفی از جمله سیکل خستگی مشخص که بستگی به جنس و کیفیت امبوبگ محصول تولید شده دارد و نمی توان پیش بینی دقیقی داشت که چه زمانی این کیسه دچار پارگی می شود که ممکن است همین امر باعث مرگ بیمار، سکته، تشکیل لخته، آسیب مغزی براثر نرسیدن اکسیژن و یا ایجاد مشکلات شدید تنفسی در بیمار گردد.

عضو هیات علمی مهندسی پزشکی دانشگاه اصفهان ادامه داد: در مورد ونتیلاتور OPEN SOURCE دانشگاه MIT تمام نقشه ها و اطلاعات در اینترنت موجود است و هیچ گونه خلاقیتی در ساخت این دستگاه وجود ندارد، به نظر می آید این موضوع باعث مطرح شدن نام دانشگاه یا تبلیغ سیاه است و جنبه بهره برداری تبلیغاتی برای این دانشگاه دارد.

وی تاکید کرد: این دستگاه ها در تضاد با استانداردهای موجود است، همچنین قابلیت ورود اکسیژن و تنظیم فشار اکسیژن را برای بیمار ندارد. همان طور که می دانید در بیمار کوئید 19 قابلیت تنظیم دبی اکسیژن تنفسی و عروقی بیمار یکی از نکات ضروری است.

عضو هیات علمی مهندسی پزشکی دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است از ده سال پیش که این پتنت توسط دانشگاهMIT ثبت شده تا کنون هیچ شرکتی در راستای تولید و تجاری سازی آن گامی برنداشته است.در فرم حاضر صدور مجوز برای کاربرد این طراحی دور از ذهن به نظر می رسد.

 
ونتیلاتورهای طراحی شده در دانشگاه اصفهان براساس «سیستم و استاندارد دستگاه بایپپ و سی پپ» است

این محقق کشورمان بیان کرد: ونتیلاتورهای طراحی شده در دانشگاه اصفهان براساس «سیستم و استاندارد دستگاه بایپپ و سی پپ» طراحی شده است و قابلیت های ویژه ای برای تنظیم اکسیژن مصرفی و ... به آن افزوده شده است.

وی گفت: در فاز اول امیدواریم ظرف ماه های آینده نیاز بیماران را در مدل اورژانسی و بیمارستانی برطرف نماییم، در فاز دوم مدل خانگی آن تولید می شود که از ویژگی های آن قیمت مناسب و قابلیت استفاده ساده و خانگی در مدل کودک و بزرگسال است.

جمشیدی خاطرنشان کرد: خداراشکر این اقدام موفقیت آمیز بود و نمونه های اولیه عملکرد خیلی خیلی خوبی از خود نشان داده و تقریبا مشکلی ندارد این سیستم کاملا بازطراحی دستگاه بایپپ و سی پپ برای COVID-19 است که در اروپا به طور مشترک بین دانشگاهی در انگلستان انجام شد و «شرکت ماشین های مسابقه فرمول یک» ساخت آن را برعهده گرفتند.


چرا در همه دنیا بر ساخت و تولید ونتیلاتور اورژانس تاکید شد؟

 جمشیدی اظهار کرد: موضوعی که وجود دارد این است که تعداد دستگاهها، نوع و مدل در دنیا خیلی محدود و خیلی گرانقیمت است بهمین دلیل در کشورها بحثی شروع شد که وضعیت همه بیماران آنقدر شدید نیست که به ونتیلاتورهای گرانقیمت نیاز پیدا کنند و اگر هم نیاز پیدا کنند در این زمان محدود قابل دسترس نیست چون علاوه بر آن که قیمت آن زیاد است پروسه تولید آن هم خیلی سخت و زمان بر است.

عضو هیات علمی مهندسی پزشکی دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: البته در ایران چند شرکت بسیار توانمند داریم که تولید این ونتیلاتورها را انجام می دهند و در شرایط فعلی هم تولید خود را افزایش داده اند اما برای پاسخ دهی به این اپیدمی کافی نیست.

