Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-02@14:50:12 GMT

نقاط ضعف و قوت آموزش‌های آنلاین در دوران کرونا

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۶۱۷۵۶

نقاط ضعف و قوت آموزش‌های آنلاین در دوران کرونا

شیوع کرونا سیستم آموزش کشور را تحت تاثیر قرار داد و همین قضیه نارسایی های سیستم آموزش کشور را نمایان کرده است اما فرصت ها و تهدید های روزهای کرونایی بر سیستم آموزشی چیست؟

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ طی روزهای کرونایی برگزاری کلاس‌های آنلاین سیستم آموزش کشور را غافلگیر کرده و صحبت‌های زیادی در راستای اثرگذاری این نوع آموزش بر دانشجویان و دانش‌آموزان شده است اما این بیماری فرصت‌ها و تهدیدهایی برای سیستم آموزشی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آموزش‌های آنلاین جای آموزش‌های حضور ی را نمی‌گیرد/ قبل از دانش آموزان، باید معلمان آموزش ببینند

 میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی درباره کم و کیف آموزش‌های آنلاین در روزهای کرونایی گفت: هیچ طرحی جایگزین کلاس حضوری نیست.

او افزود: هدف اصلی تحصیل دانش آموزان در مدرسه فقط یادگیری دروس نیست، بلکه هدف این است که دانش آموز  یا دانشجو در محیطی به دور از خانواده ورود کرده تا روند آموزش برایشان به شکل مناسب شکل بگیرد. 

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس بخشی از تربیت دانش آموزان در مدرسه  را در  تعامل با دیگر دانش آموزان و حضور در محیط مدرسه و دانشگاه دانست و  افزود:  بنابراین  حضور  دانش آموز در کلاس درس نیازمند فناوری و امکانات ویژه است، چون اصل قضیه تربیت دانش‌آموز است .

میرزاده تصریح کرد: در روزهای کرونایی دانش آموز در محیط مدرسه نیستند اما باید  تحت  آموزش قرار بگیرند.   

او با بیان اینکه به دلیل شیوع کرونا در کشور شاهد برگزاری  کلاس‌های آنلاین هستیم، افزود:  با کمک گرفتن از ظرفیت تلویزیون باید  اساتید، معلمان، خانواده‌ها و... با این رونده همراه شوند. 

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش به شکل متمرکز باید به فعالیت بپردازد، گفت: در روزهای کرونایی باید از معلمان قدردانی کرد، چون آنها از امکانات شخصی  هزینه کرده تا  بتوانند کم و کاستی ها را جبران کنند.  

میرزاده تاکید کرد: در روند آموزش‌های آنلاین قبل از دانش آموزان باید معلمان تحت آموزش قرار بگیرند تا کم و کیف آموزش‌های آنلاین  را بیاموزند.

به گفته او وزارت ارتباطات باید امکانات لازم را در اختیار قرار دهد تا امکان استفاده از فضای مجازی برای همگان وجود داشته باشد و از سوی دیگر امکانات ایجاد شود تا معلمان بتوانند به امکانات و تجهیزات هوشمند دست یابند.

کرونا می‌تواند ظرفیت آموزشی را ارتقا بدهد

غلامرضا ظریفیان، استاد دانشگاه، درباره کیفیت آموزش‌های آنلاین در روزهای قرنطینه برای دانش آموزان و دانشجویان گفت: این روزها با پدیده نوظهوری به نام کرونا مواجه هستیم که زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است. برای مثال در این شرایط انسان فعال پرکار و پرتلاش به‌دلیل شیوع کرونا باید در خانه اقامت داشته باشد تا بتواند پویا باشد. این در حالی است که در گذشته تعریف  یک فرد فعال و پرتلاش با یکجا نشینی منافات داشت.

