Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-28@06:04:02 GMT

تولید ۱۱۷ میلیون تن محصولات کشاورزی در سال ۹۸

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۷۴۸۵۰

تولید ۱۱۷ میلیون تن محصولات کشاورزی در سال ۹۸

عباسی معروفان با اشاره به اینکه در سال گذشته حدود ۱۱۷ میلیون تن تولید محصولات کشاورزی اعم از لبنی، پروتئینی، زراعی و باغی داشتیم، گفت: این در حالی است که در سال ۱۳۵۷، این رقم کمتر از ۳۰ میلیون تن بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، «حسن عباسی معروفان» شب گذشته (دوشنبه اول اردیبهشت) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته برای تامین کالاهای ماه مبارک رمضان گفت: تولید کشور بر اساس برنامه ریزی انجام می‌شود و تولید به ویژه در بخش کشاورزی مراحل مختلفی دارد و بر اساس منابع مالی و منابع نهاد‌ها برنامه ریزی می‌شود و کار به طور منظم و بر اساس اصول، پیش می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در سال گذشته حدود ۱۱۷ میلیون تن تولید محصولات کشاورزی اعم از لبنی، پروتئینی، زراعی و باغی داشتیم، گفت: این در حالی است که در سال ۱۳۵۷، این رقم کمتر از ۳۰ میلیون تن بود.

 

وی با بیان اینکه در تولید ذرت که بالای ۶۰ درصد نهاده‌های ما را باید تامین کند، تولید زیادی نداریم و حتما باید آن را وارد کنیم، افزود: تامین این نهاده با ارز است و مرتب و به صورت ماهانه حدود یک میلیون تن توسط بخش خصوصی و بخشی از آن هم توسط شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی وارد کشور می‌شود.

 

عباسی معروفان با اشاره به اینکه در مقاطعی، برخی بازار‌های جهانی بسته می‌شود و ارسال این نهاده‌ها دچار وقفه می‌شود، گفت: در پایان سال ۹۸ برای تولید ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن مرغ برنامه ریزی شده بود و به عللی از جمله عید نوروز، ماه مبارک رمضان و پیک‌های مصرف، حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون تن جوجه ریزی اضافه انجام شد تا مرغ بیشتری تولید شود، اما با توجه به شیوع کرونا و کاهش مصرف، واردات نهاده‌ها دچار تنش نسبی شد که اکنون به روال عادی خود برگشته است.

 

وی با بیان این مطلب که مرغ داران بیش از ۹۰ درصد نهاده‌های خود را پیش از جوجه ریزی تامین می‌کنند و ممکن است حدود ۱۰ درصد کمبود داشته باشند، ادامه داد: قیمت رسمی ذرت، اکنون ۱۵۰۰ تومان در بندر و ۱۷۵۰ تومان در مراکز استان هاست، اما قیمت قبلی آن ۱۳۵۰ تومان در بندر و ۱۶۰۰ تومان در مراکز استان‌ها بود.

 

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه تولید مواد لبنی و کشاورزی در کشور به حدی است که علاوه بر تامین نیاز داخل، مازاد هم داریم، گفت: در طول سال گذشته بیش از ۱۰ میلیون لیتر شیر تولید شده و این رقم بیش از نیاز کشورمان است و برخی از این تولید، به شیر خشک تبدیل می‌شود که اخیراً مجوز صادرات ۲۰ هزار تن شیر خشک داده شده و قرار است شیر‌های مازاد به صورت تضمینی خریداری شود.

 

وی با تاکید براینکه آرامش خوبی برای عرضه گوشت مرغ در بازار داریم، گفت: تولید مرغ در سال ۱۳۹۸ در حدی بود که علاوه بر تامین نیاز داخل، مازاد هم داشت و صادر شد. بر اساس مصوبه دولت، قیمت مرغ ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان باید باشد، افزود: در شش ماه گذشته به علت تولید زیاد، قیمت مرغ زیر نرخ این مصوبه بود. به تولیدکنندگان مرغ اطمینان دادیم که نگران نباشند، زیرا ضرر آن‌ها از طریق صادرات و ذخیر سازی، جبران می‌شود.

