Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@21:51:21 GMT

اصلاح‌طلبان به رفتار هاشمی گونه نیاز دارند

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۷۵۸۵۳

اصلاح‌طلبان به رفتار هاشمی گونه نیاز دارند

در گزیده ای از گفت و گوی روزنامه آرمان با عبدالله ناصری،‌ می خوانیم:  شاید بسیاری ندانند که آیت‌الله در آن ایام چگونه مانع انصراف رئیس دولت اصلاحات از انتخابات ریاست‌جمهوری شد و او را ترغیب به حضور پررنگ در آن انتخابات کرد؛ چراکه هیچ‌گاه تمایل به رقابت یکسویه و بدون‌سلایق مختلف سیاسی نداشت. حتی محمدعلی نجفی که وزیر آموزش و پرورش دولت خودش بود را از رای دادن به او منع نکرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال ۷۶ جریان چپ نگران آن بود که آیت‌الله هاشمی در خطبه‌های نمازجمعه از ناطق‌نوری حمایت کند که تصور باطلی بود. ایشان در نمازجمعه آن سال چنین گفت: «امروز هیچ گناهی را بدتر از این نمی‌دانم که کسی به خودش حق بدهد که در آرای مردم دست ببرد یا جریان را منحرف کند... ممکن است کسی فکر کند که حالا ما اگر تغییراتی بدهیم شخص مقبولی که خودمان به او ایمان داریم به سرکار می‌آید، برای جامعه نفعی است ولی این کار ضرر بنیانی دارد. اعتماد مردم را ضعیف کردن بزرگ‌ترین جنایت است به ملت و نظامی که می‌خواهد به اتکای مردم این همه مشکلات را حل کند». این خطبه سبب شد تا بزرگان اصلاحات از او به سبب مشی بی‌طرفی در خطبه نماز جمعه تقدیر کنند.

موضوع دیگر آنکه آیت‌الله هاشمی ۲۰ سال رای خود را در سال ۷۶ مخفی نگه داشت که یکی از دلایلش جلوگیری از اختلاف میان دو گروه سیاسی کشور بود. سال ۹۵ یعنی در آخرین سال حیات آیت‌الله هاشمی در کتاب «روایتی از زندگی و زمانه آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی»، آمد: «همه چیز دست به دست هم داده بود تا رئیس دولت اصلاحات رای بیاورد؛ اتفاقی که در دوم خرداد ماه ۷۶ پای صندوق‌های رای رقم خورد. خیلی‌ها از رای آقای هاشمی در انتخابات دوم خرداد پرسیدند. جواب‌ها شبیه هم بود: نمی‌گویم. دیگران هم سوال کردند. با این حال، آیت‌الله هاشمی در بهار ۹۴ به نگارنده گفت که به ناطق‌نوری رای داده است». پس از آن برخی اصلاح‌طلبان ناآگاه از مشی آیت‌الله هاشمی به او خرده گرفتند و وی را مخالف سیاسی خود نامیدند؛ غافل از آنکه اقدامات‌شان در نهایت منجر به شکاف در جریان اصلاحات می‌شود و استفاده از راهکارهای آیت‌الله هاشمی در سال‌های استقرار دولت اصلاحات می‌توانست کمک بزرگی به وحدت و موفقیت اصلاح‌طلبان کند که جو حاصل از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۷۶ و ۸۰ مانع از توجه آنها به توصیه‌های آیت‌ا... هاشمی شد.

اعتراف دیرهنگام اصلاح‌طلبان به اشتباه

اکنون ۲۳ سال از انتخابات ۷۶ و ۱۹ سال از پایان دولت اصلاحات گذشته شده است و دور از انتظار نبود که اصلاح‌طلبان با مشکلات زیادی مواجه شوند و امروز به صورت واضح به بیان آنها بپردازند. آیت‌ا... هاشمی این روزها را پیش‌بینی ‌کرده بود. اصلاح‌طلبان در زمان دولت‌های نهم و دهم به تدریج پی به نقش آیت‌ا... هاشمی در ایجاد تعادل سیاسی در کشور بردند و بارها از او وقت ملاقات خواستند تا با طرح مشکلات‌شان از راهکارهای ایشان استفاده کنند؛ اما اکنون هاشمی نیست و در سکوت رئیس دولت اصلاحات است که اصلاح‌طلبان نمی‌دانند مشکلات را با چه راهکاری حل و فصل کنند.

