Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس بنیاد مستضعفان کلیات برنامه بنیاد برای حضور در بازار سرمایه و استفاده از ظرفیت‌های قانونی به منظور حضور موثر این بنیاد در بازار سرمایه را تشریح کرد. به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، سید پرویز فتاح با اشاره به کلیات برنامه بنیاد مستضعفان برای حضور در بازار سرمایه و استفاده از ظرفیت‌های قانونی در بازار سرمایه اظهار کرد: ارتقای نقدشوندگی سهام شرکت‌های گروه بنیاد، تسریع در پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه، ارتقای شفافیت گزارش دهی، هدایت منابع بازار سرمایه به منظور تحقق جهش تولید، بهبود کیفیت صورت‌های مالی شرکت‌ها با استفاده از ظرفیت‌هایی نظیر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و تکمیل زنجیره ارزش در بنیاد از رئوس برنامه‌های بنیاد مستضعفان برای حضور در بازار سرمایه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


* تسهیل نقدشوندگی سهام شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد
رئیس بنیاد مستضفعان با اشاره به لزوم بهبود نقدشوندگی سهام شرکت‌های گروه بنیاد از طریق تشکیل صندوق‌های بازارگردانی گفت: تشکیل صف‌های خرید و فروش سنگین به مدت طولانی برای سهام در بازار سرمایه، از مواردی است که نقدشوندگی سهام را با اختلال مواجه می‌سازد و به این منظور، به نهاد‌های مالی فعال زیرمجموعه بنیاد دستور داده شده است، به منظور حفظ منافع سهامداران خرد و برای کمک به افزایش کارایی بازار سرمایه، نقدشوندگی سهام زیرمجموعه بنیاد را مدنظر قرار دهند.

فتاح با اشاره به آثار مثبت پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه گفت: ارتقای شفافیت و امکان تامین مالی برای توسعه فعالیت‌ها و همچنین بهره مندی عموم مردم از عواید فعالیت اقتصادی شرکت‌های موجود، از آثار مثبت حضور شرکت‌ها در بازار سرمایه است.
* هدف‌گذاری حضور حداکثری در بازار سرمایه
وی ادامه داد: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی و مردمی شدن اقتصاد، بنیاد مستضعفان اراده جدی دارد تا شرکت‌های گروه بنیاد، حضور حداکثری در بازار سرمایه داشته باشند. به همین منظور برای هر شرکت یک برنامه برای پذیرش در بازار سرمایه تهیه شده که اجرایی شدن این برنامه توسط هلدینگ‌ها و بنیاد به طور مستمر در حال انجام است.

رئیس بنیاد مستضعفان تأکید کرد: شفافیت همواره مورد تاکید ما بوده و هست و شرکت‌ها موظف هستند از هرگونه تاخیر در اطلاع رسانی و هرگونه مصادیق عدم شفافیت که منجر به توقف طولانی مدت نماد‌ها در بازار سرمایه شود اجتناب کنند.
* افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها
وی درباره استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای تحقق جهش تولید در شرکت‌های گروه بنیاد، توضیح داد: افزایش سرمایه به شیوه‌ای که منابع لازم برای تحقق افزایش تولید و توسعه فعالیت‌ها را برای شرکت‌ها فراهم کند یکی از الزامات جهش تولید است.

رئیس بنیاد مستضعفان همچنین افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را از مواردی دانست که می‌تواند با ساماندهی به صورت‌های مالی شرکت ها، علاوه بر متناسب سازی ارقام صورت‌های مالی شرکت‌ها با قیمت‌های واقعی، به ارتقاء وضعیت اعتباری شرکت‌ها نزد بانک‌ها و اعتباردهندگان و همچنین بهبود نگاه سهامداران در بازار سرمایه به این شرکت‌ها منجر شود.
* تجدید ارزیابی دارایی‌های استهلاک ناپذیر در اولویت
فتاح اظهار داشت: از شرکت‌های گروه بنیاد خواسته شده است تا با اولویت تجدید ارزیابی دارایی‌های استهلاک ناپذیر و در صورت لزوم با ارزیابی جنبه‌های مختلف تجدید ارزیابی برخی دارایی‌های استهلاک پذیر، نسبت به پیشنهاد این موضوع به سهامداران اقدام کرده و در عین حال، تأکید شده است که همه این مراحل باید با اطلاع رسانی مستمر به بازار سرمایه در قالب سامانه کدال و بر مبنای مقررات بازار سرمایه انجام شود.
* ۱۶ شرکت بنیادی در حال پذیرش برای عرضه سهام
فتاح اظهار داشت: در حال حاضر ۳۲ شرکت بنیاد مستضعفان در بورس فعال هستند که دو شرکت جنرال مکانیک و دوده صنعتی فام، در سال ۹۸ عرضه شد و هم اکنون ۱۶ شرکت دیگر هم در حال پذیرش برای عرضه سهامشان در بورس هستند.

