Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-07@16:26:34 GMT

اینستاگرام را ضدعفونی کنید!

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۷۸۰۵۹

اینستاگرام را ضدعفونی کنید!

ما اینجا در مضیقه هستیم؛ به شدت به مواد ضدعفونی‌کننده نیاز داریم به موادی که فضای آلوده اینستاگرام را ضدعفونی کند.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، فاطمه بوجار؛* ما اینجا در مضیقه هستیم؛ به شدت به مواد ضدعفونی‌کننده نیاز داریم به موادی که فضای آلوده اینستاگرام را ضدعفونی کند.

گِله دارم از دوستانی که این روز‌ها دم از فیلترکردن اینستاگرام می‌زنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
آیا از فیلترکردن تلگرام درس عبرت نگرفتید؟

تلگرام را فیلتر کردند و مردم به استفاده از نسخه‌های غیر رسمی روی آوردند و نتیجه آن شد که در اوایل فروردین ماه امسال و در عرض چند روز، سه بار درز اطلاعاتی بزرگ در ایران رخ داد. در هرکدام از این موارد، اشتباه‌های فنی باعث شده بود اطلاعات شخصی میلیون‌ها نفر از شهروندان ایران بدون حفاظت در دسترس عموم قرار بگیرد.

یکی از بزرگترین این موارد یکم فروردین کشف و تقریبا ده روز بعد علنی شد؛ نام کاربری وشماره تلفن ۴۲ میلیون کابر ایرانی تلگرام که از پوسته‌های غیررسمی تلگرام استفاده می‌کردند، بدون اینکه رمز عبوری از آن‌ها محافظت کند، در دسترس عموم بود.

در این میان عده‌ایی هم از تلگرام اصلی استفاده می‌کردند، که طبیعتاً فیلترشکن داشتند. VPN‌هایی که فروشش جرم بود، ولی استفاده از آن مشکلی نداشت.

تا اینکه خیلی خیلی زود یعنی در همین ۲۷ فروردین ماه امسال کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه بررسی آئین‌نامه استفاده از VPN به صورت قانونی در کشور را در دستور کار قرداد داد و گفت: هدف از تدوین این آئین نامه آن است که VPN بنا بر نیاز و اقتضائات به صورت قانونی به طبقات و اقشار مختلف مردم از جمله صنوف و کسب و کار‌ها تعلق گیرد تا بتوانند برای نیاز‌های شغلی خود از آن استفاده کنند.

تا اینجا از تاسف‌بار و مضحک بودن ماجرا که بگذریم می‌رسیم به این که فیلتر اصلاً راه‌حل نیست؛ بلکه پاک‌کردن صورت مسئله است، چون همانطور که فیلتر هست، فیلترشکن هم هست.

آقایان همینطوری هم دستشان روی دکمه فیلتر هست شما دیگر برایشان جیغ و هورا نکشید که دکمه را فشار دهند. مدافعان فیلتر مطمئن باشند اگر اینستاگرام را فیلتر کنند، تنها بازار فیلترشکن‌ها را پر رونق‌تر کرده‌اند و چه بسا سرقت اطلاعات میلیون‌ها کاربر ایرانی این بار به علت استفاده از نسخه‌های غیر رسمی اینستاگرام اتفاق بیافتد.

فیلترکردن دارو نیست، مسکن است. شاید برای مدتی کوتاه درد را ساکت کند، اما دوباره زخم سرباز خواهد کرد، زیرا همواره عده‌ایی هستند که حصار را بشکنند. ساده‌لوحانه است اگر گمان کنیم که افراد به فیلتر پایبند خواهند بود و بیکار خواهند نشست تا ما فیلترمان را انجام دهیم.

به مسئله فضای مجازی و خصوصاً اینستاگرام کمی عمیق‌تر باید نگاه کرد. بخشی از راه‌حل مقابله با محتوای زننده اینستاگرام را باید در خارج از آن جستجو کرد؛ برای مثال عرض می‌کنم سلبریتی‌هایی که در صفحات شخصی‌شان که بالغ بر میلیون‌ها دنبال‌کننده دارند؛ انواع بی‌اخلاقی‌ها را به نمایش می‌گذارند از سگ‌بازی و تبلیغ انواع دارو‌ها گرفته تا توهین به مقدسات. آیا واقعاً نمی‌توان باچنین مواردی برخورد قانونی کرد؟ آیا شورای عالی فضای مجازی نمی‌تواند فکری به حال صفحاتی که محتوای جنسی را بدون هیچ محدودیتی در اختیار هرمخاطبی قرار می‌دهند بکند؟ آیا نمی‌شود با افرادی که محتوای بد در بستر اینستاگرام تولید می‌کنند برخورد کرد؟ نمی‌شود، نمی‌خواهید یا سرتان خیلی شلوغ است؟