او تاکید کرد: کرونا دنیای عجیبی را به روی همگان باز کرده و عوارض سنگین داشته است. از جهاتی نیز زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است. واقعیت این است که این بیماری در فضاهای آموزشی به‌دلیل تجمع افراد،  عواقب جبران ناپذیر به دنبال دارد. بنابراین برای مقابله با کرونا راهی جز تعطیلی مراکز آموزشی نبود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در این وضعیت می‌توان از ظرفیت فضای مجازی استفاده کرد. هرچند تمامی اقدامات در راستای  آموزش در فضای مجازی مهیا نبود. به همین دلیل اختلال ارتباطی در این زمینه برقرار شد. به هر حال این قضیه می‌تواند یک ظرفیت برای سیستم آموزشی کشور ایجاد ‌کند.

ظریفیان با بیان اینکه ویروس کرونا  کسب و کار و دید و بازدیدها را در تحت تاثیر قرار داده است، گفت: برای مثال بسیاری از افراد به‌دلیل شیوع کرونا نتوانستند برای زندگی‌شان تصمیم بگیرند و این بیماری برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت را تحت تاثیر قرار داده است.

او تاکید کرد: به دلیل شیوع کرونا، آموزش‌ها در فضای مجازی به اشکال مختلف انجام می‌شود. این فرصت وجود دارد تا دانشگاه‌ها و مدارس به این امر توجه کنند تا بازدهی آموزشی تا شهریور تنزل نکند. در این شرایط با رعایت فاصله اجتماعی باید تصمیمات جدید از سوی مسئولان در زمینه آموزش کشور اتخاذ شود.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: دانشگاه غلامرضا ظریفیان سیستم آموزشی تحت تاثیر قرار داده دلیل شیوع کرونا تحت تاثیر قرار آموزش های آنلاین روزهای کرونایی دانش آموزان سیستم آموزش فضای مجازی آموزش کشور دانش آموز آموزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۶۱۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟

گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، با شیوع بیماری کرونا بسیاری از ایرانی‌ها به دنبال واکسن کرونا بودند در این میان چند مدل واکسن در کشور وارد و توزیع شد، در این میان یکی از واکسن‌هایی که بسیاری از مردم ایران استفاده کردند آسترازنکا بود، در این میان از همان ابتدایی که واکسن آسترازنکا وارد کشور شد نظریه‌های مختلفی در مورد این واکسن در نشریه‌های مختلف منتشر می‌شد که قطعا واکسن آسترازنکا دارایی عوارضی است که می‌تواند به بدن گیرنده واکسن آسیب جدی وارد کند.

آسترازنکا چه نوع واکسنی است؟

واکسن آسترازنکا یک واکسن کووید ۱۹ است که توسط دانشگاه آکسفورد و شرکت آسترازنکا توسعه داده شده و از طریق عضلانی تزریق می‌شود. این واکسن، با استفاده از آدنو ویروس ChAdOx۱ شامپانزه به عنوان ناقل ویروسی ساخته شده‌است. این واکسن از دسامبر سال ۲۰۲۰، در حال انجام تحقیقات بالینی فاز III بوده‌است.

واکسن آسترازنکا، به‌صورت دو دوز نیم میلی‌لیتری در عضله دالی بازو، در افراد بالای ۱۸ سال، تزریق می‌شود. دوز دوم نیز پس از ۶ تا ۱۲ هفته از دوز نخست، تزریق می‌شود. اثربخشی این واکسن در پیشگیری از ابتلا به موارد حاد کووید ۱۹، پس از ۲۲ روز از تزریق دوز اول، معادل ۷۶ درصد و اثربخشی آن پس از تزریق دوم، به ۸۱ درصد می‌رسد.

اعتراف آسترازنکا: لخته شدن خون و کاهش پلاکت خون

شرکت داروسازی آسترازنکا اعتراف کرد واکسن کووید ۱۹ که با نام «کووید شیلد» عرضه شده بود، ممکن است به عوارض جانبی نادری از جمله لخته شدن خون و تعدادپلاکت‌های کم منجر شود.

واکسن کوویدشیلد توسط شرکت انگلیسی-سوئدی آسترازنکا با همکاری دانشگاه آکسفورد توسعه یافته و توسط انستیتو سرم هند تولید شد. این واکسن به طور گسترده در ۱۵۰ کشور جهان از جمله انگلیس و هند توزیع شد.

