Web Analytics Made Easy - Statcounter

تحلیلگران و کارشناسان سیاسی عرب از دور جدید حملات تبلیغاتی و رسانه‌های امارات و رسانه‌های وابسته به عربستان به دولت مغرب به‌خاطر تن‌ندادن این دولت به خواسته‌های ابوظبی و ریاض خبر می‌دهند. ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۴ بین الملل آسیای غربی نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سایت "امارات لیکس" در گزارشی به دور جدید حملات تبلیغاتی و رسانه‌ای امارات به مغرب پرداخت و نوشت: این حملات هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده بیانگر شدت موضع خصمانه ابوظبی و توطئه‌هایش برای دخالت در امور داخلی سایر کشورهای عرب در چارچوب نقش مشکوکش از آغاز تحولات عربی تاکنون است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ناظران تأکید می‌کنند که حملات تحریک‌آمیز امارات و برهم زدن اوضاع داخلی مغرب به‌علت مخالفت این کشور برای حرکت براساس سیاست‌های ابوظبی‌خواه در منطقه خلیج فارس یا یمن و یا فلسطین است.

محافل مغربی می‌گویند: این حملات امارات برنامه‌ای برای ضربه زدن به نخست وزیر و کشور مغرب است چرا که از دنبال کردن سیاست‌های امارات و عربستان در منطقه خلیج فارس و یمن و در قبال طرح سازش آمریکایی موسوم به "معامله قرن" سر باز می‌زند.

در همین راستا، شبکه تلویزیونی "العربیه" که از امارات برنامه پخش می‌کند، داده‌ها و آماری را درباره شمار مبتلایان و موارد مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کرونا در مغرب پخش می‌کند که با آمار رسمی دولت این کشور همخوانی ندارد. درحالی که آمار رسمی وزارت بهداشت مغرب اعلام کرد که تا ساعت 10 صبح دیروز یکشنبه شمار مبتلایان هنوز از 2820 مورد فراتر نرفته و شمار مرگ‌ومیر هم به 138 نفر رسیده است، شبکه العربیه از مرگ صدها نفر و ابتلای هزاران نفر دیگر به کرونا سخن گفت.

محافل مغربی می‌گویند که این گزارش غلط یک اقدام تحریک‌آمیز جدید علیه مغرب است که درست چند روز بعد از آن انجام می‌شود که تیم سایبری امارات به دولت مغرب و سعدالدین العثمانی رئیس آن حمله کرد.

گزارش پیشین شبکه العربیه نیز خشم رباط را برانگیخت، زیرا در آن از اهمال در رسیدگی به مبتلایان به ویروس کرونا در بیمارستان‌های مغرب سخن گفته بود.

گزارش جدید این شبکه نیز باعث خشم و نارضایتی گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی شد و کاربران و توییت‌کنندگان مغربی از جمله سیاستمداران و حقوقدانان تداوم سیاست ارعاب و بزرگنمایی و دادن اطلاعات اشتباه را نشانه‌ای از رویکرد رسمی امارات برای حمله به مغرب تلقی کردند. این برداشت بعد از آن تقویت شد که حساب‌های اماراتی در شبکه اجتماعی توییتر حمله‌ای به دولت مغرب و سعدالدین العثمانی رئیس آن کرده و وی را به اهمال در برابر ملت مغرب و تأمین نکردن مواد غذایی و رها کردن آنها برای رویارو شدن با شیوع کرونا متهم کردند.

کاربران مغربی با به‌راه انداختن هشتگ "شکرا العثمانی"، با وی ابراز همبستگی کردند، زیرا صرف‌نظر از توافق یا اختلاف با العثمانی، این وضعیت ایجاب می‌کرد که کنارش باشند و با وی همبستگی کنند و همین امر هم باعث شد که این هشتگ ترند شود.

دهها حساب اماراتی در توییتر به‌طور همزمان به العثمانی و دولت او حمله کردند و در توییت‌های خود اصطلاحات مشابهی به‌کار بردند و همگی او را متهم کردند که "در سایه بحران بزرگ مغرب، از گروههای اخوان حمایت می‌کند و در قبال مردمش اهمال به خرج می‌دهد".

سایت "العمق" به‌نقل از یک منبع نزدیک به العثمانی نوشت: یک حمله برنامه‌ریزی‌شده از طرف به‌اصطلاح تیم سایبری در امارات برای ضربه زدن به العثمانی و به‌طور کلی مغرب وجود دارد.

غسان بن الشهیب پژوهشگر تحلیل محتوای توییتر گفت: 80 درصد حساب‌های توییتری که به مغرب و دولت این کشور حمله کردند، در یک روز و یک تاریخ این کار را کردند.

به‌گفته الشهیب، بعد از بررسی موضوع مشخص شد که این حساب‌ها قبلاً به قطر و ترکیه حمله و از امارات تمجید کرده بودند.

آمنه ماء العینین نماینده حزب عدالت و توسعه مغرب گفت: من حمله خارجی انجام‌شده از طرف تیم سایبری امارات علیه دولت مغرب در توییتر را دنبال کرده‌ام، همه این دروغ‌پردازی‌ها برای کم‌اهمیت جلوه دادن کار دولت و عملکرد رئیس آن است.

