Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@18:42:32 GMT

دردسر کرونا برای بزرگترین برج آجری جهان

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۷۱۸۷۵

دردسر کرونا برای بزرگترین برج آجری جهان

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،  عبدالمجید نورتقانی سرپرست پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس گفت: شیوع کرونا ادامه عملیات حذف علف‌های هرز از قسمت مخروطی تنها بنای تاریخی ثبت جهانی‌شده گلستان را به تعویق انداخت.

 

عبدالمجید نورتقانی افزود: قبل از شیوع کرونا مرحله نخست عملیات حذف علف‌های هرز از قسمت مخروطی برج قابوس با روش قطع کردن توسط قیچی باغبانی انجام شد که اجرای مرحله دوم آن شامل بازکردن بند‌های آسیب دیده و مرمت با مصالح سنتی مثل کچ نیم‌کوب و شیرآهک به دلیل شیوع کرونا متوقف شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

او افزود: امیدواریم با برطرف شدن بحران کرونا و تامین اعتبار لازم، مراحل بعدی مرمت برج جهانی قابوس انجام شود.

 

به گفته او، عملیات بوته‌زنی و مرمت برج قابوس در ۲ فصل رویش علف‌های هرز انجام می‌شود که امیدواریم بعد از اتمام کار تا مدت طولانی شاهد رویش گیاهان در قسمت مخروطی این اثر تاریخی نباشیم.

 

سرپرست پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس افزود: با شیوع کرونا در چارچوب اجرای پروتکل‌های حفاظتی مورد نظر یونسکو، ضدعفونی کردن این اثر جهانی آغاز شد که با توجه به احتمال آسیب رسیدن به بنا بر اثر استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده، بازدید از داخل بنا متوقف و ضدعفونی فقط محدود به فضای باز شد.

 

نورتقانی خاطرنشان کرد: سالانه حدود ۱۰۰ هزار گردشگر داخلی و خارجی از برج جهانی قابوس دیدن می‌کنند که به طور میانگین ۳۰ هزار نفر از آنان گردشگران نوروزی هستند که امسال با شیوع ویروس کرونا، فضا‌های گردشگری کشور از جمله این بنای تاریخی از حضور بازدید کننده خالی ماند.

 

برج قابوس دهم تیرسال ۱۳۹۱ در فهرست آثار سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به ثبت جهانی رسید.این برج بلندترین برج آجری جهان و مقبره "قابوس بن وشمگیر"، بنایی بازمانده از سده چهارم هجری است.این شاهکار معماری اسلامی بر روی تپه‌ای به بلندی ۱۵ متر و با ارتفاع مجموع ۷۰ متر در شهر گنبدکاووس قرار دارد.


انتهای پیام / فا

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کرونا در ایران آثار ایرانی یونسکو شیوع کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۷۱۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • سون: آرسنال یک از بزرگترین تیم‌های جهان است
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • استعفا دردسر تازه رژیم صهیونیستی
  • بزرگترین چاپگر ۳بعدی جهان یک خانه را در ۸۰ ساعت می‌سازد
  • آرامگاه «گهواره‌گر» یکی از زیباترین بناهای به‌جا مانده در دشت توس
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • اتفاق مرموز؛ چرا دشمن حسن یزدانی بزرگترین طرفدارش شد؟!
  • آخرین وضعیت شیوع سرخک در کشور/ بیشترین آمار در ۴ استان
  • احتمال بالای شیوع آفت زنگ زرد در مزارع گندم و جو
  • جیندر ماهال: رندی اورتون بزرگترین ستاره در تاریخ WWE است