Web Analytics Made Easy - Statcounter

"با گذشت زمان، خاورمیانه شاهد افزایش سوءتغذیه و بیماری مزمن و استرسهای مربوط به مشکلات اقتصادی ناشی از ویروس کرونا خواهد بود."

به گزارش ایسنا، به نقل از کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در خاورمیانه، کشورهای جنگ زده در این منطقه برای ریشه­‌کن کردن گسترش کووید19 و آمادگی برای شرایط وخیم احتمالی پس از آن نیازمند کمک فوری هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته فابریزیو کاربونی، مدیر خاور نزدیک و میانه کمیته بین­‌المللی صلیب سرخ: «خاورمیانه امروز با دو تهدیدِ احتمال شیوع گسترده ویروس کرونا در مناطق مخاصمه، و تحولات مبهم اجتماعی-اقتصادی روبروست و هر دو بحران می­تواند پیامدهای انسانی شدیدی داشته باشد.»

همه­‌گیری کووید19 مانند یک زلزله­ اجتماعی-اقتصادی جهان را تهدید می­کند، که لرزش آن در مناطق مخاصمه که اکنون نیز میلیون­ها نفر با کمبود مراقبت درمانی، غذا، آب و برق یا نبود آنها، معاش از بین­رفته، قیمت­های در حال افزایش و زیرساخت­های نابودشده دست و پنجه نرم می­کنند شدیدتر حس خواهد شد.

کاربونی باور دارد چنانچه جامعه جهانی پس لرزه­‌های اجتماعی-اقتصادی را در واکنش به این شرایط نادیده­ بگیرد، نیازهای شدید انساندوستانه وخیم­تر خواهد شد و نیازهای تازه­‌تری نیز ظاهر خواهند شد.

به این ترتیب مقامات و واکنش­‌دهندگان محلی باید هم اکنون مورد حمایت قرار گیرند تا از جان، معیشت، و امنیت غذایی مردم در آینده حفاظت شود.

کاربونی با اشاره به محدودیتهای ناشی از شیوع کرونا، اضافه می‌کند که تمهیدات بهداشت عمومی ضروری مانند قرنطینه و ماندن در خانه تا اینجا نیز شرایط را برای بسیاری در تأمین خود و خانواده­‌شان سخت کرده است.

مغازه­‌های کوچک تعطیل شده­‌اند. کافه­‌ها خالی‌اند. دستفروشان خیابانی کسب و کار گذری خود را از دست داده­‌اند. در طول زمان سوءتغذیه و بیماری مزمن و استرس مربوط به مشکلات اقتصادی می­تواند اوج گیرد.

در خاورمیانه، بسیاری هم اینک درآمد بخور و نمیری دارند و برای بقا و بازسازی زندگی­شان در مقابل مشکلات بی­شمار تقلا می­‌کنند.

مدیر خاور نزدیک و میانه کمیته بین­‌المللی صلیب سرخ با اشاره به شرایط موجود در کشورهای جنگ زده خاورمیانه می‌گوید: در سوریه، دیدن کودکان که در اردوگاه­‌ها بازی می­کنند تجربه تأثر انگیزی است. در عراق، مادران و زنان بیوه به من گفتند که حمایت ما از کسب و کار خرد آنها چه معنایی برای خانواده­‌های­شان دارد.

 چنین حمایت­هایی حتی در ماه­های پیش­رو اهمیت بیشتری پیدا می­کند.

کاربونی با اشاره به تعهد ارکان نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر برای ادامه کمکهای بشردوستانه می‌گوید: ما، با شرکای صلیب سرخ و هلال احمر خود تمامی تلاش­مان را برای کمک به آسیب­پذیرترین مردم منطقه انجام می­دهیم و تلاش­ها برای پیشگیری از گسترش ویروس را بیشتر می­کنیم.

به گفته کاربونی، در یمن، حمایت­های حیاتبخش صلیب سرخ جهانی از بیمارستان­ها، درمانگاه­ها و مراکز دیالیز اکنون کمک به آماده­سازی آنها برای پیشگیری از کووید19 را نیز دربر می­گیرد. در سوریه و عراق، سازمان ما به زندان­ها در انجام تمهیدات ضد شیوع کرونا کمک می­کند. آبرسانی با تانکر به اردوگاه­ها، سرپناه­های آوارگان، و اماکن بازداشت تضمین می­کند که افراد به آب پاکیزه برای شستشو دسترسی دارند. بسته­‌های بهداشتی برای آوارگان و زندانیان، شامل صابون و شامپو نیز می‌شود.

