Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-04@11:54:30 GMT

آینده شهری پساکرونا در حال وقوع است

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۶۴۹۶۶

آینده شهری پساکرونا در حال وقوع است

بسیاری از طراحان سراسر جهان پیش‌بینی کرده‌اند که بحران کرونا طراحی شهری را به طور قابل توجهی متحول می کند که البته بزرگترین تغییرات در این زمینه پیش از پایان این بیماری فراگیر در حال وقوع است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بحران غم‌انگیز کرونا معماران سراسر جهان را به سمت تفکر برای طراحی‌های شهری بهتر برای مهار اتفاقاتی مشابه در آینده سوق داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی از این افراد بسیار محتاطانه عمل می‌کنند و مخالف ایجاد تغییرات طولانی مدت و واپس‌گرایانه در مورد تراکم جمعیت هستند. تصاویر دردناک فضاهای خالی شهری بیانگر این واقعیت است که فضاهای شهری به طور دائم تحت تاثیر حملات بیماری‌ها قرار گرفته است. برخی دیگر از معماران خوشبینانه بحران کرونا رو پیش‌بینی می‌کنند؛ از نظر این افراد همان‌طور که مردم پس از شیوع ویروس کرونا به سرعت توانسته‌اند سبک زندگی خود را با شرایط سازگار کنند و دولت‌ها میلیاردها دلار در اقتصاد ملت‌ها هزینه ‌کرده‌ است، چالش‌های ناشی از غلبه بر بحران کرونا نیز ممکن است در نهایت آینده شهری پایدارتر و منصفانه‌تری را برای بشر رقم بزند.

دلایل بسیاری وجود دارد که بهبود طراحی‌های شهری در نتیجه وقوع بحران‌ها را توجیه می‌کند؛ به عنوان مثال در قرن نوزدهم بحرانی فراگیر اتفاق افتاد که باعث پیشرفت سیستم‌های آب و فاضلاب شد. شکی نیست که بحران کرونا اقتصاد و سلامت جمعیتی را به طور چشمگیری تحت تاثیر قرار خواهد داد اما اگر خوشبینانه به قضیه نگاه کنیم خواهیم دید که همیشه بحران‌ها در نهایت، تداوم و پایداری بیشتر را برای شهرها به ارمغان آورده است.

در صد سال گذشته دو بحران "رکود بزرگ" و "جنگ جهانی دوم" دو دهه از تاریخ را در بر گرفت اما ابعاد شهری جنبش مدرنیته، که تفکر شهری پس از جنگ را شکل ‌داد، بخش اعظم تاریخ آن زمان را از آن خود کرد. بحران‌های مالی سال‌های بین ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ نیز باعث رکود بزرگ اقتصاد در سراسر جهان شد اما از تغییر کلی خط سیر فضاهای شهری عاجز ماند. به عنوان مثال، الگوهای شهرسازی در کلانشهر شنژن چین پیشرفت کرد و آسمان‌خراش‌ها در سراسر جهان رو به افزایش نهاد.

شبیه‌سازی‌های تاریخی کاری بس خطرناک و پیچیده است و ترکیب یک بحران بهداشت عمومی با یک رکود اقتصادی منجر به ضرورت گسترش این دو می‌شود. بدون شک ویروس کرونا نوآوری‌هایی شگفت‌انگیز در سیاست و فضا به وجود خواهد آورد اما تاریخ به عنوان یک راهنمای ناکامل، تغییر چشمگیری در فضای شهری را پیش‌بینی نمی‌کند. توجیه‌های زیادی برای نبود تاثیر تاریخی در فضاهای شهری وجود دارد؛ سیاستمداران و افراد خلاقی که باعث شکل‌گیری یک محیط می‌شوند باید از تخصص کافی، نظم و روابط قابل اعتماد برخوردار باشند که البته همه این‌ها بسیار زمانبر است. نهادهایی که در نهایت فضاهای شهری را مدیریت می‌کنند به ندرت به تحول چشمگیر در آن‌ها فکر می‌کنند. از سوی دیگر، بین فضاهای شهری و اقتصاد گسترده‌تر ارتباط نزدیکی وجود دارد؛ خواه شهرها برای جذب سرمایه‌گذاران یا تجار یا به وسیله این دو شکل گرفته باشد، سرمایه‌داری قادر به اتخاذ و طراحی اشکال جدیدی از فضا خواهد بود.

داستان تداوم برای کسانی که در انتظار تغییرات تاریخی شگفت‌انگیز شهری هستند، نتیجه بسیار نامطلوبی به دنبال خواهد داشت؛ مسیر بشر قبل از چالش‌های پیش‌بینی شده و غیره منتظره حاصل از ویروس کرونا، مسیری ناپایدار بود. حکایت شهری دو دهه آخر پیشرفت‌های زیادی، از سطح ملی تا جهانی، در بر داشته است که همانند مدرنیته قبل از جنگ جهانی ممکن است مدتی طولانی پس از ظهور اولیه آینده شهری ما را شکل دهد.