برخی مطالعات طی دوران همه گیری کرونا نشان داد این واکسن ۶۰ تا ۸۰ درصد در حفاظت از افراد در برابر ویروس کرونا تاثیرگذار است، اما از آن زمان تاکنون تحقیقات بیشتر حاکی از آن بوده که کووید شیلد ممکن است به ایجاد لخته خون در بدن برخی افراد منجر شود که ممکن است مرگبار باشد.

در همین راستا یک شکایت دسته جمعی از سوی حدود ۵۰ قربانی در انگلیس ثبت و در آن ادعا شد واکسن به مرگ و جراحت شدید افراد منجر شده و شاکیان خواستار ۱۰۰ میلیون پوند غرامت شدند.

یکی از شاکیان مدعی شده بود پس از دریافت واکسن و ایجاد لخته خونی به جراحت مغزی دائمی مبتلا شده و وی نمی‌تواند کار کند.

هرچند آسترازنکا در مقابل این ادعا از خود دفاع کرد، اما برای نخستین بار در یکی از اسناد دادگاه اعتراف کرد این واکسن در مواردی بسیار نادر به TTS یا ترومبوز همراه با سندرم ترومبوسیتوپنی منجر می‌شود که مشخصه آن ایجاد لخته خون و کاهش تعداد پلاکت‌های خون در افراد است.

این اعتراف آسترازنکا با تاکید شرکت در ۲۰۲۳ میلادی مبنی بر این است که قبول نمی‌کند TTS به طور عمومی در نتیجه تزریق واکسن ایجاد شود، تضاد دارد. از سوی دیگر سازمان جهانی بهداشت نیز تایید کرده بود کووید شیلد ممکن است عوارض جانبی مرگبار داشته باشد.

باید نگران واکسن آسترازنکا بود؟

در همین زمینه آمیتیس رمضانی متخصص بیماری‌های عفونی در گفتگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری آنا در مورد عوارض واکسن آسترازنکا اظهار کرد: این واکسن از جمله واکسن‌هایی است که بر پایه وکتور و آدونا ویروس به شمار می‌رود که غیر فعال است و نسبت به سایر واکسن‌ها عوارض بیشتری دارد.

وی افزود: واکسن‌های برپایه وکتور عوارض بیشتری نسبت به سایر واکسن‌ها دارند و باید حداقل تا ۱۰ سال مورد ارزیابی قرار بگیرد، اما با توجه به شرایط پاندمی کرونا بسیاری از واکسن‌ها خیلی زودتر وارد بازار شدند.

اکثر واکسن‌ها دارای عوارض هستند

این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: در نهایت برخی از واکسن‌های کووید ۱۹ باید بگیم دارای برخی عوارض خفیف یا بیشتر هستند؛ البته بیشتر واکسن ساز‌های داخلی عوارض واکسن را بررسی می‌کنند و افرادی که این واکسن هارا دریافت کردند باید مورد ارزیابی قرار بگیرند برای مثال واکسن پاستور از جمله واکسن‌هایی است که مورد ارزیابی پس از دریافت قرار می‌گیرند.

وی در مورد ایجاد لخته خون توسط واکسن گفت: احتمال ایجاد لخته‌ی خون برای همه‌ی افراد وجود دارد، اما بسیار بسیار کم بوده و حدود یک در ۱۰۰ هزار نفر این عارضه خود را نشان می‌دهد که این عارضه نیز اغلب در زنان در سن باروری شایع است مخصوصا زنانی که از دارو‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • دوران حفظ دروس گذشته است/ مطالعات باید مبتنی‌بر اطلاعات روز، ارتباطات و اینترنت باشد
  • دوران حفظ کردن دروس گذشته است/ مطالعات باید مبتنی‌بر اطلاعات روز، ارتباطات و اینترنت باشد
  • خبر‌های کوتاه از نقاط مختلف چهارمحال وبختیاری
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • از حسرت کودکان نیازمند تا لبخند گرمابخش یک معلم
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • تحولات جامعه به دست معلمان رقم می‌خورد