Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@19:21:55 GMT

بهورزان و مراقبان سلامت در خط مقدم جبهه مقابله با کرونا

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۶۶۷۳۸

بهورزان و مراقبان سلامت در خط مقدم جبهه مقابله با کرونا

ایسنا/مرکزی دو سه ماهی است که همه رفتارها، اقدامات، برنامه ریزی ها و حتی نامگذاری های ایام خاص با کرونا گره خورده است و هفته سلامت نیز از این ماجرا بی نصیب نمانده و بر همین اساس روز جهانی سلامت در سال 2020، شعار "حمایت همگانی از مدافعان سلامت" را یدک می کشد چراکه این روزها نظام بهداشت و درمان کشور در خط مقدم جبهه مقابله با بیماری کرونا هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای اولین روز از هفته سلامت در سال 1399، عنوان "بهورزان و خانواده بهداشت کشور در مقابله با کرونا" در نظر گرفته شده است چراکه اولین گروهی که با بیماران مبتلا به کرونا در ارتباط هستند مجموعه خانواده بهداشت کشور هستند و حتی پیگیری های لازم درخصوص مرتبطین با بیمار را نیز آنها دنبال می کنند و شاید به همین با بیشترین خطر ابتلا مواجه می شوند.

مریم چاپلقی بهورز روستای مالک آباد اراک با 16 سال سابقه در این حوزه با تشریح روند کاری بهورزان به ایسنا گفت: کار بهورز در نظام سلامت، پیشگیری سطح اول است و در واقع بهورزان آموزش موارد بهداشتی و سلامت را به مردم دنبال می کنند.

وی با اشاره به اینکه بهورزان انواع خدمات و مراقبت ها را برای گروه های سنی مختلف در نقاط شهری و روستایی پیگیری می کنند، گفت: در مناطق روستایی بهورزان و در مناطق شهری مراقبان سلامت انواع خدمات را به کودکان، زنان باردار و دیگر اقشار ارائه داده و در مواردی همچون آموزش باروری سالم، بهداشت محیط و حرفه ای، بیماری های واگیر و غیرواگیر، تغذیه و بیماری های مزمن ارائه خدمت می کنند.

این بهورز اظهار کرد: در این روزهای کرونایی بهورزان در حوزه غربالگری و اطلاع رسانی وظیفه مهمی را به دوش دارند. این گروه بویژه در روستاها با مراجعه به درب منازل یا به صورت تلفنی وضعیت جسمانی افراد مستعد ابتلا به بیماری را تحت نظر دارند و حتی در مواردی که بیمار مبتلا شناسایی می شود خانواده بیمار را تحت پوشش خود می گیرند و روزانه وضعیت آنها را ارزیابی و مشاوره های لازم را ارائه می کنند.

وی با اشاره به اینکه از اولین روزهای شیوع کرونا تاکنون موارد مثبت ابتلا به کرونا یا موارد مشکوک در روستا شناسایی شده است، گفت: در روزهای ابتدایی که مردم اطلاعات کافی در خصوص بیماری و روند شیوع آن نداشتند کار بهورزان دشوارتر و حتی خطر ابتلا نیز در این قشر  بالاتر بود، اما با وجود همه خطرات ضمن رعایت همه پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک، دستکش و اقلام ضدعفونی سعی کردند خللی در کار آموزشی و مراقبتی خود ایجاد نکنند و آموزش ها و اطلاعات لازم را به بیماران بدهند.

چاپلقی تصریح کرد: در کنار برخی ناآگاهی ها از بیماری کرونا در روزهای ابتدایی، بیش از هر چیز استرس و اضطراب درخصوص احتمال ابتلا به بیماری در میان مردم به چشم می خورد بر همین اساس سعی شد ضمن اطلاع رسانی درست و با ارجاع مردم به مشاوران و روانشناسان خانه های بهداشت این نگرانی ها کنترل شود و خوشبختانه در این روزها به دلیل آگاهی مردم و توجه به همه الزامات بهداشتی، شرایط بهتری را در روستاها شاهدیم.

وی با بیان اینکه بهورزان در کنار کادر درمان در بیمارستان ها وظیفه خطیر مقابله با کرونا را با وجود همه خطرات دنبال می کنند، گفت: از روزهای گذشته مرحله دوم غربالگری کووید 19 آغاز شده است و با توجه به افزایش سطح آگاهی و کاهش سطح استرس جامعه کار به راحتی پیش می رود و همین اتفاق خوشحالی کادر بهداشتی نظام سلامت را به دنبال داشته است.

این بهورز با تاکید بر اینکه بهورزان اولین نفراتی هستند که ممکن است با بیمار مبتلا به کرونا در ارتباط باشند، گفت: خوشبختانه بهورزان و مراقبان سلامت بویژه در روستاها جایگاه مناسبی در بین مردم دارند و جامعه این قشر را امین خود می دانند و حتی در موارد غیر از بیماری کرونا با مراجعه به مراکز و خانه های بهداشت سعی در دریافت بهترین خدمات دارند و بهورزان و مراقبان سلامت نیز از هیچ کوششی دریع نمی کنند.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر 474 بهورز در 276 خانه بهداشت در روستاها و 219 مراقب سلامت در 91 پایگاه سلامت نقاط شهری استان مرکزی مشغول خدمات رسانی هستند و در این روزهای کرونایی وظایف خطیر و سنگین غربالگری و پیگیری وضعیت جسمانی بیماران بهبود یافته یا خانواده بیماران مبتلا را پیگیری می کنند.

