Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-01@02:27:17 GMT

سفر و گردش کرونا در بدن!

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۷۶۴۹۱

سفر و گردش کرونا در بدن!

بیمارانی که علائم شدید ناشی از ویروس کرونا دارند، آسیب‌هایی را در اندام‌های مختلف بدن از کلیه‌ها تا قلب نیز نشان دادند. به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، بعد از ابتلا اولین فرد به ویروس کرونا در چین، پزشکان می‌دانستند که این ویروس ریه‌ها ر ا هدف قرار می‌دهد. اما اکنون پزشکان آسیب‌های دیگری از کلیه‌ها تا قلب را نیز در بدن بررسی کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دکتر اریک سیوپنا مدیر بهداشت همگانی در Northwell Health در نیویورک گفت: «درحالی که ریه‌ها محل اصلی ویروس کروناست، اما به علت اینکه ایمنی بدن پایین است این ویروس می‌تواند در کل بدن گردش و حرکت کند. ویروس کرونا از طریق مجاری تنفسی (از دهان و بینی به سمت ریه‌ها) وارد بدن می‌شود و برای بیمار کردن انسان‌ها باید به پروتئین‌های سطح سلول‌های تنفسی متصل شود.».
اما تا زمانیکه ویروس کرونا در بدن است، می‌تواند وارد جریان خون شده، به ارگان‌های مختلف رفته و آن‌ها را مورد حمله قرار دهد. سیوپنا گفت: «هنگامی که ویروس وارد بدن انسان می‌شود، مشکلی برای ورود به سلول‌های مختلف نخواهد داشت و ارگان‌های مختلف را درگیر خواهد کرد.»
سیوپنا در بیماران اورژانسی عفونت‌های عضله قلب را مشاهده کرده است. او افزود: «در اورژانس بیمارانی که بر اثر سکته یا مشکلات قلبی فوت می‌کنند، معمولا ناشی از عفونت‌های اطراف قلب است.»
قبلا در ووهان چین مشکلات قلبی در بیماران مبتلا به کووید-۱۹ دیده شده بود. این ویروس بیش از یک نفر در هر ۵ نفر از بیماران را دچار آسیب قلبی کرده بود. SARS-Cov-۲ هم می‌تواند به قلب و هم می‌تواند به ریه‌ها نفوذ کند، زیرا این اندام‌ها در سطح سلولی خود پروتئین‌هایی به نام آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتانسین ۲ (ACE۲) دارند که راهی برای ورود ویروس به سلول است. اندام‌های دیگری از جمله اندام‌های گوارشی نیز این پروتئین‌ها را در سطح خود دارند و تصور می‌شود این ویروس به روشی مشابهی می‌تواند وارد این سلول‌ها شود.
سیوپنا گفت: «برخی از بیمارانی که علائم تنفسی ندارند، علائمی در دستگاه گوارشی آن‌ها مشاهده می‌شود. به این معنا که ویروس به روده کوچک و بعضا روده بزرگ آن‌ها نیز نفوذ کرده است. مشاهده کردیم که آنزیم‌های کبدی نیز افزایش یافته ‌ند. در موارد خفیف، SARS-Cov-۲ به سلول‌های کبدی نیز حمله می‌کند. وقتی سلول‌های کبدی از بین بروند آنزیم‌های خود را وارد جریان خون می‌کنند، اما کبد به خوبی می‌تواند خود را بازسازی کند؛ بنابراین احتمالا هیچ آسیب طولانی مدتی برای کبد ناشی از این ویروس وجود ندارد.»
در مواردی دیگر بیماران نارسایی‌های کلیوی را تجربه می‌کنند. سیوپنا گفت در حالی که برخی از آسیب‌های اندامی نتیجه ویروس است؛ اما سیستم ایمنی نیز آن را تشدید می‌کند. سیوپنا گفت: طوفان‌های سیکوتین (سندروم آزادسازی سیکوتین که در آن بسیاری از گلبول‌های ایمنی به جریان خون منتقل شده و به بافت‌های سالم بدن حمله می‌کنند) باعث صدمات شدید ریوی و نارسایی چندین عضو می‌شوند.
دکتر ارین میچوس دانشیار دانشگاه پزشکی جان هاپکینز گفت: هنوز مشخص نیست که چرا برخی از افراد نسبت به سایرین پاسخ ایمنی بالاتری دارند، اما ژنتیک می‌تواند در این امر دخیل باشد.
براساس گزارش‌های قبلی چنین طوفان‌های سیکوتینی می‌توانند گاهی بر مغز نیز تاثیر بگذارند و برخی از بیماران کووید-۱۹ ممکن است به این مشکل دچار شوند. علاوه بر این، به تازگی ازبین رفتن حس بویایی وچشایی به لیست علائم احتمالی کووید-۱۹ اضافه شده که می‌تواند نشان دهنده آسیب به سیستم عصبی و بخشی از مغز باشد که مسئول حس بویایی و چشایی است. در مواردی احتمال صدمات شدید وجود دارد، اما در این بین بیمارانی هستند که بهبودی کامل داشته و کلیه‌ها و کبدشان به حالت عادی برمی‌گردند.
سیوپنا افزود: «حتی با وجود آسیب به بخش‌های مختلف ریه، بسیاری از بیماران با استفاده از اشعه X-Ray و اسکن ریه‌ها به حالت عادی برمی گردند. بنابراین، در بیشتر افرادی که از عفونت جان سالم به در می‌برند، اندام‌های آسیب دیده، حتی قلب نیز بهبود می‌یابند. هر ویروس جدیدی که به انسان منتقل می‌شود، می‌تواند در بدن گسترده شود، زیرا برای سیستم ایمنی ما جدید است.»
هنوز مشخص نیست افرادی که بهبود یافتند، از ابتلای دوباره مصونیت دارند یا نه؛ اما عفونت دوباره به این ویروس احتمالا شدت کمتری داشته و اندام‌های کمتری را نیز درگیر می‌کند.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کرونا ووهان چین ضعف سیستم ایمنی اندام ها سلول ها ریه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۷۶۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای نوبت اول طرح ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیمین دخت بیات رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت با اعلام این خبر گفت: در مرحله اول این عملیات ضمن مراجعه به 27هزار و  298خانوار، تعداد 37هزار و 692 کودک زیر پنج سال واکسینه شدند.   

