Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@15:14:11 GMT

جامعه کرونایی و تأثیر آن بر سبک زندگی رمضانی!

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۶۴۶۸۰

جامعه کرونایی و تأثیر آن بر سبک زندگی رمضانی!

اما این روزها با شیوع کرونا در کشور، نباید این تفکر بر جامعه حاکم شود که سبک زندگی رمضانی دستخوش تغییراتی شده است که ما از فیضات معنوی و برکات مادی این ماه پربرکت و عزیز محروم شده ایم. زیرا سبک زندگی اسلامی و نوع کم نظیر آن که در ماه رمضان تجلی می یابد آنقدر روان و جاری است که می تواند در هر ظرفی ریخته و با توجه به شأن و استعداد ذاتی خود تأثیرگذار باشد! خواه آن ظرف به بزرگی و وسعت یک جامعه باشد یا در چهار چوب یک خانواده!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ این روزها به ماه مبارک رمضان نزدیک می شویم؛ ماهی که اسمش بنابر فرمایش امام محمدباقرعلیه السلام از اسامی خداوند است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ماه عزیز و شریف را بهار قرآن می خوانند ماهی که درهای اجابت دعا از فراز آسمان ها به روز بندگان باز است و شیطان نفس و شیطان رجیم در بند!.

هر ساله مسلمانان ماه رمضان را به گونه ای خاص برگزار می کردند به نحوی که ما در ماه مبارک رمضان شاهد نمود و بروز سبک جدیدی از زندگی هستیم که به سبک زندگی اسلامی – ایرانی نزدیک تر است. در این نوع سبک زندگی مؤلفه های زیست مؤمنانه برجستگی خاصی دارد.

مردم، بیش از گذشته کارهای خود را نه برای منفعت طلبی که برای رضای خدا انجام می دهند و همین نیت خالصانه نتیجه کارها را بهتر و فایده آن را عام تر می کند. وقتی برای کسب رضای خدا کاری را انجام می دهیم برکتش آنقدر زیاد می شود که خود، خانواده و آحاد جامعه را در برمی گیرید از این رو توجه به همنوع و فراهم کردن شرایط زندگی بهتر برای او از اهمیت خاصی برخوردار می شود.

در ماه مبارک رمضان، روزه داران، مهمان خان گسترده معنوی خداوند و برکات آن هستند. میهمانان در محضر خداوند بزرگ از معاصی کوچک و بزرگ حذر می کنند و سعی در آن دارند تا این ضیافت را هر آنچه باشکوه تر به انجام رسانند. از این روست که تدارکات کسب فیوضات معنوی را از حالت انفرادی به حالت جمعی که بنابر قول پیامبراسلام و ائمه اطهار از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، فراهم می کنند. مساجد، تکایا، حسینه ها، مراسمات خانگی، برنامه های صدا و سیما و حتی صله رحم و دورهمی های خانوادگی با حضور گسترده روزه داران برگزار می شود.

قرائت ده ها هزار ختم  قرآن و ادای نمازهای یومیه و قضا شده در مساجد، برپایی مجالس افطاری در سطح شهر حتی در پارک ها و گذرگاه ها و معابر، شرکت در مراسمات گلریزان و احسان، یتیم نوازی، کمک به معیشت خانواده های کم درآمد، آزادسازی زندانیان در بند حتی محبت کردن به حیوانات و در نهایت گل سرسبد همه ی این برنامه ها شرکت در برنامه های شب های قدر از مهم ترین عناوینی است که سبک زندگی رمضانی را رقم می زند.

اما این روزها با شیوع کرونا در کشور، نباید این تفکر بر جامعه حاکم شود که سبک زندگی رمضانی دستخوش تغییراتی شده است که ما  از فیضات معنوی و برکات مادی این ماه پربرکت و عزیز محروم شده ایم. زیرا سبک زندگی اسلامی و نوع کم نظیر آن که در ماه رمضان تجلی می یابد آنقدر روان و جاری است که می تواند در هر ظرفی ریخته و با توجه به شأن و استعداد ذاتی خود تأثیرگذار باشد! خواه آن ظرف به بزرگی و وسعت یک جامعه باشد یا در چهار چوب یک خانواده! خواه به همت بلند یک فرد صورت گیرد یا به همت متعالی یک جامعه.. خواه با حضور اجتماعی افراد میسر شود خواه از طریق فضای مجازی و همکاری با گروه های جهادی و خیریه های مجازی ..

این روزها با حال و هوای معنوی که به واسطه توکل به خدا و توسل به ائمه اطهار برای نجات از ویروس کرونا در جامعه ساری و جاری است، شاهد این هستیم که دل ها در ماه های رجب و شعبان ویژه تر و شاید بگوییم عام تر ازگذشته به سوی خدا پرکشیده و دست های نیاز به سمت آسمان بلند شده است. این روزها عادت به عبادات فردی جایگزین عبادت جمعی شده است چرا که مردم در ماه های رجب و شعبان ادا کردن فرایض جمعی را به حالت انفرادی و نهایتا خانواده گی تبدیل کرده اند تا ماه رمضان را با تجربه ای متفاوت بگذرانند.

