Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-06@15:22:29 GMT

کرونا و اعتراض جوامع مذهبی آلمان به تداوم تعطیلی

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۷۶۸۲۴

کرونا و اعتراض جوامع مذهبی آلمان به تداوم تعطیلی

دبیرکل مجمع اسلامی ملی-گروش از تعطیل‌ماندن مساجد در آلمان انتقاد کرده است: برای من قابل درک نیست که کلیساها، مساجد و کنیسه‌ها تعطیل باشند و در مقابل مراکز خرید باز شوند.

به گزارش خبرنگار فرهنگ عمومی خبرگزاری فارس، محدودیت‌های اجتماعی ناشی از شیوع کرونا در آلمان کم‌رنگ‌تر شده است. فعالیت اقتصادی در برخی از حوزه‌ها دوباره به جریان افتاده و مدرسه‌ها نیز از چهارم ماه مه به تدریج بازگشایی خواهند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کرونا و اعتراض جوامع مذهبی آلمان به تداوم تعطیلی

با این وجود، مراکز مذهبی و مراسم دینی از این قاعده مستثنی هستند. آن طور که مقامات دولت فدرال آلمان اعلام کرده‌اند، مساجد، کلیساها و کنیسه‌ها همچنان بسته خواهند بود و این مسأله، باعث اعتراض نمایندگان انجمن‌های مذهبی در آلمان شده است. هر چند به‌ نظر می‌رسد اعتراضات جوامع مذهبی، مقامات دولت آلمان را به فکر بازگشایی تدریجی مراکز مذهبی انداخته است.

با اینکه مقامات دولت آلمان تصمیم گرفته‌اند تا محدودیت‌های اجتماعی ناشی از کرونا را کاهش دهند، اما به گفته آن‌ها، مراسم و مناسک مذهبی همچنان تعطیل خواهند ماند. این تصمیم با اعتراض گسترده مسؤولان ۲ کلیسای بزرگ آلمان و برخی از انجمن‌های اسلامی مواجه شده است. مسؤولان کلیساها می‌خواهند که هر چه زودتر شرایط حضور شهروندان در کلیساها فراهم شود.

در حال‌ حاضر، مراسم مذهبی در کلیساها بدون حضور شهروندان برگزار می‌شود و پیروان کلیساهای مسیحی، برنامه‌ها را از طریق شبکه‌های اجتماعی و اینترنت دنبال می‌کنند. حتی براساس تصمیم مقامات دولت، کلیساها در مراسم عید پاک نیز بسته ماندند.

اعتراض اسقف‌های آلمانی/ چرا تکلیف مراکز مذهبی روشن نمی‌شود

گئورگ بتزینگ دبیر کنفرانس اسقف‌های آلمان از جمله کسانی است که از وضعیت پیش‌آمده راضی نیست. او در این باره گفت: شرایط جدید برای من قابل درک نیست. ما برای آنکه از شیوع ویروس کرونا در سراسر آلمان جلوگیری کنیم،‌ ممنوعیت برگزاری مجالس مذهبی را پذیرفته‌ بودیم. اما اکنون به نظر می‌رسد که شرایط تغییر کرده است. بسیاری از مراکز خدمات‌رسانی باز شده‌اند، مراکز آموزشی نیز به زودی گشایش می‌یابند و تنها تکلیف مراکز مذهبی روشن نشده است. از نگاه من، ممنوعیت برگزاری مراسم و مناسک مذهبی در این شرایط،‌ حق آزادی مذهبی در آلمان را نقض می‌کند. مسیحیان حتی از شرکت در مراسم عید پاک نیز محروم مانده‌اند.

وی افزود: بدون تردید، مسؤولان و پیروان کلیساها نیز می‌توانند تدابیر بهداشتی را رعایت کنند و در مراسم عبادی، به فاصله‌ اجتماعی مقید بمانند.

هاینریش بدفورد اشتروم دبیر شورای کلیساهای پروتستان آلمان نیز از دیگر کسانی است که خواهان بازگشایی مراکز مذهبی شده است. وی گفت: امیدوارم راه‌حلی برای انجام آیین عبادی جمعی پیدا کنیم.

اگر کنترل بیماری در جوامع عمومی امکان‌پذیر است در مراکز مذهبی هم امکان گردهمایی افراد وجود دارد

مارکوس گروبل، نماینده ویژه دولت آلمان در امور دینی نیز پیشنهاد داده تا مراکز مذهبی مانند مغازه‌ها و مدارس باز شوند: اگر کنترل بیماری در جوامع عمومی امکان‌پذیر است، در مراکز مذهبی هم نیز امکان گردهمایی افراد وجود دارد. از نظر من، ‌مراسم مذهبی هرچه زودتر باید به شیوه قبل برگزار شوند. قابل قبول نیست که فروشگاه‌های لوازم ساختمانی باز باشند، اما ورود مردم به کلیساها ممنوع بماند.

رئیس شورای مرکزی مسلمانان آلمان: سلامتی شهروندان در اولویت قرار دارد

مسؤولان کلیساهای کاتولیک و پروتستان تنها گروه مذهبی نیستند که به شرایط کنونی انتقاد دارند. روسای برخی مراکز اسلامی نیز از شرایط کنونی راضی نیستند. در این میان، آیمان مازیک رئیس شورای مرکزی مسلمانان آلمان اعلام کرده است که برای حفظ سلامتی شهروندان مساجد را تعطیل نگه می‌دارد. وی ادامه داد: بسته ماندن مساجد به خصوص در ماه مبارک رمضان برای ما سخت است، اما سلامتی شهروندان در اولویت قرار دارد.