براساس برنامه غربالگری بسیج ملی؛ بهورزان و مراقبان سلامت از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون 76 میلیون نفر در کشور و بیش از 90 درصد مردم استان مرکزی را مورد ارزیابی، آموزش، مراقبت از دور، ارجاع به مراکز قرار داده اند و در گام دوم غربالگری کارکنان بخش بهداشت به بررسی افراد در معرض خطر همچون افراد بالای 60 سال، مبتلایان به بیماران زمینه ای و ... پرداخته و همزمان با اجرای این برنامه ملی همراه با نیروهای بسیج مردمی به انجام مداخلات گسترده مربوط به سالم سازی محیط و اماکن عمومی و خصوصی می پردازند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی بهورز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۶۶۷۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتباط بیماری‌های کارگران با تغییرات آب و هوایی

به گزارش خبرگزاری مهر، بهرام عین‌اللهی، در پیامی به مناسبت گرامیداشت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، تقویت مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای و ایجاد محیط کار ایمن و بهداشتی به عنوان یک حق اساسی در محل کار را چارچوبی برای مقابله با خطرات نوظهور ناشی از تغییرات آب و هوایی برای سلامت کارگران، عنوان کرد.

متن کامل پیام وزیر بهداشت

نهم اردیبهشت ۱۴۰۳ مصادف با ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی، روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای است و سازمان بین المللی کار در یک حرکت جهانی، شعار امسال را "زمان رو به اتمام است؛ در شرایط تغییر اقلیم، هم اکنون از ایمنی و بهداشت حرفه‌ای محیط کار اطمینان حاصل کنیم" اعلام کرده است.

تغییرات الگوهای آب و هوایی، تأثیرات قابل توجهی بر نیروی کار به ویژه ایمنی و سلامت کارگران برجای می‌گذارد و کارگران در مواجهه با سطوح بالاتری از عوامل مخاطره آمیز در محیط کار قرار می‌گیرند؛ این عوامل از جمله افزایش مواجهه با استرس گرمایی، اشعه فرابنفش، آلودگی هوا، مواجهه با مواد شیمیایی، وقوع حوادث بزرگ صنعتی، رویدادهای شدید آب و هوایی و افزایش بیماری‌های منتقله از طریق ناقلین می‌توانند در هر زمان با ایجاد بیماری‌های شناخته شده یا عوارض ناشناخته، سلامتی و ایمنی کارگران را به خطر بیاندازند.

امروزه ۱.۲ میلیارد شغل یا به عبارتی ۴۰ درصد از نیروی کار در جهان به دلیل تخریب محیط زیست در معرض خطر هستند. در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ میلادی نیز سالانه ۲۳ میلیون سال عمر کاری به دلیل خطرات مختلف مرتبط با محیط زیست ناشی از فعالیت‌های انسانی یا تشدید آن، از بین رفته است.

کارگران در اغلب موارد اولین کسانی هستند که برای مدت طولانی و با شدت بیشتر در معرض اثرات تغییرات آب و هوایی قرار می‌گیرند و اغلب در معرض شرایطی هستند که عموم مردم می‌توانند از آن اجتناب کنند. بیماری‌های متعددی از جمله بیماری‌های ناشی از تنش‌های گرمایی، سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های تنفسی در کارگران با تغییرات آب و هوایی مرتبط است. بنابراین برای کاهش اثرات مخاطره آمیز و مخرب تغییرات اقلیم بر سلامت نیروی کار، باید اقدام فوری انجام داد.

تقویت مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای و ایجاد محیط کار ایمن و بهداشتی به عنوان یک حق اساسی در محل کار، چارچوبی برای مقابله با خطرات نوظهور ناشی از تغییرات آب و هوایی برای سلامت کارگران فراهم می‌کند.

در همین راستا جمهوری اسلامی ایران نیز همگام با حرکت‌های جهانی با استقرار سازوکارهای ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در مجموعه‌های تولیدی دولتی و غیر دولتی برای اجرای مؤثر سیاست‌های ملی و برنامه های بهداشت حرفه‌ای به منظور کنترل عوامل زیان آور و شرایط مخاطره آمیز محیط کار و به حداقل رساندن اثرات تغییر اقلیم بر روی سلامت شاغلین اقدامات قابل توجهی را سامان داده است.

البته این مهم همچنان نیازمند سیاستگذاری مؤثر و کارآمد از طریق شفاف سازی، جلب مشارکت عمومی و افزایش مسئولیت پذیری همه ذی نفعان و شرکای اجتماعی با بهبود قوانین و اجرای آنها می‌باشد تا در سایه صیانت از سرمایه‌های انسانی کشور به عنوان محور توسعه پایدار به اهداف مدنظر رهبری در راستای جهش تولید با مشارکت مردم و رشد اقتصادی در کشور نائل شویم.

اینجانب ضمن تبریک روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای به تمامی همکارانی که این عرصه را برای خدمت به مردم عزیز کشورمان برگزیده اند و تقدیر از تلاش‌ها و زحمات آنان، از درگاه خداوند متعال بهروزی، موفقیت و توفیق روزافزون برای همه عزیزان، همکاران و خدمتگزاران جامعه بهداشت حرفه‌ای را خواستارم.

کد خبر 6091355 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • بیش‌ از ۷۰ درصد مردم از عملیات وعده صادق احساس غرور کردند
  • پرخطرترین شغل ها برای کارگران
  • بیماری‌های مُخِل سلامت کارگران
  • پرخطرترین مشاغل برای کارگران/ این بیماری ها سلامت کارگران را تهدید می کند
  • آغاز واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان
  • پیام وزیر بهداشت به‌مناسبت گرامیداشت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای
  • پسکوف: ترس به جان اوکراینی‌ها افتاده؛ باید کار را تمام کنیم
  • ارتباط بیماری‌های کارگران با تغییرات آب و هوایی
  • سلامت کارگران تحت تاثیر بیماری‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی
  • روس‌ها: ترس به جان اوکراینی‌ها افتاده است/ باید کار را تمام کنیم