مدیر خاور نزدیک و میانه کمیته بین­‌المللی صلیب سرخ در ادامه می‌افزاید: به طور گسترده­‌تر، خدمات آب و بهداشت، تأمین انرژی، غذا و توزیع اقلام خانوار، و طرح­های اقتصادی خرد باید ادامه یافته و جایی که سیستم­‌های شکننده و خدمت­رسان به نیازهای اولیه تحت تأثیر همه­‌گیری قرار گرفته­‌اند افزایش یافته و حمایت از آنها را تقویت نماید. هم اینک در یمن، تیم­‌های ما بیرون در میدان مشغول ثبت­‌نام از افرادی هستند که به کمک نیاز دارند. در سراسر منطقه، ما خواهان افزایش کمک­‌های­مان مخصوصاً از افرادی که بیشتر تحت تأثیر بوده­‌اند مانند کارگران کم درآمد، زنان سرپرست خانوار، کشاورزان و افراد دارای معلولیت در ماه­های پیش­رو هستیم.

کاربونی با اذعان به تغییر شرایط اظهار می‌دارد که "ما نحوه عملکردمان را تغییر دادیم تا ایمنی کارکنان­مان و افرادی که به آنها کمک می­کنیم حفظ شود؛ برای مثال استفاده از فاصله­گذاری فیزیکی حین توزیع کمک­ها، پوشیدن تجهیزات حفاظتی و تغییر نحوه ارسال کمک­های خاص و نقل و انتقالات نقدی از جمله این تغییرات است."

وی می‌گوید: ما به سازگاری و نوآوری ادامه می­دهیم. ما  با همکاری شرکای صلیب سرخ و هلال احمر خود و ده­ها هزار داوطلبی که هر روز برای کمک به جوامع خود در خاورمیانه پای کار می­‌آیند، کمک به آنهایی که بیشترین نیاز را دارند را در این همه­‌گیری و فراتر از آن ادامه خواهیم داد.

نمونه­‌هایی از واکنش‌های کمیته بین­‌المللی صلیب سرخ به شیوع کووید19 در خاورمیانه

سوریه: اهدای بسته‌­های بهداشتی برای بازداشت­‌شدگان، و همینطور تجهیزات پیشگیرانه و موادی همچون ضدعفونی­‌کننده­‌ها، دستکش، عینک­های محافظ و گان به زندان­های مرکزی زیرمجموعه وزرات داخله این کشور؛ اقدامات پیشگیرانه در بیمارستان صحرایی هلال احمر سوریه و کمیته بین­‌المللی صلیب سرخ در اردوگاه الهول؛ بسته­‌های بهداشتی برای 750 هزار آواره داخلی در طول سه ماهه آتی.

عراق: اهدای تجهیزات پیشگیری و موادی مانند ضدعفونی­کننده­‌ها، دستکش، عینک­‌های محافظ، گان برای مراکز بهداشتی و اماکن بازداشت در این کشور که تا این تاریخ به 18 مرکز اصلی مراقبت درمانی، 2 بیمارستان و 15 مرکز توانبخشی جسمی، و همینطور 27 مکان بازداشت با 45 هزار بازداشتی اهداء شده­ است.

یمن: آموزش، اطلاعات پیشگیرانه و مواد لازم برای بیمارستان­ها، مراکز مراقبت درمانی و مراکز دیالیز تحت حمایت، در کنار حمایت­‌های متداول از این مراکز، توزیع گردید؛ کارزار اطلاع­‌رسانی عمومی شامل برنامه­‌های صوتی درباره تمهیدات پشیگیری از شیوع کووید19.

غزه: 20 هزار ماسک و دیگر مواد حفاظتی به جمعیت هلال احمر فلسطین اهداء شد؛ حمایت از تلاش مقامات در اجرای قرنطینه با اهدای پتو، تشک و بسته­‌های بهداشتی. تأمین حرارت­‌سنج‌های مادون قرمز و دیگر تجهیزات درمانی برای غربالگری موارد مشکوک.

لبنان: حمایت از بیمارستان دانشگاه رفیق حریری، مرکز اصلی تست و درمان کووید19 در این کشور برای تقویت واکنش و افزایش ظرفیت تخت‌ها؛ همکاری با مقامات زندان در زندان رومیه برای بروزرسانی امکانات و برپایی بلوک ایزوله برای موارد مشکوک و تأیید شده.

