Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-06@23:28:20 GMT

آمار ابتلا به کرونا در هیچ کشوری واقعی نیست

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۷۶۳۶۶

آمار ابتلا به کرونا در هیچ کشوری واقعی نیست

خبرگزاری میزان- آمار ابتلا به ویروس کرونا در هر کشور متفاوت است مدیر کمیته اپیدمیولوژی کووید- ۱۹ با بیان این مطلب گفت: آمار مبتلایان به کرونا در کشور‌های مختلف واقعی نیست. تاریخ انتشار: 10:10 - 02 ارديبهشت 1399 - کد خبر: ۶۱۴۴۳۶

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، علی‎اکبر حق‌دوست، معاون آموزشی و مدیر کمیته اپیدمیولوژی کووید- ۱۹، درباره مقایسه آماری کشور‌های مبتلا به ویروس کرونا گفت: بیماری کرونا هم مانند خیلی از بیماری‌های عفونی دیگر بسته به شرایط کشورها، شیوع پیدا کرده است، بنابراین ممکن است که نمودار شیوع ویروس در یک کشور، به شکلی و در کشور همسایه، به شکل دیگری باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون آموزشی و مدیر کمیته اپیدمیولوژی کووید- ۱۹، خاطر نشان کرد: آمار ابتلا به ویروس، در هر کشور به فاکتور‌های زیادی وابسته است. به عنوان مثال، در سوئیس در ابتدای شیوع ویروس، دولت از همه مردم تست کرونا گرفت و بعد، آمار ابتلا بالارفت، پس از آن تست‌گرفتن را به سالمندان محدود و بعد از آن هم محدود به افرادی که به بیمارستان مراجعه می‎کنند، کرد. همین باعث شد که در ابتدا، آمار در این کشور به صورت کاذب افزایش پیدا کند، بعد، اما شیب متناسبی در روز‌های متوالی پیدا کرد.

حق‌دوست افزود: آمار ابتلا به ویروس در هیچ کشوری واقعی نیست. درصورتی‌که آمار کشوری، در روز‌های متوالی شیب نسبی یکسانی داشته باشد، می‌توان به آن آمار استناد کرد، اما در‌نهایت باید توجه داشت که در همه کشورها، فاکتور‌های زیادی برای ارائه آمار بیماری، تاثیرگذار است، سیاست‏های بومی آن کشور، مدیریت، زیرساخت‎های سلامت و بهداشتی و تعداد تست روزانه‎، می‎تواند در آمار نهایی موثر باشد. پیچیدگی در آمار گرفتن نمی‎تواند به معنی ناتوانی در شخصیت‎شناسی ویروس باشد.

وی ادامه داد: ویروس کرونا، تمام شدنی نیست و برای همیشه با ما خواهد ماند، مانند سرماخوردگی یا آنفلوآنزا که جزو بیماری‎های روتین همه کشور‌ها شده ویروس کرونا هم از این پس به آن اضافه می‎شود. مهم این است که از این پس ویروس ضعیف‏تر خواهدشد، واکسنش کشف می‌شود و می‎توانیم با آن مقابله کنیم.

مدیر کمیته اپیدمیولوژی کووید- ۱۹،درخصوص شرایط عملکرد ایران در مدیریت ویروس کرونا بیان کرد: ابتدا خوب عمل نکردیم و ضرر آن را هم با آمار بالای ابتلای کادر درمان به ویروس و حتی مرگ‎ومیر دیدیم. در روز‌های اول، مراجعه به بیمارستان‎ها بیش از اندازه بود، تخت‏های بیمارستان‎ها پر بود و این‌ها به سیستم درمانی کشور برای مقابله با کرونا، آسیب زد.

بیشتر بخوانید: سگ‌ها می‌توانند کرونا را تشخیص دهند؟

وی افزود: همه این اشتباه‌ها در ده روز اول ورود ویروس به کشور اتفاق افتاد. به مرور زمان، اما توانستیم از اشتباه‌هایمان درس بگیریم و عملکردمان هم تغییر کرد؛ دستورالعمل‎های مبارزه با ویروس، برای مشاغل را تنظیم کردیم، اطلاع ‏رسانی کردیم، طرح فاصله ‏گذاری انجام شد و مردم هم در تعطیلات نوروز، همراهان خوبی بودند. حالا شیب ابتلا به ویروس، درمان بیماران و مرگ‎‌ومیر متناسب شده است و می‌توانیم ویروس کرونا را مدیریت‌کنیم.

منبع:روزنامه جام جم
انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: ویروس کرونا ویروس کرونا ابتلا به ویروس آمار ابتلا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۷۶۳۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«همتی» برای چاپ پول نیست! | آمارهای واقعی از وضعیت پولی کشور

به گزارش همشهری آنلاین، «چاپ پول»! عبارتی هیجان‌انگیز و وسوسه‌انگیز است. لازم نیست تبهکارانی باشید که به چاپخانه بانک مرکزی نفوذ کرده‌اند. این کار برای دولت‌ها هم وسوسه‌انگیز است!

