Web Analytics Made Easy - Statcounter

ناصر محمودی روز دوشنبه با اشاره به تولید انواع زیراندازها اعم از قالی، گلیم و ورنی توسط فعالان صنایع دستی استان افزود: در این استان در مناطق مختلف هنرهای دستی زیادی وجود دارد که حتی به مرحله صادرات رسیده است.

وی افزود: ورنی مغان جزو هفت رشته صنایع دستی است که در سال ۹۸ حائز نشان جغرافیایی بین‌المللی از سازمان یونسکو شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 او تصریح کرد: این دست‌بافته که عمدتا تولید و صادر می‌شود مختص عشایر و ایل بزرگ شاهسون است که در بافت آن از ابریشم هم استفاده می‌شود و به کشورهای ارو‍پایی، آسیای غرب و شرق و آمریکا صادر می‌شود.

سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گلیم را از دیگر دست‌بافته‌های مهم استان برشمرد و گفت: گلیم در قشلاقات عشایری و روستاهای استان به صورت وسیع تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌شود و نوعی کمک معیشت برای زنان روستایی و عشایری نیز است.

محمودی این دست‌بافته‌ها را حاصل دسترنج زنان در اوقات فراغت آنها دانست و افزود: معمولا عشایر کوچ‌رو در ییلاق به دامپ‍روری و تولید لبنیات مشغول هستند و در قشلاقات فرصت برای تولید این صنایع اعم از ورنی و گلیم دارند.

او بیان کرد: در روستاها و مناطقی که امور کشاورزی انجام می‌شود نیز معمولا زنان روستایی در فصول پاییز و زمستان که فارغ از کارهای کشاورزی می‌شوند به تولید قالی و گلیم روی می‌آورند و ذوق و قریحه هنری خود را در قالب این بافته‌ها به نمایش می‌گذارند.

اردبیل از استان‌های برجسته در زمینه صنایع دستی در ایران محسوب می‌شود و دستان هنرمندان در هر منطقه از این استان از گذشته‌های دور کالاها و آثار ارزشمند در این زمینه خلق می‌کنند.

بیش از ۱۲۰ هزار نفر در استان اردبیل در ۶۲ رشته متنوع صنایع دستی اشتغال دارند.

چرم و ملیله اردبیل، معرق نمین، مرصع و معرق سنگ خلخال، گلیم عنبران، جاجیم بافی، قالی بافی، پالاز بافی، ورنی بافی، تراش شیشه، مسند بافی، سفالگری، چاقو سازی، قلم زنی و کاشی معرق از جمله صنایع دستی معروف استان اردبیل است.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا استان اردبیل جهان زنان گردشگری و صنایع دستی لبنیات بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی استان اردبیل صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۶۷۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۷۴ هنرمند صنایع‌دستی مازندران بیمه شدند

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران گفت: با معرفی ۳۰۰ هنرمند صنایع‌دستی جهت بیمه سازمان تأمین اجتماعی به وزارت، ۱۷۴ هنرمند صنایع‌دستی و هنرهای سنتی واجد شرایط در این استان بودند و بیمه شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، حسین ایزدی، امروز_سه‌شنبه هجدهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تعداد ۳۰۰ هنرمند صنایع‌دستی جهت بیمه سازمان تأمین اجتماعی به وزارت معرفی شدند، اظهار کرد: از این تعداد ۱۷۴ هنرمند صنایع‌دستی و هنرهای سنتی واجد شرایط در این استان بودند و بیمه شدند.

وی افزود: این هنرمندان با داشتن مجوز تولید از این اداره‌کل و گواهی مهارت سازمان فنی‌وحرفه‌ای، توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی مازندران به سازمان تأمین اجتماعی معرفی شدند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با بیان اینکه هنرمندان تقاضای خود را از طریق شهرستان محل فعالیت خود از سال‌های قبل به رئیس شهرستان مربوطه ارائه و در نوبت بیمه بوده‌اند، گفت: فعالیت مستمر این هنرمندان یکی از شروط مهم برای بیمه محسوب می‌شود که برای رئیس شهرستان مذکور مربوطه و این اداره‌کل محرز شده است.

ایزدی با تاکید بر اینکه هنرمندان تحت پوشش در رشته‌های سفال، سرامیک، چرم، گلیم، هنرهای چوب فعالیت دارند، اظهار داشت: حداقل ۱۷۴ اشتغال در این بخش ایجاد کرده‌اند و سوابق خدمتی درخشانی را در رزومه خود دارند.

وی خاطرنشان کرد: معاونت صنایع‌دستی اداره‌کل در تلاش هستند تا در دوره‌های آینده، تعداد بیشتری از هنرمندان واجدان شرایط استان از خدمات بیمه‌ای هنرمندان بهره‌مند شوند.

کد خبر 751481

دیگر خبرها

  • جشنواره «چومچه خاتون» در کوثر برگزار می‌شود
  • جشنواره چومچه خاتون در شهرستان کوثر برگزار می‌شود
  • بیمه هنرمندان صنایع دستی ابلاغ شد
  • ۱۷۴ هنرمند صنایع‌دستی مازندران بیمه شدند
  • یازدهمین جشنواره شکوفه‌های بهاری در رامسر برگزار می‌شود
  • حمایت از تولید راه تحقق شعار سال جهش تولید
  • صنایع‌دستی استان کردستان از دریچه دوربین
  • ظرفیت های گردشگری گرمی در قالب جشنواره معرفی می شود
  • مرمت خانه‌های تاریخی اردبیل امسال تعیین تکلیف می‌شود
  • نمدمالی، هنری با روایت تاریخ