اردن: تأمین تجهیزات بهداشتی و حفاظتی برای اماکن بازداشت و مراکز اصلاح و تربیت؛ برنامه­‌های انتقال کمک نقدی برای پناهندگان سوری با رعایت اقدامات پیشگیرانه ادامه دارد.

ایران: حمایت از جمعیت هلال احمر ایران که هدایت واکنش به و ارائه خدمات در زمینه­های مختلف از جمله ضدعفونی زندان­ها، غربالگری و درمان بیماران، کارزارهای اطلاع­‌رسانی عمومی و حمایت از معیشت افراد متأثر آسیب­‌پذیر را به عهده دارد.

نیازهای بشردوستانه فعلی و واکنش کمیته بین­‌المللی صلیب سرخ در خاورمیانه

نیمی از تمامی مراکز درمانی در سوریه و یمن فعال نیستند.

سه عملیات از پنج عملیات بشردوستانه بزرگ کمیته بین­‌المللی صلیب سرخ (سوریه، یمن و عراق) در 2019 در خاورمیانه بود.

تنها در این سه کشور، در حدود 40 میلیون نفر نیازمند کمک­های بشردوستانه هستند.

کمیته بین­‌المللی صلیب سرخ کمک آبرسانی و بهداشت به مقامات این منطقه (سوریه، یمن، عراق، اردن، غزه و کرانه باختری و لبنان) ارائه می­دهد.

در سال 2019، کمیته بین­‌المللی صلیب سرخ کمک غذایی به دو میلیون نفر در خاورمیانه ارائه کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کروناویروس کرونا در جهان المللی صلیب سرخ اجتماعی اقتصادی کمیته بین هلال احمر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۶۷۶۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشتوانه‌ عملیات وعده صادق، جامعه علمی ما بود

ایسنا/آذربایجان شرقی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: پشتوانه‌ی عملیات غرور آفرین وعده‌ی صادق، جامعه‌ی علمی ما است و ما باید در نظر بگیریم که درست است که ما یک دهه قبل از سال ۱۴۰۴ (چشم انداز ۲۰ ساله) رتبه‌ی نخست علمی منطقه را به خود اختصاص داده‌ایم اما اگر زنگ خطر را جدی نگیریم، ممکن است این رتبه را از دست بدهیم.

روح‌اله متفکر آزاد عصر روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت در آئین گرامیداشت مقام شامخ معلم در دانشگاه تبریز اظهار کرد: از جمله کارهایی که ما در مجلس شورای اسلامی انجام دادیم، پیش‌بینی حکمرانی آینده‌ی کشور بود. به‌طوریکه ما سعی کردیم مشخص کنیم که ۲۰، ۳۰ سال آینده در کجا و چه وضعیتی قرار خواهیم گرفت.

وی ادامه داد: به‌طور مثال ما اکنون جزو کشورهای جوان جهان محسوب می‌شویم اما ۲۰ سال دیگر جزو کشورهای پیر خواهیم بود و بحران فعلی ما که بحران اشتغال است، در ۲۰ سال بعد جای خود را به بحران جمعیت خواهد داد. لذا ما در حال پیش‌بینی وضعیت‌هایی این چنینی برای آینده‌ی کشور هستیم تا همانطور که اکنون بسیاری از مشکلات بخاطر اولویت‌بندی نکردن کارهای مهم در گذشته به وجود آمده، آیندگان نیز در مورد ما اینطور فکر نکنند که چرا مسئولان وقت در خصوص مشکلاتشان فکری نکردند.

رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما قبول داریم که مشکلاتی داریم و ما به واسطه‌ی دیدارهای مردمی از مشکلات مردم مطلع هستیم. اما میزان بزرگ نمایی مشکلات و ایجاد بحران ذهنی در جامعه بی‌سابقه است و این موضوع از مرزهای اختلافات سیاسی عبور کرده است و ما نیازمند بازگشت به آرامش فکری هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مبارزه‌ی فساد در کشور نیز گفت: مبارزه با فساد در ساختار ما به صورت جدی در حال رخ دادن است. بسیاری از ما شاهد وایرال شدن فیلم عذرخواهی مسئولان شرکت خودروساز ژاپنی از مردم در فضای مجازی بودیم. اما چرا کسی از استعفای نفر دوم دستگاه قضایی کشور که بخاطر عدم ایجاد شبهه در نحوه‌ی قضاوت پرونده‌ی فرزندان این شخص انجام شد، سخن نگفت؟ درست است که عده‌ای بحق معتقدند که نباید در دستگاه قضا فساد باشد؛ اما آیا بازداشت فرزندان نفر دوم دستگاه قضایی کشور و استعفای این فرد، مصداق مبارزه با فساد نیست؟