روزهای عید، ایام بیض، ایام میلاد با سعادت امام علی (ع)، اعیاد شعبانیه، ادعیه ها و مناجات های ماه های شر یف رجب و شعبان.. همگی در خانه و خانواده بر سجاده تک تک افراد گذرانده شده تا رنگ و عطر رمضان دستخوش تحولات نامبارک و ناخواسته نشود.

در این روزها همت مردم برای همیاری و همدلی با پیوستن به کمپین « کمک مؤمنانه » خیلی قبل تر از شروع ماه رمضان آغاز شده و اکنون در مسیر درست خود قرار دارد. گروه های جهادی و خیریه های نام آشنا در شهرها و شهرستان ها، روستاها و حتی کپرهای عاشیر نشین، چنان حضور پررنگی دارند که باعث شده است حتی برای ماه یا روزهای انگشت شماری از بروز مشکلی بر انبوه مشکلات مردم کم درآمد و ناتوان جسمی – حرکتی جلوگیری می کنند. بر ماست که با آنچه قرار بود در ضیافت های مساجد و تکایا و محله ها و معابر و پارک ها به عنوان سفره افطاری از روزه داران پذیرایی کنیم به نهادهای مردمی مربوطه داده تا به دست مستحق اصلی برسانند.

آنچه که در میهمانداری و سفره داری دورهمی های خانوادگی خرج می کردیم به بسته ها و سبدهای کمک معیشتی تبدیل کرده و نیازمندان خانواده و بعد هم محرومین جامعه را کمک و یاری برسانیم. کافی است برای شاد کردن دل ایتام مخصوصا فرزندان شهدا، فرزندان شهدای مدافع سلامت و .. علاوه بر هدیه کردن ثواب قرائت قران و صلوات به روح امواتشان با رعایت نکات بهداشتی و رفتارهای درست حضور اجتماعی به کادر درمانی و مدافعینی که برای بودن ما قدم برداشته و جان شیرین را فدا کردند، احترام قائل شویم.

به نظر شما زیباتر نیست وقتی در شب میلاد امام حسن علیه السلام یا در شب های پرفیض قدر، کوچک و بزرگ خانه؛ فرصتی برای دعای دست جمعی پیدا کرده و راز و نیاز را آگاهانه تر بر زبان جاری کنند و هر یک برای سلامتی و حاجت روایی دیگری دست به دعا بردارند! هرگز کرم خدا بر آن نیست که دستان نیازمند و گره خورده خانواده ای مسلمان را خالی از توشه رحمت و برکت خود برگرداند!

در این شب ها و روزهای ماه رمضان نوزادان تازه به دنیا آمده، کودکانی که تا کنون به خاطر شرایط حسینیه ها و .. در خانه مانده و تجربه شب های راز و نیاز را ندارند، بیماران و ناتوانانی که آرزو داشتند که شبی از شب های قدر را در کنار جمع آن هم جمع خانوادگی تجربه کنند، قطعا در ایام کرونا تجربیات و خاطرات خوشی را در ذهن هک خواهند کرد.

انتهای پیام/ا
               

منبع: دانا

کلیدواژه: سبک زندگی رمضانی ماه رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۶۴۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین بیش از ۳ هزار دستگاه لوازم ضروری زندگی برای مددجویان هرمزگانی

احمد سالاری جائینی معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد هرمزگان گفت: سال گذشته ۴۸ میلیارد و ۷۰۶ میلیون تومان اعتبار برای تامین ۳ هزار و ۷۱۷ دستگاه لوازم ضروری زندگی مددجویان هزینه شده است.

وی افزود: از مجموع اعتبار اختصاص یافته، ۴۳ میلیارد و ۴۲۰ میلیون تومان از محل منابع دولتی کمیته امداد و ۵ میلیارد و ۲۸۶ میلیون تومان از محل کمک‌های مردمی و مساعدت‌های خیرین تامین شده است.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد هرمزگان گفت: این اعتبار برای خرید لوازم ضروری همچون یخچال، کولر، اجاق‌گاز، تلویزیون، بخاری، آبگرمکن و سایر لوازم خانگی هزینه شد.

۹۱ هزار و ۹۸۱ خانوار در هرمزگان از خدمات حمایتی کمیته امداد بهره‌مند هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • منشور مشاوره خانواده تدوین و نهایی شد
  • دغدغه رهبر انقلاب پیرامون فرزندآوری و ازدواج مجرّدان
  • تدوین منشور مشاوره خانواده نهایی شد
  • روابط عمومی در اقناع افکار عمومی نقش کلیدی دارد
  • اختصاص بیش از ۴۸ میلیارد تومان اعتبار برای تأمین لوازم ضروری زندگی نیازمندان هرمزگانی
  • کمبود انسولین در بریتانیا بحرانی شد
  • تامین بیش از ۳ هزار دستگاه لوازم ضروری زندگی برای مددجویان هرمزگانی
  • آموزش مهارت زندگی به زوجین برای کاهش طلاق
  • «در پا به ماه» نسخه نپیچیدیم بچه‌دار شوید/ تولد ۲۰ نوزاد را دیدیم
  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی