Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله_ فاطمه میرزاجعفری: این روزها هرجا را که نگاه کنید رد و نشانی از ویروس کرونا پیدا می‌کنید؛ ویروس کوچکی که ظرف چند ماه تمام دنیا را به تعطیلی کشاند، هر چند که شمار قربانیان کووید ۱۹ در ووهان که مرکز اصلی شیوع این بیماری بود کاهش پیدا کرده است اما در آن سوی کره زمین یعنی اروپا این روزها تبدیل به مرکز جدیدی برای شیوع این بیماری شده است کشورهای آسیایی هم از این بیماری مصون نماندند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقابله با کووید ۱۹ این روزها تبدیل به یک دغدغه مهم برای کشورهای مختلف شده است چراکه سرعت انتشار این ویروس بسیار بالاست و اگر اقدامات لازم برای مقابله با آن انجام نگیرد می‌تواند تبدیل به فاجعه‌ای بزرگ شود؛ اما نحوه برخورد هر یک از کشورها برای مقابله با این ویروس متفاوت و حتی گاهاً جالب است.
در این گزارش به بررسی رفتار کشورهای مختلف برای مقابله با کرونا پرداخته‌ایم.
کانون اصلی شیوع بیماری
چین به عنوان کانون اصلی شیوع کووید ۱۹ اقداماتی نظیر قرنطینه شهری، تعطیلی ادارات و مدارس، اندازه گیری تب شهروندان و مقابله با اخبار جعلی به کار گرفتند و توانستند پس از دو ماه این ویروس را کنترل کنند.

برای مثال قرنطینه شهری نخستین اقدام چین برای مقابله با ویروس کرونا بود به شکلی که شهر ۱۱ میلیون نفری ووهان واقع در استان هوبی را قرنطینه و کلیه قطارها و پروازها از این شهر را متوقف کرد، یکی دیگر از اقدامات مثبت چین برای مقابله با کووید ۱۹ که بازتاب بسیاری نیز پیدا کرد ساخت بیمارستانی با ظرفیت هزار تختواب در شهر ووهان چین ظرف مدت ۶ روز و بیمارستانی با ظرفیت یک هزار و ۳۰۰ تخت ظرف ۱۰ روز بود که کمک به مقابله با ویروس کرونا کرد.


در پکن نیز علاوه بر تمامی اقدامات ذکر شده در اماکن عمومی دستگاه‌های تب سنج مجهز به اشعه نصب شده است تا در صورت هر گونه بیماری و تب بالای ۳۸ درجه در افراد اقدامات پزشکی و بستری انجام شود همچنین دولت چین به وسیله ربات و کوادکوپتر خریدهای اینترنتی افراد را در مدت زمان قرنطینه به دست آنان می‌رساند و با افراد پنهان‌کاری که از ماسک استفاده نمی‌کنند برخورد بسیار جدی می‌کند.

ایتالیا
وضعیت در ایتالیا کمی وخیم‌تر است. شمار مبتلایان به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته در ایتالیا تا ۳۰۴۷ نفر افزایش یافته است و همچنین تعداد جان‌باختگان این ویروس به ۲۳۶۶۰ نفر رسیده است اما تنها اقدامی که ایتالیا برای مقابله با ویروس کرونا تا کنون انجام داده است قرنطینه و محدودیت‌های عبور و مرور و تردد بوده است.
باید گفت یکی از اتفاقاتی که در سایه کرونا در ایتالیا رخ داد رها کردن سالمندان این کشور بود تا جایی که حتی فیلم‌هایی از فرار پرستاران خانه سالمندان منتشر شد و سالمندان چندین روز در کنار هم اتاقی هایشان که به دلیل ابتلاء به ویروس کرونا از دنیا رفته بودند زندگی کردند شاید تا این روز سالمندان در ایتالیا تا این اندازه احساس تبعیض نکرده بودند.
تصاویر بیمارستان‌های ایتالیا نیز حاکی از کمبود تجهیزات مورد نیاز برای درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ است که در نوع خود بسیار قابل توجه است.
آمریکا
تصاویر و اخبار آمریکا حاکی از آن است که این کشور وضع مطلوبی برای مقابله با ویروس کرونا ندارند هرچند که رستوران‌ها، استادیوم‌های ورزشی، مراکز تفریحی تعطیل شده‌اند و مردم تشویق به حفظ فاصله اجتماعی اما تصاویری از صف‌های چند کیلومتری برای دریافت غذاهای رایگان و یا هجوم مردم به فروشگاه‌ها برای تأمین مایحتاج نشان از عدم مدیریت دولت آمریکا دارد.
نکته قابل توجه در روزهایی که کووید ۱۹ به آمریکا رفته است، افزایش خرید اسحله در میان مردم بوده است؛ گویی مردم خود را برای روزهای جنگی آماده می‌کنند که در صورت عدم دسترسی به مواد مورد نیاز بتوانند از خود دفاع کنند.


