Web Analytics Made Easy - Statcounter

ابوالفضل نوروزی با اشاره به تجربه جهانی در کاهش هزینه‌های مقابله با ویروس کرونا، گفت: نظام سلامت سنگاپور با بهره گیری از پرونده الکترونیک در ابتدا شروع به شناسایی بیماران تنفسی کرده و از آن‌ها تست کرونا گرفت و نهایتا این دسته از مبتلایان را در اولویت مراقبت و قرنطینه قرار دارد.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، یکی از زیر ساخت‌های الکترونیکی در بخش سلامت که با وجود اهمیت فراوان سال‌ها است بر روی زمین مانده و تکمیل نشده است، پرونده الکترونیک سلامت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
پرونده الکترونیک سلامت با افزایش شفافیت منجر به کاهش هزینه‌ها و افزایش کارایی نظام سلامت کشور می‌شود. این روش در حال حاضر در بسیاری از کشور‌های پیشرو در بهداشت و درمان رایج است و منبع بسیار مهمی از تمامی داده‌های شهروندان یک کشور در حوز محسوب می‌شود و البته این روز‌ها با شیوع کرونا این زیر ساخت اهمیت دو چندانی یافته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی از کشور‌هایی که توانسته اند در کنترل بیماری کرونا موفق عمل کنند، یکی از عوامل موفقیتشان، بهره گیری از زیرساخت و ابزار‌های فناورانه از جمله پرونده الکترونیک سلامت بوده است.

در همین راستا ابوالفضل نوروزی؛ کارشناس سیاست گذاری در گفتگو با ما در تعریفی از پرونده الکترونیک سلامت گفت: منظور از پرونده الکترونیکی سلامت "مجموعه کلیه اطلاعات مرتبط با سلامت شهروندان، از پیش از تولد (شامل اطلاعات دوران جنینی و ماقبل آن مانند اطلاعات مربوط به لقاح آزمایشگاهی-) تا پس از مرگ (مانند اطلاعات بدست آمده از اتوپسی، محل دفن و...) است که به‌صورت مداوم و با گذشت زمان به شکل الکترونیکی و متمرکز ذخیره می‌گردد و در صورت نیاز، بدون ارتباط با مکان یا زمان خاص، تمام یا بخشی از آن به سرعت در دسترس افراد مجاز قرار می‌گیرد".
نوروزی در ادامه افزود: در واقع پرونده الکترونیکی سلامت شامل کلیه اطلاعات بهداشتی و درمانی شهروندان می‌شود. مثلا اینکه فرد در گذشته به چه بیماری مبتلا بوده و چه دارو‌هایی مصرف کرده است. مواردی از این دست که در مداوای بیماری به پزشک کمک شایانی می‌کند. همچنین با وجود پرونده الکترونیک سلامت پزشکان می‌توانند بدون جابجایی فیزیکی زمان بر به راحتی و سریع به انواع تجویز‌ها در بیمارستان‌های مختلف دسترسی داشته باشند. از طرفی الکترونیکی شدن فرآیند‌ها از تجویز آزمایش و دارو‌های غیر ضروری جلگیری می‌کند و باعث کاهش هزینه‌های نظام سلامت می‌شود همچنین نظام بیمه‌ی کشور هم می‌تواند بر فرآیند‌ها نظارت کند.

تجربه موفق سنگاپور در استفاده از پرونده الکترونیک سلامت در مقابله با کرونا
این کارشناس سیاست گذاری در باره تجربه جهانی بهره گیری از پرونده الکترونیک سلامت در مقابله با کرونا ادامه داد: از جمله کشور‌هایی که بهره گیری از این ابزار درآن بسیار مشهود است، می‌توان به سنپاپور اشاره کرد. نظام سلامت این کشور با بهره گیری از پرونده الکترونیک در ابتدا شروع به شناسایی افراد دارای بیماری‌های حاد تنفسی کرده و از آن‌ها تست کرونا گرفت. نهایتا مبتلایان شنلاسایی شده به کووید ۱۹ در اولویت مراقبت و قرنطینه قرار گرفتند چرا که مطابق یافته‌های علمی، کرونا افراد دارای بیماری‌های تنفسی را بیش از دیگران به آغوش مرگ می‌کشاند.