جمشیدی گفت: در واقع بخاطر همین نیاز بالا، در دنیا طرحی های مختلفی بیان شد که بعضی از آنها مانند ونتیلاتور MIT قابلیت کاربردی شدن ندارند اما الگوی دستگاه های بایپپ و سیپپ الگوی درستی است و خلاف استانداردها نیست، استفاده از آنها در مراکز درمانی کوچک، اورژانس ها و منازل بار شدید بیماری را کم خواهد نمود.


لطفا در مورد نحوه عملکرد دستگاههای ونتیلاتور هم کمی توضیح دهید؟

 وی با اشاره به این که در رابطه با مشکلی فعلی، بیماری کووید 19 مجاری تنفسی را تحت تاثیر قرار می دهد، باعث انسداد مجاری تنفسی و تاثیراتی بر روی کیسه های هوایی ششها می شود، گفت: دستگاههای ونتیلاتور اکسیژن یا هوا را با فشار وارد ریه ها و بعد خارج می کنند این باعث می شود که مریض بتواند تنفس را ادامه دهد به خاطر همین همه دنیا دنبال این هستند که حجم ونتیلاتورها و مراقبتهای ویژه را افزایش دهند.


آقای دکتر طراحی و ساخت ونتیلاتورهای اورژانس خیلی پیچیده نبود و یا زمینه هایی از قبل برای ورود به این مبحث در دانشگاه اصفهان و شرکت شما فراهم بود؟

مدیر عامل شرکت دانش بنیان چکاد طب آدرین پاسخ داد: ما از وقتی بحران شروع شد اول اسفند در این مبحث ورود کردیم منتها ما عقبه داشتیم در این زمینه ما قبلا ستهای مصرفی ونتیلاتور را برای رفع نیاز داخل کشور شروع کرده بودیم.

 
قبلا ملحقات ونتیلاتور بومی سازی شدند

وی سپس با تاکید بر این که دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با دید خوب مدیریت دانشگاه ها و عملکرد تحسین برانگیز بخش فنی تجهیزات پزشکی، سرکار خانم مهندس فرخی، مدیریت تجهیزات و کارشناس بخش تجهیزات تنفسی جناب آقای مهندس قاسمی برای رفع نیازهای در حوزه پزشکی بسیار دلسوزانه و خوب عمل کرده است، گفت: در نیمه های سال 1398 بود که در بخش مهندسی پزشکی یک سری اعلام نیاز که بخاطر تحریمها مشکل داشتیم توسط دانشگاه ارائه شدند نمونه هایی هم در اختیار گذاشتند یک موضوعی که شرکت دانش بنیان چکاد طب آدرین روی آن کار خود را شروع کرد ستها و ملحقات ونتیلاتور بود که ملحاقات را برای دستگاههای مختلف بومی سازی کردیم و حالا توانمندی بخشهایی از تامین نیاز در زمینه ملحقات ونتیلاتور را هم داریم.

 
 طراحی منحصر بفرد ونتیلاتور اورژانس، قابلیت استفاده در اورژانس، منزل و اتصال به کپسول اکسیژن

مدیر عامل شرکت دانش بنیان چکاد طب بیان کرد: طبیعتا در طی ساخت ملحقات ونتیلاتور با بخشهای مختلف دستگاه آشنا شده بودیم و وقتی این مشکل شروع شد ونتیلاتورهای اورژانس را بعنوان یک اولویت دنبال نمودیم، با تجمیع دانش موجود واحد مهندسی ما یک طراحی خیلی خیلی جدیدی را انجام داد که الان قابلیت استفاده در اورژانس، در منزل و قابلیت اتصال به کپسول اکسِیژن را دارد.

