Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون پارلمانی رییس جمهور گفت: گزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات یک گزارش ابتدایی و مقدماتی است که قبل از رسیدگی در مجلس قرائت شد.

«حسینعلی امیری» روز دوشنبه درباره گزارش دیوان محاسبات کشور با محوریت تفریغ بودجه سال ۹۷ افزود: هرچند در بند۱ ماده ۲۱۹ قانون آیین نامه داخلی مجلس، گزارش تفریغ بودجه برای رسیدگی به مجلس شورای اسلامی تقدیم می شود و گزارش تفریغ بودجه سال ۹۷ بدون رسیدگی در مجلس قرائت شد، مع الوصف طبق تبصره ۱ ماده ۲۱۹ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، پس از قرائت گزارش تفریغ بودجه توسط رییس دیوان محاسبات و ارجاع آن توسط هیات رییسه به کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس به عنوان کمیسیون اصلی، این کمیسیون موظف است حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ تسلیم گزارش به مجلس، با توجه به گزارش کمیسیون های فرعی و اخذ توضیحات از دستگاه های اجرایی، گزارش بررسی نهایی خود ار تهیه و به هیات رییسه ارائه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: بنابراین با توجه به تبصره ماده اشاره شده، ‌گزارش دیوان محاسبات صرفا یک گزارش مقدماتی و ابتدایی است که قبل از رسیدگی در مجلس قرائت شد و نیازمند بررسی و رسیدگی دقیق مدارک و مستندات دیوان و دستگاه های دولتی توسط کمیسیون های اصلی و فرعی مجلس شورای اسلامی  است.

معاون پارلمانی رییس جمهور ادامه داد: این گزارش پس از ارزیابی و رسیدگی توسط کمیسیون اصلی برنامه و بودجه و محاسبات و اخذ گزارشات رسیدگی در کمیسیون های فرعی  در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد. البته تفریغ بودجه تنها اختصاص به قوه مجریه ندارد بلکه قاعدتا باید عملکرد کلیه دستگاه ها، نهادهایی که از بودجه عمومی کشور استفاده می کنند نیز موضوع گزارش و رسیدگی قرار گیرد.

امیری با اشاره به نص صریح اصل ۵۵ قانون اساسی جمهوری اسلام ایران، خاطرنشان کرد: مطابق این اصل مطالب و موضوعات مندرج در گزارش دیوان محاسبات، صرفا ناظر بر "رسیدگی یا حسابرسی می باشد تا هیچ هزینه ای از اعتبارات مصوب تجاوز نکرده و هر وجهی در محل خود به مصرف رسیده باشد"؛ لذا دیوان محاسبات طبق اصل ۵۵ قانون اساسی و قوانین موضوعه و مرتبط، حساب ها و اسناد و مدارک مربوط را برابر قانون جمع آوری و گزارش تفریغ بودجه را به انضمام نظرات خود و نه "حکم قطعی" و "تایید نظر قطعی مجلس" تسلیم مجلس می کند.

وی اضافه کرد: چنانچه تخلفی در این گزارش پس از طی فرایند رسیدگی محرز و ثابت شود، توسط مراجع قانونی ذیربط مورد رسیدگی و صدور حکم قرار خواهد گرفت و بعد از این مرحله است که موارد تخلف در هیات های مستشاری مورد رسیدگی و بعد از اثبات، حسب مورد رسیدگی در دیوان یا در صورت جرم بودن عمل انتسابی، برای رسیدگی به قوه قضائیه ارسال می‌گردد./ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: گزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات مجلس قرائت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۷۲۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۱ درصد منابع پیش‌بینی‌شده هدفمندی یارانه‌ها محقق نشده است

به گزارش خبرگزاری مهر، گزارش دیوان محاسبات از عملکرد هدفمندی یارانه ها تا پایان سال ۱۴۰۲، حاکی از انحراف در عدم تحقق ۳۱ درصدی منابع پیش‌بینی‌شده هدفمندی یارانه‌ها است.

دیوان محاسبات کشور تاکید دارد که به منظور مدیریت کارا و اثربخش یارانه‌ها، منابع و مصارف هدفمندی در سرجمع بودجه عمومی دولت لحاظ شود.

همچنین از دست‌دادن کارویژه سازمان هدفمندی، تکالیف غیر متعارف دستوری و استقراض سازمان از موارد حایز اهمیت در گزارش راهبردی این نهاد نظارتی است.

کد خبر 6091837

دیگر خبرها

  • پیشنهادات مهم دیوان محاسبات برای اصلاح نظام بودجه ریزی کشور
  • بررسی عملکرد شرکت‌های دولتی با جدیت ادامه می‌یابد
  • پیشنهادات دیوان محاسبات برای اصلاح نظام بودجه‌‌ریزی کشور
  • پیشنهادات دیوان محاسبات برای اصلاح نظام بودجه‌ریزی کشور
  • پیشنهادات مهم دیوان محاسبات برای اصلاح نظام بودجه‌ریزی کشور
  • پیشنهادات مهم «دیوان محاسبات» برای اصلاح نظام بودجه‌ریزی کشور
  • کدام نمایندگان جلسه مجلس را تعطیل کردند؟
  • دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه را به موقع به مجلس داده است
  • دیوان محاسبات گزارش «تفریغ بودجه» را به موقع به مجلس داده است
  • ۳۱ درصد منابع پیش‌بینی‌شده هدفمندی یارانه‌ها محقق نشده است