Web Analytics Made Easy - Statcounter

نام سیدمرتضی سیف‌زاده قهرمان و پیشکسوت وزنه‌برداری برای ورزش اصفهان و ایران آشناست؛ کسی که برای ورزش این دیار مو سپید کرده و حالا با دعوت به ماندن در خانه، از سپیدپوشان مدافع سلامت حمایت می‌کند. ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲ استانها اصفهان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، در روزهایی که خانه‌نشینی‌های اجباری حضور در فضای مجازی را هم بیشتر کرده و در میان انبوهی از پُست‌های دنیای بی‌پایان اینستاگرام به یک فیلم جالب می‌رسیم و حالا رواست که چند دقیقه‌ای مکث کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در فیلم سیدمرتضی سیف‌زاده قهرمان اصفهانی وزنه‌برداری را می‌بینیم که در 81 سالگی مشغول ورزش کردن با دمبل و هالتر در خانه است و از همشهری‌ها و هم‌وطنانش می‌خواهد در این روزها اگر کار ضروری ندارند از خانه بیرون نروند و در منزل ورزش کنند چون همان‌طور که در فیلم می‌گوید «ورزش تاریخ انقضا ندارد.»

استاد سیف‌زاده که این جمله آخر را در عمل ثابت کرده متولد 1318 اصفهان است، ورزش را از سال 1335 آغاز کرده و بیش از نیم قرن است که زندگی و شب و روزش با ورزش مأنوس شده.

او پس از کسب عناوین متعدد از جمله چند دوره قهرمانی ایران و نایب‌قهرمانی مسابقات بین‌المللی شوروی و البته بدشانسی‌هایی که دستش را از عناوین مهم‌تر کوتاه کرد و در ادامه قبول مسئولیت‌هایی که ریاست هیئت وزنه‌برداری استان اصفهان و سرپرستی تیم‌های ملی در سال‌های گذشته بخشی از آنها است، در حال حاضر در سمت مشاور عالی پیشکسوتان فدراسیون تجارب خود را در اختیار وزنه‌برداری ایران قرار می‌دهد.

در تماس با این پیشکسوت ورزش اصفهان از او درباره ماجرای ورزش کردن او در خانه می‌پرسیم. سیف‌زاده می‌گوید: «از زمانی که این ویروس منحوس شیوع پیدا کرد به ناچار خانه‌نشین شده‌ایم. امیدوارم کرونا هرچه زودتر از تمام دنیا برود و دوباره به شرایط عادی برگردیم. اگر شهدا قهرمانان واقعی این مرز و بوم هستند، امروز هم پرستاران و پزشکان  قهرمانان سلامتی هستند و در این مدت خیلی زحمت می‌‌‌کشند و باید برای سلامتی خودمان و عزیزانمان به هرچه آنها و مسئولان بهداشت می‌گویند عمل کنیم. از مردم خواهش می‌کنم در منزل بمانند تا خدا هم کمک کند و کرونا تمام شود چون اگر این کار را نکنیم و در کوچه و خیابان راه بیفتیم و ترافیک و تجمع درست کنیم شاید خدای نکرده بیماری دوباره زیاد شود و معلوم نیست چه زمانی به شرایط عادی برگردیم.»

این روزها گل از گل اصفهان شکفته؛ بهار و اردیبهشت شهر را زیباتر از همیشه کرده و زاینده‌رود جاری و بوستان‌های سرسبز و بوی گل هر کسی را وسوسه می‌کند از خانه بیرون بزند و از بلندای سی‌وسه پل و خواجو روحش را به جریان آب و بوی گل‌های بهاری نصف‌جهان بسپارد. اما استاد سیف‌زاده که برای پیاده‌روی‌های روزانه هم حیاط منزل خودش را ترجیح داده نظر دیگری دارد: «مردم دو دسته هستند؛ عده‌ای برای کار مجبورند از خانه خارج شوند که آنها هم باید به تمام توصیه‌های بهداشتی عمل کنند. ماسک و دستکش بزنند و وقتی به منزل رسیدند دست‌های خود را بشویند و هرچه مسئولان بهداشتی می‌گویند عمل کنند تا خطری خودشان و خانواده‌شان را تهدید نکند. دسته دومی هم هستند که یا بازنشسته‌اند و کاری ندارند و یا می‌توانند از منزل بیرون نروند. از این دسته از مردم خواهش می‌کنم از خانه‌های خود خارج نشوند چون این روزها هم تمام می‌شود و وقتی خطر کرونا رفع شد همه بیرون می‌رویم و از کنار هم بودن لذت می‌بریم. حتی در تعطیلات نوروز به همه اعلام کردم خودم و همسرم در قرنطینه خانگی هستیم و درخواست کردم هیچ‌کس به منزل ما نیاید و حتی فرزند و بستگان نزدیک هم نیامدند و با تلفن در ارتباط بودیم و از حال هم باخبر می‌‌شدیم. حالا هم باید کمی صبر کنیم و این شرایط همیشگی نیست.»

وزنه‌برداری ایران در سال 98؛ ادامه داستان رستم و سهراب!توصیه سرپرست آمریکایی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری درباره کرونا با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم + عکستمجید معاون وزیر ورزش از بانوی پرستار و قهرمان وزنه‌برداری

سال 98 برای مرتضی سیف‌زاده که یکی از گنجینه‌های ورزش اصفهان محسوب می‌شود با یک اتفاق ویژه هم همراه شد و آن چیزی نبود جز اهدای یادگاری‌های این قهرمان به گنجینه موزه کمیته ملی المپیک: «سال 1341 و 42 در اردوی تیم ملی در تهران بودم. قرار بود سال 42 به مسابقات آسیایی جاکارتا در اندونزی اعزام شویم که البته به دلایلی کاروان ایران اعزام نشد. در ادامه برای المپیک 1964 توکیو آماده می‌شدم که آن را  هم از دست دادم (به دلیل مصدومیت) و بعدها دوبنده‌ وزنه‌برداری که قرار بود در المپیک به تن کنم را به من دادند. در زمان برگزاری اردوهای قبل از المپیک 1964 در دانشکده افسری قهرمانان زیادی از غلامرضا تختی گرفته تا محمد نصیری، منوچهر برومند، پرویز جلایر، حسین غفوری‌زاده، محمدعلی صنعت‌کاران، جلال کشمیری، تیمور غیاثی و ... را دیده بودم. به فکرم رسید دفترچه‌ای درست کنم تا آنها دست‌خط خود را در آن ثبت کنند. سال گذشته این دفترچه را همراه با آن دوبنده به موزه کمیته ملی المپیک اهدا کردم تا روزی که دیگر در این دنیا نیستم، ان‌شاءالله سال‌های سال در این موزه بماند. تا قبل از اینکه این یادگاری‌ها را به موزه اهدا کنم هیچ یادگاری از ورزش اصفهان در موزه نبود و کسی هم یادگاری مانند دفترچه‌ای که من اهدا کردم ندارد.»

از این پیشکسوت وزنه‌برداری اصفهان و ایران می‌خواهم خاطره‌ای از هم‌دوره‌ای‌های خود بگوید. به سراغ محمد نصیری قهرمان وزنه‌برداری المپیک، آسیا و جهان می‌رود: «زمانی که محمد نصیری در تهران تمرین می‌کرد یک روز به شخصی گفته بود خیلی دوست دارم این مرتضی سیف‌زاده را از نزدیک ببینم. از وقتی که به اردوی تیم ملی دعوت شدم و برای اولین بار یکدیگر را دیدیم به دوستان صمیمی و نزدیک تبدیل شدیم و از آن روز تا به حال که این همه سال گذشته همیشه از حال هم باخبر می‌شویم و هر فرصتی پیش بیاید به دیدن یکدیگر می‌رویم. ورزش همیشه باید همراه ارزش باشد و همین باعث شده رفاقت‌‌مان ادامه پیدا کند.»

سیف‌زاده که در دوران ورزش قهرمانی و مسئولیت‌هایی که در ادامه عهده‌دار شده عمر و زندگی‌اش را وقف ورزش کرده است، می‌گوید خانواده‌اش دل خوشی از ورزش ندارند چون بیشتر اوقات کنارشان نبوده است. با این حال وقتی از او درباره اوضاع و احوال ورزش اصفهان می‌پرسیم همچنان معتقد است یک مسئول باید خود را وقف ورزش کند: «شرایط ورزش طوری است که اصل کار آن پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها انجام می‌شود. پس وقتی کسی مسئولیت قبول کرد نباید مثل یک کارمند ساعت 2 بعدازظهر به خانه برود و باید شب و روز در خدمت ورزش باشد. وقتی در حال ساخت سالن خانه وزنه‌برداری در اصفهان بودم بعضی اوقات پیش می‌آمد که پیمانکار ساعت 2 نیمه شب زنگ می‌زد و می‌گفت آب یا برق قطع شده و من می‌رفتم و به این کارها رسیدگی می‌کردم. افراد زیادی مانند آقای تاکی، علیرضا رحیمی، بهرام افشارزاده، مهرزاد خلیلیان و دیگران برای ورزش اصفهان زحمت کشیده‌اند و امیدوارم بقیه راه آنها را ادامه دهند.»

او تأکید می‌کند کار ورزش ساعت اداری نمی‌شناسد و ادامه می‌دهد: «باید به جوانان امکانات حتی اگر شده به صورت رایگان بدهیم و آنها را به اماکن ورزشی بکشانیم تا سر از چایخانه‌ها درنیاورند. یک روز نزد غلامرضا شیران (مدیرکل اسبق تربیت‌بدنی استان اصفهان) رفتم و گفتم اصفهان با این همه استعداد هنوز مدال‌آور المپیک ندارد. پرسید چه کنیم؟ گفتم حمایت کنید تا یک قهرمان برای سال‌های آینده پرورش دهیم. آن زمان سهراب مرادی را حمایت کردم و مدیران بعدی از رشید خدابخش گرفته تا دیگران هم حمایت کردند و با وجود اینکه سهراب در یک دوره به دلایلی با محرومیت مواجه بود، دوباره او را تشویق کردم به تلاش خود در وزنه‌برداری ادامه دهد و نتیجه این شد که سهراب مرادی در المپیک 2016 قهرمان شد و اولین مدال المپیکی ورزش اصفهان را کسب کرد.»