 
مضیغه ناشی از تحریم باعث شده بود زیرساختها آماده داشته باشیم/ با کمبود ملحقات ونتیلاتور تولید را افزایش دادیم

عضو هیات علمی مهندسی پزشکی دانشگاه اصفهان با اشاره به این که در زمینه ستها هم با شیوع این ویروس در تمام دنیا میزان مصرف به یکباره بالا رفت، ظرفیتهای تولید هم کفاف نمی دهند از طرفی سیستمهای استریل هم جواب نمی دهد، تصریح کرد: مضیغه ناشی از تحریم باعث شده بود زیرساختها آماده داشته باشیم و در این شرایط که همه دنیا با کمبود مواجه شد با حمایت مدیریت دانشگاه و سرمایه گذارها تولید را افزایش دادیم.

 
آیا در حال حاضر امکان تامین نیاز کشور را دارید؟

وی با بیان این که قبلا حدود 20 وارد کننده داشتیم، گفت: با کمک بقیه تولید کننده ها می توانیم نیاز کشور را تامین کنیم مضافا این که نیاز کشور های همسایه راهم می توانیم تولید کنیم.

منبع: دانا

کلیدواژه: دانشگاه اصفهان دانشگاه اصفهان تولید ونتیلاتور تبلیغ سیاه تنفس مصنوعی دانشگاه MIT تولید شده دستگاه ها تولید شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۶۰۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخاطرات عدم سرمایه‌گذاری متوازن در زیست‌بوم هوش مصنوعی

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک گفت: عدم سرمایه‌گذاری متوازن در زیست‌بوم هوش مصنوعی مخاطراتی به دنبال دارد. - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، بهروز مینایی ظهر امروز در افتتاحیه رویداد استارتاپی هوش مصنوعی از داده تا ثروت که در دانشگاه اراک برگزار شد، اظهار داشت: تعریف پارلمانی اروپا از هوش مصنوعی نیز توانایی یک ماشین برای نشان دادن رفتارهایی چون یک انسان از قبیل استدلال، یادگیری، برنامه‌ریزی و خلاقیت است. بنابراین هوش مصنوعی توانایی استدلال، تجزیه و تحلیل و حل مسائل، توانایی پردازش حجم عظیمی از داده‌های ساختاریافته و بدون ساختار و توانایی یادگیری دارد.

وی افزود: ابرهوش مصنوعی از هوش انسانی پیشی می‌گیرد و کارها را بهتر از انسان انجام دهد. هوش مصنوعی عمومی توانایی تفکر، یادگیری و به کار گیری هوش خود در حل مسائل پیچیده شبیه به انسان را دارد، هوش مصنوعی محدود انجام یک وظیفه مشخص مانند تشخیص چهره، تشخیص گفتار را دارد و مجموعه‌ای از رفتار انسان را براساس مجموعه محدودی ازپارامترها شبیه‌سازی می‌کند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و رباتیک با اشاره به ویژگی‌های ممتاز فناوری هوش مصنوعی گفت: فناوری امیدآفرین، فناوری توسعه بخش و فراحوزه‌ای، فناوری اقتدارآفرین و فناوری با قابلیت استفاده عمومی از جمله ویژگی‌های ممتاز فناوری هوش مصنوعی است. زمینه استفاده از هوش مصنوعی در حکمرانی ملی، سلامت و بهداشت، لجستیک و حمل و نقل، شبکه‌های برق و انرژی الکتریکی، مهندسی ارتباطات، نفت و گاز و غیره است. 

مینایی عنوان کرد: بیش از 90 درصد کشورها در حوزه سلامت و بهداشت از هوش مصنوعی برای تشخیص بیماری، معالجه بیمار و طراحی داروهای جدید بهره‌مند می‌شوند. همچنین ناترازی انرژی را می‌توان از طریق هوش مصنوعی معالجه کرد، بیشترین مشکل ناترازی انرژی در حوزه تولید و انتقالی است؛ گرچه انتقال 12 درصد تلفات دارد که با هوش مصنوعی قابل جبران است، اما در حوزه مصرف نیز حدود 20 الی 30 نحوه مدیریت مصرف از طریق هوش مصنوعی قابل کنترل است.

