Web Analytics Made Easy - Statcounter

تاکنون خسارتی از آفت ملخ به مزارع و باغات استان فارس گزارش نشده اما تیم‌های مبارزه با ملخ برای هجوم جدید در ۱۵ اردیبهشت به حالت آماده‌باش درآمدند. ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵ استانها فارس نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، ملخ‌های صحرایی مهمانان ناخوانده‌ای هستند که از سال گذشته در ایران حضور پررنگ‌تری داشتند، این ملخ‌ها از شبه جزیره عربستان، امارات و عمان به سمت ایران حرکت کردند و چندین استان را در فصل زمستان درگیر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

امسال نیز این ملخ‌ها دوباره از اواخر آذرماه وارد ایران شدند و در حال حاضر 5 استان هرمزگان، بوشهر، فارس، سیستان و بلوچستان و خوزستان با این آفت درگیر هستند. در ابتدای ورود این آفت استان کرمان نیز در شمار استان‌های درگیر بود اما براساس آخرین خبر سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی هم اکنون 5 استان فقط درگیر هستند. 

پایش بیش از 5 میلیون هکتار در کشور 

محمدرضا درگاهی، رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی در سفری به استان فارس اعلام کرد که  تا امروز ملخ صحرایی در بیش از پنج میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی و کشاورزی پایش و در سطحی بالغ بر 100 هزار هکتار مبارزه صورت گرفته که پیش‌بینی می‌شود بیش از تقریباً یک میلیون هکتار باید مبارزه انجام شود.

به گفته وی در فاز نخست مبارزه حدود 250 میلیارد ریال اعتبار در اختیار استان‌ها به منظور مبارزه قرار گرفت و در فاز دوم پیش‌بینی می‌شود که حدود 300 میلیارد ریال دیگر در روزهای آتی در هیئت دولت مصوب شود و در اختیار استان‌ها قرار گیرد.

هجوم ملخ‌ها از پاکستان و شمال شرق آفریقا

درگاهی از حمله جدید ملخ‌ها در روزهای آتی خبر داد و گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های فائو در 15 روز آینده با حجم بسیار گسترده‌ای از حمله آفت ملخ صحرایی به کشور و به ویژه در استان جنوبی بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان مواجه هستیم.

به گفته رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی حمله این آفت از شرق هندوستان و پاکستان‌ها در روزهای آینده با شدت بیشتری صورت می‌گیرد و با توجه به اینکه در شبه جزیره عربستان در حال حاضر مراتع و عرصه‌های کشاورزی پوشش گیاهی ندارند، از طرف شمال شرق آفریقا که در حال حاضر کانون‌های تخلیه شده دارند با حجم بیشتر از سال گذشته به سمت جنوب کشور ما حمله می‌کنند.

ملخ های صحرایی طی 7 تا 15 روز آینده به ایران می رسند14 هزار هکتار از اراضی استان‌ بوشهر علیه آفت ملخ صحرایی سم‌پاشی شد‌مزارع 5 منطقه استان بوشهر علیه پوره و ملخ‌های بالدار سمپاشی شد

درگاهی می‌گوید: این آفت به مراتع و عرصه‌های زراعی و باغی حمله می‌کند که در صورت عدم کنترل، خسارت جبران‌ناپذیری به مزارع و امنیت غذایی کشور وارد می‌کند. 

در استان فارس خسارتی وارد نشده است 

استان فارس نیز از جمله استان‌های درگیر با آفت ملخ است که از سال گذشته مبارزه علیه این آفت در آن انجام شده و تاکنون 10 شهرستان  لامرد، مهر، لارستان، خنج، کازرون، گراش، ممسنی، قیروکارزین، فراشبند و فیروزآباد با ملخ صحرایی درگیر هستند. 

حمیدرضا دبیری، مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان فارس در گفت‌وگو با تسنیم آخرین وضعیت استان فارس در مبارزه با آفت ملخ را تشریح کرد. به گفته وی تاکنون در 10 هزار و 100 هکتار مبارزه با آفت صورت گرفته و در 282 هزار هکتار نیز پایش و ردیابی صورت گرفته است. 

