Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-02@22:43:59 GMT

قصص قرآن| خدمات اجباری اجنه و شیاطین در حکومت سلیمان نبی

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۶۱۲۵۵

قصص قرآن| خدمات اجباری اجنه و شیاطین در حکومت سلیمان نبی

خداوند اجنه و شیاطین را به تسخیر سلیمان نبی در آورد و سلیمان آنها را در اموری به کار گرفت. ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۶ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، یکی از داستان‌های شگرف‌انگیز و در عین حال عبرت‌آموز قرآنی، مربوط به سلیمان نبی و یا ملک سلیمانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پیامبر الهی فرزند داود نبی و وارث ایشان است که بر اساس آیات قرآن از خداوند حکومتی درخواست کرد که پس از او تا پایان نشئه دنیا یعنی قبل از نشئه ظهور سزاوار هیچ کس نباشد. خداوند دعای ایشان را اجابت کرد و علاوه بر انسانها، جنیان، شیاطین و باد و پرندگان را در محدوده حکومتشان، به تسخیر ایشان در آورد.

این نوع از حکومت‌داری یعنی تسخیر موجودات و به غل و زنجیر بستن اجنه و شیاطین تا پیش از آن و حتی بعد از سلیمان نبی نمونه‌ای در تاریخ نداشت، از این رو مقطع ملک سلیمانی را نسبت به سایر دوران پیامبران تمایزی جدی بخشید و به گفته محققان "حضور مادی شیاطین پس از هبوط آدم علیه‌السلام تنها در مقطع سلیمانی واقع شده است" (ماهنامه موعود شماره 123)

مسئله تسخیر، برای ابلیس و سربازان او که همواره از زمان هبوط به این سو به صورت آشکار و نهان سعی در ضربه زدن به جریان کاروان انبیای الهی یا همان حزب خداوند داشتند، گران تمام شد. همان موجوداتی که سوگند یاد کرده بودند بشریت را از خط اصلی‌اش یعنی صراط‌ مستقیم الهی خارج کنند و به عبودیت خود بکشانند، بنابراین کمر همت به دشمنی با سلیمان نبی بستند. در این راستا به مرور زمان با نفوذ خبیثانِ از اجنه در بین مردم، فسادی گسترده در جامعه شکل گرفت که یکی از انواع این فسادها بر اساس قرآن، آموزش سحر به مردم بود که این مسئله را در قسمتی از آیه102 سوره بقره اینطور می‌خوانیم "وَ لکِنَّ الشَّیاطینَ کَفَرُوا یُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ...؛ اما شیاطین کفر ورزیدند و (در ملک سلیمان) به مردم سحر آموختند"

اما آنچه که در این آموزه قرآنی اهمیت دارد، ناچیز بودن توان اجنه و شیاطین در برابر توان یک رسول الهی است؛ چه اینکه سلیمان نبی از توان آنها در راستای تقویت ملک خود استفاده بهینه‌ای صورت داد. در آیات سورۀ صاد، خداوند از بنّایی و غوّاصی شیاطین سخن می‌گوید و از غلّ و زنجیر بودن برخی از ایشان در زمان سلیمان(ع).

در آیات سورۀ‌ انبیاء، خداوند از غوّاصی و برخی افعال دیگر توسط شیاطین برای سلیمان(ع) سخن می‌گوید. در آیات سورۀ سبأ، خداوند از ساختن عمارات و ابزارهای متعدّد توسط اجنّه سخن می‌گوید و از عذابی که بر نافرمانی‌شان واقع کرده است.

به صورت کلی خدمات اجباری که اجنه در حکومت سلیمان نبی برای ایشان انجام دادند شامل این موارد است:

*بنایی و غواصی وَ الشَّیاطینَ کُلَّ بَنَّاءٍ وَ غَوَّاص‏ (سوره صاد آیه37)
*جریان چشمه‌های مس و به کارگیری اجنّه در این راستا (سوره سبأ آیه12)
*ساخت محاریب (محراب‌ها) (سوره سبأ آیه13)
*ساخت تماثیل(سوره سبأ آیه13)
*ساخت ظرف‌هایی همچون حوض (سوره سبأ آیه13)
*ساخت دیگ‌های ثابت و بزرگ غیرقابل انتقال (سوره سبأ آیه13)       

پاورقی:

سبأ / 12 : وَ لِسُلَیْمانَ الرِّیحَ غُدُوُّها شَهْرٌ وَ رَواحُها شَهْرٌ وَ أَسَلْنا لَهُ عَیْنَ الْقِطْرِ وَ مِنَ الْجِنِّ مَنْ یَعْمَلُ بَیْنَ یَدَیْهِ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ مَنْ یَزِغْ مِنْهُمْ عَنْ أَمْرِنا نُذِقْهُ مِنْ عَذابِ السَّعیر؛ و باد را براى سلیمان [رام کردیم:] که رفتن آن بامداد، یک ماه و آمدنش شبانگاه، یک ماه [راه‏] بود، و معدن مس را براى او ذوب [و روان‏] کردیم و برخى از جنّ به فرمان پروردگارشان پیش او کار مى‌‏کردند، و هر کس از آنها از دستور ما سر برمى‏‌تافت، از عذاب سوزان به او مى‌‏چشانیدیم.