گفتنی است فتاح پیش از این نیز در این باره گفته بود: ۳۲ شرکت عمده ما در بورس فعال است و امسال بنا داریم هر تعداد شرکت که بتوانیم وارد بورس کنیم، اما بورس به هر حال ضوابطی دارد و هر شرکت باید سه سال متوالی در سود باشد که در حال رعایت ضوابط هستیم. منبع: خبرگزاری فارس

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: پرویز فتاح پذیرش برای عرضه سهام تجدید ارزیابی دارایی ها شرکت های گروه بنیاد بازار سرمایه استفاده از ظرفیت بنیاد مستضعفان نقدشوندگی سهام افزایش سرمایه رئیس بنیاد شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۷۷۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹۰ درصد استارت‌آپ‌ها محکوم به شکستند/عدم بازارسنجی علمی فعالیت‌های جدید و نو

میلاد فریدونی، مدیر مرکز نوآوری و شتاب‌دهنده یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه صنعت مکانیزاسیون صنعت نشاء در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: رسالت اصلی این شرکت دانش‌بنیان، نوآوری در دانش کشاورزی، گلخانه داری و مکانیزاسیون بخش کشاورزی است.

وی افزود: این شرکت در حال حاضر تمام نیاز‌های صنعت مکانیزه نشاء کشور را تامین می‌کند. این شرکت با حمایت معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری دو طرح کلان ملی نشاء جذبی و دستگاه نشاء کار برنج را دردستور کار دارد. طرح‌هایی که هر کدام انقلاب صنعتی بزرگی در بخش کشاورزی ایجاد می‌کنند و فرصت اشتغال زیادی برای هزاران فرد در کرمانشاه و سایر استان‌های دیگر به وجود می‌آورند.

این دانشجوی دکترای کشاورزی افزود: اگر این طرح به ثمر برسد، سرعت کشت نشاء می‌تواند به وسیله ماشین آلات روزی به چندین هزار هکتار برسد. اکنون میزان آن کمتر از یک هکتار در روز است. علاوه بر آن محصولاتی مانند گیاهان روغنی که قابلیت نشاء کاری ندارند را نیز می‌توانیم نشاء کاری کنیم.   سطح زیر کشت گیاهانی هم که امکان کشت دیم ندارند نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

وی گفت: مرکز نوآوری و شتاب‌دهنده  این مجموعه نیز شامل تحقیق و توسعه است که وظیفه حمایت مادی و معنوی، مشاوره و منتورینگ ایده‌های جدید را برعهده دارد. ما در این مرکز سعی می‌کنیم با برگزاری رویداد‌های سالیانه، ایده‌های جدید و افراد با استعداد حوزه مکانیزسیون کشاورزی را کشف کنیم.

وی تصریح کرد: بخش ما استارت‌آپ ساز است. چالش‌های همه استارت‌آپ‌ها را به جان می‌خرد؛ ما مشکلات استارت‌آپ‌ها و افرادی که فقط ایده خام دارند و هیچ چیز مادی و معنوی دیگری از خودشان ندارند را حمایت مالی و معنوی می‌کنیم. همچنین این افراد به سرمایه گذاران فرشته متصل می‌شوند. در واقع یک شبکه‌ای از سرمایه گذران خیرین استارت‌آپ ساز در کشور ساخته ایم.

به گفته وی، سرمایه گذاری بخش تحقیق و توسعه شرکت ما محدود به استان کرمانشاه نیست. اکنون در استان اردبیل نیز یک شهرک گلخانه ده هکتاری خریداری کرده ایم و پروژه نشاء کشت بافتی را اجرا می‌کنیم. در این طرح، بذر‌هایی که به لحاظ علمی قابلیت کشت مجدد ندارند و همه وارداتی بوده اند و همچنین هزینه‌هایی حدودا ۱۳ تا ۱۴ میلیون تومان داشتند به روش علمی و با شیوه کشت بافت پرورش داده می‌شوند. این گیاه تحت لیسانس خارج از کشور نیست. وقتی عملیاتی شود دیگر انحصار معنایی نمی‌دهد.

وی ادامه داد: 9 پروژه زیر مجموعه بخش تحقیق و توسعه این شرکت است که هر کدام روی لبه علم حرکت می‌کنند. سبزیجات میکروبیلدینگ با هدف ترویج کشاورزی عمودی، بازار نشاء با هدف کوتاه کردن دست دلالان از شبکه تجارت و فروش و محصولات کشاورزی نهاد‌ها و ادوات و خدمات کشاورزی، نشاء کشت بافتی، طرح کلان نشا جذبی و ... از جمله این طرح هاست. طبیعتا اجرای این طرح‌ها نیز هزینه زیادی به همراه دارد.

دریافت تسهیلات مالی؛ مهمترین مشکل شرکت‌های شتاب‌دهنده

فریدونی گفت: هرچند در حال حاضر حمایت خوبی از سوی پارک علم و فناوری کرمانشاه شده ایم، اما مهمترین مشکلی که با آن مواجه هستیم، مسئله مالی است که نیاز به حمایت‌های بیشتر صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری دارد.