وی افزود: دولت سنگاپور همچنین با استفاده از داده‌های پرونده الکترونیک سلامت توانست از خانواده‌های مبتلایان نیز تست کرونا بگیرد که کمک شایانی به شناسایی فعال مبتلایان در این کشور بود. موضوعی که توانست آمار مبتلایان و مرگ و میر‌ها را بسیار کاهش دهد.

نوروزی اضافه کرد: در کنار پرونده الکترونیک، نسخه‌ی الکترونیک نیز در ممانعت از عدم اشاعه ویروس کرونا، اهمیت فراوانی دارد چرا که استفاده از نسخه‌های کاغذی خود عاملی برای انتشار و انتقال این ویروس به دلیل تماس با فرد مبتلا به شمار می‌رود، این در حالی است که استفاده از نسخه الکترونیک به دلیل عدم تماس افراد به خصوص فرد مبتلا، می‌تواند سبب کاهش انتشار این ویروس شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سیاست گذاری کرونا پرونده الکترونیک سلامت مقابله با کرونا سنگاپور پرونده الکترونیک سلامت پرونده الکترونیک بهره گیری نظام سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۷۴۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۱۰ درصدی تلفات جاده‌ای در تعطیلات جاری/ فوت ۱۰۹ نفر 

رئیس پلیس راهور فراجا با اعلام اینکه در تعطیلات جاری ۱۰۹ نفر از هموطنان جان خود را از دست داده اند گفت: این آمار نسبت به تعطیلات مشابه سال گذشته کاهش ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سردار سیدتیمور حسینی اظهار داشت: از ساعت ۱۴ روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت تا ۱۴ امروز (شنبه ۱۵ اردیبهشت) در مجموع ۱۰۹ نفر در جاده‌های کشور بر اثر سوانح رانندگی جان خود را از دست دادند.

وی با بیان اینکه این آمار نسبت به تعطیلات مشابه سال گذشته کاهش ۱۰ درصدی داشته است افزود: در همین مدت سه هزار و ۵۰۰ نفر نیز بر اثر تصادف مجروح شدند.

رئیس پلیس راهور فراجا تعداد تصادفات را ۸۸ فقره اعلام کرد و گفت: به طور میانگین بیشترین تصادف در محورهای مواصلاتی رخ دادند.

سردار حسینی بیشترین میزان تصادف و مرگ را در محورهای شمالی عنوان کرد و گفت: مازندران و گیلان بیشترین فوتی و مجروح را داشتند.

منبع: ایرنا

کد خبر 750504

دیگر خبرها

  • شارژ رفاه با دورکاری؛ کرونا با زندگی ما چه کرد؟!
  • ۱۰ سال بعد از طرح تحول سلامت؛ سرمایه‌گذاری‌ بی‌سابقه برای سلامت مردم/ «این طرح نشان داد ظرفیت پاسخ دادن به نیازهای بزرگ کشور وجود دارد»
  • قیمت سکه و طلا امروز ۱۶ اردیبهشت؛ سکه ۴۰۰ هزار تومان ارزان شد
  • راه کار‌های اساسی در زمینه حفظ سلامت دهان و دندان در جامعه/ برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دندان چیست؟
  • بهورزان دیده بانان و پیشگامان عرصه سلامت هستند
  • کاهش ۱۰ درصدی تلفات جاده‌ای در تعطیلات جاری/ فوت ۱۰۹ نفر 
  • تمرینات ورزشی برای مبارزه با کبد چرب
  • ۶ چالش مامایی در قانون جوانی جمعیت
  • خبر خوب رئیس سازمان برنامه و بودجه به کادر درمان کشور
  • ۶ چالش مامایی در قانون جوانی جمعیت/ اصلاح پرداخت تعرفه زایمان