وی با بیان اینکه عدم سرمایه‌گذاری متوازن در زیست‌بوم هوش مصنوعی یک مخاطره امنیت ملی به شمار می‌رود، ادامه داد: دولت آمریکا طی 10 سال 250 میلیارد دلار در حوزه هوش مصنوعی سرمایه گذاری کرده است. این در حالی است که کشورهایی که از هوش مصنوعی سال‌ها استفاده می‌کنند توانستند پیشرفت خوبی داشته باشند، اگر قرار است در حوزه هوش مصنوعی موفق شویم سرمایه گذاری باید از شرکت‌های خصوصی آغاز شود.

دبیر ستاد توسعه فناوریهای هوش مصنوعی و رباتیک با اشاره به راه‌های درآمدزایی از طریق هوش مصنوعی گفت: وبلاگ نویسی، ساخت دوره انلاین فروش پرامپ برای هوش مصنوعی، ساخت موسیقی، خدمات طراحی وب، بازاریابی ایمیلی، ساخت اپلیکیشن متکی بر هوش مصنوعی، فروش تصاویر تجاری و غیره از جمله راه‌های درآمد زایی از طریق هوش مصنوعی است.
 
مینایی با بیان اینکه دانشگاه هوشمند و خانه هوشمند می‌تواند زیربخش‌های شهر هوشمند باشد، افزود: هوش مصنوعی در تمام رشته‌های دانشگاهی جریان دارد. به طوری که آموزش عمومی و آکادمیک و رسمی برای هوش مصنوعی پیش بینی شده است، سواد هوش مصنوعی برای حرفه‌های مختلف باید به وجود آید و نحوه درست استفاده ازهوش مصنوعی باید آموزش داده شود.

وی خاطرنشان کرد: از هوش مصنوعی به عنوان تربیت توسعه دهنده یاد می‌شود، هوش مصنوعی در ساخت، تولید و فرایند بهره‌وری تولید می‌تواند موثر باشد، آینده مسیری است که باید ساخته شود که ساختن آن هم سازنده و هم مقصد را دگرگون می‌سازد.

هوش مصنوعی هیچ زمانی چیزی جای نوآوری را نمی‌گیرد  

مجتبی ذوالفقاری، ر‌ئیس دانشگاه اراک در این آیین اظهار داشت: هوش مصنوعی ابزار است و به عنوان هدف مطرح نیست. هیچ زمانی چیزی جای نوآوری را نمی‌گیرد و هوش مصنوعی مرکب فوق‌العاده‌ای به شمار می‌رود.

وی افزود: مدلی که در دانشگاه آینده پیگیری می‌شود این است که ترکیب هوش طبیعی و مصنوعی چه نتایجی به همراه خواهد داشت. ما حتماً از هوش مصنوعی عبور خواهیم کرد. باید به سمتی برویم که بتوانیم از هوش مصنوعی به خوبی استفاده کنیم. 

ر‌ئیس دانشگاه اراک با بیان اینکه دانشگاه باید به روز شود، گفت: ارتباط منطقی بین سطح بالای علم و تولید ثروت وجود دارد. تولید ثروت سطح علم بسیار بالا نیاز دارد، هوش مصنوعی در تمانی رشته‌ها کاربرد دارد و الزام است، امیدواریم رویداد هوش مصنوعی ادامه‌دار باشد.

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی یک دستگاه ام.آر.آی نسل جدید در مجتمع درمانی امام رضا (ع) کرمانشاه
  • دستگاه ام.آر.آی نسل جدید در مجتمع درمانی امام رضا (ع) کرمانشاه
  • ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان
  • دستگاه تلقیح مصنوعی ملکه ثبت اختراع شد
  • نخستین موتور شش سیلندر بنزینی «ایران‌ساخت» رونمایی شد
  • نخستین «موتور شش سیلندر بنزینی» ایران‌ساخت رونمایی شد
  • رونمایی نخستین «موتور ۶ سیلندر بنزینی» ایران‌ساخت
  • رونمایی از نخستین «موتور شش سیلندر بنزینی» ایران‌ساخت
  • مخاطرات عدم سرمایه‌گذاری متوازن در زیست‌بوم هوش مصنوعی
  • دانش ایرانی در خدمت امنیت حفاری