Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام اکرمی با تاکید بر اصلاح الگوی مصرف از سوی مردم برای رسیدن به اهداف جهش تولید گفت: هر چقدر در تولید موفق باشیم اگر در موضوع اصلاح مصرف تغییری ایجاد نکنیم، نمی توانیم به موفقیت دست پیدا کنیم.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: سال 98 از سوی رهبر انقلاب با عنوان رونق نامگذاری شد، اما با توجه به اینکه اثر محسوسی در زندگی مردم برجای نگذاشت سال 99 نیز دوباره از سوی ایشان با عنوان جهش تولید نام گرفت .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آغاز سال 99 و شیوع کرونا در کشور رسیدن به اهداف جهش تولید را نیازمند الزمات بیشتری از گذشته کرده است که ضرورت دارد مردم با اصلاح الگوی مصرف و توجه بیشتر به منابع انرژی در کنار تلاش مدیران برای برداشتن موانع تولید عزم جدی بکار ببرند تا بتوانیم شاهد باروری ثمره درخت تولید در کشور در حوزه اقتصاد و رفاه اجتماعی برای مردم باشیم در همین رابطه گفتگویی با «حجت الاسلام سید رضا اکرمی» رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری، مشاور عالی وزیر کشور در امور روحانیت  به شرح زیر ارایه می شود.

 

آیا ظرفیتهای موجود در کشور می تواند پاسخگوی اهداف جهش تولید در کشور باشد؟

ایران کشور وسیعی است که مساحت زیادی را به خود اختصاص داده و دارای تمام امکانات زمینی، هوایی و دریایی است و به لحاظ ارتباط با همسایگان در سطح بسیار خوبی قرار دارد. همسایگان ایران با جمعیتی 500 میلیون نفری فرصتی برای کشور ما فراهم کرده اند که می تواند در ابعاد مختلف اقتصاد موثر باشد.

شرایط جغرافیای و آب و هوایی چهارگانه و متنوع در کنار معادن و منابع فراوان ظرفیت بسیار بالایی را برای تولید در ابعاد گوناگون به وجود آورده است. در کشاورزی، صنعت، تجارت و امثال آن می توان از این ظرفیت ها استفاده کرد اما آن گونه که باید و شاید از این ظرفیت ها استفاده نمی کنیم.

 

راهکار بهره برداری از ظرفیت های کشور برای رسیدن به جهش تولید چیست؟

راهکار این موضوع آن است که به طور مثال در حال حاضر ما دو تریلیون نقدینگی راکد داریم که هنوز به درستی از آن استفاده نشده است و راه آن این است که با سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی و کارگاه های تولیدی و صنعتی، گردشگری، حمل و نقل و ده ها برنامه دیگر آن را به کار ببریم و این سرمایه را در آنجا به صورت تعاونی یا بخش خصوصی بکار ببریم و اقتصاد را که تعبیر خون می شود در بدن کشور به جریان بیندازیم و از این دو تریلیون به نحو مطلوب استفاده کنیم.

 

از سرمایه های سرگردان چگونه می توان در رسیدن به اهداف جهش تولید استفاده کرد؟

کسانی که اهل ثواب هستند، می توانند پول خود را در صندوق قرض الحسنه قرار دهند تا افراد بتوانند با وجوهی که شاید قابل توجه هم نباشد از دو میلیون تا سه میلیون در حیطه اقتصادی وارد شوند؛ این افراد به دنبال کارمزد نیستند که پول خود را به بانک ها بسپارند و از سوی دیگر کسانی نیز با همین وجه کم می توانند در چرخه اقتصاد برای خود مفید باشند. ماندن این وجه بالا در گاوصندوق و یا بانک ها موجبات رکود را فراهم می کند.