درواقع چاپ پول در ادبیات رایج اقتصادی، رشد بدهی دولت به بانک مرکزی با عبارت «چاپ پول» است؛ بدین معنا که دولت برای تامین کسری بودجه‌اش از بانک مرکزی قرض می‌کند و با این کار زمینه هزینه‌هایش را با تحمیل غیرمستقیم تورم به مردم تامین می‌کند؛ کاری که عبدالناصر همتی، رئیس پیشین بانک مرکزی و رسانه‌های همسو دولت سیزدهم را به آن متهم کرده‌اند اما آمارهای بانک مرکزی و شاخص‌های اقتصادی موجود، خلاف آن را نشان می‌دهند. گزارش جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد بدهی دولت به بانک مرکزی در فروردین سال‌جاری نسبت به فروردین سال گذشته نه‌تنها بیشتر نشده، بلکه کمتر هم شده است. چاپ پول به شکل و تعبیری که دولت به آن متهم شده، همتی می‌خواهد که در این دولت وجود ندارد! پس واقعیت چیست؟

مبنای اشتباه پراکنی همتی چیست؟

اولین اشتباه؛

اعلام نرخ تورم ۵۰ درصدی برای تورم است. بر اساس آخرین آمارهای مرکز آمار ایران، نرخ تورم افت قابل ملاحظه بالغ بر ۲۵ واحد درصدی را تجربه کرده است. تورم سالانه نیز به کانال ۳۸ درصد رسیده است. همتی بر پایه اعداد نادرست تورم ۵۰ درصدی اقدام به تحلیل اشتباه کرده است.

دومین اشتباه؛

استفاده از «شاخص تأخیر تأدیه» برای برای محاسبه نرخ تورم است. رقم تورم اعلامی همتی مبتنی بر شاخص تاخیر تأدیه دین ارسالی بانک مرکزی به قوه قضائیه است که ربطی به محاسبه نرخ تورم شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی ندارد.

اصل ماجرا چیست؟

بانک مرکزی با هدف عدم تاثیرپذیری محاسبات مربوط به حل و فصل پرونده‌های مالی از تغییر سال پایه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی(شاخصCPI)، شاخصی تحت عنوان «شاخص تأخیر تأدیه» که ملاک کاهش ارزش پول ناشی از افزایش سطح عمومی قیمت هاست محاسبه و در اختیار محاکم قضایی قرار می‌دهد و واضح است که استفاده از «شاخص تأخیر تأدیه» برای محاسبه نرخ تورم که بیانگر افزایش هزینه مصرف خانوار بر اساس سبد مصرفی سال پایه است، به نتایج غلط منجر خواهد شد.

رشد پایه پولی به‌معنای چاپ پول نیست

بانک مرکزی در دولت سیزدهم تلاش کرده است موتور خلق نقدینگی از این کانال مهار شود. اشتباه رئیس‌کل بانک مرکزی دولت گذشته، استناد به حجم شاخص پایه پولی به جای رشد آن است که یک اشتباه علمی است. همتی گفته است: «طی ۲سال‌ونیم گذشته، این دولت ۶۰۰هزار میلیارد تومان پول چاپ کرده است، یعنی پایه پولی در ۳۰ماه، ۱۱۵درصد افزایش داشته است! درحالی‌که از زمان هوخشتره تا شهریور ۱۴۰۰، جمع این رقم، ۵۱۹همت بوده است!»

اشتباه او این است که در تحلیل ارقام، به مقایسه سطح متغیرهای مانده پرداخته و بی‌توجه به رشد آنها در یک دوره زمانی، به تحلیل پرداخته است. ضمن اینکه مقایسه ریالی و اسمی پایه پولی در ادوار گذشته اقدامی غیرکارشناسی است. همچنین استناد به حجم شاخص‌های پولی به جای رشد آن، یک اشتباه علمی است.

آمارهای واقعی از وضعیت پولی کشور

نرخ رشد نقدینگی از ۴۲.۸ درصد در پایان مهرماه سال ۱۴۰۰ طی یک روند نزولی، در پایان اسفندماه سال ۱۴۰۲ ، به ۲۴.۳ درصد رسیده است.

۲۳.۴ درصد
نرخ رشد نقدینگی در اسفند ۱۴۰۲ که پایین‌ترین نرخ ۵ ساله خود را به ثبت رسانده است.

۳۰.۹ درصد
نرخ تورم نقطه به نقطه از ۵۵ درصد در فروردین ۱۴۰۱ به ۳۰.۹ درصد در فروردین ۱۴۰۳ کاهش یافته است.

۲۹,۶
رشد پایه پولی کشور در سال ۱۴۰۲ که حدود ۱۳ واحد افت را نسبت به سال قبل نشان میدهد.

۶۵,۱
بالاترین رشد پایه پولی تاریخ کشور که متعلق به سال ۱۳۵۳ است.

۴۷,۶
بالاترین رشد پایه پولی کشور در سالهای پس از انقلاب که در سال ۱۳۸۷ رخ داده است.

کد خبر 849513 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها اقتصاد - تورم پول بانک مرکزی عبدالناصر همتی

دیگر خبرها

  • علت افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران چیست؟
  • کاهش چشمگیر میزان تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی/ تهران حدود ۲ هزار بیمار تالاسمی دارد
  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران/ کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند؟
  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران | کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند
  • شقاقی: تصمیمات سخت کنترل تورم مشاهده نمی‌شود؛ نرخ واقعی تورم کشور چه عددی است؟
  • عضو انجمن آسم و آلرژی : ۹ تا ۱۳ درصد مردم کشور آسم دارند / آلودگی هوای کلانشهرها از عوامل مهم ابتلا به آسم است
  • «همتی» برای چاپ پول نیست! | آمارهای واقعی از وضعیت پولی کشور
  • هشدار نگران‌کننده یک اقتصاددان نسبت به تشدید تورم/ نرخ واقعی تورم کشور چه عددی است؟
  • چند دامنه فارسی به ثبت رسیده است؟
  • آخرین آمار از تعداد دامنه‌های فارسی ثبت در کشور