ناصری از چالش اصلاحات می‌گوید

دیروز عضو سابق شورای عالی اصلاح‌طلبان به بخشی از مشکلات این جریان اشاره کرد و گفت: عمر شورای عالی سیاستگذاری با این ساختار و ماهیت و مدیریت هم در شکل و هم در محتوا تمام است. عبدا... ناصری درباره تغییر «مانیفست اصلاحات» برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ گفت: من معتقدم چه با کرونا و چه بی‌کرونا بعد از انتخابات دوم اسفند و حتی قبل از این انتخابات- چنانکه قبلا هم اعلام کردم- عمر شورای سیاستگذاری با این ساختار و ماهیت و مدیریت تمام شد؛ تاکید می‌کنم هم در شکل و هم در محتوا کار این شورا تمام است زیرا آن سری که من هم نسبت به آن انتقاد ضمنی دارم اساساً چیزی به‌عنوان مردم و جامعه مدنی و بحران‌های اجتماعی را در نظر ندارد و معتقد است تحت هر شرایطی باید در انتخابات شرکت کرد.

وی افزود: اگر امروز اصلاح‌طلبان بخواهند بدون‌تحلیل از نحوه مدیریت کرونا، بدون‌تحلیل از حوادث آبان ماه و همه حوادث سال‌های اخیر دوباره وارد عرصه انتخابات ۱۴۰۰ شوند، شرایط به مراتب بدتری از انتخابات دوم اسفند پیدا خواهند کرد. فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: واقعیت این است که اصلاح‌طلبان بخشی از این جامعه هستند و اگر مردم با کرونا و آثار کرونا شاهد اتفاقات خاصی در این یک‌سال نباشند به مراتب انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده کم‌رونق‌تر از انتخابات اسفند ۹۹ خواهد بود و این را اصلاح‌طلبان واقعی درک کرده‌اند. بنابراین معتقدم اگر چنانچه اصلاح‌طلبان اصیل شاهد تحولات عمیق رفتاری و ساختاری نباشند و نتوانند فاصله‌ها را کم کنند حتماً حضور فعالی در انتخابات ۱۴۰۰ نخواهد داشت. ناصری با اشاره به موضع محمدرضا تاجیک درباره کناره‌گیری اصلاح‌طلبان از قدرت و روی‌آوری به فعالیت‌های اجتماعی گفت: دکتر تاجیک معتقد است اصلاح‌طلبان باید کاملاً از قدرت کنار بکشند که من با این بخش اظهارات او مخالفم، اما معتقدم اگر اصلاح‌طلبان متناسب با فاصله جامعه مدنی نگرش قدرت‌محوری یا جامعه‌محوری خود را درست نکنند کارشان بی‌اثر خواهد بود و من معتقدم اصلاح‌طلبان باید رویکرد جامعه‌محور خود را نسبت به قدرت‌محوری قوی‌تر کنند. وی درباره افق فعالیت احزاب در سال جاری گفت: کرونا علاوه بر اینکه یک حادثه غیرمنتظره بوده، معادلات جدیدی را در دنیا ایجاد کرده که منحصربه‌فرد است. طبیعتاً کنشگران و احزاب سیاسی و سیاست‌ورزان مثل همه مردم و حتی همه مسئولان عالی و میانی کشور تحت‌تأثیر این شوک نهانی قرار گرفته‌اند، اما به همان میزان که حق دارند نگران مسائل شخصی خود باشند، باید نگران مردم و جامعه هم باشند.