 

در حال حاضر وضعیت تولید را در عرصه صادرات و تجارت بین المللی چگونه ارزیابی می کنید؟

در حد خوش بینانه ما فقط توانسته ایم واردات را با صادرات برابر کنیم در حالی که باید واردات اندک و صادرات بسیار را سرلوحه خود قرار دهیم. اگر به نمایشگاه های خارجی در داخل کشور سری بزنیم باید از خود بپرسیم آیا ما می توانیم کالاهایی مانند آنها را تولید کنیم و یا نمی توانیم. واقعا کشوری که اورانیم تولید می کند و می تواند سازنده موشک و تانک باشد، آیا این حجم از کالاهای وارداتی را نمی توان به اتکای جوانان مهندس و نخبه در داخل کشور به شکل تعاونی یا بخش خصوصی تولید کنیم؟

در حال حاضر با توجه به شیوع کرونا و مسایل اقتصادی دیگر افرادی که برای تحصیل به خارج از کشور مهاجرت کرده اند نیز در شرایط سختی به سر می برند. این افراد می توانند به کشور بازگردند و در چرخه اقتصادی کشور مشغول کار شوند.

 

مردم چه اقدامی می توانند در رسیدن به اهداف جهش تولید انجام دهند؟

اصلاح الگوی مصرف و تاثیر آن بر رشد اقتصادی و تلاش مردم در تغییر سبک زندگی می تواند کشور را در رسیدن به اهداف تولید هدایت کند، ما هر چقدر در تولید موفق باشیم اگر در موضوع اصلاح مصرف تغییری ایجاد نکنیم، نمی توانیم به موفقیت دست پیدا کنیم. با توجه به آمار در حال حاضر در تمام اقلام مورد استفاده در روز شاهد مصرف بی رویه هستیم از مواد خوراکی تا مصرف سوخت و انرژی شاهد مردم الگوی مصرف درستی ندارند که این موضوع باید کنترل شود. در سال 18 میلیون تن دور ریز مواد غذایی را در کشور داریم که اصلاح مصرف در مواد غذایی تنها نمونه ای از تغییر در سبک مصرف است.

 

 در عبور از خیابان ها می بینیم که گاهی خرده غذا و یا نان در کنار پیاده رو باقی مانده است و این نشان نمی دهد که مردم به مصرف خود اهمیت نمی دهند در حالی که می توانند به اندازه بخرند و به خوبی استفاده کنند. باید بتوانیم در این بخش به خوبی کار کنیم تا تولید در کشور را به سمت حرکت جمعی و هماهنگی در مصرف هدایت کنیم و در نگهداری از محصولات تولید شده بیشتر توجه کنیم. این صرفه جویی در مصرف نیازمند آموزش و برگزاری دوره های مختلف برای مردم است تا بتوانند به خوبی در این زمینه رفتار کنند.

 

جایگاه رسانه ها در اصلاح الگوی مصرف مردم چگونه است؟

رسانه ها از جمله صدا و سیما در اصلاح الگوی مصرف مردم نقش موثری دارند، رسانه ها می توانند به خوبی بر الگوی مصرف مردم موثر واقع شوند. در بسیاری از منازل ما وسایل غیر قابل مصرف و به کار نگرفته وجود دارد که می توان با جمع آوری آنها در چرخه تولید موثر بود. پیشنهاد می کنم فرمانداری ها و شهرداری ها و استانداری ها اتاق فکری را برای ارایه پیشنهادها و تجربیات جدید در زمینه تولید اختصاص دهند تا کارآفرینی رونق بگیرد، کارآفرینی نباید فقط متکی به وام دولت باشد بلکه مردم در سطح عام جامعه و مدیران در حوزه خاص می توانند با ارایه طرح های مفید در زمینه کارآفرینی مفید باشند.