وی تصریح کرد: مغرب در شرایطی استثنایی به‌سر می‌برد و همه شاخص‌ها می‌گوید که زمان دشواری پیشِ‌رو است لذا باید از کسی که کار می‌کند، حمایت لازم را برای نجات آنچه امکان‌پذیر است، صورت داد. تا این لحظه، دولت نقش خود را به‌ویژه درخصوص همراهی با اقشار اجتماعی بیشتر آسیب‌دیده از کرونا ایفا می‌کند.

برخی تحلیلگران سیاسی می‌گویند: یک بحران خاموش بیش از یک‌ساله بین مغرب و امارات وجود دارد، یعنی زمانی که علی سالم الکعبی سفیر امارات در رباط در ماه آوریل گذشته بنا به دستور فوری کشورش، خاک مغرب را ترک کرد و چند روز بعد، مغرب سفیر خود از ابوظبی را خارج کرد، این درحالی است که امارات بر تعیین نکردن سفیر جدیدی در رباط اصرار می‌ورزد.

پیشتر سایت "غرب اینتلیجنس" به‌نقل از یک منبع نزدیک به سازمان اطلاعات فرانسه نوشته بود که رباط سطح نمایندگی دیپلماتیک خود در امارات را از طریق فراخواندن کنسولهای خود در دبی و ابوظبی و تخلیه سفارت خود از مستشاران و کارداران در آنجا کاهش داده است.

این منبع گفته بود: تعیین نشدن سفیر از سوی امارات در رباط برای مدت یک سال، نارضایتی مغرب را به‌همراه داشته است چرا که توییت‌های حساب سفارت امارات در مغرب در توییتر نشان می‌دهد که سیف خلیفه الطنیجی کاردار موقت همان کسی است که مأموریت علی سالم الکعبی سفیر را انجام می‌دهد.

خالد شیات استاد روابط بین‌الملل دانشگاه محمد اول در شهر وجده مغرب گفت: برای درک تنش در روابط بین مغرب و امارات دو جنبه تحلیل وجود دارد؛ نخست در ارتباط با اختلاف راهبردی در چند پرونده است و دوم در ارتباط با بحران قطر.

شیات گفت: اختلاف دیدگاهها درباره چند پرونده راهبردی نظیر مسئله فلسطین و لیبی تا حدی نیست که به این درجه از برخورد برسد؛ خصوصاً که توافق درباره شمار دیگری از مسائل نظیر یمن و سوریه و عراق وجود دارد.

وی افزود: بیش از یک سال است که بحران وجهه غالب در روابط مغرب است. شاید برخی از علل بحران به‌خاطر چیزهای مرتبط با مغرب و مسائل حیاتی و موجودیتی آن باشد. امارات نفوذی مالی در چند پرونده دارد. بحران باعث گسست بیشتر روابط بین اعراب خواهد شد، این به‌زیان همه کشورهای عربی است و مغرب از این مسئله آگاه است.

چند روز پیش، رسانه‌های مغربی توطئه‌های امارات را برای ایجاد هرج‌ومرج از طریق اقدامات تحریک‌آمیز رسانه‌ای ــ در پی حمله اخیر تیم سایبری مورد حمایت امارات برای خدشه وارد کردن به چهره دولت مغرب ــ برملا کردند.

"الصحیفه" امارات نوشت: از آغاز هفته جاری مغرب در لیست ترند توییتر است، این امر به‌خاطر لیست هشتگ‌هایی درباره دولت "العثمانی الاخوانی" و این‌که "مغرب دچار قحطی خواهد شد"، "فساد مغرب را خسته کرده است" و "محمد ششم پادشاه مغرب در موضع دشواری بعد از ابتلای بیش از دو هزار مغربی به کرونا قرار دارد"، است.

این‌گونه بدون هرگونه مقدماتی، نام مغرب در چندین حساب ترند شد که اکثر آنها غیرموثق و با نام‌های مستعار بود. روزنامه "الصحیفه" اطمینان حاصل کرد که این حساب‌های جعلی از طرف شرکت‌های مصری اداره می‌شوند که در زمینه حملات سایبری برای تحریک افکار عمومی علیه یک موضوع خاص فعالیت می‌کنند.

اطلاعات دقیق این روزنامه به‌نقل از منابع خود و پیگیری حساب‌های جعلی با یک سری پیچیدگی‌های فنی تأیید می‌کند که شرکت‌های مصری در پس‌پرده این حمله سایبری گسترده آغازشده از یکشنبه‌شب گذشته تا چهارشنبه‌شب بوده‌اند. مأموریت این شرکت تشکیل تیم‌های سایبری برای تولید محتوا علیه شخصیت‌ها یا کشورها یا دولت‌ها است و اینها همان شرکت‌هایی هستند که همکاری تنگاتنگی با امارات دارند. پیشتر شبکه توییتر در چندین اطلاعیه خود این مسئله را اعلام کرد و شبکه فیس‌بوک نیز هزاران حساب جعلی را که علیه کشورهای نظیر لیبی، قطر، ترکیه و مغرب عمل می‌کردند، بست.