مدیر مرکز نوآوری و شتاب‌دهنده یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه صنعت مکانیزاسیون صنعت نشاء افزود: فلسفه شتاب دهنده چند سالی است که خیلی مورد حمایت قرار گرفته است. خوشبختانه امروزه برای مراکز نوآوری و شرکت‌های شتاب‌دهنده یک سری تسهیلات  در برنامه بودجه در نظر گرفته اند. همه این تسهیلات اثر بخش و حمایت کننده هستند، اما این حمایت‌ها به صورت بالفعل به دست می‌رسد. بین سرمایه‌ای که بالفعل می‌رسد تا سرمایه‌ای که بالقوه است فاصله زیادی وجود دارد. این فاصله یک مقدار ما را تحت فشار قرار می‌دهد. اگر این سرمایه زودتر و دقیق‌تر به دست ما برسد، مطممئنا تحقیق و توسعه مان خیلی بهتر انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: ما به عنوان مرکز نوآوری یکی از اصلی‌ترین محل درآمدمان تسهیلاتی است که از سوی دولت داده می‌شود تا ایده‌ها را حمایت کنیم. اگر فرآیند‌های اداری گرفتن این تسهیلات خیلی راحت‌تر و به شرکت‌های فناور اعتماد بیشتری شود، اقبال اجرای بسیاری از طرح هایمان افزایش می‌یابد.

استارت‌آپ‌ها بازار سنجی علمی انجام نمی‌دهند

وی به مشکلات استارت‌آپ‌ها برای اجرای ایده هایشان پرداخت و در این خصوص به آنا گفت: طبق استاندارد دنیا، ۹۰ استارت‌آپ‌ها محکوم به شکست هستند. مهمترین دلیلش نیز این است که علمی برخورد نمی‌کنند. بازار سازی و بازار سنجی شان علمی انجام نمی‌دهند. یک مرحله در طرح استارت‌آپی به نام همخوانی ایده بازار، همخوانی مسئله راه حل وجود دارد. استارت‌آپ‌ها مسئله راه حل را ابتدا باهم همخوانی نمی‌کنند. یک ایده خوب در ذهن شان است و تصور می‌کنند خیلی خوب جواب می‌دهد. نمی‌روند بازار را بسنجند. بازار این ایده را با افراد اقلیت پیشگام که با این مسئله مواجه اند مطرح نمی‌کنند و نتیجه آنها را نمی‌سنجند.

وی گفت: آنها پول پس انداز یا وام شان را وارد استارت‌آپ و ایده شان می‌کنند. در نهایت کالایشان را تولید می‌کنند که اقبالی در بازار ندارد. در نهایت سرمایه‌ای که برای تولید این ایده خرج کرده اند به هدر می‌رود و با شکست مواجه می‌شوند.

 فریدونی بیان کرد: این فرد خوش فکر و متخصص پس از سرخوردگی اش دیگر حتی به عنوان کارشناس هم در این حوزه فعالیت نمی‌کند. رسالت اصلی ما کمک به این افراد است. در این مجموعه یک استارت‌آپ بار‌ها مورد بازنگری قرار می‌گیرد و اصلاح می‌شود. ما استارت‌آپی را داشته ایم که پس از دو سال قانع اش کرده ایم که ایده او به درد بازار حداقل بازار ایران نمی‌خورد، بنابراین باید ایده اش را تغییر دهد، زیرا اگر ده سال وقت و انرژی اش را نیز صرف کند، بازهم محکوم به شکست است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه اغلب این نیرو‌های دانشگاهی که افراد خوش فکر با پتانسیل بالقوه هستند، شناختی نسبت به بازار ندارند. با استارت‌آپ به صورت علمی برخورد نمی‌کنند. سعی می‌کنند در سال اول شرکتی به نام خودشان ثبت کنند و هیات مدیره شان را بچینند. این همان قانونی است که باعث شکست‌شان می‌شود.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۹۰ درصد استارت‌آپ‌ها محکوم به شکستند/عدم بازارسنجی علمی فعالیت‌های جدید و نو
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / سهامداران منتظر تحول یکباره بازار نباشند!
  • آئین تکریم مدیرعامل سابق و معارفه سرپرست جدید بانک سینا برگزار شد
  • واگذاری شازند کاملاً شفاف و در فرآیندی قانونی بوده است
  • عرضه دو لاستیک نانویی ویژه مسابقات دوچرخه‌سواری
  • جزئیات پذیرش‌های جدید در بورس کالا اعلام شد
  • افزایش سه برابری برگزاری مجامع الکترونیک در بازار سرمایه
  • اعلام جزئیات پذیرش‌های جدید در بورس کالا
  • اعلام حوزه‌های آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن
  • قرارگاه تولید مسکن ارزان‌قیمت در برنامه صندوق ذخیره فرهنگیان است