مناسبات اقتصادی از حق آزادی مذهبی در آلمان مهم‌تر است

این صحبت‌های مازیک در حالی مطرح شده است که بکیر آلتاش، دبیرکل مجمع اسلامی ملی-گروش از تعطیل‌ماندن مساجد انتقاد کرده است: برای من قابل درک نیست که کلیساها، مساجد و کنیسه‌ها تعطیل باشند و در مقابل مراکز خرید باز شوند. مسئولان جوامع مذهبی در آلمان در این مدت برای حفظ سلامت شهروندان،‌ مراکز مذهبی را بستند و از مردم خواستند که در خانه‌های خود دعا بخوانند، اما دولت فدرال طوری رفتار می‌کند که انگار ملاحظات اقتصادی در اولویت قرار دارد. اگر قرار است کسب‌وکارها باز شوند، مراکز مذهبی نیز باید به کار خود ادامه دهند. نباید طوری رفتار کنیم که به نظر برسد مناسبات اقتصادی از حق آزادی مذهبی که در قانون اساسی آلمان به آن اشاره شده، مهم‌تر است.

برهان کسیچی، رئیس شورای اسلامی آلمان نیز از دیگر کسانی است که خواهان بازگشایی مساجد آلمان است. او به سایت اسلامیشه تسایتونگ گفت: با توجه به اینکه ماه رمضان به زودی آغاز خواهد شد، ما از بازگشایی مساجد استقبال می‌کنیم. متأسفانه بحران کرونا بر زندگی مسلمانان تاثیر زیادی داشته است. این ویروس باعث محدودیت‌های زیادی در برگزاری مراسم مذهبی شده است. ما در این مدت تلاش کرده‌ایم تا از طریق شبکه‌های اجتماعی و اینترنت با مسلمانان در ارتباط باشیم. اما مساجد با مشکلات مالی زیادی روبرو شده‌اند. در شرایط معمولی، اعضای مساجد به انجمن‌های اسلامی کمک مالی می‌کنند که این امر در حال‌ حاضر امکان‌پذیر نیست. متأسفانه مراسم نماز جماعت و نماز جمعه به دلیل شیوع کرونا، برگزار نمی‌شوند و ما با اعضای مساجد ارتباطی نداریم. اگر وضع به این منوال پیش رود، مجبوریم تا بسیاری از مساجد و انجمن‌های اسلامی را تعطیل کنیم.

البته به‌ نظر می‌رسد که اعتراضات گسترده انجمن‌های اسلامی و مسیحی از شرایط پیش‌آمده بی‌تأثیر نبوده است. آن طور که رسانه‌های آلمان گزارش داده‌اند؛ مارکوس کربر معاون وزارت کشور آلمان، از نمایندگان کلیساهای کاتولیک، پروتستان، ارتدوکس، شورای مرکزی یهودیان و شورای هماهنگی مسلمانان دعوت کرده تا با حضور در نشستی مشورتی، نظرات خود را درباره شرایط کنونی عنوان کنند. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: آلمان اعتراض شبکه های اجتماعی مساجد انجمن های اسلامی مذهبی در آلمان مقامات دولت مراکز مذهبی جوامع مذهبی باز شوند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۷۶۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجتماع عزاداران امام صادق (ع) در ۳۰۰ بقعه متبرکه استان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛حجت الاسلام «ولی الله روان» افزود: این مراسم روز شهادت با حضور هیات‌های مذهبی و برنامه‌های فرهنگی در این مراکز همراه خواهد بود که سخنرانی و مداحی در وصف رئیس مذهب شیعه از برنامه‌های روز شهادت در بقاع متبرکه است.
وی گفت: مراسم عزاداری در شب شهادت نیز برگزار می‌شود که همراه با نمایشگاه فرهنگی و خدمات مراکز افق است.
حجت الاسلام روان افزود: موقعیت جغرافیایی، طبیعی، فرهنگی و جاذبه معنوی این مراکز برای سفر و زیارت مناسب بوده و مسافران زیادی را جذب می‌کند.
وی ادامه داد: سعی شده خدمات فرهنگی برای زائران ارائه شود تا مسافران از معنویت و موقعیت معنوی این بقاع بهره‌مند شوند.

دیگر خبرها

  • برگزاری مراسم تجلیل از معلمان خرمشهر
  • ۷۵ مراسم عزاداری شهادت امام صادق(ع) در کردستان برگزار شد
  • ۷۵ مراسم شهادت امام صادق(ع) در کردستان برگزار شد
  • برگزاری مراسم عزاداری به مناسبت سالروز شهادت امام صادق (ع) در ارومیه
  • آیین های عزاداری سالروز شهادت «صادق آل محمد» در گیلان برپا است
  • برگزاری مراسم عزاداری به مناسبت شهادت امام صادق(ع) در ارومیه
  • بازار طلای تهران در تعطیلی/ اعتصاب طلا فروشان در اعتراض به چیست؟
  • برگزاری مراسمات عزاداری سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در گیلان
  • برگزاری مراسمات عزاداری سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) در گیلان
  • اجتماع عزاداران امام صادق (ع) در ۳۰۰ بقعه متبرکه استان