انتظار می‌رود معماران پس از پایان بحران کرونا به سمت خانه‌سازی مقرون به صرفه گرایش پیدا کنند و با استفاده از مصالح و شیوه‌های جدیدی که در دو دهه اخیر شکل گرفته است، بدون توجه به تراکم جمعیتی، شهرهایی پایدارتر طراحی کنند. علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود رویکردهای منطقه‌ای و شهری نسبت به خانه‌سازی و حمل و نقل  به حد اعلی خود برسد و نیاز بشر در این زمینه را برآورده کند.

مهم‌تر از همه این‌که صدای مردم در سراسر جهان شنیده خواهد شد و این در حالی اتفاق خواهد افتاد که تمام مردم دوش به دوش هم برای حل بحران‌هایی نظیر تغییرات آب و هوایی وارد عمل خواهند شد.

همه پش‌بینی‌های مذکور حالت احتمالی دارد و متاثر از شرایط قبل و بعد از کرونا، جهان کنونی را دستخوش تغییر خواهد کرد. با این حالی چیزی که عیان است این که بدون شک نوآوری اتفاق خواهد افتاد اما زمانی طولانی لازم است تا این تغییرات خود را در سطح شهری و جهانی نشان دهد.

کد خبر 419704

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ویروس کرونا کرونا در جهان کرونا ویروس آخرین اخبار ویروس کرونا کرونا شیوع کرونا شهر سازی طراحی شهری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق بحران کرونا فضاهای شهری سراسر جهان پیش بینی بحران ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۶۴۹۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسهیل در روند اجرای آزادراه شهید شوشتری ظرف ۱۰ روز آینده

تین نیوز

شهردار منطقه ۱۴ از بازگشایی مسیر آزادراه شوشتری ظرف ۱۰ روز آینده خبر داد.

 

 

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم،  امیر شهرابی فراهانی؛ شهردار منطقه 14 در جریان این بازدید از محدوده خیابان رحیمی، سرای محله فیروزه و دوربرگردان سوم خرداد بازدید کرد و گفت: از عوامل خدمات شهری، ترافیک و عمران می خواهم که در روزهای آینده با حذف موانع و زوائد ترافیکی موجود در خیابان ها موجب سهولت تردد در محدوده منطقه شوند.

وی با تاکید بر کاهش بار ترافیکی افزود: لازم است ظرف یک هفته، با حداکثر 10 روز آینده مسیر مسدود در آزادراه شهید شوشتری حدفاصل اتوبان بسیج ـ محلاتی و پل ابوذر بازگشایی و مسیر تردد شهروندان همواره شده و از بار ترافیکی شرق منطقه کاسته شود.

شهردار منطقه 14 در حاشیه این بازدید با بیان آنکه طرح احداث آزادراه شهید شوشتری به عنوان تثبیت کننده حریم نهایی شرق تهران شامل احداث بزرگراهی شمالی ـ جنوبی در منتهی الیه شرق تهران است و بزرگراه امام رضا(ع) در جنوب شرق پایتخت را به بزرگراه شهید یاسینی در شمال شرق تهران متصل می کند، یادآور شد: طول این معبر بزرگراهی کمربندی بالغ بر 15 کیلومتر در دو مسیر رفت و برگشت به عرض پوسته تا 76متر است که هر مسیر شامل 3خط عبور بوده و در میانه مسیر از طریق تقاطع غیر هم سطح به بزرگراه شهید محلاتی متصل می گردد.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل اهمیت این بزرگراه به عنوان کمربندی شرقی تهران و محور کمکی بزرگراه بسیج و نقش اساسی آن در هدایت ترافیک ترانزیتی برون شهری به خارج از شهر تهران و کاهش بار ترافیک در معابر شرقی، مدیریت شهری بر آن شد تا روند احداث این بزرگراه به عنوان یکی از اولویت های عمرانی از مسیر و محدوده منطقه تسهیل یابد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده/ آماده باش ستاد‌های بحران در ۲ روز آینده
  • بزرگ‌ترین فرودگاه جهان در دبی/ هلند میزبان آینده‌نگرترین محله دنیا
  • تخلیه ناشی از آبگرفتگی‌ منازل و معابر شهری اصفهان با ۱۰۰ تیم عملیاتی
  • رنگارنگ‌ترین محله‌های شهری جهان
  • تسهیل در روند اجرای آزادراه شهید شوشتری ظرف ۱۰ روز آینده
  • توسعه زیرساخت‎‌های شهری و توانمندی‌سازی شهروندان راهکار رویایی با بحران‌ها است
  • خطرناک‌ ترین استان در بحران فرونشست
  • رشد اقتصادی شهرها در گرو پتانسیل کارآفرینی
  • لزوم الصاق پیوست‌های فرهنگی و امنیتی در طرح تفصیلی شهری
  • اولویت اصلی مجلس دوازدهم مدیریت بحران گرانی باشد