از او می‌پرسیم با توجه به اینکه المپیک یک سال به تعویق افتاده است این روزها از سهراب مرادی قهرمان اصفهانی وزنه‌برداری المپیک و جهان که امید اول کسب سهمیه و افتخارآفرینی در المپیک است خبر دارد  یا نه که سیف‌زاده می‌گوید: «تأخیر در برگزاری المپیک به نفع سهراب شد. از او خبر دارم و می‌دانم کجا تمرین می‌کند. سهراب قهرمان سر به ‌زیر و کم‌حرفی است اما خیلی پرتلاش است. مثل بعضی‌‌ها نبود که فقط حرف بزند و در میدان عمل کاری از پیش نبرد. این روزها خیلی جدی و سخت تمرین می‌کند و آسیب‌دیدگی دستش هم کمتر شده و ان‌شاءالله در المپیک بعدی می‌درخشد. باید از سهراب مرادی حمایت شود. هرجا چنین قهرمانی داشته باشند همه امکانات را برای او فراهم می‌کنند و به او خانه، ماشین و امکانات دیگر می‌دهند اما اینجا به سهراب مرادی خانه دادند و بعد هم پس گرفتند!»

این پیشکسوت ورزش اصفهان سخنان خود را این‌طور تمام می‌کند: «باز هم عاجزانه از مردم می‌خواهم اگر مجبور نیستند از خانه خارج نشوند تا ان‌شاءالله این بیماری هم از بین برود. وقتی کرونا برود، اگر زنده باشم قصد دارم شرایطی فراهم کنم تا سهراب مرادی  را با برخی که از دست آنها ناراحت است آشتی دهم و اگر شد یک منزل هم برایش تهیه کنیم چون حق او بیشتر از اینها است.»

گزارش از مریم سادات سجادی

انتهای پیام/165/ف

R41346/P/S6,51/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ورزش اصفهان وزنه برداری سهراب مرادی سیف زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۶۲۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جو کول پیش‌بینی می‌کند؛ از قهرمان لیگ قهرمانان اروپا تا قهرمان یورو و برنده توپ طلا

جود بلینگام برنده توپ طلا خواهد شد.

طرفداری | جو کول، هافبک سابق چلسی و تیم ملی انگلیس، معتقد است که پاری سن ژرمن، قهرمان لیگ قهرمانان اروپا خواهد شد.

جو کول که سابقه 7 سال بازی برای چلسی را در کارنامه خود دارد در گفتگو با TNT Sport در مورد قهرمانان لیگ برتر انگلیس و همچنین تورنمنت‌های مهم باشگاهی و ملی اروپایی صحبت و پیش‌بینی خودش را اعلام کرده است. از دید جو کول، جود بلینگام برنده توپ طلا در سال 2024 خواهد شد. در ادامه نگاهی به پیش‌بینی‌های جو کول می‌اندازیم.

قهرمان لیگ برتر انگلیس: منچسترسیتی برنده کفش طلای لیگ برتر انگلیس: ارلینگ هالند قهرمان لیگ قهرمانان اروپا: پاری سن ژرمن قهرمان لیگ اروپا: آتالانتا قهرمان لیگ کنفرانس اروپا: استون ویلا قهرمان یورو 2024: انگلیس برنده توپ طلا: جود بلینگام پیش‌بینی‌های جو کول

از دست ندهید ????????????????????????

ژوزه مورایس: باافتخار مسلمان شدم و عضوی از یک خانواده ایرانی‌ام آرنه اسلوت سرمربی جدید لیورپول لغو قانون رشد چگونه فوتبال ایتالیا را نابود می‌کند؟ بازیکن فرانسوی به دلیل عوارض واکسن کرونا از فایزر شکایت کرد!

دیگر خبرها

  • چه بر سر ستارگان عجیب‌ترین قهرمان لیگ برتر آمد
  • قهرمان لیگ برتر ایران همزمان فدراسیون و AFC را تهدید کرد
  • قهرمان لیگ برتر و تهدید توامان فدراسیون و AFC!
  • همدان میزبان مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی کشور است
  • جو کول پیش‌بینی می‌کند؛ از قهرمان لیگ قهرمانان اروپا تا قهرمان یورو و برنده توپ طلا
  • غیبت وزنه‌برداری ایران در قهرمانی نوجوانان جهان
  • قتل مادر با ضربه‌های هولناک وزنه بدنسازی
  • تعیین تکلیف حق پخش ورزش
  • پیش‌بینی آقای ورزش ایران از رقابت با پرافتخارترین کشتی‌گیر تاریخ المپیک / فیلم
  • شیوه‌ای مناسب برای کاهش وزن