 

تولید در کشور با چه مشکلات و موانعی مواجه است؟

امروز واردات کالای ساده ای مانند علوفه با دو امضا به راحتی انجام می شود اما برای راه اندازی یک خط تولید برای همین کالا در کشور نیازمند عبور از موانع بسیاری هستیم. باید موانع کسب و کار را از میان برداریم و مسیر تولید را سهل کنیم تا علاقه مندان به این موضوع نیز افزایش پیدا کنند، بروکراسی اداری در مسیر کسب و کار رغبت تولیدکنندگان را از بین می برد. مردم و  مسئولان با عزم جدی در کنار یکدیگر می توانند رسیدن به اهداف جهش تولید را محقق کنند./

 

 

پایان پیام/34

منبع: شبستان

کلیدواژه: اصراف جهش تولید دورریز غذا در ایران غذا اصلاح الگوی مصرف الگوی مصرف مردم تولید در کشور حال حاضر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۷۷۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۸۵ میلیون متر مکعب آب شرب در لرستان تولید شد

یاسر اکبریان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: براساس آخرین گزارشاتی که در سامانه معاونت بهره‌برداری و توسعه آب شرکت ثبت شده سال ماقبل نیز رقمی حدود ۱۸۰ میلیون متر مکعب تولید داشته‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: علت افزایش تولید آب پارسال ناشی از توسعه شهرنشینی و افزایش مشترکان شرکت و همچنین اجرای پروژه‌هایی که تامین آب آنها می‌بایست از طریق تاسیسات و منابع آبی شرکت آب و فاضلاب باشد بوده است.

اکبریان درخصوص سرانه مصرف آب لرستانی‌ها بیان کرد: سرانه مصرف آب در استان بین حدود ۲۰۰ لیتر در شبانه روز برای هر شهروند و در سطح کشور بین ۱۸۰ الی تا ۱۹۰ لیتر و مطابق استاندارد کشور کمتر از ۱۵۰ لیتر به ازای هر نفر است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان تصریح کرد: یکی از برنامه‌های در دست اجرای شرکت کاهش هدررفت و محاسبه آب بدون درآمد با استفاده از شبکه‌های هوشمند و به روز کردن تجهیزات است.

اکبریان ادامه داد: همچنین با استفاده از آگاهی و اطلاع رسانی به مردم از طریق برنامه‌های فرهنگی تلاش شده مصرف آب هم‌استانی‌ها به سمت نرم کشور و استاندارد‌های بین المللی نزدیک شود.

وی درخصوص تاثیر بارندگی‌های اخیر بر منابع آبی استان افزود: در استان تا اواسط دی ماه شاهد بارندگی‌های آنچنانی نبودیم و همین امر باعث شد منابع آبی کاهشی شود، اما در بازه زمانی بهمن تاکنون و به‌خصوص در اسفندماه بارندگی‌ها مناسب‌تری را شاهد بودیم که در برخی شهر‌ها همچون ازنا و الیگودرز روند تولید منابع آبی منفی نسبت به بازه زمانی بلندمدت کاهشی بوده و لازم است که در این شهر‌ها تمهیدات لازم بکار گیرد.

اکبریان اضافه کرد: در لرستان هیچ‌گونه سدی برای تامین آب شرب پایدار وجود ندارد و بایستی برای تامین آب در فصل گرما تمهیداتی از سوی شرکت و همچنین مردم با استفاده از تمامی ظرفیت‌های استان صورت گیرد تا در فصل گرما از نظر تامین آب شرب با مشکل مواجه نشویم.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • راهکار رفع ناترازی سوخت، اصلاح زیرساخت‌ها به‌منظور مصرف بهینه است/ لزوم حمایت از احداث صنایع پالایشی کوچک
  • هدر رفت ۲۵ میلیون دلاری بنزین در سال
  • قبض‌های نجومی برق در تابستان
  • قبض‌های میلیونی در انتظار این افراد
  • ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به رشد تولید و سرمایه‌گذاری در مناطق محروم کمک خواهد کرد
  • معمای بنزین در ایران
  • گام ستاد اقلیم و محیط زیست برای رسیدن به الگوی کاهش آلایندگی در نیروگاه‌ها و صنایع بزرگ
  • ۵۰ هزارتن شیرخشک در کارخانجات دپو شده است
  • ۱۸۵ میلیون متر مکعب آب شرب در لرستان تولید شد
  • رئیس قوه قضائیه: چرخه معیوب سرمایه گذاری درکشور نیاز به اصلاح دارد