Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-27@02:00:41 GMT

حفظ تمامیت ارضی سوریه به نفع ایران است

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۶۳۵۶۱

حفظ تمامیت ارضی سوریه به نفع ایران است

ساعت 24-سوریه از 10 سال گذشته درگیر گروهک‌های تروریستی خارجی و تکفیری‌ها شده است اما در سال‌های اخیر توانسته با گسترش تسلط خود بر اراضی بیشتری از وضعیت بحرانی خارج شود. در این وضعیت دولت سوریه با مشکل اخراج نیروهای بیگانه از خاک خود مواجه است و حضور نیروهای ترکیه در استان ادلب و تفنگداران آمریکا در دیرالزور و شرق فرات نگرانی‌هایی را برای کشورهای منطقه ایجاد کرده است؛ امری که به نحوی تمامیت ارضی این کشور را خدشه‌دار کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این وضعیت، وزیرخارجه کشورمان عازم این کشور می‌شود و طبق گفته سخنگوی دستگاه دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران، این سفر در راستای گسترش روابط دوجانبه، بررسی تحولات منطقه‌ای و نیز آخرین تحولات سیاسی و میدانی مبارزه سوریه علیه تروریسم صورت خواهد گرفت. مساله‌ای که با توجه به حرکت منطقه به سمت ثبات در این برهه زمانی سوالات زیادی را مطرح می‌کند. در این راستا  گفت‌وگویی با صباح زنگنه، تحلیلگر مسائل منطقه و بین‌الملل داشته ایمکه در ادامه می‌خوانید.

وضعیت کنونی کشور سوریه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سوریه با توجه به اتفاقات اخیری که تجربه کرده، عملا به خطرناک‌ترین چالش خاورمیانه تبدیل شده که بسیاری از کشورها را در گرداب خود گرفتار کرده است. سایر کشورها نیز به‌واسطه کرسی‌ها و قدرت سیاسی‌ای که دارند، بحران را در سوریه گسترش داده‌اند. در این زمان بود که جمهوری اسلامی ایران و روسیه توانستند با هدف برگرداندن آرامش به این کشور تاثیرات مثبت میدانی بر این کشور بگذارند. این اقدامات موثر سبب شد تا دولت سوریه امروز بر 80 درصد اراضی کشورش مسلط باشد. مهم‌ترین منطقه‌ای که دولت سوریه همچنان در بازپس‌گیری آن از گروه‌های تروریستی و مخالفان ناکام مانده است، منطقه ادلب است؛ سرزمینی که به علت تراکم بالای جمعیتی امکان هرگونه عملیات نظامی گسترده را غیرممکن کرده است. این استان هم‌مرز با ترکیه با وجود اینکه وسعت آنچنانی ندارد اما در راستای تحقق کامل حاکمیت سوریه بر اراضی کشور، اهمیت ویژه‌ای دارد. باید توجه داشت که با شیوع کرونا این منطقه می‌تواند متحمل فجایعی به مراتب خطرناک‌تر از جنگ شود و دولت‌های درگیر در این منطقه باید متوجه عواقب نامیمون این مساله باشند.

سفر وزیر امور خارجه در این برهه زمانی با چه اهدافی صورت می‌گیرد؟

دولت سوریه بر آزادسازی این منطقه اصرار دارد و در سوی دیگر بلندپروازی‌های ترکیه و حضور در این منطقه و حمایت از برخی گروه‌های تروریستی عرصه را تنگ کرده و حیات مردم این منطقه را بیشتر در معرض خطر قرار داده است. این بحران عملا به یکی از چالش‌ها مهم جهان تبدیل شده و جمهوری اسلامی ایران در راستای حضور موثر خود در منطقه می‌تواند به برون‌رفت از آن کمک ویژه‌ای کند و طرفین را به سمت راه‌حل‌های سیاسی سوق دهد. ایران در این زمینه با توجه به روابط دوستانه‌ای که با سوریه و ترکیه دارد، می‌تواند ترکیه را متقاعد کند تا به پیمان سوچی پایبند بوده و طرفین را به پیروی از روند آستانه مجاب کند؛ اتفاقی که می‌تواند به عمده درگیری‌ها در این منطقه پایان دهد. وزیر امورخارجه در سفر به سوریه قطعا این امر را در دستور کار قرار خواهد داد.