با پیگیری‌ها و تجمیع داده‌ها از چند منبع، روزنامه الصحیفه جزئیات سرنخ‌های زیادی را درباره اقدامات امارات علیه مغرب از طریق تیم سایبری مورد حمایت از جانب طرف‌های حاکمیتی در امارات به دست آورد.

این منابع با داده‌های دقیق اشاره کردند که این اولین باری نیست که امارات از طریق شبکه‌های اجتماعی علیه مغرب به‌خاطر اختلافات سیاسی بین آنها درباره مسائل مختلف منطقه‌ای ــ نظیر محاصره قطر، جنگ علیه یمن و حمایت از ژنرال حفتر در لیبی به‌زیان "توافقنامه الصخیرات" که به شکل‌گیری دولت وفاق لیبی منجر شد و نیز طرح معامله قرن ــ اقدام می‌کند.

حملات به مغرب از طریق تیم سایبری همواره با به سطح آب آمدن اختلافات نظیر خشم مغرب از ابوظبی برای رأی ندادن به‌نفع رباط در پرونده میزبانی جام جهانی 2026 یا اقدام مغرب در خارج کردن نیروهایش از جنگ علیه یمن یا مخالفت رباط با محاصره قطر یا اختلاف درباره لیبی و طرح معامله قرن همزمان بوده است.

اینها همه پرونده‌هایی است که ترکش‌های آن در شبکه‌های اجتماعی بود اما حمله اخیر امارات از طریق تیم سایبری علیه مغرب قابل فهم نیست؛ به‌ویژه که کمتر از سه ماه از دیدار محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی با محمد ششم در رباط در ماه ژانویه گذشته است. بن‌زاید آن زمان تعطیلات خصوصی خود را در کاخش در منطقه ام‌عزه در نواحی شهر رباط گذراند.

انتهای پیام/+

R7969/P/S8,88,90/CT10

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تیم سایبری دولت مغرب بین الملل علیه مغرب حساب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۷۴۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یمن سرنگونی پهپاد آمریکایی و حمله به کشتی انگلیسی را تأیید کرد

 

به گزارش خبر گزاری صدا و سیما سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد که این پهپاد در حین انجام مأموریت خصمانه خود با موشک مناسب که به نام آن اشاره نشده، هدف قرار گرفته است.
در ادامه بیانیه ارتش یمن آمده است که یک کشتی نفتی انگلیسی به نام (ANDROMEDA STAR) در دریای سرخ نیز با موشک دریایی مناسب هدف حمله قرار گرفت.
یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن همچنین اعلام کرد که این سری از عملیات برای یاری ملت مظلوم فلسطین و نیز حمله آمریکا و انگلیس به کشورمان صورت گرفته است.
در پایان این بیانیه نیز تأکید شده که عملیات نظامی ارتش یمن تا شکسته شدن محاصره غزه و توقف حملات به آن ادامه خواهد یافت.
ساعاتی پیش بود که یک مقام آمریکایی به شبکه «سی بی اس» این کشور، سرنگونی پهپاد ارتش ایالات متحده در سواحل یمن را تأیید کرد.
این مقام آمریکایی البته اشاره‌ای به علت سرنگونی نکرد و نگفت به خاطر نقص فنی بوده یا هدف حملات ارتش یمن قرار گرفته است.
این پهپاد ساخت جنرال اتمیکس است که بالغ بر ۳۲ میلیون دلار قیمت دارد. پیش از این، نیروهای مسلح یمن در ماه نوامبر هم یک پهپاد از همین نوع را شکار کرده بودند.
ارتش یمن در ماه‌های گذشته در حمایت از مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه چند کشتی آمریکایی، انگلیسی و صهیونیستی یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب هدف قرار داده است. نیروهای ارتش یمن متعهد شده‌اند تا زمانی که رژیم اسرائیل حملات خود به غزه را متوقف نکند، کشتی‌های این رژیم یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ هدف قرار دهند.

دیگر خبرها

  • «پلن بی» آمریکا در برابر انصارالله چیست؟
  • تصمیم عرب‌ها درمورد تهران و تل آویو چیست؟
  • فارن افرز: احتمال شکل گیری ائتلاف منطقه ای اعراب و اسرائیل علیه ایران چقدر است؟
  • فارن افرز: از اتحاد عبری-عربی علیه ایران خبری نیست/ همسایگان عربی ایران به دنبال جنگ با تهران نیستند
  • تاکسی هوایی امارات تا پایان 2025 به راه می افتد
  • راه‌اندازی اکوسیستم تاکسی هوایی الکتریکی در ابوظبی
  • روسیه دشمن اسرائیل است | روایت بلومبرگ؛ نگرانی فزاینده اسرائیل از گسترش همکاری‌ نظامی ایران و روسیه
  • فرمان کنترل اوپک به دست امارات می‌افتد؟
  • یمن سرنگونی پهپاد آمریکایی و حمله به کشتی انگلیسی را تأیید کرد
  • خط و نشان تند رئیسی برای بانک‌ها / انتقاد از حمله و آزار و اذیت پلیس آمریکا علیه دانشجویان