Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پرستاران نیز مانند سایر اعضای نظام سلامت شامل افزایش حقوق شدند اما پیگیر افزایش 50 درصدی حقوق پرستاران هستیم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، مریم حضرتی در خصوص افزایش ۵۰ درصدی حقوق در فصل مشترک آیین‌نامه اداری استخدامی برای کادر بهداشت و درمان و پاداش ۲۰ هزارتومانی برای برخی از پرستاران، گفت: پرستاران مانند بقیه کارکنان نظام سلامت مشمول قانون می‌شوند به غیر از نیروهای شرکتی که به دنبال این هستیم که این نیروها نیز از این مزایا بتوانند استفاده کنند؛ البته تصمیم‌گیری درباره پرداخت تشویقی به پرستاران درگیر با کرونا به عهده بیمارستان‌ها گذاشته شده است و اگر میزان تشویقی‌ها کم است باید پرستاران موضوع را با بیمارستان‌ها مطرح کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره موضوع تعدیل و اخراج برخی از پرستاران در بیمارستان‌های خصوصی در زمان شیوع کرونا، گفت: پرستارانی که در زمان بحران کار کردند باید به نحو شایسته‌ای از آنها قدردانی شود و من این اخراج را تایید نمی‌کنم؛ ما در نامه‌ای از سازمان نظام پرستاری خواستیم که لیست افرادی که تعدیل شدند را به ما بدهند تا این مسئله را پیگیری کنیم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره استخدام پرستاران جدید در دوره کرونا گفت: نزدیک به ۵ هزار نیرو جذب شده‌اند که این نیروها افرادی بودند که در آبان ماه امتحان دادند ولی بدون مراحل گزینش به دلیل وضعیت بحرانی جذب شدند البته از نظر صلاحیت حرفه‌ای بررسی‌های لازم در مورد آنها انجام می‌گیرد.

حضرتی در پاسخ به سوالی درباره پرستاران بیمارستان امام خمینی(ره) که از پوشیدن لباس سرتاسری منع شده‌اند، گفت: اصول مراقبت از بیمار عفونی یکسری استانداردهایی دارد که باید رعایت شود. در زمانی که مواجهه مستقیم با بیمار کرونایی وجود دارد پرستاران باید لباس سرتاسری یا گان و ماسک و کلاه بپوشند. پرستاران موقع ساکشن و لوله‌گذاری برای بیمار کرونایی به دلیل احتمال آلوده شدن به ذرات ویروس کرونا نیاز است این لباس حفاظتی کامل را بپوشند اگر نپوشند این خطا است. البته در جاهایی گاهی هم لازم نیست حتی ماسک N95 هم بزنند.

وی ادامه داد: در سطوح مختلف باید مراقبت‌های لازم انجام گیرد اگر لازم بود ماسک بزنند و از بیمار مبتلا به کرونا در ای سی یو مراقبت می‌کنند نپوشیدن لباس سرتاسری خطاست ولی این درست نیست که در همه بخش‌ها لباس استاندارد بپوشند اگر مورد خاصی وجود دارد در زمینه جلوگیری از پوشش کامل حفاظتی پرستاران موضوع را به معاونت پرستاری وزارت بهداشت گزارش دهند تا پیگیری کنیم.

حضرتی درباره تبدیل وضعیت نیروهای قرارداری در حوزه مامایی که در تماس با بیماران کرونایی بودند، گفت: طی نامه‌ای از معاونت توسعه وزارتخانه درخواست تبدیل وضعیت پرستاران و ماماهایی که مستقیما با بیماران کرونایی در ارتباط بودند را مطرح کردیم که انتظار می‌رود با این درخواست موافقت شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره کمبود پرستار و بیکاری پرستاران در کشور گفت: اگر آخرین مقالات سازمان جهانی بهدشت را مطالعه کنید در کل جهان این دوگانگی وجود دارد که از یک طرف کمبود پرستار وجود دارد و از یک طرف دیگر پرستاران بیکار هستند. نیروهای پرستار بیکار ما در ایران زیاد نیستند. ما موافق نیستیم پرستاری که در دوره سختی‌ها تلاش کرده تعدیل شود. ما از سازمان نظام پرستاری درخواست کردیم پرستارانی که از اسفند ۹۸ تعدیل شده‌اند به سازمان نظام پرستاری یا معاونت پرستاری مراجعه کنند تا مشکل آنها را پیگیری کنیم. برای استانداردهای خدمات پرستاری باید کمبود پرستار جبران شود اما محدودیت های در سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی برای جذب نیرو وجود دارد.