براساس گفته‌های دبیری 10 شهرستان استان با آفت ملخ درگیر هستند اما در سال 99 ریزش جدید در استان صورت نگرفته بلکه عمده مبارزه با پوره‌های ملخ بوده است. 

آماده‌باش در فارس برای هجوم جدید ملخ 

وی با تاکید بر اینکه تاکنون خسارتی به مزارع و باغات گزارش نشده است از آماده‌باش تیم‌های مبارزه با ملخ برای هجوم جدید در 15 اردیبهشت خبر داد. 

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان فارس از کشاورزان درخواست کرد در صورت مشاهده ملخ در مزارع یا در هوا با شماره 1504 تماس بگیرند یا به نزدیکترین ایستگاه جهاد کشاورزی اطلاع دهند. 

براساس اظهارات کارشناسان سازمان حفظ نباتات طول زندگی هر ملخ حدود 2.5 ماه است که در این مدت حدود 250 تخم می‌گذارد، ملخ‌ها در حالت تجمعی تمایل به پروازهای طولانی مدت دارند و حداقل صد متر ارتفاع می‌گیرند و با نیروی باد جابه‌جا می‌شوند بنابراین اگر در طول یک روز بتواند دوازده ساعت پرواز کنند و سرعت وزش باد هم مثلا 20 کیلومتر در ساعت باشد  حدود 300 کیلومتر می‌توانند در طول روز جابه‌جا شوند.

به گزارش تسنیم استان فارس در دوره گذشته از بهمن 97 تا تیرماه 98 درگیر مبارزه با ملخ‌های صحرایی بود و 14 شهرستان نیز به صورت جدی درگیر این آفت شده بودند. در این مدت زمانی مبارزه علیه این آفت در 44 هزار و 500 هکتار انجام و بالغ بر 31 تن سم برای مبارزه با این آفت مصرف شد. 

از آنجا که بخش زیادی از ملخ‌ها به عرصه‌های منابع طبیعی وارد شده بودند، خسارت به مزارع استان فارس از حمله ملخ‌ها ناچیز بود. براساس اعلام جهاد کشاورزی استان در سال گذشته در مجموع 6 هکتار از بخش کشاورزی آن هم بین 10 تا 20 درصد خسارت دید. 

گزارش از حلیمه زارع 

انتهای پیام/424/ ت

R41382/P/S6,61/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان حفظ نباتات برای هجوم جدید جهاد کشاورزی درگیر هستند ملخ صحرایی آماده باش استان ها آفت ملخ ملخ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۷۸۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود

 سیدمحمدرضا سیدحسینی  در نشست تخصصی پنبه استان سیستان و بلوچستان گفت: براساس این تفاهمنامه، کشاورزان با حمایت سازمان جهاد کشاورزی و شرکت گسترش صنایع بلوچ، مزارع خود را به کشت پنبه اختصاص داده و کارخانه بافت بلوچ، محصول وش پنبه تولیدی را با نرخ تضمینی در مزرعه خریداری می کند.
وی تصریح کرد: کشت پنبه از اوایل فروردین ماه سالجاری در سیستان‌وبلوچستان آغاز و تا مرداد ماه با همکاری کشاورزان شهرستان های دلگان، بمپور، ایرانشهر، خاش و تفتان ادامه خواهد داشت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: تاکنون ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی زیرکشت پنبه رفته است.
حسینی تاکید کرد: با انجام کشت های قراردادی دغدغه کشاورزان برای فروش محصول رفع و زمینه توسعه کشت این محصول در سیستان وبلوچستان فراهم خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: به منظور ارتقاء دانش بهره برداران استان برای کشت پنبه، سفرهای آموزش و ترویجی به استان های پیشرو در کشت پنبه انجام می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • پیش بینی مبارزه با ملخ در سطح ۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی قزوین
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان
  • سمپاشی بیش از ۲۳۰ هزار هکتار مزارع کردستان علیه سن غلات
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • هجوم ملخ‌ها به مزارع روستای لندی منطقه میانکوه
  • هشدار سازمان حفظ نباتات کشور به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم
  • برداشت سه تن زعفران از مزارع لرستان
  • هجوم ملخ ها به مزارع روستای لندی منطقه میانکوه