Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-28@09:59:19 GMT

شاخص نفت WTI و برنت چیست؟

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۷۸۷۳۹

شاخص نفت WTI و برنت چیست؟

به گزارش «تابناک»، وست تگزاس اینترمیدیت نوعی نفت سبک است که به عنوان محک یا شاخص برای قیمت‌گذاری نفت در بازار‌های جهانی استفاده می‌شود. دلیل اصلی این نام‌گذاری آن است که این نفت سبک در غرب تگزاس استخراج می‌شود. در پی بحران کرونا نفت وست تگزاس بیشترین ریزش را داشته و برای اولین بار به زیر صفر دلار رسید و تا منفی ۳۹.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵۵ دلار رسید

 دلیل اصلی این نام‌گذاری آن است که این نفت سبک در غرب تگزاس استخراج می‌شود. در بحث‌های رسانه‌ای بازار نفت گرایشی وجود دارد که می‌خواهد قیمت‌های نفت وست تگزاس اینترمدیت (دبلیو. تی. آی) را با بهای جهانی نفت گره بزند.

جالب است بدانید در جهان بیش از ١٣٠ نوع نفت خام وجود دارد و نفت خام وست تگزاس اینترمدیت حتی نفت شاخص بیشتر انواع نفت‌های خامی که درجهان مبادله می‌شوند، نیست و چنین ویژگی به نفت برنت تعلق دارد، که مخلوطی است از انواع نفت‌های خام دریای شمال.

برنت برای قیمت گذاری دوسوم نفت‌های خامی که در جهان مبادله می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما دبلیو. تی. آی عمدتا برای قیمت گذاری نفتی که در آمریکا مصرف می‌شود، به کارمی رود.

دلیلی که نفت برنت و WTI را مهم تر جلوه می دهد

با این وجود پرسش این است که چه چیزی این دو نوع نفت خام را بسیار ویژه می‌سازد و درنگاه رسانه‌ها حتی وست تگزاس اینترمدیت را مهم‌تر جلوه می‌دهد؟

در این باره باید گفت، همه انواع نفت خام نمی‌توانند پایه یا شاخص نفت خام دیگر انواع نفت خام باشند. تنها سه نوع نفت خام است که به دلیل کیفیت و محل آن‌ها چنین ویژگی دارند که عبارتند از: وست تگزاس اینترمدیت، برنت و فاتح دوبی.

وست تگزاس اینترمدیت و برنت جزو نفت خام‌های سبک و شیرین هستند که به دلیل سهولت نسبی پالایش، مطلوب‌ترین نوع نفت  خام هستند. شیرین بدان معناست که این نوع نفت‌ها دارای گوگرد اندکی هستند. در مقابل آن، نفت‌های ترش قرار دارند. همچنین سبک بدان معناست که این نوع نفت‌های خام در قیاس با آب دارای وزن مخصوص پایین‌تری هستند و یا چگالی آنان کمتر است.

در مورد نوع نفت‌های خام سنگین عکس این وضعیت صادق است. انجمن نفت آمریکا (ای پی آی) نفت خام سبک را نفتی تعریف می‌کند که وزن مخصوص آن ٣/٣١ درجه یا بالاتر است. اگر وزن مخصوص یک نوع نفت خام یا ثقل‌ای پی آی آن بیش از عدد ١٠ باشد، سبک‌تر است و در آب به حالت شناور در می‌آید.

 با این حال، نفت خام نمی‌تواند چندان سبک باشد. نفت خام بالای ٤٥ درجه‌ای پی آی ترکیب‌های کمتری دارد و از نظر پالایشگاه‌ها کمتر مطلوب است، زیرا بنزین و یا سوخت دیزل دارای اوکتان بالای کمتری از آن به دست می‌آید.

 پالایشگاه‌هایی که بنزین تولید می‌کنند نفت خام وست تگزاس اینترمدیت، اما پالایشگاه‌هایی که سوخت دیزل تولید می‌کنند، نفت خام برنت را ترجیح می‌دهند که اندکی سنگین‌تر است.

 نفت خام‌های دارای کیفیت پایین‌تر مانند دوبی (که در امارات متحده عربی با نام فاتح شناخته می‌شود)، معمولا در مقایسه با نفت خام سبک شیرین با تخفیف به فروش می‌رسند و در ازای مکان نیز تعدیلاتی در بهای آن صورت می‌گیرد.