حضرتی تاکید کرد: هیچ بیمارستانی حق تعدیل نیرو ندارد شاید بیمارستان‌ها یک دلیل قانع‌کننده‌ای برای اخراج نیروی پرستار خود داشته باشند ولی پرستارانی که خوب خدمت کرده‌اند نباید تعدیل شوند.

حضرتی در واکنش به شایعاتی در اوایل شیوع کرونا درباره تهدید پرستاران به حضور اجباری در محل کار، گفت:« تنها یک درصد پرستاران ترک کار کرده‌اند و ۹۹ درصد پرستاران ما بدون تهدید بر سرکارشان حاضر شده‌اند و از این نظر مشکلی نداشتیم. همان اوایل شیوع کرونا ما پرستارانی که باردار بودند یا بچه کوچک داشتند یا سیستم ایمنی پایینی داشتند را از سیستم مراقبت بیمار کرونایی خارج کردیم.

معاون وزیر بهداشت درباره افزایش افسردگی و خستگی در میان پرستاران درگیر با کرونا گفت: در یک تحقیقی که معاونت فرهنگی انجام داده بود بررسی کردند عامل افسردگی پرستاران در بیمارستان‌ها چیست، شاید دوری از خانواده، مشقت کاری، سختی کار یا ترس از کرونا عامل افسردگی آنها به نظر بیاید ولی مهمترین دلیلی که برای افسردگی پرستاران مطرح شد مرگ بیمارانی بود که جلوی چشمشان پر پر می‌شدند. در بیمارستان‌ها مراکز مشاوره‌ای برای پرستاران ایجاد شده و این پرستاران با مشاوره‌های روانی تحت مراقبت و اموزش هستند.

وی گفت: تعداد پرستاران درگیر با کرونا ۸۰ هزار و ۸۵۶ نفر است که در مراقبت از این بیماران مستقیما در مراکز دولتی مشغول به کارهستند. تعداد کادر پرستاری که در این مدت جذب شدند ۴ هزار و ۴۵۶ پرستار است و ۳هزار و ۵۴ نیروی داوطلب پرستاری نیز در این مدت مشغول خدمت هستند.

انتهای پیام/4076

منبع: آنا

کلیدواژه: وزارت بهداشت ویروس کرونا پرستاران پرستاری وزارت بهداشت بیمارستان ها شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۶۸۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهاجرت پرستاران از بخش دولتی به خصوصی/ مشکلات پابرجاست

به گزارش خبرگزاری مهر، همایون سامه یح، با بیان اینکه بی‌توجهی به مشکلات پرستاران سلامت کشور را به مخاطره می‌اندازد، گفت: طی چهار سال گذشته کمیسیون بهداشت و درمان مجلس چندین مرتبه جلسات مختلفی با مسئولان مربوطه در خصوص وضعیت معیشت پرستاران و مهاجرت آنها برگزار کرد تا بتواند این مسئله را ریشه‌ای پیگیری کند.

نماینده مردم کلیمیان در مجلس یازدهم با انتقاد از تورم حاکم در جامعه، ادامه داد: امروز تنها پرستاران و کادر درمانی گلایه مند وضعیت نامناسب حقوقی خود نیستند، شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که کارمندان، کارگران و سایر گروه‌های شغلی دیگر از کوچک شدن سفره‌های خود ناراضی هستند، امیدواریم تیم اقتصادی دولت اقدامی عاجلی برای حل مشکلات اقتصادی کشور داشته باشند تا حقوق دریافتی عموم جامعه کفاف مخارج زندگی آنها را بدهد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار داشت: زمانی که حقوق کارمند یا کارگری ۱۰ میلیون تومان است و از این مبلغ حدود ۹ میلیون آن برای اجاره بهای منزل استیجاری پرداخت می‌کند، چاره‌ای جز انتخاب شغل دوم و سوم و حتی تخلف را ندارد، همه این گزینه‌ها منجر به ایجاد مشکلات متعدد در طولانی مدت خواهد شد.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر حقوق‌ها متناسب با تورم جامعه نبوده و همین مسئله مشکلات متعددی را در کشور ایجاد کرده است، یادآور شد: با تمام هشدارهایی که در خصوص عدم تناسب حقوق و تورم در جامعه شاهد هستیم امیدواریم دولت و مسئولان اقتصادی راهکار متناسبی برای این مهم داشته باشند.