 

سیف با بیان اینکه در یک سال گذشته ۴۲ هزار تن مازاد تولید مرغ را خریداری کردیم این در حالی است که همین میزان را فقط در ۳۵ روز گذشته خریداری کردیم، گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا و بسته شدن تالار‌های پذیرایی و رستوران ها، مصرف گوشت مرغ, ۳۵ درصد کاهش یافت به همین علت، این تولید مازاد را جمع آوری و ذخیره کردیم تا تولیدکنندگان، ضرر نکنند.

 

وی از عرضه ۲۵ هزار تن گوشت مرغ منجمد و ۱۵ هزار تن گوشت قرمزمنجمد وارداتی برای طرح ضیافت ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: کارگروه تنظیم بازار استانی مشخص می‌کند در کدام فروشگاه‌ها توزیع شود. مرغ را هم کیلویی ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان به فروشگاه‌ها می‌فروشیم و آن‌ها موظفند آن را به قیمت ۱۲ هزار تومان بفروشند. از هفته پیش توزیع این اقلام و فروش آن از یکم اردیبهشت آغاز شد.

 

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی درباره توزیع گوشت قرمز نیز گفت: گوشت قرمز وارداتی در بسته‌های یک و نیم و ۲ و ۲ و نیم کلیو به قیمت هر کیلو ۳۸ هزار تومان به فروشگاه‌ها عرضه می‌شود و آن‌ها هم کیلویی ۴۲ هزار تومان به مصرف کننده عرضه می‌کنند.

 

عباسی معروفان با اشاره به اینکه گوشت منجمد سبک و سنگین واردات زیاد داشتیم، اما در سال ۹۸ این واردات به حداقل ممکن رسید، ادامه داد: در گوشت مرغ، کاملاً واردات قطع شد و امسال هم همه ذخایر راهبردی خود را از تولید داخلی جمع کردیم./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: محصولات کشاورزی صادرات محصولات کشاورزی کشاورزی شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی عباسی معروفان برنامه ریزی سال گذشته میلیون تن نهاده ها گوشت مرغ هزار تن بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۷۴۸۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶.۲ میلیارد دلار گذشت

به گزارش قدس آنلاین، حامد نجفی علمدارلو افزود: همزمان با مدیریت مصرف و کاهش واردات، برنامه‌ریزی صورت گرفته منجر به بهبود تجاری این بخش به میزان بیش از ۲ میلیارد دلار شده است.

قائم‌مقام معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: بر اساس آمار گمرک، صادرات محصولات کشاورزی در سال گذشته ۶.۲ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱، یک میلیارد دلار افزایش را نشان می‌دهد.

نجفی گفت: همچنین میزان واردات در بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، یک میلیارد دلار کاهش و در مجموع تراز تجاری ۲ میلیارد دلار بهبود یافته است.

وی با بیان اینکه کارشناسی‌های انجام شده نشان می‌دهد مراقبت از شرایط فوق و تداوم آن نیازمند افزایش تولید است، افزود: تامین مالی، ریالی، ارزی و به‌هنگامِ زنجیره تامین محصولات کشاورزی، راهکار اساسی رشد تولید است.

قائم‌مقام معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: ارزش افزوده بخش کشاورزی با صادرات آن رابطه دوطرفه دارد و تجارب موفق نشان داده است، اختصاص ارز به نهاده‌های تولیدی بخش کشاورزی، اگر به لحاظ زمانی در اولویت تامین و تخصیص قرار گیرد، منجر به کاهش واردات محصول نهایی و افزایش صادرات می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • پایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی با استفاده از داده های فضایی
  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶.۲ میلیارد دلار گذشت
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • پیش بینی برداشت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در گلستان
  • پیش بینی برداشت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در استان گلستان
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی
  • عملکرد فرمانداران و روسای اداره های جهاد کشاورزی فارس
  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان
  • رونمایی از محصولات دانش بنیان کشاورزی در مشهد