این وضع در آمریکا که خود را قدرت برتر می‌داند بسیار عجیب بوده است و حالا می‌توان فهمید آمریکا تمامی هزینه‌های خود را به جای تأمین و تولید تجهیزات پزشکی صرف ساخت و تجهیز پایگاه‌های نظامی آن هم برای قدرت طلبی کرده است.
هند
شاید از هند بتوان به عنوان کشوری نام برد که اقدامات بسیار جالبی را برای مقابله با ویروس کرونا انجام داده‌اند برای مثال یک موزه خودرو در ایالت تلانگانا در جنوب هند از یک خودرو سبز که به شکل ویروس ساخته شده است رونمایی کرده است این خودرو در خیابان‌های شهر حیدرآباد حرکت کرده و به مردم در خصوص این ویروس و رعایت بهداشت هشدار می‌دهد.
از سویی دیگر نیروهای پلیس هند که در خیابان‌های شهرهای مختلف این کشور مشغول گشت زنی هستند کلاه کاسکت‌هایی به شکل ویروس کرونا طراحی کرده‌اند و به وسیله آن از هرگونه عبور و مرور غیرضروری جلوگیری می‌کنند و در صورت مشاهده افرادی با دلایل غیر موجه در خیابان‌ها اقدام به ضرب و شتم آنها می‌کنند با این حال تا روز پنج شنبه ۲۸ فروردین ماه به ۱۲ هزار و ۸۰۰ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده و۴۱۴ نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.


اروپا در مصاف با کرونا
کشورهای اروپایی از جمله بریتانیا و فرانسه به تمامی مسافرانی که از کشورهایی مانند ایتالیا، کره جنوبی، چین و ایران بودندکه حالا در یکی از کشورهای اروپایی اقامت دارند اعلام کرده که در خانه بمانند و ضمن آگاه سازی دولت از وضعیت خود از هر گونه ارتباط انسانی جلوگیری کنند.

دولت یونان نیز از همان روزهای ابتدایی شیوع کووید ۱۹ اعلام آمادگی کرد و ضمن لغو تمامی پروازها درمانگاه‌ها، هتل‌ها و بیمارستان‌ها را به تخت و تجهیزات پزشکی بیشتری مجهز کرده است.
ایران
کشور ما نیز تقریباً دوماهی است که درگیر ویروس کروناست و با تمهیداتی از قبیل ضدعفونی معابر، خیابان‌ها، وسایل حمل و نقل عمومی، تب سنجی در ورودی و خروجی شهرها، منع هرگونه عبور و مرور غیر ضروری، تشویق مردم به اجرای قرنطینه‌های خانگی و طرح‌هایی از جمله فاصله گذاری اجتماعی و فاصله گذاری هوشمند اقدام به مبارزه با کووید ۱۹ کرده است.

در ایران اما خبری از فرار پرستاران و پزشکان نیست بلکه کادر درمانی این روزها با نیرویی مضاعف بیش از پیش خدمت رسانی می‌کنند در کنار آنها گروه‌های جهادی، طلاب و گروه‌های مردمی نیز کمر همت بسته و به مقابله با ویروس کرونا رفته‌اند تا سایه کووید ۱۹ از کشور ما دور و دورتر شود.‌


وضعیت جنگی در کره جنوبی
با شیوع ویروس کرونا در کره جنوبی رئیس جمهوری این کشور شرایط جنگی اعلام کرده است و تمامی دستگاه‌های دولتی را موظف کرده تا در وضعیت اضطراری بیست و چهار ساعته قرار گیرند.

