Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-02@04:56:13 GMT

آمادگی کشاورزان برای مقابله با سیل

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۷۳۹۵۲

آمادگی کشاورزان برای مقابله با سیل

گلستان یکی از استان‌های سیل خیز است که در سیلاب‌های سال ‌گذشته خسارت بسیاری دید. با توجه به کشاورزی محور بودن این استان، حفاظت از زمین‌های کشاورزی در برابر سیل اهمیت بسیاری دارد. خشکسالی 10 ساله در برخی نقاط استان، یکی از علت‌های خسارت زیاد کشاورزی در این مناطق از سیل سال ‌گذشته بود.



 اما با توجه به بارش‌های بی‌سابقه، نخستین اقدام برای کاهش خسارت سیل‌های پیش رو، لایروبی کانال‌ها و گذرگاه‌های آبی در اطراف زمین‌های کشاورزی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زهکشی 30 هزار هکتار از اراضی اقدام دیگری است که برای مقابله با سیلاب‌ها و جلوگیری از ورود آن به زمین‌های کشاورزی، تأثیر زیادی دارد.هدایت آب به کانال‌ها در تمام استان‌ها، بویژه استان‌های سیل خیز در حال انجام است.به این ترتیب، انتظار داریم در سیل‌های احتمالی، خسارت‌ها کمتر باشد. برخی کشاورزان برای مقابله با سیل گونی‌های  شن را در اطراف زمین می‌چینند، اما با کانال کشی و لایروبی گذرگاه‌های آبی، نیازی به این اقدام نیست و به کشاورزان توصیه نمی‌شود. با زهکشی، ضرورت دیوار چینی با گونی کمتر می‌شود. یکی از تمهیدات برای مقابله با سیل، این است که گذرگاه‌هایی که آب را به زمین‌های کشاورزی هدایت می‌کند، مسدود کنیم و آب را به‌سمت کانال‌ها هدایت کنیم. نکته قابل توجه دیگر این است که، در سیل بهار به‌خاطر پر بودن سدها، آب آنها سرریز شد و بیشترین خسارت‌ها به استان‌هایی مثل گلستان و خوزستان به‌خاطر پربودن سدها بود. اما امسال برای ذخیره آب سدها ظرفیت خالی دارند. حفر آب بندان‌ها نیز راهکار دیگری است که ما در استان گلستان برای مقابله با خسارت سیل به زمین‌های کشاورزی اجرا می‌کنیم.100 آب بندان در استان حفر شده است و ظرفیت آب بندان‌های استان 25 درصد اضافه شده است. سیل بند‌ها ترمیم می‌شوند و سیل بند‌هایی که وضعیت حادتری دارند عملیات ترمیم آنها در اولویت قرار گرفته است.البته بی‌توجهی به اصول ایمنی و بهره نگرفتن از توصیه‌های کارشناسان کشاورزی در این ایام موجب خسارت به اراضی کشاورزی می‌شود که باید کشاورزان به این موضوع توجه کنند.
 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: برای مقابله با سیل زمین های کشاورزی استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۷۳۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار نارنجی به کشاورزان در پی بارش تگرگ/ ۱۶ استان درگیر بارش

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس این هشدار این سامانه بارشی فعالیتش را سه شنبه در استان های ایلام، کرمانشاه، شمال خوزستان و غرب لرستان با رخداد «رگبار شدید باران، رعدوبرق، وزش باد شدید، در برخی نقاط گردوخاک و رخداد تگرگ» شروع می کند.

این شرایط چهارشنبه برای استان های «کرمانشاه، ایلام، خوزستان، لرستان، غرب همدان، جنوب مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، جنوب و غرب اصفهان، نیمه جنوبی فارس و بوشهر» و پنج شنبه برای «خوزستان، لرستان، نیمه غربی کردستان، کرمانشاه، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، بوشهر، فارس، هرمزگان، نیمه غربی کرمان، یزد و جنوب مرکزی» پیش بینی می شود.

از جمله اثرات مخاطره آمیز این سامانه می توان به «لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل، در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک محلی، در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ و خسارت به محصولات زراعی و باغی» اشاره کرد.

فعالیت سامانه بارشی با حفظ سطح هشدار نارنجی جمعه در استان های «اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، خوزستان، همدان، مرکزی، اصفهان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، نیمه غربی سمنان و ارتفاعات و دامنه استانهای البرز و تهران» پیش بینی می شود.

توصیه می شود در زمان فعالیت سامانه بارشی در سفرهای بین شهری احتیاط شود و از هرگونه اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری شود.

همچنین توصیه می شود از فعالیت‌های کوهنوردی و چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع خودداری شود. علاوه بر این از استحکام سازه‌های موقت و لایروبی کانال‌ها و آب‌روها نیز اطمینان حاصل شود.

با توجه به احتمال رخداد تگرگ، اتخاذ تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، از جمله حمل سریع محصولات قابل برداشت به نواحی امن، محافظت از دپوهای گندم و غلات برداشت شده در برابر بارش از دیگر توصیه ها برای مواجهه مناسب با شرایط جوی پیش رو است.

کد خبر 6093567 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • البرز در وضعیت هشدار نارنجی هواشناسی
  • دولت تا حد امکان برای برنج و چای «خرید تضمینی» نخواهد داشت
  • پرداخت حدود هزار میلیارد تومان غرامت بیمه به کشاورزان
  • کشاورزان مکلف به نظارت بر استخرهای کشاورزی
  • آمادگی استان جهت واگذاری زمین به کارگران دارای شرایط
  • آمادگی ایستگاه‌های پمپاژ برای دفع آب‌های سطحی در خوزستان
  • آمادگی تمامی دستگاه ها برای کمک به  کشاورزان  در بارندگی پیش رو
  • هشدار نارنجی به کشاورزان در پی بارش تگرگ/ ۱۶ استان درگیر بارش
  • (ویدئو) گوسفند غول‌پیکری که در تاجیکستان مثل طلا باارزش است
  • آمادگی مشترک پلیس راه، هلال احمر، اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و اورژانس شهرستان تکاب برای مقابله با حوادث غیر مترقبه