پرسش دیگر این است که  چه چیزی سبب برجستگی بیش از اندازه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت در رسانه‌های جهان می‌شود؟

نخست این که وست تگزاس اینترمدیت با کیفیت‌ترین نفت خام موجود جهان است. نفت خام تاپی مالزی در جای دوم قرار دارد. حتی گوگرد این نوع نفت خام کمتر است، اما ثقل‌ای پی آی ان بیش از ٤٥ است. دوم این که شفافیت و فراوانی داده‌ها در مورد قیمت‌های نفت خام وست تگزاس اینترمدیت و بنیاد‌های ضروری عرضه و تقاضای آن، دبلیو. تی. آی را اغلب به نفت شاخص برتر تبدیل می‌کند.

 برای مثال داده‌های مربوط به ذخایر نفت خام برنت کمتر در دسترس عموم قرار دارد، در حالی که ذخایر نفت خام وست تگزایس اینترمدیت توسط اداره اطلاعات انرژی (آمریکا) به صورت هفتگی اعلام می‌شود. سوم این که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت پایه نفت خامی است که در آمریکا مصرف می‌شود. چهارم این که وست تگزاس اینترمدیت بیشترین قرارداد‌های مبادله نفت خام آتی را در جهان به خود اختصاص می‌دهد.

وست تگزاس اینترمدیت بزرگ‌ترین بازار نفت کاغذی جهان را داراست

به صورت کلی وست تگزاس اینترمدیت بزرگ‌ترین بازار نفت کاغذی جهان را از نظر حجم مبادله داراست و از این نظر از نفت خام برنت بسیار جلوتر است. سایر نفت‌های خام مانند نفت خام ترش اورال، فاقد بازار‌های کاغذی دارای نقدینگی کافی هستند و عمدتا در بازار‌های فیزیکی مبادله می‌شوند که جمع آوری داده‌ها در مورد قیمت‌های تک محموله آن‌ها بر یک مبنای زمانی منظم دشوار است.  

همچنین نفت برنت دریای شمال نفت برنت دریای شمال، از اصطلاحاتی است که روزانه حداقل یک بار در هر یک از بخش‌های خبری به کار می‌رود. برنت اسم یک نوع غاز و هم‌چنین نام یک میدان نفتی بزرگ در دریای شمال است که در اقیانوس اطلس و در قاره اروپا واقع شده است.

 نفت برنت که بزرگ‌ترین دسته از دسته‌بندی‌های نفت خام است، مخلوطی از نفت استخراج شده از میدان نفتی برنت و تیتان در دریای شمال که از طریق شبکه خط لوله به پایانه نفتی سالوم وو، بزرگ‌ترین بندر صادراتی دریای شمال در انگلستان انتقال می‌یابد و در آنجا بارگیری می‌شود.

نفت برنت از نوع نفت خام سبک است. این نفت سنگین‌تر از نفت وست‌تگزاس اینترمیدیت WTI و سبک‌تر از نفت اوپک OPEC است. به دلیل وجود تقریبا ۰.۷۳ درصد گوگرد، در دسته‌بندی نفت خام شیرین قرار می‌گیرد. نفت برنت یک نفتخام سبک محسوب می‌گردد، اما به سبکی نفتخام وست تگزاس اینترمدی ایت نیست.

 

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: ویروس کرونا تفریغ بودجه 97 جهش تولید رتبه بندی فرهنگیان وام یک میلیونی قیمت نفت نفت برنت انواع نفت خام ویروس کرونا تفریغ بودجه 97 جهش تولید رتبه بندی فرهنگیان وام یک میلیونی قیمت نفت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت نفت های خام نوع نفت خام دریای شمال بزرگ ترین انواع نفت نفت برنت خام سبک نفت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۷۸۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه «تگزاس» (فیلم)



منبع:همشهری

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: گسترش اعتراضات دانشجویی در آمریکا (فیلم) اقامه نماز جماعت ۵ هزار نفری در قلب آمریکا (فیلم) وزیر دفاع پاکستان: اسرائیل به ایران حمله کند آسیب می بیند (فیلم)

دیگر خبرها

  • سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه «تگزاس» (فیلم)
  • برنت ۸۹ دلار و ۵۰ سنت شد
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ |برنت ۸۹ دلار و ۵۰ سنت شد
  • قیمت جهانی نفت؛ برنت ۸۹ دلار و ۳۲ سنت شد
  • قیمت جهانی نفت / برنت ۸۹ دلار و ۳۲ سنت شد
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ |برنت ۸۹ دلار و ۳۲ سنت شد
  • وضعیت یک دانشگاه در ایالت تگزاس؛ درگیری دانشجویان با گارد اسب‌سوار! | فیلم
  • لشکرکشی گارد ایالتی تگزاس برای فلسطین!
  • نقض کردن قانون توسط فرماندار تگزاس + فیلم
  • حامیان فلسطین رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را هو کردند+ فیلم