نماینده‌ی مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی همچنین در خصوص برخی از  مصوبات برنامه‌ی هفتم توسعه خاطرنشان کرد: در حال حاضر سه سال است که شاهد رشد اقتصادی کشور هستیم و قطعا این روند ادامه خواهد داشت و در صورت رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصدی، از بحران اقتصادی خارج خواهیم شد و ما طراحی شش مرکز علمی را در برنامه‌ی هفتم توسعه تصویب کردیم تا با تمرکز بر بخش خصوصی بتوانیم از ظرفیت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در علوم مختلف در این مراکز استفاده کنیم.

متفکرآزاد، تخصیص بودجه‌ی اختصاصی برای تجهیز و بروزرسانی برخی از مراکز پژوهشی و آزمایشگاهی در کشور را از دیگر مصوبات برنامه‌ی هفتم توسعه کشور برشمرد و افزود: قانون‌مند کردن اندیشکده‌های علوم انسانی از جمله مصوبات مهم برنامه‌ی هفتم توسعه‌ی کشور است؛ چراکه اندیشکده‌های حلقه‌ی وصل حکمرانی کشور هستند و با این قانون هر متفکری که بتواند اندیشه‌ای برای حکمرانی تولید کند، می‌تواند دارای یک اندیشکده باشد.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به انقباض اقتصادی توسط دولت در برخی از سازمان‌ها و نهادها گفت: دانشگاه‌ها جزو مراکزی هستند که مشمول این انقباض اقتصادی نشدند که این موضوع نشان دهنده‌ی اهمیت جایگاه دانشگاه‌ها هست و من در همینجا یک خبر خوش به دانشگاهیان دانشگاه تبریز بدهم که در بودجه‌ی سال آینده مبلغ بسیار خوبی برای این دانشگاه که جزو دانشگاه‌های تاپ کشور محسوب می‌شود، در نظر گرفته‌ایم.

عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عملیات وعده‌ی صادق خاطرنشان کرد: عملیات وعده‌ی صادق برای کشور ما امنیت‌آفرین بود و ما علاوه بر پاسخ رژیم کودک کش صهیونیستی که در طول این مدت ۸۰ هزار نفر را زخمی و ۳۵ هزار نفر را به شهادت رساند و بلوک غرب نیز در مقابل این کار سکوت کردند، کاری کردیم که دهه‌ها آرامش و امنیت کشور تأمین شد.

وی در خاتمه گفت: پشتوانه‌ی این عملیات غرور آفرین جامعه‌ی علمی ما است و ما باید در نظر بگیریم که درست است که ما یک دهه قبل از سال ۱۴۰۴ (چشم انداز ۲۰ ساله) رتبه‌ی نخست علمی منطقه را به خود اختصاص داده‌ایم اما اگر زنگ خطر را جدی نگیریم، ممکن است این رتبه را از دست بدهیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اولویت اصلی مجلس دوازدهم مدیریت بحران گرانی باشد
  • پشتوانه‌ عملیات وعده صادق، جامعه علمی ما بود
  • آیا صدام حسین واقعا «دیوانه خاورمیانه» بود؟
  • پیری جمعیت امنیت روانی و اجتماعی را به چالش خواهد کشید
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت
  • اژدهای زرد در مسیر صلح‌سازی / بررسی نوع بازیگری چین در حوزه میانجیگری میان گروه های فلسطینی
  • «بمب‌های شهری» را برای کاهش ریسک زلزله شناسایی کنیم
  • رئیسی: دشمن حتماً در عرصه اقتصادی ناکام خواهد ماند / باید همه حمایت‌های حقوقی، مالی و اجتماعی از کار و کارگر انجام شود
  • رئیسی: دشمن حتماً در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند / باید همه حمایت‌های حقوقی، مالی و اجتماعی از کار و کارگر انجام شود