نجف آبادی با ابزار امیدواری برای برداشته شدن تحریم‌ها خارجی بر علیه ملت ایران که معیشت آنان را تحت تأثیر قرار داده، گفت: بهترین راهکار کاهش مشکلات معیشتی گروه‌های مختلف شغلی افزایش درآمد، رشد صادرات، ورود ارز و رشد نقدینگی است که می‌تواند بسیاری از مسائل و مشکلات عنوان شده را هم پوشانی کند.

نماینده مجلس یازدهم تاکید کرد: بر اساس نیاز کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای اروپایی به خدمات بهداشتی و درمانی به خصوص پرستاری، منجر به مهاجرت و یا پذیرش پرستاران ما می‌شود که آنان با مهاجرت می‌توانند امکانات و درآمد بسیار بهتری برای خود رقم بزنند.

وی در خصوص تحلیل کمبود پرستار با توجه به روند فعلی در کشور، گفت: در واقع ما چندین مرتبه به سازمان نظام پرستاری مراجعه کرده و در مورد کمبود پرستار نسبت نیاز کشور و سوءاستفاده از پرستاران در بخش خصوصی به دلیل پایین بودن حقوق آنها تذکر داده‌ایم؛ امروز کادر درمان در بخش دولتی و خصوصی تحت فشار هستند.

این نماینده مجلس با انتقاد از افزایش پرستاران بیکار در جامعه، یادآور شد: متأسفانه دولت با مشکل تأمین بودجه برای حقوق پرستاران مواجه است و طبیعتأ زمانی که در بخش دولتی پرستاران ما با این مشکلات مواجه هستند در بخش خصوصی نیز از آنان سوءاستفاده می‌شود.

وی با تاکید بر نبود بودجه برای افزایش حقوق پرستاران، اظهار داشت: دولت، مجلس و نظام پرستاری بر این عقیده هستند که باید حقوق پرستاران افزایش یابد اما زمانی که توان دولت در این حد است چه انتظاری می‌توان داشت.

نجف آبادی در پایان با بیان اینکه مشکلات پرستاران منجر به دلسردی آنان می‌شود و سیستم درمانی کشور را دچار مخاطره می‌کند، خاطرنشان کرد: برخی از پرستاران که شرایط مهاجرت دارند استعفا داده و اقدام به خروج از کشور می‌کنند، اما برخی دیگر که شرایط و توان مهاجرت ندارند و به دلایل مختلف از جمله وابستگی به خانواده، عشق به وطن و یا نداشتن مشکلات مالی در کشور ماندگار می‌شوند، اما چنین شرایطی دلسردی و بی‌انگیزگی را برای آنان رقم می‌زند، بی تردید بی توجهی به مشکلات کادر درمان به ویژه پرستاران منجر به ایجاد مخاطراتی برای سیستم درمانی کشور خواهد شد.

کد خبر 6096101 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • خبر جدید یک نماینده درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان/ افزایش ۹۰ درصدی حقوق بازنشستگان چه زمانی اعمال می‌شود؟
  • صدور فیش‌های حقوقی جدید بازنشستگان +جزئیات میزان افزایش
  • انتظار ۵ ساله مردم شهر جدید سهند برای احداث بیمارستانی مجهز
  • حقوق کدام یک از ایثارگران در سال ۱۴۰۳ افزایش داشت؟
  • فاجعه در بیمارستان‌های دولتی؛ مهاجرت پرستاران به بخش خصوصی
  • مهاجرت کادر درمان از بخش دولتی به خصوصی
  • کادر درمان از بیمارستان‌های دولتی به بخش خصوصی مهاجرت می‌کنند
  • فاجعه در بیمارستان‌های دولتی/ مهاجرت کادر درمان به بخش خصوصی
  • کوچ پرستاران از بخش دولتی به خصوصی
  • مهاجرت پرستاران از بخش دولتی به خصوصی/ مشکلات پابرجاست