دولت سوریه پس از حل بحران ادلب در رابطه با مناطق کردنشین چه تصمیماتی اتخاذ خواهد کرد؟

حضور نیروهای مسلح کرد که توسط ایالات متحده مورد حمایت قرار گرفته در قسمتی از شمال شرقی سوریه، که منطقه‌ای نفت‌خیز است و در همسایگی عراق و ترکیه قرار دارد، می‌تواند به‌واسطه اهمیت بالایی که دارد منجر به ایجاد و تولد دوباره داعش در این منطقه شود. این امر به علت خلل امنیتی منطقه است و تسلط دولت مرکزی بر این منطقه می‌تواند کمک بسزایی بر رفع ناامنی از این منطقه کند. ناامنی در این منطقه به صورت مستقیم سه کشور، سوریه، ترکیه و عراق را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، بنابراین تمام طرف‌های منطقه‌ای موثر به نحوی خواهان تسلط سوریه بر این منطقه هستند. قطعا حل و فصل این بحران نیز در دستور کار است و یکی از موارد رایزنی دستگاه دیپلماتیک ایران خواهد بود. به نظر می‌رسد در آن منطقه هر گونه طرح غربی با شکست مواجه خواهد شد؛ زیرا مخالفان زیادی در منطقه دارد. در این منطقه به تازگی بیماری کرونا رویت شده و ایالات متحده نیز قطعا تمایلی به گرفتار شدن در خطرات مختلف این منطقه ندارد. دولت ترامپ نیز بعید به نظر می‌رسد تمایلی برای ادامه حضور در این منطقه داشته باشد و اندک نیروهای خود را نیز از این منطقه خارج خواهد کرد.

با توجه به اینکه طرفین درگیر در ادلب از کشورهای دوست با ایران هستند، چه سیاستی در این برهه زمانی می‌تواند گره از بحران بگشاید؟

جمهوری اسلامی ایران همواره رابطه خوبی با سوریه داشته است و تمامیت ارضی این کشور از اولویت‌های ایران بوده است و در این زمینه نیز ایران هزینه‌های زیادی متحمل شده است. سوریه نیز همواره به این امر اذعان می‌کند و امنیت امروزی خود را مدیون ایران است. در این عرصه یافتن راه‌حلی دیپلماتیک باید در دستور کار قرار گیرد. در این میان ترکیه نقش موثری خواهد داشت که با توجه به شیوع کرونا می‌توان امیدوار بود که کشورها راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز را در پیش گیرند و ایران نیز در این میان می‌تواند نقش محرک ایجاد کند و از تنش‌ها میان سوریه و ترکیه بکاهد. ایران باید نقش میانجی را در این عرصه ایفا کند و با کمک قدرت سیاسی روسیه، مسیری جز درگیری نظامی را به روابط دو کشور تزریق کند. احیای روند آستانه قابل توسعه است؛ به نحوی که بار دیگر تمامی طرف‌های درگیر را به میز مذاکره بازگرداند.

منبع: روزنامه آرمان ملی

منبع: ساعت24

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران دولت سوریه منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۶۳۵۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایروانی:تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است

امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد پیرامون: «وضعیت خاورمیانه: (سوریه)» گفت: وضعیت انسانی در سوریه همچنان وخیم است. مردم سوریه از چالش‌های اقتصادی عمیقی رنج می‌برند. بر اساس آخرین گزارش سازمان ملل متحد، ۱۶.۷ میلیون نفر، یعنی نزدیک به ۷۰ درصد جمعیت سوریه، به کمک‌های بشردوستانه فوری نیاز دارند. سطح بودجه فعلی تخصیص‌یافته برای رسیدگی به بحران انسانی در سوریه نگران‌کننده است.

دیگر خبرها

  • ایروانی: تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است
  • ایروانی:تن‌ها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است
  • تنها راه امنیت در منطقه از زبان نماینده ایران در سازمان ملل
  • ایروانی:تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده اسرائیل است
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر «طوفان القوافی»/ اختتامیه در بصره برگزار می‌شود
  • تنها راه امنیت در منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های صهیونیست هاست
  • تنها راه بازگشت امنیت به منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده اسرائیل است
  • تنها راه امنیت در منطقه، پایان دادن به فعالیت‌های اسراییل است
  • رئیسی: اشغالگر باید به فوریت اخراج، محاکمه و مجازات شود/ رئیس جمهور سریلانکا: ما حمله به کنسولگری ایران در سوریه را محکوم کردیم
  • اردوغان: دیگر روابط تجاری با اسرائیل نداریم