اصلاً برخورد قانونی را فراموش می‌کنیم؛ سوال دیگرم درباره فرهنگ‌سازی است؛ برای آن چه کرده‌اید یا شاید بهتر باشد بگویم چه کرده‌ایم؟ فیلتر تنها راه فرار است. آیا آقایان حاضر هستند که فرزندانشان تنها یک ساعت آزادانه در فضای اینستاگرام بچرخند؟   خلاصه اینکه اینستاگرام نیازمند ضدعفونی است.   فاطمه بوجار- فعال دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کاشان انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اینستاگرام فیلترینگ یادداشت دانشجویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۷۸۰۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلیس فتا: ۹۱ درصد حجم «آلودگی جرایم غیر اخلاقی» مربوط به اینستاگرام است

رئیس پلیس فتای فراجا از اجرای طرح برخورد با جرایم اخلاقی و مغایر با شئونات اسلامی، اجتماعی و فرهنگی در فضای مجازی خبر داد.

به گزارش ایسنا؛ رئیس پلیس فتای فراجا از اجرای طرح برخورد با جرایم اخلاقی و مغایر با شئونات اسلامی، اجتماعی و فرهنگی شامل لایوهای مستهجن، تولید محتوای مبتذل و مدلینگ در فضای مجازی خبر داد.

سردار وحید مجید درباره جزئیات اجرای این طرح گفت: با اجرای طرح عملیاتی پیش دستانه علیه جرایم اخلاقی و مغایر با شئونات اسلامی، اجتماعی و فرهنگی؛ شامل لایوهای مستهجن، تولید محتوای مبتذل و مدلینگ؛ گردانندگان، مدیران و اعضا ۱۰ نشانگاه سایبری فعال شناسایی شده و مورد اقدام عملیاتی و قضائی قرار گرفتند.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تا کنون تعداد ۹۸۳۵ تارنما نیز مورد رصد عام قرار گرفتند که با بررسی اطلاعاتی سایبری بر روی ۳۸۴۲ فقره تارنمای مشکوک تعداد ۱۷۶۵ مورد مجرمانه مشاهده شد که از این تعداد ۷۶۵ مورد با تذکر تلفنی و با همکاری هموطنان تمامی محتوای نامناسب مسدود شد و مابقی برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

رئیس پلیس فتا فراجا افزود: با بررسی های صورت گرفته شبکه اجتماعی اینستاگرام با بیش از ۹۱ درصد؛ کماکان بیش‌ترین حجم آلودگی جرایم غیر اخلاقی را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به مطالبات گسترده و عمومی هموطنان از پلیس فتا برای پاکسازی و امن سازی فضای سایبر از محتواهای نامناسب و مغایر با شعائر دینی و هنجارهای عام جامعه و خانواده، گفت: بخش اعظم گزارشات این حوزه توسط کاربران فهیم و آگاه فضای مجازی به این پلیس گزارش شده است.

مجید تصریح کرد: اجرای طرح های عملیاتی و پیش دستانه در خصوص اینگونه جرائم که .باعث نگرانی خانواده های ولایت مدار ایرانی شده قطعا در اولویت پلیس فتا است.

رئیس پلیس فتای فراجا از هموطنان خواست که همچون گذشته در صورت مشاهده موارد مشکوک و مجرمانه موضوع را پلیس اطلاع دهند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • جنین‌هایی که از شکم‌ مادرشان در اینستاگرام کار می‌کنند
  • برادر همسر رهبری: به لحاظ عقلانی تلگرام باید بسته می‌شد | گفتم از نفسش بیندازید تا بگوید چشم!
  • فیلتر شنی در دستگاه های تصفیه آب صنعتی
  • آب چاه بخوریم یا آب معدنی؟ / ضدعفونی آب لوله کشی با اشعه ماورای بنفش
  • قابلیت‌های جدید استوری اینستاگرام کاربران را شگفت‌زده کرد
  • پلیس فتا: ۹۱ درصد حجم «آلودگی جرایم غیر اخلاقی» مربوط به اینستاگرام است
  • آمار پلیس فتا از جرایم غیراخلاقی در اینستاگرام
  • آلفایی‌ها هنوز به دنیا نیامده، پیج اینستاگرام دارند
  • فیلتر کوچکی که دوربین موبایل را گران می‌کند
  • جود بلینگام در آغوش مادرش قهرمانی رئال مادرید در لالیگا را جشن گرفت / عکس