جالب است که بدانید نظامیان کره جنوبی در برخورد با نقض کنندگان قرنطینه و یا محدودیت‌های رفت و آمدی دستور تیر دارند و شنیده‌ها حاکی از آن است که تا به حال یک نفر به این وسیله جان خود را از دست داده است با این حال کره جنوبی یکی از کشورهایی است که با رشد سریع آمار مبتلایان مواجه است و تاکنون ۱۰ هزار و ۶۱۳ تن به این بیماری مبتلا شده‌اند که بیش از ۲۳۰ نفر از بیماران جان خود را از دست داده‌اند.

کد خبر 4901425

منبع: مهر

کلیدواژه: ویروس کرونا شیوع کرونا چین ایالات متحده آمریکا ایران صفحه اول روزنامه ها دکه روزنامه مطبوعات ایران ویروس کرونا قاسم سلیمانی میلاد امام زمان سردار سلیمانی اینفوگرافیک سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی شیوع کرونا فاصله گذاری اجتماعی آموزش مجازی صفحه اول روزنامه های ورزشی برای مقابله با ویروس کرونا خیابان ها کره جنوبی کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۶۵۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از بی‌توجهی به امر نماز است

اولین جلسه هیئت نظارت و ارزیابی ستاد اقامه نماز استان لرستان امروز با حضور مدیر ستاد اقامه نماز لرستان، نمایندگان دفتر نماینده ولی فقیه در استان، سازمان برنامه ریزی، استانداری، آموزش و پرورش، ارشاد اسلامی ،علوم پزشکی و شرکت گاز برگزار شد.

حجت الاسلام محمدجواد چراغی، مدیر ستاد اقامه لرستان امروز در جلسه هیئت نظارت ارزیابی ستاد اقامه نماز استان اظهار داشت: این کارگروه با عنایت به مفاد بند ب ماده ۸ نظام نامه جامع ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور و با هدف نظارت بر میزان تحقق برنامه‌های مصوب دستگاه‌های اجرایی، نظارت بر وضعیت برگزاری نماز جماعت دستگاه و همچنین نگهداشت فضاهای اقامه نماز تشکیل شده است.

وی گفت: بسیاری از آسیب های اجتماعی ناشی از بی توجهی به امر نماز است و اگر جوانان بیشتر به سمت نماز گرایش یابند بسیاری از این آسیب ها مرتفع می شود.

مدیر ستاد اقامه نماز استان لرستان خاطرنشان کرد: همچنین نماز برای همگان فرصتی ارزشمند است و همه باید از این فرصت و ظرفیت مهم جهت برطرف کردن دغدغه ها و منویات رهبر معظم انقلاب که همان کاهش آسیب‌های اجتماعی است، استفاده کنند.

حجت الاسلام چراغی با بیان اینکه باید از خداوند متعال و ائمه اطهار(ع) بخواهیم تا آثار و برکات نماز را در وجود و نهاد افراد نمایان کنند، خاطرنشان کرد: نماز به فرد نمازگزار اطمینان قلبی و آرامش بی نظیری می دهد که این نیاز گمشده امروز بشریت است.

وی در پایان گفت: اقامه نماز اول وقت به جماعت و در دستگاه های اجرایی باید از اولویت برنامه‌های هر فرد مسلمان باشد تا با برنامه‌ریزی و حضور به موقع، نماز را اول وقت در ادارات استان و با جماعت اقامه کنند.

دیگر خبرها

  • ماکرون: فرانسه در وضعیت جنگی با روسیه قرار ندارد
  • تشریح اقدامات مدیریت بحران خراسان جنوبی در سیل اخیر
  • بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از بی‌توجهی به امر نماز است
  • درخت 500 ساله در گیلان قربانی بی‌توجهی (فیلم)
  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود
  • تغییرات آب و هوایی می‌تواند منجر به افزایش ویروس‌هایی مانند کووید شود
  • گزارش آخرین وضعیت سیل در خراسان‌جنوبی 
  • هشدار هواشناسی برای ۱۳ استان؛ آخرین وضعیت شهرتان را ببینید
  • مقابله با ساخت و سازهای غیراصولی و ناایمن در کرمانشاه
  • آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت / بارش و ترافیک سنگین در محورهای شمالی