Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-03@04:59:03 GMT

آیا دور تازه‌ای از کشمکش‌ها در انتظار لبنان است؟

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۶۲۲۸۲

آیا دور تازه‌ای از کشمکش‌ها در انتظار لبنان است؟

سعد حریری نخست وزیر پیشین لبنان پس از سفری حدودا سه ماهه به پاریس جمعه شب به لبنان بازگشته است.

به گزارش مشرق، سعد حریری نخست وزیر پیشین لبنان پس از سفری حدودا سه ماهه به پاریس جمعه شب به لبنان بازگشته است، اما به نظر نمی‌رسد بازگشتی معمولی باشد و از تحرکات پیدا و پنهان جریان 14 مارس و خود اظهارات حریری پیداست که احتمالا دوره تازه‌ای از کشمکش‌های سیاسی در این کشور شروع شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: بازخوانی یک ترور مرموز تلاش سعدالحریری برای احیای جریان المستقبل

حریری بعد از استعفای معنادار خود در اکتبر گذشته به دنبال اعتراضات مردمی بی‌سابقه و به تبع آن تشکیل دولت جدید فعالیت چندانی نداشت و به دور از انظار عمومی بود، اما گویا با توجه به تداوم مشکلات اقتصادی لبنان همزمان با نزدیک شدن موعد پایان وعده صد روزه حسن دیاب نخست وزیر کنونی برای تهیه طرح نجات اقتصادی با هدف عبور از بحران، فرصت را برای شروع کار سیاسی متفاوتی مناسب دیده است؛ اما نه در قامت یک دولتمرد، بلکه به عنوان رهبر اپوزیسیون در مقابل  دولت جدیدِ تحت حمایت حزب الله و جریان آزاد ملی به رهبری میشل عون رئیس جمهور لبنان.

البته مشکلات لبنان و عراق و دیگر مناطق درگیر بحران چیزی نیست که یک شبه حل و فصل شود کرونا با تحمیل خود به عنوان یک بازیگر ناخوانده دیگر در منطقه و جهان بر عمق این بحران هم افزوده است.

اکنون در این شرایط بسیار سخت اقتصادی لبنان، سعد حریری در حالی به لبنان بازگشته که در دهم آوریل دولت دیاب را غیر مستقیم تهدید کرد و در توئیتی طرح اقتصادی آن را "خودکشی اقتصادی" خوانده و گفته که اگر وضعیت سر و سامانی نگیرد "به زودی موضع دیگری اتخاذ خواهیم کرد".

فعلا ماهیت این "موضع دیگر" مشخص نیست، اما تحرکات نیروهای سیاسی 14 مارس، تهدیدات و انتقادات تند روزهای اخیر تا جایی که «ولید جنبلاط» حسن دیاب را "کینه‌توز و کارمند جبران باسیل" وزیر خارجه سابق لبنان خوانده است، نشان می‌دهد که هفته‌ها و ماه‌های آتی در این کشور پرتنش خواهد بود.

 فعلا باید منتظر پلان‌های اصلی برنامه اپوزیسیون جدید لبنان ماند؛ برنامه‌ای که از پشتیبانی منطقه‌ای عربستان و بین‌المللی آمریکا و فرانسه برخوردار است.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا مدافعان سلامت سال جهش تولید اخبار بورس میشل عون سعد الحریری حزب الله لبنان آمریکا لبنان حسن دیاب پاریس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۶۲۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأکید امیرعبداللهیان بر تسریع فرآیند انتخاب رئیس‌جمهور لبنان

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، مجتبی امانی در این دیدار گزارشی از آخرین تحولات محل ماموریت و وضعیت روابط دو جانبه جمهوری اسلامی ایران و لبنان، همچنین تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه لبنان و مقاومت و مردم این کشور ارائه کرد.

بیشتر بخوانید: امیرعبداللهیان: موضوع انسانی رهایی خدمه کشتی توقیف‌شده مورد توجه جدی ماست

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار ضمن قدردانی از تلاش های سفیر کشورمان، بر لزوم تداوم تلاش برای پیگیری توسعه روابط دو کشور بخصوص در زمینه های مختلف سیاسی و اقتصادی، همچنین اهمیت جایگاه لبنان و نقش آن در محور مقاومت‌ علیه رژیم متجاوز صهیونیستی تأکید کرد.

امیرعبداللهیان بار دیگر بر لزوم تفاهم احزاب و گروه‌های لبنانی برای انتخاب رئیس جمهور لبنان تأکید و آنان را به تسریع در این کار دعوت کرد.

وزیر امور خارجه تاکید کرد:به نظر می رسد کشورهای منطقه نیز به این مهم توجه داشته و در صدد کمک به حل این موضوع هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229235 برچسب‌ها لبنان

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان بر توسعه روابط ایران و لبنان تاکید کرد
  • تاکید امیرعبداللهیان بر تفاهم در انتخاب رئیس جمهور لبنان
  • تأکید امیرعبداللهیان بر تسریع فرآیند انتخاب رئیس‌جمهور لبنان
  • دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با سفیر ایران در لبنان
  • باتلاق شمال در انتظار صهیونیست‌ها
  • دلار بیش از ۵۰ و چند هزار تومان توجیه علمی و اقتصادی ندارد
  • تهدید علنی حزب‌الله توسط اسرائیل: لبنان را اشغال می‌کنیم!
  • رژیم صهیونیستی: حزب‌الله از مرزها دور نشود جنوب لبنان را اشغال می‌کنیم
  • وزیر صمت: واردات خودروهای کارکرده منتظر مصوبه دولت
  • وزیر صمت مطرح کرد: واردات خودروهای کارکرده منتظر مصوبه دولت