سبأ / 13: یَعْمَلُونَ لَهُ ما یَشاءُ مِنْ مَحاریبَ وَ تَماثیلَ وَ جِفانٍ کَالْجَوابِ وَ قُدُورٍ راسِیاتٍ اعْمَلُوا آلَ داوُدَ شُکْراً وَ قَلیلٌ مِنْ عِبادِیَ الشَّکُور؛ [آنها‏] براى او هر چه مى‏‌خواست: از نمازخانه‌‏ها و مجسّمه‏‌ها و ظروف بزرگ مانند حوضچه‏‌ها و دیگهاى چسبیده به زمین مى‌‏ساختند. اى خاندان داوود، شکرگزار باشید و از بندگان من اندکى سپاسگزارند.

قصص قرآن | پیامبری که 50 سال از فرزندش جوان‌تر بود!

انتهای‌پیام/

R1392/P/S4,37/CT1

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اجنه و شیاطین سلیمان نبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۶۱۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نصب ردیاب خودرو اجباری شد

به گزارش تابناک، رئیس پلیس آگاهی پایتخت بر ضرورت تجهیز خودروها به ردیاب تاکید کرد.

سردار علی ولیپور گودرزی، رئیس پلیس آگاهی پایتخت در حاشیه اجرای طرح دستگیری سارقان و مالخران وسایل نقلیه که ظهر امروز در مقر پلیس آگاهی تهران بزرگ برگزار شد، درباره ایمنی خودروها و اقدامات ضروری برای جلوگیری از سرقت خودرو نیز گفت: جلسات مستمری در خصوص ایمنی و امنیت خودروها میان خودروسازان و پلیس آگاهی برگزار شده و همچنان نیز جلساتی در این خصوص برگزار می‌شود. ما در این جلسات موارد و پیشنهادات خود را در مورد ایمنی خودروها و راهکارهای ارتقاء امنیت خودروها ارائه دادیم که یکی از موارد مطرح شده از طرف ما این بود که تمامی خودروها به ردیاب مجهز شوند.

رئیس پلیس آگاهی پایتخت ادامه داد:‌ در جلسات مستمر خود با شرکت‌های خودروساز داخلی که در آن استاندار تهران هم حضور دارند، نظرات و دیدگاه‌های خود را در این خصوص بیان می‌کنیم و در مواردی هم با توجه به پرونده‌های موجود مواردی از نقص ایمنی خودروها را به خودروسازان منتقل می‌کنیم تا آن را برطرف کنند. البته در همین راستا نیز تولید برخی خودروها که امنیت و ایمنی لازم را نداشتند، متوقف شد.

رئیس پلیس آگاهی پایتخت با اشاره به تفاهمنامه همکاری میان پلیس و یکی از شرکت‌های دانش‌بینان در حوزه ساخت ردیاب گفت: استفاده از وسایل و تجهیزات الکترونیکی درخودروها راهکار خوبی برای ممانعت از سرقت خودروها است و می‌تواند سرنخ خوبی برای پیدا شدن وسیله نقلیه بعد از سرقت باشد.از این رو تاکید پلیس این است که خودروهای داخلی باید به ردیاب مجهز شوند.

 رئیس پلیس آگاهی پایتخت ادامه داد: همچنین مالکان خودروهای فعلی نیز می‌توانند با مراجعه به مراکز معتبر خودروی خود را به ردیاب مجهز کنند. علاوه بر آن توجه به هشدارها و توصیه‌های پلیسی نیز ضروری است. استفاده از قفل فرمان، پارک خودرو درمحل‌های دارای روشنایی و تردد و ... از جمله این موارد است.

منبع: ايسنا

دیگر خبرها

  • افغانستان| با عمل به قرآن ملت سرافراز باقی می‌مانیم
  • از وضعیت اورژانسی تا مهاجرت‌های اجباری
  • آثار شهید مطهری عقل را تسلیم و دل را راضی می‌کند
  • طریقه خواندن نماز شب و فضیلت آن
  • (تصاویر) نخستین نمایشگاه قرآن کریم حکومت طالبان
  • نصب ردیاب خودرو اجباری شد
  • پیشنهاد ۸۵ میلیون یورویی شیاطین سرخ به ستاره بارسلونا
  • اشاره فرناندز به احتمال جدایی‌اش از منچستریونایتد
  • سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل منصوب شد
  • رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل تغییر کرد