Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، پس از چندین سال کشمکش و ادعای تأثیرپذیری استان‌های فارس و هرمزگان از آلایندگی‌های عسلویه، درنهایت طی نامه‌ای و به دستور معاون رئیس‌جمهوری عوارض آلایندگی منطقه عسلویه میان استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان تقسیم گردید.

این موضوع و تقسیم ناعادلانه حق آلایندگی موجب بروز اعتراضات زیادی از سوی مردم استان بوشهر و منطقه عسلویه که بیشترین آلودگی‌ها را از حیث هوا، آب‌وخاک تجربه می‌کنند و همچنین سایر شهرستان‌ها شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خانه احزاب استان بوشهر نیز طی نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهوری نسبت به توزیع ناهمگون این اعتبارات اعتراض کرده است، در متن این نامه آمده است:

جناب آقای دکتر روحانی، رئیس‌جمهوری محترم

سلام‌علیکم

همان‌طور که استحضار دارید منطقه پارس جنوبی به‌عنوان بزرگ‌ترین میدان گازی جهان در استان بوشهر قرارگرفته و مردمان این دیار در سال‌های گذشته همواره میزبان شایسته‌ای برای تأسیسات عظیم نفت و گازی پارس جنوبی بوده‌اند و در این شرایط با خطرات مختلف ناشی از آلودگی‌های این مناطق، بیماری‌ها، انواع آسیب‌های اجتماعی، کمبود امکانات درمانی به‌واسطه حضور حجم انبوه نیروهای غیربومی مواجه شده‌اند.

در حال حاضر هم با مصوبه اخیر و اقدام بدون برنامه و کارشناسی شده سازمان برنامه بودجه به اختصاص اعتبارات عوارض آلایندگی این منطقه به بخشی از استان فارس و هرمزگان و عدم اختصاص آن به برخی شهرهای همجوار این تأسیسات ازجمله دیّر موجی از نگرانی و گلایه جدی شهروندان؛ فعالان سیاسی، اجتماعی و اقتصادی استان بوشهر را به دنبال داشته است.

در مورد این اقدام سازمان برنامه‌وبودجه ۳ سؤال در ذهن متبادر می‌شود:

۱- چرا اعتبار عوارض آلایندگی به شهرهای لامرد و پارسیان در استان‌های همجوار اختصاص‌یافته اما به شهری همچون دیّر که در نزدیکی این تأسیسات قرار دارد هیچ درصدی اختصاص نیافته ضمن این‌که درصد اختصاص‌یافته به شهرهای کنگان، عسلویه و جم هم ناچیز است و عملاً قدر السهم شهرستان‌های استان را به دیگر استان‌ها اعطا کرده‌اند؟

۲- سؤال دیگر اینجاست که این اقدام سازمان برنامه‌وبودجه برای تعیین سهمیه عوارض آلایندگی پارس جنوبی بر اساس چه بررسی علمی و کارشناسی بوده و در کدام نقطه دیگر از کشور اجرایی گردیده و یا این‌که چرا استان بوشهر از کل کشور مستثنا شده است، امیدواریم پاسخ به این سؤال نجابت مردم فهیم نباشد، چراکه مدنیت در ایران وامدار این دروازه ورود فرهنگ‌ها، استان بوشهر است.

٣- اگر بنای دولت چنین است پس چرا مناطق شمالی استان بوشهر از عوارض آلایندگی مناطق نفتی گچساران و خوزستان بی‌بهره است؟

این رویه سازمان برنامه بودجه و حفاظت از محیط‌زیست کشور که فاقد هرگونه مبنای علمی است موجب اغتشاش در روابط همسایگان گردیده و به‌واسطه عدم رعایت عدالت در این شرایط که مردم درگیر کنترل و مهار بیماری کرونا هستند فقط دردها را افزایش داده و هیچ‌گونه دورنمای مناسبی به تصویر نخواهد کشید.  

جناب آقای رئیس‌جمهور

با توجه به اهمیت موضوع و مطالبه جدی مردم استان بوشهر از جنابعالی خواهشمندیم باتدبیر به‌موقع از این اقدام تبعیض‌آمیز جلوگیری نموده و با توقف سهمیه‌بندی جدید نسبت به اعاده وضع به سابق دستورات لازم صادر بفرمایید.

به گزارش ایسنا، رونوشت این نامه به معاون رئیس‌جمهوری و ریاست سازمان برنامه‌وبودجه کشور، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست، وزیر کشور، استاندار بوشهر، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه بوشهر برای پیگیری و اقدام لازم ارسال‌شده است.

کد خبر 502956 برچسب‌ها استان بوشهر عسلویه

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان بوشهر عسلویه عوارض آلایندگی سازمان برنامه رئیس جمهوری استان بوشهر استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۶۲۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع اعتبارات در شهرستان بروجن عادلانه باشد

نماینده شهرستان بروجن در شورای اسلامی چهارمحال‌وبختیاری گفت: در توزیع اعتبارات شهرستانی باید همه شهرهای تابعه شهرستان بروجن مورد توجه قرار گیرد.

عبدالله صفیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در چهارمحال‌وبختیاری با بیان این‌که در توزیع اعتبارات شهرستانی باید همه شهرهای تابعه شهرستان بروجن مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: فرهنگسرای شهر گندمان در سال ۱۳۸۸ کلنگ‌زنی، در سال ۹۰ شروع به کار کرده است و تنها حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، و امروز تکمیل و بهره‌برداری این پروژه نیازمند تخصیص اعتبار است.

وی گفت: اختصاص اعتبار هفت میلیارد تومانی جهت هم‌سطح و دو بانده شدن ورودی شهر گندمان و تخصیص بودجه‌ای جداگانه جهت استقرار بازار بانوان شهر سفیددشت باید در دستور کار قرار گیرد.

نماینده شهرستان بروجن در شورای اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به لزوم تخصیص اعتبار به منظور رفیوژ بلوارامام رضا (ع) شهر فرادنبه، تاکید کرد: این محور، جاده اصلی و شاهراه شمال به جنوب است و روشنایی آن ضروری است.

صفیان ادامه داد: اجرای فاز دوم پارکینگ وسایل نقلیه شهر نقنه، آرامستان نقنه، تکمیل فاضلاب شهر فرادنبه، احداث ساختمان دادگاه بخش بلداجی و ایجاد سالن در مجاورت آرامستان جدید شهر بلداجی از اولویت مطالبات مردم شهرستان بروجن است.

کد خبر 750859

دیگر خبرها

  • تخصیص ۱۵ میلیارد تومان اعتبار به پروژه آب داجیوند
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی، بدتر از تحریم خارجی است
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار زیاد بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی بدتر از تحریم خارجی است
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار زیاد بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی در کشور بدتر از تحریم خارجی است
  • توزیع اعتبارات در شهرستان بروجن عادلانه باشد
  • تخصیص اعتبارات پژوهشی نیازمند شفافیت و عدالت است/ ملاک‌های پذیرش طرح‌ها در دستگاه‌ها مشخص شود
  • پرداخت ۲۰۰ میلیاردتومان مالیات و حق آلایندگی به شهرداری های استان
  • تخصیص اعتبارات پژوهشی نیازمند شفافیت و عدالت است
  • اختصاص عوارض آلایندگی به کهگیلویه و بویراحمد
  • خبر خوب رئیس سازمان برنامه و بودجه به کادر درمان کشور