منبع: روزنامه آرمان امروز برچسب‌ها ویروس کرونا اکبر هاشمی رفسنجانی اصولگرایان شوراى عالى سياست گذارى جبهه اصلاح طلبان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا اکبر هاشمی رفسنجانی اصولگرایان ویروس کرونا اکبر هاشمی رفسنجانی اصولگرایان انتخابات ریاست جمهوری دولت اصلاحات اصلاح طلبان آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۷۵۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دوگانه‌سوز کردن یک‌سوم خبازی‌های سمنان / لزوم حفاظت از زیرساخت‌های حساس

ایسنا/سمنان استاندار سمنان گفت: این استان به‌واسطه وجود تاسیسات و زیرساخت‌های حساس در بحث اجرای ساز و کار اجرایی پدافند غیرعامل نیازمند خودمراقبتی، حفاظت و حراست است.

سیدمحمدرضا هاشمی امروز (۱۱ اردیبهشت ماه) در جلسه شورای پدافند غیرعامل استان که با حضور جانشین سازمان‌ پدافند غیرعامل کشور برگزار شد، اظهار کرد: استان سمنان در حوزه سایبری، زیستی، امنیت غذایی، زیرساخت و فناوری نوین استانی حساس در بخش پدافند غیرعامل است.

وی ادامه داد: سمنان واحدهای تولیدی مواد غذایی و واحدهای صنعتی بسیاری دارد که مرتبط با سلامت مردم است و باید مراقبت‌ها در این زمینه در بخش پدافند غیرعامل اندیشیده شود. 

هاشمی بیان کرد: وجود دو نیروگاه بسیار مهم در حوزه تولید برق و فاز ۳ و ۴ نیروگاه سیکل ترکیبی که به‌تازگی با حضور رئیس جمهوری بهره‌برداری شد، از دیگر مواردی است که می‌طلبد تمهیدات و ساز و کارهای پدافند غیرعامل در آنها به‌درستی اجرایی شود.

وی حفاظت و حراست از این تاسیسات را مهم دانست و گفت: باید به بحث پدافند غیرعامل در زیرساخت‌های مهم توجه ویژه‌تری شود. 

استاندار سمنان ادامه داد: پراکندگی روستاها، وجود راه‌های مواصلاتی مهم، شبکه‌های زیرساختی متعدد و پهناور بودن استان از دیگر مواردی است که استان سمنان را از لحاظ پدافند غیرعامل برجسته‌تر می‌کند. 

وی بیان کرد: در بحث انتخابات سال گذشته با اقدامات انجام‌شده و تمهیدات اندیشیده‌شده پدافندی، ضمن محافظت از زیرساخت‌ها، در اولین لحظات برگزاری انتخابات، ارتباط تمام شعبات اخذ رأی برقرار و روند رای‌گیری انتخابات بدون تاخیر آغاز شد.

هاشمی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: باید در مدت تعیین‌شده و در راستای اجرای مطلوب مراقبت‌های پدافند غیرعامل حداقل ۳۰ درصد خبازی‌های استان، دوگانه‌سوز شوند.

استاندار سمنان گفت: تقویت و نظارت بیش از پیش در امر حفاظت از تاسیسات و اماکن حساس در استان و تقویت پایش تصویری در جای جای استان از دیگر مواردی است که باید در بخش پدافند غیرعامل در دستور کار باشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  •  واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان نصیری درباره اتحاد شاهزاده و تاجزاده؛ تکرار یک شوخی بی‌مزه است | ارتباطی به جریان اصلاحات ندارد | واقعا یک توهم است
  • حمله شدید کرباسچی به نصیری: تعادل نداری و به درد تبلیغات بی‌بی‌سی می‌خوری | دنبال جذب جایگاه هست
  • کرباسچی: مهدی نصیری تعادل ندارد؛ او فقط به درد تبلیغات بی‌بی‌سی می‌خورد
  • دوگانه‌سوز کردن یک‌سوم خبازی‌های سمنان / لزوم حفاظت از زیرساخت‌های حساس
  • مرغ آمریکایی‌ها غاز است!
  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!
  • انتقاد تند جهره شاخص اصلاح‌طلبان از سوپر افراطی حزب‌اللهی دیروز!
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • رابط اصلاح‌طلبان با رهبری بعد از فوت هاشمی‌رفسنجانی چه کسی است؟
  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!