Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-09@02:29:03 GMT

عربستان و روسیه؛ توافق روی میز و جنگ نفتی پشت پرده

تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۷۲۵۹۰

به گزارش «پارسینه»، در حالی که سقوط ۴۰ درصدی قیمت نفت خام «وست تگزاس اینترمدییت» در بازار آتی برای تحویل ماه آینده میلادی موجب شد تا قیمت نفت خام آمریکا به کمترین میزان در بیش از سی سال گذشته برسد، جنگ نفتی عربستان و روسیه برای حفظ سهم بازار همچنان با قدرت دنبال می‌شود.

خبرگزاری رویترز که داده‌های کشتیرانی را مشاهده کرده، نوشته است علی رغم ادعا‌های مسکو و ریاض که هفته گذشته گفته بودند در صورت لزوم برای متعادل کردن بازار در ماه می‌به همراه دیگر اعضای اوپک پلاس از تولید خود خواهند کاست، دو کشور به نبرد نفتی خود در پشت صحنه ادامه می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



یک منبع آگاه در شرکتی تجاری به رویترز گفته است که ورای اظهارات همکارانه، نبرد همچنان جریان دارد و نرخ رسمی فروش نفت خام عربستان نشان می‌دهد که این پادشاهی بازار آسیا را هدف گرفته است که با وجود رکود جهانی، نسبتا پویا مانده است.

روسیه هم از زمان راه اندازی خط لوله «سیبری شرقی- اقیانوس آرام» (ایسپو) که ظرفیت انتقال روزانه ۱.۶ میلیون بشکه نفت را دارد، به بازار‌های آسیایی متکی است.

آرامکو در دومین ماه پیاپی با اعمال تخفیفی قابل توجه، نرخ رسمی فروش به بازار‌های آسیایی را برای ماه می ۳ تا ۵ دلار کاهش داده است. همزمان، کاهش قیمت آرامکو برای محموله‌های به مقصد اروپا کمتر بوده و در مورد نفت خام سنگین‌تر آن افزایش اندکی هم داشته است.

عراق، امارات متحده عربی و کویت هم به همین شکل نفت خام خود را برای بازار‌های آسیایی با تخفیف عرضه می‌کنند.

داده‌های کشتیرانی «رفینتیف ایکون» نشان می‌دهد که فروش نفت عربستان به اروپا در ماه آوریل از ۲۹ میلیون بشکه در روز هم گذشته است که اندکی کمتر از رکورد اوت ۲۰۱۶ است.

عرضه نفت خام آرامکو، از جمله نفت سبک عربی که به لحاظ کیفی نزدیک‌ترین درجه به نفت سبک روسیه را دارد، در ماه جاری میلادی به کشور‌های ایتالیا، ترکیه، یونان، فرانسه و لهستان افزایش خواهد داشت. تمام این کشور‌ها مشتری همیشگی روسیه بوده اند.

یک منبع آگاه در صنعت پالایش اروپا به رویترز گفت: «تقاضا که کاهش می‌یابد، رقابت شدیدتر هم می‌شود. سعودی‌ها اهمیتی نمی‌دهند که به دنبال خریدار چند مایلی بیشتر طی کنند. ممکن است روسیه هم به پیشنهاد‌های ویژه فکر کند.»

رویترز گزارش داد آرامکو به مشتریان خود در آسیا و اروپا پیشنهاد داده است تا پرداخت پول محموله‌های تحویل شده را تا ۹۰ روز عقب بیاندازند.

تاجران نفت می‌گویند مزیت اصلی روسیه در رقابت با عربستان خط لوله گسترده این کشور است که کمک می‌کند تا نفت خام را با قیمت کمتری عرضه کند در حالی که سعودی‌ها باید دنبال نفتکش بگردند و برای انتقال نفت هم پول بپردازند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: عربستان سعودی روسیه جنگ نفتی قیمت نفت آسیا اروپا نفت خام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۷۲۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی

امتداد - با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع عملیاتی بانک مرکزی در این هفته توافق بازخرید بود. از این رو، این بانک به اجرای عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید به مبلغ  2031.5 هزار میلیارد ریال اقدام کرد.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ،  گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی (۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) به شرح زیر است:

    بانک مرکزی در چارچوب مدیریت نقدینگی مورد نیاز بازار بین‌بانکی ریالی، عملیات بازار باز را به صورت هفتگی و موردی اجرا می‌کند. موضع عملیاتی این بانک (خرید یا فروش از طریق ابزارهای موجود) بر اساس پیش‌بینی وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی و با هدف کاهش نوسانات نرخ بازار بین‌بانکی حول نرخ هدف، از طریق انتشار اطلاعیه در سامانه بازار بین‌بانکی(تابا) اعلام می‌شود. متعاقب اطلاعیه مزبور، بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در راستای مدیریت نقدینگی خود در بازار بین‌بانکی، نسبت به ارسال‌ سفارش‌ها تا مهلت تعیین شده از طریق سامانه بازار بین‌بانکی (تابا) اقدام کنند.
بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از اعتبارگیری قاعده‌مند (دریافت اعتبار با وثیقه از بانک مرکزی مطابق با ضوابط تعیین شده) مشروط به در اختیار داشتن اوراق مالی اسلامی دولتی و در قالب توافق بازخرید با نرخ سقف دالان نرخ سود (۲۴ درصد) استفاده کنند. 
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • چالش های عربستان و آمریکا برای انعقاد پیمان امنیتی
  • ایران به جمع ۵ کشور دارنده یک فناوری هایتک نفتی پیوست
  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • ادغام شرکت‌های کوچک نفتی و فولادی جهشی در اقتصاد کشور است
  • اتحاد مثلث علیه منافع ایران/ بررسی تأثیرات توافق امنیتی میان آمریکا و عربستان بر روابط سعودی‌ها با ایران
  • محورهای رایزنی وزرای خارجه روسیه و عربستان
  • گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه روسیه و عربستان
  • آیا عادی سازی روابط ریاض و تل آویو قریب الوقوع است؟
  • ثبات نسبی بهای نفت در بازار جهانی
  • وارن بافت سهام اپل را فروخت | تلاش برای تصاحب بازار کشور های آسیای میانه