به گفته بیات نوبت اول اجرای این طرح از دوم تا چهارم اردیبهشت ماه سال جاری به شکل مراجعه خانه به خانه منازل و جستجوی کودکان زیر پنج سال در مناطق پرخطر اجرا شد.

وی هدف این برنامه را توقف گردش ویروس فلج اطفال در مناطق پرخطر (نقاط کانونی و وارده) عنوان کرد.

بیات افزود: با توجه به انتقال ویروس وحشی فلج اطفال در دو قاره آسیا و آفریقا و بومی بودن بیماری در کشورهای همسایه شرقی ایران(افغانستان و پاکستان) عملیات ایمن‌سازی تکمیلی سالانه، برای حفظ موقعیت عاری از ویروس فلج اطفال در کشورمان الزامی است.

به گفته وی این مرحله به عنوان مرحله نهایی قبل از ریشه کنی جهانی ویروس اطفال محسوب می‌شود.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت یادآور شد: گروه هدف این طرح، کودکان پنج سال(صفر تا 59) ماهه بودند که بدون توجه به سابقه ایمن‌سازی قبلی دو قطره واکسن خوراکی فلج اطفال دریافت کردند.

به گفته وی تمامی کودکان زیر پنج سال که در محل‌های تجمع مهاجران خارجی سکونت داشتند، کودکان ساکن مناطقی با احتمال پوشش واکسیناسیون کمتر از 95 درصد، کودکان ساکن مناطق تحت پوشش تیم های سیار و کودکان اتباع ساکن در مناطق تابعه دانشگاه تحت پوشش این طرح قرارگرفتند.

رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت در خاتمه سخنان خود خاطرنشان کرد: مرحله دوم طرح از 30 اردیبهشت تا یکم خردادماه سال جاری اجرا خواهد شد.  

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نقش تغییرات آب و هوایی در گسترش ویروس ها
  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • بهشتی از ۱۶۱ هزار یار مهربان/ اینجا ملک رفاقت و اعتماد است
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • اجرای نوبت اول طرح ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت